tyytyväinen vauva

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sinna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sinna

Vieras
Hei,

Oletteko huomanneet, että itkuisuus vähenisi huomattavasti 3kk paikkeilla? Tuntuu, että meidän neiti ei itke enää juuri ollenkaan. (on kyllä aina ollut ns. helppo). Vähän kitisee kun nälkä yllättää, mutta muuten vaan jokeltelee ja naureskelee. Tulee äitinä sellainen tunne, että vauva ei ""tarvitse"" minua....Viihtyy itsekseen eikä enää itke.... Onkoha tämä normaalia kehitystä? Ei kai vauvan ""itkemättömyys"" voi olla merkki mistään vakavasta? Kuulostaa tyhmälle, mutta huolehdin...Onko muita joilla samanmoisia tuntemuksia?

Tuskin on syytä huoleen, jos vauva on virkeä ja iloinen ja kehittyy ja kasvaa. Joskus itkemättömyys saattaa liittyä masentuneisuuteen, mutta siitä tuskin sinun vauvasi kohdalla on kyse! Ei omakaan vauvani juurikaan itke (ennen 3kk itki kyllä usein vatsakipujaan), ilmaisee kyllä mielipiteitään kitisemällä ja huutelemalla jne. (ei varmaan niinkään sillä ne liittyvät aina tiettyihin juttuihin jotka voisin kyllä ennakoidakin,mutta ajattelen että 5kk vauvalle ei enää ole hyväksi että äiti pyrkii ennakoimaan vauvan ihan kaikki ""tarpeet""...en tarkoita perustarpeita vaan esim. viihtymistä jne.). Isän hoidossa itkee kyllä, mutta uskon sen liittyvän vaan siihen, että isä ei ymmärrä pienistä vihjeistä mitä vauva haluaa..

Meillä oli noihin aikoihin myös hyvin ""itsenäinen"" vauva. Voisi jopa sanoa, että otin nokkiini, kun minua ei tarvittu kuin ruokinta aikana :D. Nyt poika 6 kk, ja pitää olla koko ajan vatkaamassa ja seurustelemassa. Nauti nyt noista omista hetkistäsi:)

Itkuisuushan lisääntyy 2 viikosta lähtien ja on suurimmillaan toisella kuulla n. 6-8 viikkoisilla. Sitten se alkaa kääntyä laskuun. Ihan normaalia siis.

Meillä on 6 viikkoinen vauva, joka itkee kai aika vähän. Olen lukenut, että vauva itkee keskimäärin 2 h päivässä. Meillä kunnon itkua on nytkin yhteensä n. 10 minuuttia päivässä. Mutta olen huomannut, että selvästi enemmän huutoa on juuri nyt kuin vielä viikko kaksi sitten.