Ujo 5-vuotias poika. Muilla ujoja lapsia, kokemuksia? :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailijax
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailijax

Vieras
Meillä on siis 5-vuotias poika, on perheen toinen lapsi. Isosisko myös ujo ollut aina, mutta hyvin pärjännyt hänkin.

Poika on tosi puhelias, mutta esimerkiksi kyläilyt jännittävät häntä kovasti. Ei toki mummoille, tädeille tai muille joilla usein käydään. Mutta esimerkiksi nyt kun tullut kaverisynttäreille kutsuja, niin hän on ihan että "voi ei", "taasko pitää mennä". Ei halua missään nimessä jäädä yksin. Isänkin kanssa synttäreillä ollessaan oli itku tullut kun joku asia oli niin kauheasti jännittänyt.

Päiväkodissa ei pidä esim. diskoista tai muista poikkeavista tapahtumista, vaan istuskelee mieluummin salin reunalla. Virpomaan ei halunnut mennä kun pelotti niin kovasti jne jne. Sitten kun ollaan uudessa jännittävässä kyläpaikassa, hän käy monta kertaa pissillä, liekkö tuon jännityksen aiheuttamaa sitten.

Onkohan tässä mitään missä voisi rohkaista, vai vaan odotella että hän kypsyy sitten kun aika on :)

Anna hänen kypsyä rauhassa. Älä ainakaan patista.

Joo tämä se varmaan tietty on paras. Minusta oli vaan tässä ehkä vuosi sitten huomattavasti rohkeampi. Mutta kai näitä kausia voi tulla ja mennä? Kaverisynttäreille olen kyllä ns. vähän patistanut. Sanonut että mennään yhdessä? ja oon kysynyt tietysti syntymäpäiväsankareiden vanhemmilta onko minun ok olla siellä mukana.

• Tykkää
Reactions: AivanSama
Joo tämä se varmaan tietty on paras. Minusta oli vaan tässä ehkä vuosi sitten huomattavasti rohkeampi. Mutta kai näitä kausia voi tulla ja mennä? Kaverisynttäreille olen kyllä ns. vähän patistanut. Sanonut että mennään yhdessä? ja oon kysynyt tietysti syntymäpäiväsankareiden vanhemmilta onko minun ok olla siellä mukana.
Ei tuollainen paapominen auta. lapsen pitää yksin uskaltaa mennä, ei vanhempi voi olla aina mukana. tuplee muuten ongelmia aikuisena.

Ujo lapsi tarvitsee enemmän ”tukea ja turvaa”, mutta kannattaa tosiaan harjoitella mahdollisimman paljon noita jännittäviä tilanteita, vaikka sitten vanhemman kanssa. Ihan sama, vaikka lapsi vain sitten esim seisoisi seinustalla, kunhan menee mukaan, vaikka kuinka jännittäisi. Muuten lapsi oppii sen mallin, että jättää kaiken tekemättä ja kaikkialle menemättä, koska jännittää.

Ei tuollainen paapominen auta. lapsen pitää yksin uskaltaa mennä, ei vanhempi voi olla aina mukana. tuplee muuten ongelmia aikuisena.
No tässä on pieni totuus pohjalla, että helposti sitä tottuu ylisuojelemaan ujoa lasta. Mielestäni 5-v:n mukana voi ihan hyvin mennä sinne synttäreille, mutta kannattaa vähitellen totuttaa yksin olemaan. Eli lähtee vaikka vartiksi pois sieltä jne..
Ja tosiaan tuo lapsen jännittämisen ja sitä seuraavan mielipahan väistely jää helposti päälle, niin että alkaa liikaa paapomaan lasta, sen sijaan että rohkaisisi itsenäiseksi.

Yhteistyössä