Työttömyydestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja töihin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

töihin

Vieras
Tilanne on siis se, että minulta loppuu työttyömyysaika syyskuun alussa.
Tai ennen sitä pitää ottaa yhteys työkkäriin ja selvitellä tilannetta ja mitä seuraavaksi.

Haluan lähteä opiskelemaan, mutta koulutus alkaisi ilmeisesti tammikuussa. Saanko olla vielä kotona tammikuuhun asti, vai laittaako ne sieltä työkkäristä johonkin työharjoitteluun tällä kyseiselle alalla mitä lähden opiskeleen?
Tai omalle nykyiselle alalle, johon on ammatti jo, mutta mitä työtä en halua tehdä?

Haluan kyllä tehdä töitä, en ajatellut lopun eläämäni kotona olla mutta työharjottelut mistä ei saa palkkaa tai muut työkkärin kurssit ei kiinnosta yhtään.

Jos sanon että en mene harjotteluun/kokeiluun/kurssille, niin saan ilmeisesti karenssia. Kuinka kauan? Voinko tänä aikana saada sos.toimisto rahaa?
Nyt en ole siellä asioinut. Voinko sanoa suoraan työkkärissä että en ole kiinnostunut heidän kursseista? Mitä jos en pääsekään tammikuussa kouluun? Joudunko sillon viimistään sinne työkokeiluun?

Ja nyt jotta voisin välttää tämä kurssit, onko mun mahdollista alkaa tekemään osa-aika työtä? Jos siis ajatellaan, että tekisin viikonloppuisin silloin tällöin muutaman vuoron ja tällä välttäisin kurssit yms.

Tee töitä tammikuuhun asti, vaikka siltä alalta, mihin sulla on koulutus. On se kumma, että kun ei nyt huvita tehä jotain työtä niin voivaan maata kotona työkkärin laskuun. Toivon, että laittavat sut töihin, tai sit ees johonkin kurssille. Onko sun mielestä reilua, että saat rahaa kotona olemisesta? Etkä sillä samalla rahalla kävis mielummin koulutuksessa yms.? Luulisin, että tuleva työnantajakin arvostaisi tällaista aktiivisuutta...

[QUOTE="...";28824516]Tee töitä tammikuuhun asti, vaikka siltä alalta, mihin sulla on koulutus. On se kumma, että kun ei nyt huvita tehä jotain työtä niin voivaan maata kotona työkkärin laskuun. Toivon, että laittavat sut töihin, tai sit ees johonkin kurssille. Onko sun mielestä reilua, että saat rahaa kotona olemisesta? Etkä sillä samalla rahalla kävis mielummin koulutuksessa yms.? Luulisin, että tuleva työnantajakin arvostaisi tällaista aktiivisuutta...[/QUOTE]

Ei ole ihan niin yksiselitteistä mikä kannattaa, jos AP saa esim työkkäristä mahdollisuuden opiskella työttömyyspäivärahalla. Vaikka liiton 500 päivää olisikin mennyt niin perupäivärahaan on kuitenkin oikeus ja työllistämistoimenpiteiden (kuten koulutus) ajalta korotettuna.

Tässä välissä töiden tekeminen on vähän niin ja näin että kannattaako ja tuleeko uusi karenssi sit kun työt lopettaa. Jos saa kokopäiväisen työn niin todennäköisesti kannattaa, osa-aikaisen kanssa riippuu siitä pystyykö sen yhdistämään opiskelun kanssa.

Eli jos olisin AP en sanoisi mitään siitä ettei halua kurssille, vaan puhuisin siitä koulutukseen hakeutumisesta syksyn aikana eli varmaan sun pitää syksyllä hakea kouluun jos tammikuussa aiot aloittaa? Se voidaan kirjoittaa työllistymissuunnitelmaasi ja silloin olet melko todennäköisesti sen muutaman kuukauden turvassa kursseilta.

Kiitos vastauksesta. Ajattelin myös käyttää ammatinvalintapsykologia vielä varmuuden vuoksi. Ja tosiaan, siitä nykyisestä ammatistani, minulla on 2 pientä lasta, ja lähden opiskelemaan että saan päivätyön. En halua olla kaikkia öitä ja iltoja aina pois kotoa.

En oikein ymmärtänyt, loppuu työttömyysaika, tarkoititko ansiosidonnaisen 500 päivää täyttyy? Jos näin on sinulle tulee palkkatukioikeus, eli olet haluttua riistaa työmarkkinoilla, kun sinut saa vähällä rahalla töihin. Se on hyvä juttu, jos sinulla on joku työpaikka, johon voit kertoa etuna tällaisenkin lisärahan joka työttömille myönnetään. Ehkä heillä on sitten halua palkata sinut vaikka ei normaali palkalla olisikaan.

Siis ei tule täyteen. En muista päivälleen kuinka kauan olen ollut työttömänä, mutta n. 80-90päivää. Saan peruspäivärahaa. Mutta olen ollut siinä käsityksessä, että 3kk saa olla ja sitten laittavat kursseille tms?
Vai saanko olla vielä yli 400 päivää työttömänä? Tämä on eka kerta kun olen, niin en ole ihan perillä kaikesta. Olen jo maalaillut seinille kauhukuvia karensseista ja kielteisistä päätöksistä sos.toimistosta.

Alkuperäinen kirjoittaja töihin;28825004:
Siis ei tule täyteen. En muista päivälleen kuinka kauan olen ollut työttömänä, mutta n. 80-90päivää. Saan peruspäivärahaa. Mutta olen ollut siinä käsityksessä, että 3kk saa olla ja sitten laittavat kursseille tms?
Vai saanko olla vielä yli 400 päivää työttömänä? Tämä on eka kerta kun olen, niin en ole ihan perillä kaikesta. Olen jo maalaillut seinille kauhukuvia karensseista ja kielteisistä päätöksistä sos.toimistosta.
Työttömänä voi olla vaikka kuinka pitkään. Mies on ollut työttömänä 650 päivää. Yhden parin kuukauden kurssin kävi puolitoista vuotta sitten, mutta sillekin kurssille pääsi vain, koska itse kysyi sitä.

Yhteistyössä