Työttömät lusmut hei: eikö teille kelpaa edes dösäkuskin työ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kunhan kysyn
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kunhan kysyn

Vieras
HSL myöntää bussinkuljettajien kieliongelman
Tiistai 2.11.2010 klo 16.52

Kielitaidoton bussinkuljettaja oli jättää pyörtyneen tytön pysäkille. Kuljettaja ei osannut auttaa koulutyttöä kieliongelmien vuoksi.

(ATTE KAJOVA)
Verkkouutiset kertoi eilen, että kielitaidoton Helsingin Bussiliikenteen kuljettaja yritti jättää pyörtyneen koulutytön pysäkille. Yhtiön liikennepäällikkö pahoitteli lehdelle tapahtunutta ja totesi, että kuljettajien kielitaito testataan ja kuljettajien pitää osata Suomea.

Bussifirman henkilöstöjohtaja Jussi Mertanen epäilee, että kuljettaja on mennyt vaikeassa tilanteessa lukkoon. Asiaa ei ole vielä ehditty selvittää kuljettajan kanssa.

- Kun haasteita tulee, kielitaidon tarve korostuu, Mertanen kommentoi Iltalehdelle.

Kielikoulutukseen on kuitenkin panostettu. Sadoille kuljettajille on annettu suomen kielen opetusta.

- Puolentoista vuoden ajan on ollut päivittäin koulutusta kahdella varikolla. Meillä oli kaksi pedagogisesti pätevää opettajaa.

Mertasen mukaan alan trendi on jo viimeiset 10 vuotta ollut se, ettei palvelukseen juuri "kantasuomalaisia" hakeudu, tosin viimeiseen vuoteen ei uusia kuljettajia ole edes palkattu.

Liikennöitsijän työllistävä Helsingin seudun liikenne (HSL) myöntää kieliongelman.

Iltalehti sai käsiinsä palautteen, jonka Helsingin seudun liikenne oli antanut asiakkaalle. Asiakas oli valittanut saamastaan palvelusta bussista ja siitä, ettei kuljettaja ymmärtänyt häntä ollenkaan kieliongelmien vuoksi.

Näin HSL:n asiakaspalvelu vastasi:

"Viime vuosien aikana on työvoimapulasta johtuen jouduttu rekrytoimaan suuria määriä ulkomaalaistaustaisia kuljettajia. Valitettavaa on, että heidän suomenkielentaito ei aina ole riittävä. Liikennöitsijät ovat joutuneet joustamaan kielitaitovaatimuksesta. Vaihtoehtona olisi valitettavasti se, että jouduttaisiin jättämään vuoroja ajamatta kuljettajapulan takia. Uusista kuljettajista vain noin kymmenen prosenttia on suomalaisia."

Mä en ymmärrä miten kielitaito liittyy ihmisen auttamiseen. Olen mä ainakin pystynyt auttamaan esim. erästä afgaanimummoa, vaikken pashtua osaa sanaakaan.

Niin meinaat et kaikki työttömät van dösää kuskaan joukolla mars mars?? Et sinne otetaan kuka vaan, tosta vaan? Sinnekin kuule vaaditaan jonkunsortin koulutus, ja oikeenlainen kortti, et ei sinnekään ihan kuka vaan työtön luuseri kelpaa... Tosin, ohan niille työttömille luusereille tarjolla niitä siivoojan duuneja pilvin pimein, niinkun kaikki kuvittelee. Sinnehän voikin tosta vaan suoraan kävellä töihin kuka vaan, siellä ei kysellä koulutuksia tai kokemuksia (mä tiedän, että asia ei näin ole, mut niinhän valtaosa näyttää luulevan, et siivoojaks voi mennä ihan kuka vaan)...

kunhan sanon:

on mahdollistaa ajaa tuollainen kortti työvoimakoulutuksena. Se on ilmainen.
en kyllä tiedä mitä sitä ennen pitää olla suoritettuna.
Ja täytyy peesata n.c.m. _aa, että muualla maailmassa asiakkaat alkaisivat automaattisesti toimia tulkkeina tuollaisessa tapauksessa. Luultavasti, ja kävikö tässäkin niin.

Rehellisesti sanoen työttämänä en kyllä lähtisi ajamaan kaupungin liikenteen busseja. ei sitten pätkänvertaa kinnostaisi kuskata kännisiä ihmisiä pitkin öitä joilla ei oo mitään tolkkua, jotka oksentelee ja sammuvat.
Pitkänmatkan bussit menettelisi.

Apua. En mä kyllä halua, että kaikki nippanappa autokoulun läpässeet alkaa nyt bussikuskiks..:O Ruumiitahan siinä tulee. Mä oon mielestäni ihan hyvä kuski, kolareita en oo ajanut ja inssikin meni ekasta läpi mut on se bussi vaan aika iso auto ajaa. Varsinkin jos muutenkin ajaa vähän autolla. Ja tosiaan tuskin ihan kuka tahansa nyt bussikuskikskaan pääsee.

kunhan sanon:

on mahdollistaa ajaa tuollainen kortti työvoimakoulutuksena. Se on ilmainen.
en kyllä tiedä mitä sitä ennen pitää olla suoritettuna.
Ja täytyy peesata n.c.m. _aa, että muualla maailmassa asiakkaat alkaisivat automaattisesti toimia tulkkeina tuollaisessa tapauksessa. Luultavasti, ja kävikö tässäkin niin.

Juu niin on, tiedän, mutta sinne ei todellakaan pääse kaikki halukkaat... :( Kuten ei muihinkaan koulutuksiin, mitä työkkärinkään kautta on tarjolla. Aina se työttömyys ja "laiskottelu" ei todellakaan ole itsestä riippuvaista. Jotkut haluaisivat oikeasti töitä, aina niitä vain ei ole tarjolla, vaikkei vaatimustasokaan olisi korkealla...

Minulla on D1-kortti, sen päivittäminen D:hen ei paljoa maksa, eikä vaadi. Pärjään suomella, ruotsilla, englannilla, pakkotilanteessa venäjälläkin ja ensiapukortti on suoritettuna. Mutta, mutta...

Onneksi en ole työtön.:saint:

[QUOTE="vieras";22368086]Hyvin tuntuu löytyvän tekosyitä miksi ei työttömät lusmut voi ruveta ainakaan dösäkuskiksi. Kunpa samaa tarmoa riittäisi työntekoon.[/QUOTE]

Tekosyitä? Linja-autokortin ja vaadittavan koulutuksen puute tekosyitä? Ja toisaalta, kuskin työ on myös asiakaspalvelua, ja asiakkaiden kannalta olis ihan mukava, et kuskilla olis edes jonkinmoinen kipinä tekemäänsä työtä kohtaan.... Muuten sen kyllä kuulee asiakkailta aika nopeestikin, jos kuskin penkille on palkattu joku "työtön luuseri", jota ei vähempää vois ne asiakkaat kiinnostaa...

[QUOTE="vieras";22368086]Hyvin tuntuu löytyvän tekosyitä miksi ei työttömät lusmut voi ruveta ainakaan dösäkuskiksi. Kunpa samaa tarmoa riittäisi työntekoon.[/QUOTE]

Katsoitko sä 45minuuttia viimeksi, suosittelen:xmas:

Tekosyitä? Linja-autokortin ja vaadittavan koulutuksen puute tekosyitä? Ja toisaalta, kuskin työ on myös asiakaspalvelua, ja asiakkaiden kannalta olis ihan mukava, et kuskilla olis edes jonkinmoinen kipinä tekemäänsä työtä kohtaan.... Muuten sen kyllä kuulee asiakkailta aika nopeestikin, jos kuskin penkille on palkattu joku "työtön luuseri", jota ei vähempää vois ne asiakkaat kiinnostaa...

Selityksen makua jos työtön ei viitsi kouluttautua alalle jossa riittää nyt ja tulevaisuudessa töitä.

[QUOTE="vieras";22367937]Raja taitaa kulkea jossain miinus vitosen paikkeilla, eli sen alle olevilla silmillä saa d-kortin.[/QUOTE]

:laugh: Sitä oppii kaikkea uutta. Mulla on -8 lasit, joten ei sit onnais tuokaan homma.

Tossa artikkelissahan todettiin, ettei viimeiseen vuoteen ole edes uusia kuskeja palkattu. Kaverin mieskin haki koulutukseen kun oli niin kyllästynyt oman alan töiden olemattomaan tarjontaan mut ei päässyt ja kuulemma ei töitä edes pahemmin saisi.

Yhteistyössä