Kiitos (lähes) kaikille ajatuksella kirjoitetuista kommenteista. Sain paljon uusia näkökulmia pohdintojeni tueksi. En silti suostu ottamaan huonon äidin leimaa tai ala epäillä, ettenkö olisi riittävän hyvä vanhempi. Vaikka joitakuita kirjoitukseni pöyristyttikin. (Nekin kommentit ovat kyllä ihan oikeutettuja. )Kukin meistä voi kaiketi vielä kypsyä ihmisenä ja äitinä. Eikös se ole jo ihan hyvä lähtökohta, että tunnustaa epätäydellisyytensä ja hakee muutosta toimintamalleihinsa.
On totta, että olen melko nuori, mutta luulenpa, että orastava kolmenkympin "kriisi" on kuitenkin lähempänä, kuin murrosikä.

Pientä kapinallisuutta ja itsekkyyttä kuuluu kyllä perusluonteeseeni.
Mietin myös perheeni tilannetta tarkemmin. Mies on aktiivisesti työelämässä ja myös opiskelee. Itse olen täysipäi(väi)nen opiskelija. Olen oikeastaan aika paljon yksin lapsen kanssa, vaikka mies siis kyllä osallistuu aina kotona ollessaan. Kärsin myös "kroonisesta hellyyden puutteesta". Miehen tullessa kotiin, olen usein puhki päivän opinnoista ja lapsen kanssa touhuamisesta, että kaipaisin mieheltä hellyyttä ja henkistä tukea. Mieheni taas monesti haluaa olla kotiin tultuaan rauhassa. Väsynyt hänkin. Tuntuu siis epäreilulta, että itse teen paljon toisten puolesta, kuuntelen kiukut ja murheet, hoidan kaupassakäynnit ja ruoanlaitot yms. mutta itse en saa keneltäkään tarvitsemaani läheisyyttä ja kumppanuutta. Olen puhunut tästä miehelle, mutta hänen mielestään "minulle ei riitä mikään". Viimeksi eilen tulin sanoneeksi, että olemme ennemminkin "arjen pyörittämis yksikkö", kuin perhe, jonka jäsenet tukevat toisiaan. Meillä miehen kanssa ilmeisesti vallitsee tämä ns. rankkuuskilpailu, jossa kumpikin kokee oman roolinsa rankemmaksi, kuin toisen.
Yhdessä kirjoituksessa puhuttiin äidin roolista ja siitä, että sitä on turha jaotella erilliseksi osaksi elämää. Se on ihan totta, olen opiskeleva äiti.

Myönnän, että tämä voi olla myös yksi niistä asioista mikä kohdallani käytännössä ei mene niin. Kaikki ystäväni ovat vielä toistaiseksi lapsettomia ja se osaltaan varmasti vaikuttaa siten, että yritän heidän kanssaan olla "kuin aina ennenkin". Myös se kirjoitus osui aika nappiin missä kysyttiin, että tunnenko todella olevani äiti. Jostain syystä tunnen oman äitini sekä etenkin anoppini seurassa itseni ns. pikkuäidiksi, jonka toimintaa nämä "oikeat emot" kyttäävät. Alusta asti sellaista hiljaista päällepäsmäröintiä ja omien toimintatapojeni väheksymistä ja tahallista toisintoimimista. Olisi pitänyt olla silloin tiukempi. Hmm..ehkä en arvosta itseäni tarpeeksi.
Ajatuksia siis heräsi todella paljon, kiitos kirjoitustenne. Nyt en kuitenkaan enää muista mitä minun piti kommentoida, joten katsotaan miten keskustelu etenee, jos etenee.
Kiitos.