Tyttöjen sosiaaliset suhteet ja syntymäpäivät... voi paska

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja *tundra*
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

*tundra*

Jäsen
23.08.2011
760
-1
16
Meillä näyttää olevan pikku ongelma tytön lähestyvien syntymäpäivien kanssa.
Hänen eskari ryhmässään on tyttöni lisäksi kolme muuta tyttöä. He ovat jonkun kerran tavanneet toisensa, ennen eskarin alkua, mutta he ovat olleet eri päiväkotiryhmässä. Tyttöni haluaa kutsua kaksi tyttöä juhliinsa ja jättää yhden kutsumatta. Olen hänelle sanonut kantani, että ketään ei saa jättää ulkopuolelle. Siitäkin huolimatta, että minulle on vielä epäselvää, kumpi näistä tytöistä hylkii ja ketä. Olemme tehneet kompromissiratkaisun, emmekä kutsu heistä ketään, vaan kutsumme vain ne kaverit, jotka ovat olleet kavereita ennemminkin.

Minua on kuitenkin alkanut itseä mietityttää, että toiminko aivan oikein, kun tavallaan pakotan lapseni olemaan kaveri jonkun kanssa, kenestä hän ei pidä. No, sehän nyt ei oikeastaan edes onnistu, koska hän mieluummin jätti kaksi vierasta kutsumatta, kuin olisi kutsunut hänetkin kenestä ei pidä.

Tämä on taas näitä mukavia tilanteita, joissa ei ole kuin kaksi huonoa vaihtoehtoa ja niistä pitäisi valita. Plääh.

minusta kans kaikki pitää kutsua.
ihan vaan sen takia kun se tyttöen välinen ystävyys tai viha yleensä on semmosta että toisista tykättään tai syrjitään aivan hetken mielijohteesta, se ei yleensä perustu siihen että joku ois oikeesti inhottava tai muutoin semmoinen että ei olis kiva kaveri.

Minä en tee eroa tyttöjen ja poikien välillä. Lapseni siis saisi kutsua vaikka 5 kaveria päiväkodista, eikä erikseen tehtäisi asiasta ongelmaa miettimällä että tuleeko nyt kaikki tytöt tai pojat kutsuttua. Mutta sitä ei tehtäisi, että vain yksi lapsi koko ryhmästä (tai koululuokasta) jätettäisiin kutsumatta.

Synttärit on lapselle tärkeä juttu, ja on kivaa että siellä on paikalla sellaisia joista lapsi tykkää, eikä sellaisia jotka on pakosta kutsuttava.

Minä pakotin aikoinaan yhden lapsistani kutsumaan eskarin kaikki tytöt, heitä taisi olla vain viisi, vaikka yhden heistä tytär olisi halunnut jättää kutsumatta.
Tämä kyseinen tyttö ei ollut tyttäreni ystävä, pikemminkin sillä inhokkilistalla ja sellaista pientä kihinää ja kahinaa oli heidän välillään koko eskarivuoden. Mutta koska tyttöjä oli ryhmässä niin vähän, olisi yhden kutsumatta jättäminen ollut minusta julmaa. Eriasia olisi ollut, jos tyttöjä olisi ollut paljon ja kaikkia ei olisi kuitenkaan voinut kutsua. Tämä pakottaminen oli silloin hyvä ratkaisu, tämä kutsuttu tyttö tuli mielettömän iloiseksi ja juhlat olivat oikein onnistuneet. Ja vaikkei tytöistä ylimpiä ystävyksiä tullutkaan, mursi se jäätä tai hälvensi jotain huonoa kemiaa heidän välillään ja se pieni kahina ja hankauspinta heidän välillään jäi pois. Tyttärenikin oli oikein tyytyväinen siihen, että kutsui sitten tämän ei haluamansa vieraan.

Ja olisi saanut toki kutsua poikia, mutta sitä tyttö ei halunnut. Kuopus kutsui taas enemmän poikia kuin tyttöjä 6-v. synttäreilleen.

Viimeksi muokattu:
Sais nyt nähdä. Synttäreihin on onneksi vielä pari viikkoa aikaa, jotta saattaahan se mielipide vielä muuttua ja muutaman kutsun voi lähettää myöhemminkin.

Kai se on paras pysyä tässä kompromissiratkaisussa ja olla tekemättä asiasta turhan isoa numeroa. Tyttöä kyllä näyttää asia vaivaavan vähän turhan paljon, kun on tuo nukkuminen mennyt niin vaikeaksi.

Meillä mä ilmoitan lapsille maksimi määrän kuinka monta kaveria saa kutsua, viimksi kuopuksella oli 6. Juhlissa oli 2 tyttöä ja 4 poikaa.
Yhtä ei jätettäis kutsumatta, mutta se ei tolla määrällä oo mahdollistakaan.

Meillä ollut periaate, että tyttö kutsuu kaikki luokan tytöt ja poika pojat. Toiminut hyvin. Tosin kumpikaan ei ole koskaan edes sanonut, ettei haluaisi jotakin juhliinsa, vaikka jotkut parempia kavereita ovatkin kuin toiset. Minusta kyllä ok, jos kutsutaan tietty määrä, jos vaikka iso luokka, mutta yhden kutsumatta jättäminen on "julmaa".

Joku poika alkoi päiväkodissa itkemään, kun ei saanut kutsua mun 5v-synttäreille. Mun äidin kävi sitä niin sääliksi, että valehteli unohtaneensa tuon pojan kutsukortin ja toi sen seuraavana päivänä. :)

Mutta joo, mustakaan ei ole reilua jättää yhtä kutsumatta. Paitsi ehkä sitten, jos se lapsi on ihan kunnon kiusaaja.

Yhden kutsumatta jättäminen on julmaa. Lapsen pk-ryhmässä oli viime vuonna viis samanikäistä tyttöä ja alusta asti yks tyttö jäi yksin. Marraskuussa oli yhden tytön synttärit ja tää hyljeksitty jätettiin ainoana kutsumatta. Kyllä se antoi noille neljälle muullekin lapselle sellaisen viestin, että yhden jättäminen ulkopuolelle on ok.

Esikoisella onaina ollut tuo määrä periaate. Hän on saanut kutsua 10 kaveriaan. Koskaan ei ollut mitään ongelmaa, koska hän kutsui vähän joka luokalta muutaman, eikä tullut tilannetta, että yksi olisi jäänyt ulkopuolelle.

Mutta nyt ei tämä konsti sujunutkaan niin helposti.

Yhteistyössä