Tytär KOHTA 15v ja raskaana !

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äiti vailla neuvoja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä ajattelen edelleen, että on MYÖS vanhempien vastuulla, jos se oma 14v on harrastanut seksiä ja tullut vieläpä raskaaksi. Mulle ei sen ikäisenä olisi tullut mieleenkään harrastaa seksiä, koska tiesin, että olen siihen vielä epäkypsä ja tiesin, etten olisi vielä valmis kantamaan kaikkia mahd. raskauden seurauksia. Tiedä sitten, paljonko kasvatuksella on ollut osuutta asiaan. On kuitenkin aika julmaa jättää oma lapsi ilman apua, jos hän ei sitten kykenekään huolehtimaan lapsesta täysin omin voimin.

Varmasti suurin osa toivoisi ennemmin vanhempiensa tai muiden sukulaisten kasvattavan lastaan kuin antaisi sen adoptoitavaksi vieraille ihmisille. Mielestäni on sen lapsenlapsen etukin yleisesti ottaen kasvaa omien sukulaistensa hoivissa.
Jos ei halua lasta itse kasvattaa eikä antaa adoptoitavaksi, niin kannattaako lasta sitten synnyttääkään?

Mikäli mun tyttäreni olisi tullut 14-vuotaana raskaaksi, niin mä olisin käynyt hänen kanssaan hyvin rauhallisen ja asiallisen keskustelun asiasta. Latonut pöytään realiteetit ja pyytänyt häntä miettimään asiaa yön yli. Seuraavana päivänä olisin kysynyt, miten hän aikoo nämä eilen käsitellyt asiat hoitaa ja huolehtia. Olen 99,9%:n varma, että tyttäreni olisi ihan itse todennut abortin parhaimmaksi vaihtoehdoksi. Missään tapauksessa en olisi antanut tyttäreni luulla, että hän voi tehdä päätöksensä minun apuni varaan. Elämä on arvaamaton ja mähän olisin voinut jäädä ratikan alle ja istua pyörätuolissa jo ennenkuin vauva edes syntyy. Päätöksen lapsen pitämisestä täytyy mun mielestä perustua vain ja ainoastaan tämän raskaanaolevan omiin sekä yhteiskunnan resursseihin.

Mutta tässä elämäntilanteessa - jos mulla vielä olisi 14-vuotias tytär - mikäli tyttö kuitenkin perustellusti saisi mut vakuuttumaan kyvyistään huolehtia lapsestaan ilman apuani, niin ok. Jos mieli ei olisi muutamassa viikossa muuttunut ja tyttö tosiaan pitäisi lapsen, kertoisin jossain vaiheessa ottavani sapattivuoden ja tyttö saisi jatkaa koulunsa normaalisti loppuun. Ollen poissa vain sen ajan, kun on synnytyksen vuoksi ihan pakko. Sen jälkeen lapsi päivähoitoon ja tyttö normaaliin tapaan jatko-opintoihin. Mä töiden jälkeen hoitaisin lapsenlapseni toivoen kuitenkin, että tyttö voisi kerran pari viikossa olla "lapsenvahtina". Antaisin tyttäreni elää nuoruutensa kuten muutkin nuoret tekevät. Ottaisin siis sen vastuun itselleni enkä rankaisisi tytärtäni hänen virheestään. Anteeksikin kun voi antaa. Tyttö saisi aikanaan itse päättää, jääkö lapsi mummin luokse asumaan vai ottaako hän lapsensa mukaansa, kun muuttaa omilleen. Mutta missään tapauksessa ei mainitsisi tästä halaistua sanaa siinä vaiheessa, kun tyttö on vasta tekemässä päätöstään.

Ööh, mistä kohtaa se vastuuntuntoisuus ja fiksuus käy ilmi?

Harrastavat suojaamatonta seksiä jo monta vuotta ennen kuin seksiä edes tarvitsisi toisen ihmisen kanssa harrastaa.

Eikai enää kenellekään voi tulla yllätyksenä, että seksikokeilut todella aloitetaan jo tuon ikäisenä? Eivät kaikki tietenkään, mutta osa kyllä. Se ei ole mitenkään ihmeellistä eikä eded harvinaista noinkin nuorten keskuudessa, oltiin siitä sitten mitä mieltä tahansa.

Ehkä olisi aika kaivautua sieltä pumpulista tähän maailmaan. Jo 12-vuotiaan kanssa voisi olla hyvä seksistä ja ehkäisystä jutella - toki varovasti ja lapsen tuntien.

• Tykkää
Reactions: Dongxi
Eikai enää kenellekään voi tulla yllätyksenä, että seksikokeilut todella aloitetaan jo tuon ikäisenä? Eivät kaikki tietenkään, mutta osa kyllä. Se ei ole mitenkään ihmeellistä eikä eded harvinaista noinkin nuorten keskuudessa, oltiin siitä sitten mitä mieltä tahansa.

Ehkä olisi aika kaivautua sieltä pumpulista tähän maailmaan. Jo 12-vuotiaan kanssa voisi olla hyvä seksistä ja ehkäisystä jutella - toki varovasti ja lapsen tuntien.

Suurin osa nuorista aloittaa seksielämänsä kuitenkin vanhempana. Lukioikäisistä iso osa on vielä neitsyitä. Vaikka nuoret leveilevätkin monesti olemattomilla kokemuksillaan. Valistus on silti hyvä aloittaa ajoissa.

Ei se mikään yllätys ole. Siksi sanoinkin että tarvitsisi. Se fiksu ja vastuuntuntoinen ehkä jättäis kokeilut myöhemmälle.

Voihan sitä räplätä ja hiplata itseään ja toista menemättä yhdyntään saakka. Tai sitten hoidella periamerikkalaisen kaksinaismoraalin mukaan b-porttiin.

Mutta jos oikeesti olis mainitunkaltainen fiksu ja vastuuntuntoinen, niin tosiaan tietäisi ettei mikään ehkäisykään ole sitä 100 %:a varma, ja joka kerran harrastaessaan seksiä altistaa itsensä raskaudelle.

Vielä tuli mieleeni sekin asia - perustuen ap:n kirjoitukseen pojan perheestä - että mun on ainakin vaikea kuvitella, että kyseiset vanhemmat kehottaisivat poikaa menemään lukion sijasta ammattikouluun, jotta saisi nopeammin ammatin ja voisi alkaa elättämään perheensä. Pikemminkin voisin kuvitella, että vanhemmat kannustaisivat poikaansa jatkamaan elämäänsä, opiskelemaan ja saavuttamaan ne tavoitteet, mitä pojalla aiemminkin oli. Päivät koulussa, illat läksyjen parissa ja harrastuksissa ... alkuinnostuksen jälkeen voi ne tyttöystävän ja lapsen kanssa vietetyt hetket jäädä vähiin. Elämä vie pojan mennessään - varsinkin, jos häntä kannustetaan tekemään niin - ja suhde tyttöön katkeaa. Parikymppinen 5-vuotiaan yh ei ole ihan sitä, mitä nuoret miehet tyttöystävistään odottavat. Toki niitäkin miehiä on, joita lapsi ei haittaa, mutta aina on helpompaa aloittaa parisuhde ilman toisen miehen/naisen lapsia. Uusperhekuvioissa on aina omat kommervenkkinsä. Jos ap:n tapauksessa tyttö olisikin 16 v ja poika vaikkapa 19 v, näkisin tilanteen jo ihan toisenlaisena. Nyt sekä äiti että isä ovat vielä lapsia.

[QUOTE="vieras";26106345]Lue 15v. raskaaksi tulleen blogia... Googlella löydät. :)[/QUOTE]

On olemassa selllainenkin blogi jossa on 14v ja raskaana. se se vasta pentu vielä onkin

mutta ei kannata kyllä yhtään kaunistella mitä pienen vauvan hoito voi pahimmillaan olla, vaan puhua asioista niinkuin ne on. ja btw, nuorille äideille on "ensikoteja". eli oma asunto isossa rakennuksessa, ja hoitajat auttavat ja neuvovat lapsenhoidossa. sieltä myös sitten autetaan opiskelu järjestelyissä jne.

Mä ajattelen edelleen, että on MYÖS vanhempien vastuulla, jos se oma 14v on harrastanut seksiä ja tullut vieläpä raskaaksi. Mulle ei sen ikäisenä olisi tullut mieleenkään harrastaa seksiä, koska tiesin, että olen siihen vielä epäkypsä ja tiesin, etten olisi vielä valmis kantamaan kaikkia mahd. raskauden seurauksia. Tiedä sitten, paljonko kasvatuksella on ollut osuutta asiaan. On kuitenkin aika julmaa jättää oma lapsi ilman apua, jos hän ei sitten kykenekään huolehtimaan lapsesta täysin omin voimin.

Julmaa jättää lapsi ilman apua jos ei kykenekään huolehtimaan lapsesta täysin omin voimin, mutta on se myös julmaa isovanhempia kohtaan että yhtäkkiä perheessä onkin taas pieni lapsi joka seuraavat 18 vuotta on vastuullasi. Eli kyllä mä melko voimakkaasti yrittäisin siihen aborttiin painostaa.

Ihan siksikin, että oma lapsilukuni on täynnä enkä haluaisi enää alkaa siihen yövalvomisrumbaan uudestaan. Isovanhempana voin kyllähpitaaa lastenlastani mutta en halua enää uutta lasta itselleni kasvatettavaksi. Usein näitä näkee että nuorena lapsen saaneet hoidattavat paljon isovanhemmilla lastaan.

Tietenkään kaikki teinivanhemmat eivät sitä tee, mutta todennäköisyys että nämä 14v ja 16v ovat kolmekymppisinä vielä yhdessä on aika pieni.

Joo ja ei kannattais edes puhuu jos ei siitä oo omakohtaisia kokemuksia. Helppoahan se on siellä huudella "joo abortti ehdottomasti!"

Mä en ymmärrä tota ehdottomasti abortti huutelua.
Abortti on aikuiselle henkisesti rankka kokemus,saati sitten nuorelle joka ei osaa käsitellä sitä,kuten ei ehkä sitä,että olisi tulossa äidiksi..
(tosin onhan noitakin ihmisiä jotka käyttävät aborttia "ehkäisy keinona" eikä tunnu missään)