Tytöillä voi pitää kaikkia värejä ja ostaa poikienkin leluja, Pojille poikien värit ja poikien lelut..ärsyttävää!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mamma"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mamma"

Vieras
Nyt kun olen tähän poikien maailmaan perehtynyt enemmänkin kahden pojan myötä, niin alkaa todellakin ottamaan hermoon tämä yleinen mielipide asiasta. Tytöille on jostain syystä paljon laajempi valikoima kaikkea, mukaan lukien myös poikien lelut ja vaikka vaatteitakin. Ei ole tietenkään halua mitään mekkoa pojalle pukea tai prinsessa hörsylää.

Tyttö toivoi batman rooliasua joululahjaksi,oli ok. sit poika näytti jotain tyttöjen asua, niin kaikki paikalla olijat purskahtivat nauruun. Siinäpä oli pienelle miehelle selittäminen miksi tyttö voi ottaa poikien asun eikä se herätä mitään.

Tytöille on rasittavuuksiin asti vaaleanpunaista mutta siihen kyllästyttyään voi vetää vaikka reisitaskuhousut jalkaan. Pojille voi käyttää värejä, mutta tarjolla on aika paljon synkkää sävyä. Varsinkin juhlavaatteiden tarjonta on huonoa kun aina vain se iänikuinen tummapuku. Tytöille tässäkin asiassa paaaljon vaihtoehtoja.

Anteeksi vain tämä marmatus, onko muilla samanlaisia mietteitä?

Tuo on kyllä totta. Meidän 6-vuotias poika haluaisi yli kaiken pitää hameita, saada hiuksensa leteille ja kulkea vaaleanpunaisessa.

Mutta minä olen julma, julman yhteiskunnan koulima äiti, enkä anna eskarilaisen moista tehdä. Mutta noinhan se on tosiaan aikuisillakin. Nainen voi kulkea housuissa, jos lystää, mutta mies hameessa on aika outo ilmestys. Nainen voi meikata tai olla meikkaamatta, mutta meikattu mies on aika erikoinen ilmestys.

Naiset on vapautettu (Suomessa), kuka vapauttaisi miehet? :D

Tuo on kyllä totta. Meidän 6-vuotias poika haluaisi yli kaiken pitää hameita, saada hiuksensa leteille ja kulkea vaaleanpunaisessa.

Mutta minä olen julma, julman yhteiskunnan koulima äiti, enkä anna eskarilaisen moista tehdä. Mutta noinhan se on tosiaan aikuisillakin. Nainen voi kulkea housuissa, jos lystää, mutta mies hameessa on aika outo ilmestys. Nainen voi meikata tai olla meikkaamatta, mutta meikattu mies on aika erikoinen ilmestys.

Naiset on vapautettu (Suomessa), kuka vapauttaisi miehet? :D

Asenteethan eivät muutu, jollei niitä muuteta. Jos itse ajattelet kuten ajattelet, kuinka meinaan muutoksen tapahtuvan?

• Tykkää
Reactions: zvirbulis
mie olen päättänyt että poika saa tykätä ja käyttää just niitä värejä kun haluaa. opetan ettei ole olemassa erikseen tyttöjen ja poikien värejä'. mutta yhdessä asiassa olen tiukka, vaalenpunaista meille ei tule, ei tulisi edes vaikka lapsi olisi tyttö.. johtuu siis mun ongelmasta kyseistä väriä kohtaan :D
tietysti alspelle on kurjaa jos tykkää jostain "tyttömäisestä" jutusta ja sitten muut lapset siitä kiusaavat.. kyseessä on kuitenkin suht laaja toimintatapa (siis tyttöjen ja poikien erottelu) että siihen on yhden aikuisen vaikea muutosta saada.

Mä kaipaisin esimerkiksi vihreitä nukenrattaita myyntiin. Ne tapaavat olla aina iänikuisen vaaleanpunaisia ja osa pienistä pojista on jo saanut kuulla, että se on tyttöjen väri. Moni poika (omani mukaanlukien) kuitenkin tykkäisi niistäkin. Mulle oli myös ylläri, että kun hommasin kuopustytölle 1v-synttäreille keijunsiivet, niistä tulikin riita, kun isoveli 3v halusi olla myös "perhonen". Mikäs siinä sitten, kipaisin kaupasta toisen setin siipiä. Kukaan ei ole vielä uskaltanut vetää naamaansa vinoon, vaikka poika juoksee ympäriinsä pinkit siivet selässään. Settiin kuulunut hiuspanta taas on pojan mielestä tyttöjen juttu, eikä hän käytä sitä.

Mä toivon, ettei mun vielä tarvitsisi selittää lapselle, ettei jokin käy sen takia, että hän on poika. Ei mullakaan ole mitään tarvetta saada pojalle mekkoa ylle, mutta lapsihan se vasta on. Tylsää ehtii olla sitten isompanakin.

Vaatteita pitää näemmä ostaa aina jo liian isossa koossa varastoon, kun kohdalle osuu jotain. Mua ärsyttää esimerkiksi tulittavan tankin kuva vuoden vanhan puserossa, vaikka tämä olisikin poika. On vaan välillä työläämpää löytää paitoja, joissa on joku kiva eläinprintti (tytöille kyllä on, niissä vaan on aina sitten röyhelötkin, joten ei voi oikein hommata pojalle) tai joku satuaiheinen kuva. No, onneksi on puuha-peteä sun muuta. Ja retrosta tykkääville on vaihtoehtoja, mä vaan en voi sietää näitä muodissa olevia retrokuoseja.

jaa, kyllä meijän 4v poika on elämänsä aikana ehtinyt testata prinsessamekot ja helinä-keiju leffat, niin tahtoessaan. jossain vaiheessa lempiväri oli pinkki. löytyy oransseja ja punaisia paitoja eikä oo kertaakaan kuullu (ainakaan multa) tyttöjen/poikien väreistä tai leluista....

ja kyllä musta tuntuu, että oon yhtäpaljon saanu katseita siitä, että tyttövauvalla on lähinnä vihreitä vaatteita....

[QUOTE="Neith";27380061]mie olen päättänyt että poika saa tykätä ja käyttää just niitä värejä kun haluaa. opetan ettei ole olemassa erikseen tyttöjen ja poikien värejä'. mutta yhdessä asiassa olen tiukka, vaalenpunaista meille ei tule, ei tulisi edes vaikka lapsi olisi tyttö.. johtuu siis mun ongelmasta kyseistä väriä kohtaan :D
tietysti alspelle on kurjaa jos tykkää jostain "tyttömäisestä" jutusta ja sitten muut lapset siitä kiusaavat.. kyseessä on kuitenkin suht laaja toimintatapa (siis tyttöjen ja poikien erottelu) että siihen on yhden aikuisen vaikea muutosta saada.[/QUOTE]

Miten vaaleanpunainen eroaa muista vaaleista väreistä, kuten vaaleansinisestä tai vaaleanvihreästä?

Omasta mielestäni yhtä lässyjä kaikki. Eikä vaaleanpunainen ole yhtään huonompi muista, vaikka joku yrittää liittää siihen sovinistisia painotuksia.

Viimeksi muokattu:
NIIN ON, ärsyttävää! Ja kuka on keksinyt esim. sen, että kirkkaan punainen on tyttöjen väri?
Se on ihana väri pienelle pojalle, mutta AINA joutuu selittelemään ulkopuolisille, että on se poika, ja onhan se pojankin väri.

Pojillani usein punainen pipo päässä, niin kaikki mummot tytöttelevät heitä. Voi hel....tti!
Tekis mieli sanoa että kurkkaappa housuihin, onko se tyttö. Ja pitää luento unisex-väreistä.

Minun poikani on 2,5-vuotias ja rakastaa äidin koruja ja käsilaukkuja, tykkää kokkailla leikkiastioilla. Autot eivät kiinnosta yhtään, tekniset vimpaimet ja koneet kylläkin. Se on aika julmaa, jos myöhemmin pitää olla pakosti kiinnostunut esim. autoista. Tällä hetkellä harmittaa kovasti se, kun poika rakastaa eläinten kuvia, mutta kaikki printtivaatteet, joissa on kissan- tai koiranpennun kuvia, ovat vaaleanpunaisia tai muuten niin selvästi tytöille suunnattuja. Pojan on näköjään pakko tykätä dinosauruksista tai angrybirdseistä pienestä pitäen, eikä mistään plääh kissanpennuista.

kyllä tähän jotain muutosta kaipais....tässä joululahjojakin mietin niin huomaan että tytölle voisi ostaa vaikka sen rakennus sarjan jos sitä haluis, poika näytti tyttöjen jotain nukke juttua niin miksi heti tulee itselläkin seinävastaan.

No samaan olen törmännyt. Jopa oma mieheni oli huuli pyöreänä kun ostin pojalle nukenrattaat. Kyllä se siitä tointui kun oikein perusteellisesti selitti aikuiselle miehelle asioita ;).

Pojille löytyy kyllä satunnaisesti kirkkaitakin värejä vaatteisiin mutta suurin osa on mustaa, tummansinistä tai myrkynvihreää hirviö-örkkiä jo ennen kuin lapsi niistä mitään ymmärtää. Sitten kun ymmärtäisi ja pitäisi niitä kivoina, niin koot loppuvat jo...

Tyttö voi myös harrastaa mitä vain ja se on vain hienoa (niin kuin se onkin) mutta poikalapsen harrastusvalikoimakin on rajatumpi.

Enkä pidä itseäni kovin tyttövastaisena, onhan mulla yksi ihana poika ja kaksi ihanaa tyttöä ;).

No itsekään en kyllä pukisi poikaa selkeästi tyttömäisiin vaatteisiin, mutta leluja kyllä ostaisin ihan huoletta. Kyllä pojatkin voi mun mielestä leikkiä nukeilla tai vaikka jollain mylittleponyilla jos tykkää...

Ei kai tässä sitä tarkoitetakaan , että poika puettaisiin tytön vaatteisiin; hameisiin ja hiuspantoihin. Vaan sitä, että tytöille on paljon enemmän tarjontaa; sekä leluissa että vaatteissa. Ja tytöillä oikeus olla poikamainen ja leikkiä poikien leluilla ilman että syytettäisiin vaikka seksuaalisesta suuntautumisesta. Mutta kun poika haluaa vaaleanpunaista hörhelöä päälleen ja hoivata nukkea, niin heti ajatellaan homofobisia ajatuksia. Tiedätte kyllä kaikki mitä tarkoitan.

Tai vähintäänkin sanotaan heti julkisesti tytöksi, jos pojalla jotain värikästä päällä ja esim pidemmät hiukset! On se niin väärin! Poika ei saa pukeutua hyvin ja värikkäästi, vaan pitäisi olla ruma, villi ja tummaan pukeutunut. Mitä hemmettiä?

[QUOTE="vieras";27380136]

Tai vähintäänkin sanotaan heti julkisesti tytöksi, jos pojalla jotain värikästä päällä ja esim pidemmät hiukset! On se niin väärin! Poika ei saa pukeutua hyvin ja värikkäästi, vaan pitäisi olla ruma, villi ja tummaan pukeutunut. Mitä hemmettiä?[/QUOTE]

Höpöhöpö! Tämä on kyllä ihan omassa päässäsi. Nykyäänhän on vaikka kuinka paljon kirkkaita värejä ja monenlaisia kuvioita myös pojille, eli samaan vaatteeseen sopii niin tyttö kuin poikakin. Ehkä kannattaisia aloittaa asenteiden muuttaminen ja vastaan hangoitteleminen sieltä omasta osoitteesta...?

Totta se on, että pukeutuminen on tytöille paljon vapaampaa, jatkuu ihan aikuisuuteen asti. Koska nainen saa pukeutua sekä naisellisiin asuihin että melkeinpä kaikkiin vastaaviin asuihin kuin miehet.

Mutta toisaalta, noin muuten naisten ja tyttöjen ulkonäköä arvostellaan paljon enemmän ja ulkonäköpaineet ja -vaatimukset on kovemmat...

mua varmaan sen takia pistää tää asia enemmän silmään kun on kaksi yhteistä poikaa ja sit tytärpuoli. En vaan raaskis laittaa pojille rajotuksia tavaroissa,harrasteissa sun muissa, kun siinäkin on heille jo niin silmiin pistävä ero kun tytärpuoli saa paljon kalliimpaa kun äitinsä on varakas. siinä sitten yksi saa KAIKKEA ja harrastaa KAIKKEA. ja pojille rajoitetaan sitä vähääkin kun se on tässä yhteiskunnassa jokin olettamus....

[QUOTE="...";27380044]Asenteethan eivät muutu, jollei niitä muuteta. Jos itse ajattelet kuten ajattelet, kuinka meinaan muutoksen tapahtuvan?[/QUOTE]

En ole kyllä ajatellutkaan sen tapahtuvan. En oikeasti usko siihen, koska miesten enemmistö on luultavasti itse perinteisten mallien kannalla.

Meidän muksulla on muutenkin normaalia isompi todennäköisyys joutua kiusatuksi, joten siksi en anna laittaa pitsejä ja hörhelöitä päälle.

Olen huomannut saman. Lisäksi kaupoissa on aina paljon enemmän tyttöjen leluja ja vaatteita kuin poikien...
Mutta olen huomannut yhden ärsyttävän jutun tyttöjenkin vaate tarjonnassa; miksi kaikkien vaatteiden pitää olla vaaleanpunaisia? miksi tytöille ei ole juurikaan esim. keltaisia vaatteita? tai vaalean vihreitä? vaan tyttö pitää vauvasta alkaen vaan pukea pinkiin, kun juuri muuta ei ole saatavilla...

Olen huomannut saman. Lisäksi kaupoissa on aina paljon enemmän tyttöjen leluja ja vaatteita kuin poikien...
Mutta olen huomannut yhden ärsyttävän jutun tyttöjenkin vaate tarjonnassa; miksi kaikkien vaatteiden pitää olla vaaleanpunaisia? miksi tytöille ei ole juurikaan esim. keltaisia vaatteita? tai vaalean vihreitä? vaan tyttö pitää vauvasta alkaen vaan pukea pinkiin, kun juuri muuta ei ole saatavilla...

Totta. Meillä 1,5 tyttö pukeutuu isoveljensä vanhoihin vaatteisiin, jotka ovat pääasiassa keltaisia, vihreitä ja ruskeita. Mekkoon puen tytön vain juhlissa tai helteellä. Pientä ja siroa, selvästi tytön näköistä tyttöä on useampi ihminen luullut pojaksi, kun hänellä on ollut keltaiset tai vihreät housut ja body. En ymmärrä.

"Siinäpä oli pienelle miehelle selittäminen miksi tyttö voi ottaa poikien asun eikä se herätä mitään."

Entä jos selittäisit lapselle etkä pienelle miehelle, että hän voi ottaa juuri sen asun minkä haluaa, sen kummemmin että itse jaottelisit niitä tyttöjen ja poikien asuiksi? On hienoa, että olet tietoinen sukupuolistereotyipioista, mutta lapsesi hyötyy eniten siitä, jos vanhemmat työstävät omia asenteitaan. Ulkopuolista maailmaa on vaikeampi muuttaa.

Minä olen jo jonkin aikaa sitten lakannut kiinnittämästä huomiota siihen, kutsutaanko lapsiani leikkipuistossa tytöiksi vai pojiksi. Ja sitten kun itse ovat olleet niin isoja, että huomioivat moiset kommentit, niin niistä vasta onkin syntynyt hedelmällisiä keskusteluja. "Miksi sinä luulet että se aikuinen kutsui sinua tytöksi?"

Meidän pojalla on muuten tosi paljon punaista, keltaista ja oranssia, enkä mä ole koskaan ajatellut että hän "näyttäisi tytöltä"... hmm...

[QUOTE="haalari";27380085]NIIN ON, ärsyttävää! Ja kuka on keksinyt esim. sen, että kirkkaan punainen on tyttöjen väri?
Se on ihana väri pienelle pojalle, mutta AINA joutuu selittelemään ulkopuolisille, että on se poika, ja onhan se pojankin väri.

Pojillani usein punainen pipo päässä, niin kaikki mummot tytöttelevät heitä. Voi hel....tti!
Tekis mieli sanoa että kurkkaappa housuihin, onko se tyttö. Ja pitää luento unisex-väreistä.[/QUOTE]

Meidän esikoista pidettiin tyttönä, vaikka oli sininen toppalakki ja vihreä haalari päällä. Kun oli niin pitkät tummat silmäripset :laugh: Tyttöä sitten taasen pidettiin poikana samaisessa vihreässä haalarissa, vaikka oli pinkki pipo päässä. Hänellä ei samanlaisia räpsyripsiä kuin isolla veljellään.

Mun isompi poikani käyttää vaatekokoa 134-140, eikä vielä(kään) ole ollut vaikeuksia löytää hänelle muita kuin sinisiä ja/tai "poikakuvioisia" vaatteita.

En sitten tiiä, missä ne ihmiset asuu ja shoppailee, jotka sanoo että tytöille on kaikkea mutta pojille ei oo kuin sinistä yms synkkää.

Tyttöjen vaatteita ei olla pojalle puettu, mutta paljon punaista, lilaa, pinkkiä, oranssia, keltaista yms kyllä. Tosin herran lempiväri on nykyään musta, ja se näkyy myös vaatteissa aika hyvin.

Ja mitä leluihin tulee, niin todellakin hänellä oli pienempänä nukenrattaat, keittiövälineet, nukkevauva, yms. Isänsä ja ukkinsakin kokkaavat, hoitavat/hoitivat vauvojaan ja lapsiaan jne...ei ne ole vaan naisten tai tyttöjen juttu ollenkaan :)

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä