Uhmaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tomppa71
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja GangBang:
Mitä voitat sillä, että kuulet sen sanan ilman, että poika todella tarkoittaa sitä? Eikö halaaminen riitä sinulle?!

Hän on käyttänyt sanaa ennenkin ja tuntee sen merkityksen ja on aiemmin hyväksynyt sen osaksi jäähyrangaistusta.

Uskokaa tai älkää, minä haluan pitää poikaani sylissä ihan mahdottomasti, mutta en halua pettää hänen luottamustaan siihen, että sanani pitää. Siksi tarvitsen neuvon, jolla tilanne laukeaa ilman, että minun tarvitsee antaa periksi.

Tomppa71 hei, mikä siinä anteeksi-sanassa on niin taianomaista että teidän on aivan pakko kuulla se?!? Lapsi ei mitenkään voi muistaa monen tunnin takaista asiaa, joten vaikka hän sanoisi tuon sanan niin tuskinpa se tulisi aidosti suoraan sydämestä pahoitteluna juuri tuohon maidolla läträämiseen, vaan hän toimisi kuten ohjemoitu robotti.

Minä aikuisena ihmisenä en tuollaisen pitkän nöyryytyksen jälkeen enää taipuisi sanomaan tuollaista taikasanaa vaan seisoisin arestissa maailman tappiin asti, en ihmettelisi jos pikkulapsi toimisi samalla tavalla. Eihän monet aikuiset ihmisetkään pyydä anteeksi nimeonmaan sanomalla se sana (koska heitä on saatettu lapsena pakottaa siihen väkisin) ja voivat osoittaa pahoillaan olonsa jollain muulla tavalla, esim. tuomalla kukkia jne.

Mulla on suunnattoman jääräpäinen 4 vee. Ja meilläkin on ollut kausia ettei sitä anteeksipyytöä ole kertakaikkiaan tullut. Mutta ei oo tullut mieleen että pitäs kahtena päivänä jäähyllä lasta pitää satoja kertoja vaan silloin mä itse halaan tyttöä ja "pyydän tytön puolesta anteeksi" niinku täällä on aiemmin jo ehdotettukin. Siitä anteeksi-sanasta ei kannata tehdä mitään kamalaa peikkoa. Meillä nämä liittyi selkeesti uhma-kausiin ja menivät itsekseen ohi.

Eipä silti, jos tyttö aiemmin maidolla sotki niin en mä häntä jäähylle vieny siitä. Patistin itse siivoamaan jälkensä ja osoitin hänelle että sotkea ei saa. Ja lopputulos on se että nyt tämä jääräpäinen 4 v itse siivoaa kaikki jälkensä, vie tiskit koneeseen jne. :D Mä oon itte huomannu että nää asiat menee parhaiten perille kun omalla mallillaan näyttää että miten näissä tilanteissa toimitaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Tomppa71:
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
...kyllä anteeksi pitää pyytää, mutta eri tavalla jos anteeksi- sanaa ei tule.

Jos lapsi osaa pyytää anteeksi, niin millä muulla tavalla häneltä pitää anteeksipyyntöä odottaa?

vaikka halaamalla, suukolla.....tuolla tavalla teidän poika seisoo siellä jäähyllä vielä ensi viikollakin. Onko se tarkoituksen mukaista? saadaanko sillä oikea tulos? Ahdistunut lapsi sillä saadaan. Minä ymmärrän kurin ja on meilläkin kova kuri ja ennen lapsia ajattelin juuri noin kuin sinä, että periksi en anna jne. mutta kun on jääräpäinen 3,5v poika ja vielä jääräpäisempi, tempperamenttinen 2v tyttö niin ihmeen luovaksi sitä on tullut ja kaikki ylimääräiset hullutukset on jääneet. Olen oppinut jopa antamaan periksi ja kaikki ei menekään niin kuin minä haluan.

Uskokaa tai älkää, minä haluan pitää poikaani sylissä ihan mahdottomasti, mutta en halua pettää hänen luottamustaan siihen, että sanani pitää. Siksi tarvitsen neuvon, jolla tilanne laukeaa ilman, että minun tarvitsee antaa periksi.

Lapsen itsetunto ainakin kärsii siitä jos häntä kuritetaan kohtuuttomasti pienestä asiasta. Onko mielestäsi periksi antamista jos vain toteat että tällä kertaa vain halataan ja lähdetään nyt ulos leikkimään.

Voi jumalauta, että mua pistää vihaksi tämä Tomppa nyt! |O

Mitäs jos kertoisit, että miksi aikuisen pitää antaa periksi 2-vuotiaalle?

ei tietenkään pidä antaa, ota sitten se ruoska esille...eiköhän se anteeksi-sana ala lapsen suusta tulla. :headwall: :headwall:

Etkä riko lapsesi luottamusta jos osoitat hänelle että myös sinä olet tavallinen ihminen ja ihmiset tekevät virheitä. Tässähän on kyse nimenomaan sinun puolelta tulleesta liioittelusta, joten lapsi todennäköisesti luottaa sinuun vain entistä enemmän jos toteat että isillä meni nyt vähän överiksi, anna anteeksi.

Kokeilimme nyt sitten halausta ja asian unohtamista. Poika ei ole moksiskaan.

Katsotaan, mitä seuraavan jäähyn kanssa tapahtuu.

hyvä! Kyllä se siitä. Onko teillä useampia lapsia? mietin vaan, että jos on vanhempia niin miten heidän kanssa olette toimineet?

Millainen itsetunto saadaan aikaan lapselle tuollaisella kurituksella...? Kamalaa, onneksi en tunne ketään tuollaisia hitlereitä irl.

Eikö olennaisempaa olisi kysyä, että missä menee raja, jossa lapsen tahtoon taivutaan?

Hedelmällisempää olisi ollut myös kertoa, että jos lapsi on ennen pyytänyt anteeksi, miksi häneltä ei nyt saakaan sitä vaatia.

Jos jäähyt ei teillä toimi niin ehkä kannattaisi jättää ne vaikka pariksi viikoksi kokonaan pois ja ratkoa asioita muuten. Varatkaa aika perheneuvolaan ja miettikää siellä noita teidän perheen käytäntöjä!

Kuulostaa kauhealta että jo nyt pyörittelet mielessäsi seuraavaa jäähyä, senhän pitäisi olla äärimmäinen keino jos muut asiat eivät auta. Ehkä jäähy on menettänyt tehonsa liian usein, väärissä tilanteissa käytettynä?

Kannattaisi ihan vaikka listata paperilla lapsen tekemät yleisimmät "tuhmuudet" ja miettiä mistä ne johtuvat. Saako lapsi positiivista huomiota teiltä tarpeeksi vai keskityttekö liikaa negatiivisiin asioihin? Nyt ainakin jäähyllä ollessaan lapsi on kahden päivän ajan ollut sinun huomiosi keskipiste.. Joissakin tilanteissa tuhmuuksien "näkemättömyys" ja hyvästä käytöksestä palkitseminen ja sen huomioiminen voi auttaa paljon paremmin kuin sata jäähyä. En tarkoita tätä pahalla mutta tarvitsette ammattiapua jos pidät käytöstäsi normaalina.

Hedelmällisempää olisi ollut myös kertoa, että jos lapsi on ennen pyytänyt anteeksi, miksi häneltä ei nyt saakaan sitä vaatia.

Koska nyt se ei selvästikään toimi. Lapsesi on tahtoiässä ja silloin monet aiemmin toimineet asiat eivät toimi, vaikka myöhemmin ne taas saattavat toimia.

Millainen itsetunto saadaan aikaan lapselle tuollaisella kurituksella...? Kamalaa, onneksi en tunne ketään tuollaisia hitlereitä irl.

Eikö olennaisempaa olisi kysyä, että missä menee raja, jossa lapsen tahtoon taivutaan?

Joskus aikuisen kannattaa vaan olla se viisaampi ja joustavampi osapuoli, jotta asiat sujuvat. :)

Alkuperäinen kirjoittaja merenneitonen:
Ethän tahdo nujertaa poikaasi .
:)

En todellakaan tahdo nujertaa häntä, mutta kai näet ongelman? Jos annan periksi, osoitan epäluotettavuutta ja jos en anna periksi, olen julma ja ankara.

Et oisoita epäluotettavuutta jos annat periksi, vaan joustavuutta. Ja opetat lapsellesi samalla, että "anteeksi" on hyvä ja kiva sana, kun sanotte sen yhdessä (tai sinä sanot).

ota huomioon lapsen ikä, se on kaikkein olennaisin juttu tässäkin asiassa. 2v ei voi vaatia mitä tahansa, vaikka hän olisi tehnyt akrobaatti-temppuja edellisenä päivänä. Tuon ikäiset eivät välttämättä ymmärrä mitä ovat tehneet eilen ja mitä teen tänään jne. Eivätkä sitä, että pyysin tänään anteeksi ja minun pitää pyytää myös huomenna. 2v elää niin tilanteessa ja minuutin päästä tilanne onkin jo aivan toinen. Anteeksi pyyntöä voi vaatia, mutta jos sitä ei ala kuulua muutaman minuutin kuluessa niin turha sitä on jäädä vänkäämään 2v kanssa. Siitä ei tule mitään hedelmällistä keskustelua ja se on aivan turhaa ajan haaskausta.

Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:

Jos jäähyt ei teillä toimi niin ehkä kannattaisi jättää ne vaikka pariksi viikoksi kokonaan pois ja ratkoa asioita muuten. Varatkaa aika perheneuvolaan ja miettikää siellä noita teidän perheen käytäntöjä!

Kuulostaa kauhealta että jo nyt pyörittelet mielessäsi seuraavaa jäähyä, senhän pitäisi olla äärimmäinen keino jos muut asiat eivät auta. Ehkä jäähy on menettänyt tehonsa liian usein, väärissä tilanteissa käytettynä?

Kannattaisi ihan vaikka listata paperilla lapsen tekemät yleisimmät "tuhmuudet" ja miettiä mistä ne johtuvat. Saako lapsi positiivista huomiota teiltä tarpeeksi vai keskityttekö liikaa negatiivisiin asioihin? Nyt ainakin jäähyllä ollessaan lapsi on kahden päivän ajan ollut sinun huomiosi keskipiste.. Joissakin tilanteissa tuhmuuksien "näkemättömyys" ja hyvästä käytöksestä palkitseminen ja sen huomioiminen voi auttaa paljon paremmin kuin sata jäähyä. En tarkoita tätä pahalla mutta tarvitsette ammattiapua jos pidät käytöstäsi normaalina.

Peesi boldatulle!!!
Ei pienen lapsen päivät saa olla pelkkää EI:tä, vaikka kuria pidetäänkin.
Joskus on helpompaa ja hedelmällisempää joustaa tai olla huomaamatta jotain.

Alkuperäinen kirjoittaja Elinan äiti:
...todistaisitko itse tuon "ammattilaisen" mielipiteen -> missä/kuka/ketkä sanovat, että 2-vuotiaalle ei tule antaa ikinä periksi? Ihan mielenkiinnosta vaan tyhmänä kyselen

Lastentarhanopettaja ei nähnyt muuta, kuin sinnikkään pojan. Kerroin hänelle koko tilanteen.

Kuulostaa liian epämääräiseltä. Mitä se lastentarhanopettaja tarkalleen ottaen "ammattilaisena" sanoi? Senkö, että pojalle ei tule antaa periksi vaan aina on odotettava sanaa "anteeksi"? Sorry, en usko.

Joo nyt varmaan kokeillaan jotain muuta, mutta jäähyä meillä on käytetty ehkä kerran viikossa, eikä tietenkään rangaista ilman varoitusta, lukuun ottamatta väkivaltaista käytöstä, esim. lyömistä ja tukistamista. Tähän mennessä asiat on menneet ihan oppikirjan mukaan ja ilman suurempia ongelmia.

Kun nyt tarkemmin ajattelee, tämä oli ensimmäinen kerta kun jäähyrangaistuksen antaja oli minä, eikä äiti. Olisiko poika siksi kokeillut, että toimiiko samat mekanismit, en tiedä.

Olen kotona 3 viikkoa kuukaudessa ja jatkuvasti lapseni kanssa silloin, kun olen kotona, joten uskon tulkinneeni oikein hänen käytöksensä uhmaksi.

Voi hyvinkin johtua tuosta eri jäähynantajan "testaamisesta". Ei oo ainakaan edes näin netin välityksellä epäilystä etteikö siinä ois biologiset isä ja poika kun näytti tuota jääräpäisyyttä löytyvän sinustakin yhtä lailla kuin pojasta ;) :D Tsemppiä teille jatkossa uhmailuihin!

Yhteistyössä