Työvoimavelukeskuksesta ja muutenkin työkkärin jutuista tietävät!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "miia"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"miia"

Vieras
olen pitkäaikaistyötön, nyt oon ollu 3v. työttömänä.
tällä hetkellä olen työkkärin kurssilla ja kävin katsomassa mol.fi-sivulla omia tietojani. särähti silmään kun siellä luki et kurssin jälkeen joku työvoimain palvelukeskus ja että OTETAAN kurssin jälkeen suostumus siihen etää vissiin et meen tuonne palvelukeskukseen..
siis mikä juttu on työvoimain palvelukeskus? ja miten niin otetaan oikein suostumus? onko mun pakko suostua kun ottavat sen suostumuksen?
onko tuohon keskukseen pakko mennä?
mulla ei ole elämänhallinnassa mitään vikaa, olen vain ollut kauan työtön koska asuimme maaseudulla jossa ei todellakaan työtä ollut. nyt olemme muutama kuukausi sitten muuttaneet kaupunkiin. olen 32v. eikä ole vielä ammattia mutta olen yo ja hakenut syksyllä alkavaan koulutukseen jonka työkkärissä tietävät.
entäs jos ehdottavat työkokeilua ja kieltäydyn niin mitä tapahtuu?
hypoteettinen kysymys että mitäs jos kieltäydyn kaikesta mitä ehdottavat? tuleeko karenssia ja miten kovasti alkavat pakottamaan ja mihin pakottavat?

En suosittele, oli hankalaa ja joustamatonta palvelua (kyykytystä) oma nimetty virkailija ja muiden kanssa ei voinut asioida,eli kun virkailija oli lomalla(sairaus- tai-vuosilomalla), niin mikään ei toiminut. Kaksi kertaa minulta katkaistiin korvaukset: tein sitten selvityksen työvoimalautakunnalle ja totesivat, että katkaisu oli ollut aiheeton (virkailijan moka), mutta sen 2 kuukautta kun odottelin päätöstä, ei korvaukset tietenkään juosseet... Onneksi tajusin kaivaa esiin finlexin ja huomasin, että kyseessä on, "palvelu", joka perustuu vapaaehtoisuuteen,joten toimitin virkailijalleni kirjallisen suostumuksen peruutuksen ja pääsin ko. keskuksesta eroon ja takaisin normityökkäriin. Ja sitä kautta viimein löysin töitäkin. Palvelukeskus oli järkkäämässä kaikenlaista tukityötä/harjoittelua.

[QUOTE="miia";29632206]siis otsikossa pitäis lukea et työvoimapalvelukeskuksesta =)[/QUOTE]

Se on kaupungin oma palvelu johon työvoimatoimisto sinut lähettää, sinne on pakko mennä tai karenssi napsahtaa. Typassa sinulle tulee henkilökohtainen valmentaja jonka kanssa käytte tilanteen läpi ja se etsii sinulle työtä tai harjoittelupaikkaa tilanteesta riippuen.

Juu ei oo pakollinen ja ei kannata suostua. Mua yritettiin kerran ja kävin jossain esihaastattelussa "tutustumassa" toimintaan, kuuntelin sen ukon jorinat ja sanoin että en ole kiinnostunut ja sanoin suoraan että teistä ei kovin positiiviseen sävyyn netissä kirjoiteta, että sen perusteella tein päätökseni.

Siellä joutuu hirveään syyniin ja pistetään ilmaisiin töihin.

[QUOTE="ööh";29632296]Se on kaupungin oma palvelu johon työvoimatoimisto sinut lähettää, sinne on pakko mennä tai karenssi napsahtaa. Typassa sinulle tulee henkilökohtainen valmentaja jonka kanssa käytte tilanteen läpi ja se etsii sinulle työtä tai harjoittelupaikkaa tilanteesta riippuen.[/QUOTE]

Ootko sä joku virkaintoinen työkkärinvirkailija, kun siellä huutelet? Ei todellakaan ole pakollinen. Jos se on vapaaehtoinen, niin ne yrittää saada suostumuksen paperiin...että kannattaa olla tarkkana mihin sen nimensä laittaa alle.

[QUOTE="vieras.";29632310]Ootko sä joku virkaintoinen työkkärinvirkailija, kun siellä huutelet? Ei todellakaan ole pakollinen. Jos se on vapaaehtoinen, niin ne yrittää saada suostumuksen paperiin...että kannattaa olla tarkkana mihin sen nimensä laittaa alle.[/QUOTE]

En ole virkailija mutta tiedän että tuollainen palvelu on ja se on työkkärin virkailija joka sen päätöksen tekee jos asiakas on ollut pitkään työtön, jos ei suostu niin siitä menee lausunto työkkärin lautakuntaan joka päättää karenssista.

En pikaselauksella vielä löytänyt sitä lakia, mutta tässä ainakinaikatuore asiaa käsittelevä uutinen. On vapaaehtoista, kieltäytyminen ei ole peruste karenssille. Työnkajin pitää aktiivisesti pyrkiä työllistymään, kyllä, mutte ei se edellytä mitään palvelukeskusasiakkuutta. Mun kokemuksen mukaanne ei edesyritä edesauttaa "oikeaa" työllistymistä, vaan siivota asiakasressukat pois työttömyystilastoista kaikenlaisiin kuntouttaviin työtoimintoihin.

[QUOTE="huh huh";29632383]En pikaselauksella vielä löytänyt sitä lakia, mutta tässä ainakinaikatuore asiaa käsittelevä uutinen. On vapaaehtoista, kieltäytyminen ei ole peruste karenssille. Työnkajin pitää aktiivisesti pyrkiä työllistymään, kyllä, mutte ei se edellytä mitään palvelukeskusasiakkuutta. Mun kokemuksen mukaanne ei edesyritä edesauttaa "oikeaa" työllistymistä, vaan siivota asiakasressukat pois työttömyystilastoista kaikenlaisiin kuntouttaviin työtoimintoihin.[/QUOTE]

Kuntouttava työtoiminta ja työvalmentaja on kaksi aivan eri asiaa, työvalmentaja auttaa asiakasta löytämään työpaikan tes palkalla.
Taidat olla työtävieroksuva loinen.

[QUOTE="ööh";29632413]Kuntouttava työtoiminta ja työvalmentaja on kaksi aivan eri asiaa, työvalmentaja auttaa asiakasta löytämään työpaikan tes palkalla.
Taidat olla työtävieroksuva loinen.[/QUOTE]

Mitä kautta olet saanut tietoa näistä työvoiman palvelukeskuksista? Asenteesi on kyllä saman tapainen kuin erään palvelukeskuksen henkilöstöllä... Ja mistä olet saanut sen käsityksen että ko. palvelusta kieltäytyminen olisi peruste karenssille?

[QUOTE="huh huh";29632489]Mitä kautta olet saanut tietoa näistä työvoiman palvelukeskuksista? Asenteesi on kyllä saman tapainen kuin erään palvelukeskuksen henkilöstöllä... Ja mistä olet saanut sen käsityksen että ko. palvelusta kieltäytyminen olisi peruste karenssille?[/QUOTE]

Etsi googlella TYPA, löytyy ihan omat nettisivut.
Satunpa vaan tietämään kun tiedän ihmisiä jotka on ollut kyseisessä palvelussa.

Onkohan tuo nyt pakollinen vai ei?
Jos siis käy siinä ekassa Arvi-palvelussa Typa-infon jälkeen eikä halua muuta kuin sen yhden käynnin ja etsiä töitä itse niin tuleeko karenssi?

Mun mielestä ainakin täällä TYP:n infossa mainittiin useaan kertaan, että palvelu on vapaaehtoinen ja sen voi keskeyttää milloin haluaa ilman seuraamuksia.

Itse pääsin tuota kautta aivan mahtavaan yhteisöön työtoimintaan :) Koen pitkästä aikaa olevani hyödyllinen muuallakin kuin kotona, enkä kyllä keksi TYP:n toiminnasta mitään huonoa sanottavaa.

bäääbää lammas päässyt työkokeiluun oikein! haha näitä raukkoja. Pelleilypaikkojahan nuo työkokeilut ja orjatyöt on, älkää ikinä suostuko mihinkään palvelukeskukseen asiakkaaksi (aasiakas)

Yhteistyössä