työttömäksi jääminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Miltä ajalta lasketaan mun työttömyyspäivärahaan vaikuttavat tulot, jos nyt jään työttömäksi?
Tällä erää olen ollut töissä kokopäiväisesti marraskuun alusta viime vuodesta. Ja lasketaanko kaikki veronalainen ansio tuloiksi päivärahaa laskettaessa? Eli siis peruspalkan päälle tulleet lisät ja ylityökorvauksetkin?

Alkuperäinen kirjoittaja Hännän Heilutus:
edellinen työ vain kelalla
liitossa sit edelliset 10kk

Lasketaanko silti 10kk ajalta vaikka mulla on ollut jo ennestään töihin mennessä liiton päivät täynnä. Eli se 34 viikkoa riittää mulla nollatakseni liiton päivät.

Alkuperäinen kirjoittaja Santtu81:
Riippuu saisitko rahasi liitosta vai kelalta. Kelassa eivät laske tulojen mukaan vaan saat perusrahaa.

Liitosta. En oo koskaan kelalta saanut työttömyyskorvausta. Enkä oo vuosiin saanut liitostakaan kun olen ollut töissä tai kotona lasten kanssa. Viimeksi työttömänä vissiin vuonna 2000. Eli siksi en tosiaan muista, et miten nää menee.

Alkuperäinen kirjoittaja viera:
edellinen työ vain kelalla
liitossa sit edelliset 10kk

Lasketaanko silti 10kk ajalta vaikka mulla on ollut jo ennestään töihin mennessä liiton päivät täynnä. Eli se 34 viikkoa riittää mulla nollatakseni liiton päivät.

niin mie oon ymmärtänyt että aina siltä 10kk

Mut kun jos on joskus ammuvainaan aikoina saanut liiton rahaa, niin uudelleen päivien nollaamiseen riittää se 34 viikkoa. Muutoin 43 viikkoa eli 10 kk pitää olla töissä.

Mut kun jos on joskus ammuvainaan aikoina saanut liiton rahaa, niin uudelleen päivien nollaamiseen riittää se 34 viikkoa. Muutoin 43 viikkoa eli 10 kk pitää olla töissä.[/quote]

Päivien nollaamiseen kyllä, mutta rahaan ei.

Tämmösen löysin, joten kai tää pitää paikkansa.
Kiitokset vastanneille.
Tyj:n sivuilta kopsattu:
Palkansaajan ansiopäiväraha lasketaan hänen työttömyyttä edeltävän joko 43 tai 34 työssäoloehdon täyttävän kalenteriviikon vakiintuneista, veron ennakonpidätyksen alaisista tuloista. Kausiluonteisessa tai epäsäännöllisessä työssä huomioidaan työttömyyttä edeltäneen 12 kalenterikuukauden tulot. Palkkatulosta vähennetään lomarahat ja lomakorvaukset. Näiden erien vähentämisen jälkeen vähennetään 4,5 % joka vastaa palkansaajan työeläke- ja työttömyysvakuutusmaksuja

Yhteistyössä