Työttömien opettajien vertaistukiketju

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ope"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

"ope"

Vieras
Onko kukaan muu opettaja vailla työpaikkaa? Olen luokanopettaja, ja valmistumiseni jälkeen olin kaksi vuotta sijaisena samalla koululla, sitten jäin äitiyslomalle ja hoitovapaalle neljäksi vuodeksi kahden lapseni kanssa. Viime lukuvuodeksi sain helposti koko lukuvuoden sijaisuuden, mutta nyt en kertakaikkiaan mitään, vaikka 80 km säteeltä olen töitä etsinyt todella aktiivisesti tammikuusta lähtien. Hakemuksia, haastatteluja (yleensä 6-8 haastateltavaa, joilla työkokemusta enemmän kuin minulla), sähköposteja suoraan rehtoreille ja koulutusvirastoon jne. jne. Tuntuu, että missään ei tarvita ammattitaitoani eikä innostustani. Nautin opettamisesta, ja keväällä sain pelkästään positiivista palautetta niin oppilailta, vanhemmilta kuin työtovereiltakin. Ahdistaa, nyt pitää odottaa flunssakauden alkua, että saisi edes muutaman päivän pätkätöitä... Keväällä ilmoitin lasten päiväkotiinpaluupäiväksi koulujenalkupäivän, joten maksan elokuun päivähoitomaksun, vaikka minulla ei olisi yhtään työpäivää elokuussa. Tunnen itseni täysin turhaksi ja surkeaksi. Onko kohtalontovereita?

En tarjoa vertaistukea, mutta korjaan ph-maksuasiaa sen verran että jos sulla ei ole yhtään hoitopäivää elokuussa, niin maksat vain puolet kuukauden hoitomaksusta. Ja jos irtisanot paikan nyt, niin et maksa kuin puolet näistä 11 päivästä.

...Miehellä on täällä vakituinen työ ja isovanhempien muodostamat turvaverkot ovat täällä, siksi muutto pääkaupunkiseudulle ei tule kysymykseen. Tuota päivähoitomaksuasiaa en tiennytkään, kiitos tiedosta! Päivähoitopaikkoja en voi irtisanoa, koska todellakin saattaa tulla sairauslomasijaisuus päivän tai tunnin varoitusajalla koulujen alettua. Lasten päiväkoti on aivan ihana ja lähellä kotia, enkä halua, että he joutuvat vaihtamaan sitä, pahimmillaan molemmat eri päiväkoteihin, kun päivähoitopaikoista alkaa olla pulaa myöhemmin syksyllä.

Jeps, täällä myös työtön ope, tosin vastavalmistunut aineenopettaja. Tarkoituksena on nyt sit pätevöityä lisää ja tehdä niitä "flunssakauden" sijaisuuksia, kun ei kerran koko vuoden töitäkään löydy.

Yhteistyössä