Työvuoroja muutettu ilmoittamatta!! Mitä v*ttua!!!???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HÄ??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

HÄ??

Vieras
Olen ollut kohta kolme viikkoa sairauslomalla ja ensiviikolla pitäisi töihin. Kävin työpaikalla hakemassa uudet työvuorolistat, kosk nykyinen päättyy ensi viikkoon.
Sitten huomasin työpaikalla, että miten mun listani näyttää ihan erikoiselta, siis sama joka mulla on ollut kotona jo kauan. Huomasin että ne oli täysin erilaiset, esim. ensi viikolla yksi päivä kun piti olla vapaa, on merkitty töitä ja yksi päivä kun piti olla aamuvuoro, on laitettu koko päivä töitä!!

Eihän tollalailla saa tehdä? Multa ei ole kysytty mitään!
Ja jos en olis vahingossa huomannut, olisin tietty tehnyt työni alkuperäisen listan mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Vastailija:
Moikka!
Yleisesti työnantaja voi muuttaa työvuoroja 72h ennen vuoron alkamista. Eli ei mitenkään laitonta.

Eikä voi. esim. kaupan alan TESin mukaan työvuorot tulee ilmoittaa KAKSI VIIKKOA etukäteen.

Eikös työvuorosuunnitelma ole se minkä voi muuttaa ja työvuorolista mikä pitää olla seinällä kahta viikkoa ennen muuttumattomana. Jotenkin näin se meilläkin menee. Siis on oltaa lista seinällä, mutta jos tilanteet muuttuu työpaikalla, sitä voi huoletta mulkata.Ja on laillista.

Työaikalaki

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1996/19960605#a605-1996

"Työvuoroluettelo on saatettava kirjallisesti työntekijöiden tietoon hyvissä ajoin, viimeistään viikkoa ennen siinä tarkoitetun ajanjakson alkamista. Tämän jälkeen työvuoroluetteloa saa muuttaa vain työntekijän suostumuksella tai töiden järjestelyihin liittyvästä painavasta syystä."

Alkuperäinen kirjoittaja Joni Makkuusäkki:
Eikös työvuorosuunnitelma ole se minkä voi muuttaa ja työvuorolista mikä pitää olla seinällä kahta viikkoa ennen muuttumattomana. Jotenkin näin se meilläkin menee. Siis on oltaa lista seinällä, mutta jos tilanteet muuttuu työpaikalla, sitä voi huoletta mulkata.Ja on laillista.

Tää ei ole mikään suunnitelma vaan ajat sitten julkaistu lista joka on annettu henk. kohtaisesti. Mä oon saanut sen monta viikkoa sitten.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kysyppä perusteet vuorojen vaihtoonj a miksi niitä ei ole ilmoitettu, nämä asiat sinun pitäisi saada vähintään ihan ilman kysymistäkin.

No niimpä! Ja varsinkin kun listan tekijä tietää, etten ole muutettua listaa edes saanut kun en ole ollut töissäkään!
Nyt menee koko ens vkl uusiksi, kiva yh: na! Taidanpa tästä jatkaa sairauslomaa...!!

Ei kai se mikään selitys ole, että olet ollut sairaslomalla. Kyllä työvuorolista on muutuunut silloin kaikilla muillakin työntekijöillä. Outoa olisi, jos sinä jatkaisit sillä useamman viikon takaisella listallasi ja muut uudella muutetulla. Kyllä sinun sairalomasi on toissiijainen tekijä, kun työvuorolistan muutos on ollut tarpeellinen. Varmaan oma noin pitkä sairalomasikin on muuttanut joidenkin muiden työvuoroja. Älytöntä urputusta ja sekään ei ole työnantajan vika, että olet yksinhuoltaja.

No toki työnantaja saa muuttaa listaa määräajan puitteissa. Mutta reilua ja mielestäni myös pakollista olisi toimittaa tuo uusi lista ajoissa työntekijälle. Ja, jos esim. sairaslomalla niin silloin esim. postitse.
Nämä, kun ovat näitä vuorotyön " ihanuuksia " ......

Siis työntekijälle kertaalleen annettua työvuorolistaa ei saa pomo yksipuolisesti enää muuttaa, muutoksista on AINA neuvoteltava työntekijän kanssa.

Tuo kertaalleen linkitetty työaikalakihan sen jo sanoo.

saa muuttaa vuoroja kunhan tekee sen ajoissa. oliko se nyt 2-3viikkoa ennen pitää olla listat tehtynä ja näihin ei saa tehdä muutoksia ilman että työntekijä hyväksyy.
Mutta jos on oltu 3viikkoa sairaslomalla niin jaa´a..
periaatteessa kyllä?

Yhteistyössä