Tytön kavari tuli kylään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äityli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äityli"

Vieras
toiselta paikkakunnalta. Kaveri, kutsun nyt Liisaksi, koska en halua että kukaan tunnistaa. Liisan kassi oli auki ja siellä oli vesipullo, jossa oli kiljua! Liisalla ikää 14v. Ilmoitin isälleen, joka oli vihainen. Ajattelin että tyttäreni voisi joskus mennä Liisalle kylään, mutta taitaa jäädä menemättä. Mikäköhän on Liisan tulevaisuus :(

[QUOTE="Ccc";28297519]Sama tulevaisuus kuin 90% nuorista jotka kaikki kokeilee tuossa iässä juomista.[/QUOTE]

Liisalla on jonkin asteinen adhd tms. Äitinsä ei enää jaksanut tytön touhuja ja tyttö muutti isälleen. Isäkin kuulemma aloitti juomisen 12 vuotiaana ja runsaasti on juonut, nyt kuivilla. Oisko periytyvä taipumus?

[QUOTE="äityli";28297530]Liisalla on jonkin asteinen adhd tms. Äitinsä ei enää jaksanut tytön touhuja ja tyttö muutti isälleen. Isäkin kuulemma aloitti juomisen 12 vuotiaana ja runsaasti on juonut, nyt kuivilla. Oisko periytyvä taipumus?[/QUOTE]

On se alkon suurkäyttö yleensä periytyvää. Tuskin se itse sitä kiljua on osannut tehdä.

[QUOTE="Ccc";28297544]On se alkon suurkäyttö yleensä periytyvää. Tuskin se itse sitä kiljua on osannut tehdä.[/QUOTE]

Kiljun tekeminenhän on helppoa. Kummipojan ollessa seiskalla oli kiljun keitto suorastaan ongelma hänen kotikylällään. Lopulta kylän kaupat ja huoltsikka kieltäytyivät myymästä hiivaa alaikäisille.

[QUOTE="äityli";28297546]Laukku oli auki, Vichy pullossa ei näyttänyt olevan vettä, siksi kiinnitti huomiota, tytön taustat tuntien, halusin varmistua asiasta. Enkä maistanut, vain haistoin. Haluan kyllä tietää mitä minun kodissa tapahtuu, kun on kyse alaikäisistä.[/QUOTE]

Ei se tarkoita että tytöstä tulee holisti.

Minä olin nuorena punkkari. Siihen aikaan kuuluin vähän niinko imagoon juoda kiljua. Pahaahan se oli ja vatsa meni sekaisin. En enää juo kiljua, enkä pahemmin kyllä alkoholia muutenkaan.

Kurja juttu tietysti. :/ Mutta periaatteessa alkokokeilut tuossa iässä ei vielä tarkoita, että tytöllä olisi jotenkin huono tulevaisuus.

Alkoholin suurkulutus on periytyvää ilmeisesti sekä opittun käytösmallina että jossain määrin geneettisesti. Takuulla juominen ei auta adhd:n kanssa kamppailevaa nuorta. Mutta hän on nuori, ja tuossa iässä on helpompi auttaa häntä selviytymään vaikeuksistaankin. Hyvä juttu, jos isä on nyt juomatta - toivotaan, että häneltä löytyy keinoja ja voimavaroja auttaa myös tyttöään.

Me tehtiin 15v. kiljua kaverin häkkikellarissa, kukaan tuntemani kaveri ei ole alkoholisti.
On tainnu joltain unohtua omat nuoruusvuodet tai sitten on eletty harvinaisen kilttiä elämää.
Kyllä kiljusta saatu ripuli antaa opetuksen.

[QUOTE="gina";28297572]kotikeittoisista juomista saattaa pahimmassa tapauksessa jopa sokeutua[/QUOTE]

juu, jos pirtua yrittää tislata....

kiljusta ei kukaan sokeuduh

[QUOTE="gina";28297572]kotikeittoisista juomista saattaa pahimmassa tapauksessa jopa sokeutua[/QUOTE]

Meinaakko, että hiivasta ja sokerista voi sokeutua...:laugh::laugh::laugh:
Empä ole tuollaista kuullutkaan. No ehkä mulla meni sit kiljun juomisesta kuulo :laugh::laugh:

Palstallahan on paljon näitä 13 vuotiaana neityytensä menettäneitä, kötöstelytaustan omaavia ja kiljua lapsena kitanneita mammoja. Millään ei ole ollut mitään väliä.

Jos tänne laittaa aloituksen että lapseni juo kiljua niin, eihän se mitään. Lapsen seurustelee 13 vuotiaana 20 vuotiaan kanssa, eihän se mitään. Lapseni varastelee, eihän se mitään. Näinhän mekin ollaan tehty, kuuluu nuoruuteen!

Ei muuten kuulu.

Älä yleistä, menetin neitsyyden aikuisena. En hyväksy seksiä alaikäisenä saatikka lapsen saamista. Enkä sitä että täysi-ikäinen seukkaa alaikäisen kanssa.

Älä yleistä, menetin neitsyyden aikuisena. En hyväksy seksiä alaikäisenä saatikka lapsen saamista. Enkä sitä että täysi-ikäinen seukkaa alaikäisen kanssa.

Kiljun juomisesta saattaa seurata nuo kaikki, ja vaikka yhdellä kerralla, lisäksi se voi polttaa sisuskalut. Että kyllä aikuisten vastuulla on se, miten paljon lapsen antaa itseään satuttaa ja vaurioittaa epämääräisillä päänsekoittajilla.

Yhteistyössä