Ujous ja parisuhde

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ujo_n22
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

ujo_n22

Vieras
Elikkäs olen 22 v melko ujo nainen. Minun on vaikea tutusua uusiin ihmisiin ujouteni ja jännittämiseni takia. Nyt olen tutustunut n. 5 kk sitten yhteen mukavaan mieheen ja ollaan tapailtu mahdollisuuksien mukaan, eri paikkakunnilla kun asutaan ja muutenkin välillä kiireitä. Ihastuin mieheen, hän on ajattelevainen ja tosi ihana ja ymmärtäväinen minua kohtaan, myös paljon sosiaalisempi.

N. kk sitten mies avautui tunteistaan minua kohtaan ja jotenkin hämmennyin. Hän sanoi, että tykkää minusta todella ja haluaisi seurustella kanssani. Säikähdin aluksi, koska en kuitenkaan tuntenut samoin häntä kohtaan. Tai siis tykkään hänestä ja hänen kanssaan on useimmiten hyvä olla, mutta en osaa ajatella, että meistä tulisi joskus pari tai että perustettaisiin joskus jopa perhe. En oikein tiedä mitä ajatella ja jotenkin tunteeni häntä kohtaan ovat hälvenneet. Välillä kaipaan häntä ja hänen läheisyyttään, mutta toisinaan hänen tunteensa ahdistavat minua ja haluan vain paeta. Muutenkin kun mietin suhdettamme, niin tämä ei ole mielestäni lähtenyt oikein käyntiin niin kuin olisi pitänyt. Luulen, että syynä on ehkä ujouteni, en oikein osaa puhua asioista vaikka mies haluaisikin. Nyt hänenkin keskusteluyrityksensä ovat vähentyneet, kai sitten huomasi, että kun ei onnistu niin ei onnistu. Toisaalta haluaisin avautua enemmän, mutta en kai osaa vain luottaa tarpeeksi, vaikka mies ei ole antanut mitään syytä minun olla luottamatta häneen. Vähän epäilyttää se, että hän on turhan hyvä ja huomaavainen minua kohtaan. Tunnen itseni jotenkin huonoksi enkä missään nimessä halua häntä loukata millään tapaa.

Nyt olen miettinyt, että onkohan hän minulle ollenkaan se oikea vai estääkö ujouteni suuren rakkauden syntymisen. En oikein uskalla heittäytyä suhteeseen. Tuntuu siltä, että välillemme olisi pitänyt jo syntyä syvempi side, ja luulen, että ehkä jonkun muun kanssa se voisi syntyä luontevammin. Mutta tämä mies on kuitenkin tähän mennessä ollut todella kärsivällinen ja huomaavainen minun kanssa. Tunnen myös itseni huonoksi kun tuntuu, että satutan häntä, koska olen pelkuri enkä pysty vastaamaan hänen tunteisiinsa. Mitä teen ja mistä tämä johtuu? En haluaisi häntä menettää, mutta ei tästä näinkään tunnu mitään tulevan kun tunteet ovat tällaiset :(

Olette vasta tutustuneet, joten tässä vaiheessa on aivan liian aikaista miettiä, onko hän mahdollisesti "se oikea" tai voisitko perustaa perheen hänen kanssaan. Olet niin nuorikin vielä.

Miten tutustumisenne sinun mielestäsi olisi pitänyt lähteä käyntiin (kirjoitit, ettei se ole lähtenyt käyntiin niin kuin olisi pitänyt)? Tuskin on olemassa mitään yhtä oikeaa tapaa, jolla kahden ihmisen tutustuminen pitäisi tapahtua...

Sinuna suhtautuisin asiaan rennommin, enkä niin kuoleman vakavasti (että onko tämä mies nyt se yksi ja ainoa oikea ja että oletko oikeasti ihastunut vai et ja mitä tästä nyt tulee, voi ei, voi ei...) ja jatkaisin tutustumista tähän mieheen ja katsoisin, mihin tuttavuus johtaa.

Ei tuosta kannata väkisin tehdä syvempää suhdetta. Et ole kiinnostunut miehestä.

Ehkä ujoutesi tähden pelkäät, että kohdallesi ei tule toista miestä, etkä sen takia uskalla luopua orastavasta suhteestanne.

Kyllä sinulle vielä muita miehiä eteen tulee, joku sellainenkin, joka saa sinut ylittämään ujoutesi.

Hmm, näin kai. Tosiaan olen miettinyt, että eiköhän tämän kuuluisi olla helpompaa. Mutta kuitenkaan en voi lakata miettimästä itseäni, siis että onkohan tämä vaikeus minusta itsestäni kiinni. Vaikeaa vain on ja hän on hyvä mies... en keksi hänestä mitään pahaa sanottavaa :/

Vaikeaa vain on ja hän on hyvä mies... en keksi hänestä mitään pahaa sanottavaa :/

Mies ei täytä kaikkia "alfaurokselle" asetettuja kriteerejä, vaan on tyypillistä "perheenisä"-ainesta. Nainen haluaa kuitenkin saada "alfauroksen" perheenisäksi ja joskus onnistuukin siinä, useimmiten tilapäisesti, koska "alfauroksen" haluavat myös "kilpasiskot". Tämän jälkeen nainen valittaa, kun "kaikki miehet pettävät". Eli jos alkuperäinen haluaa perustaa perheen, niin miehestä kannattaa pitää kiinni. Jos taas hakee seikkailua, kyseinen mies ei siihen sovi.

Viimeksi muokattu:
Mies ei täytä kaikkia "alfaurokselle" asetettuja kriteerejä, vaan on tyypillistä "perheenisä"-ainesta. Nainen haluaa kuitenkin saada "alfauroksen" perheenisäksi ja joskus onnistuukin siinä, useimmiten tilapäisesti, koska "alfauroksen" haluavat myös "kilpasiskot". Tämän jälkeen nainen valittaa, kun "kaikki miehet pettävät". Eli jos alkuperäinen haluaa perustaa perheen, niin miehestä kannattaa pitää kiinni. Jos taas hakee seikkailua, kyseinen mies ei siihen sovi.
Vanehetessaan peettauroksiksi....

Viimeksi muokattu:
Kuulostaat ihan minulta noin kymmenen vuotta sitten. Olin varsinkin nuorempana arka ja ujo. Ikävuosina 20-26 tapasin kuitenkin moniakin mukavia miehiä, joista pidin kaveritasolla mutta ahdistuin kun he sitten halusivatkin jotain enemmän. Juurikin tuollaisia huomaavaisia, mukavia miehiä olivat kaikki. Oikeita anopin unelmavävyjä, eli en todellakaan siksi arastellut alkaa suhteeseen heidän kanssaan että muut eivät olisi heitä hyväksyneet. Jokin silti pisti vastaan ja ahdisti. Useampia ikäviä tilanteita ehdinkin noina vuosina sitten kokea, loukkasin osaa näistä miehistä kun vetäydyin, oli mahdotonta olla enää kaveri heidän kanssaan. Mutta ei sitä väkisin halunnut alkaa yrittämään, pelkäsin että jämähdän sitten siihen. Suhteeseen jossa en halua olla.

En tiedä vaikuttiko ikä siihen, vai sattuiko vain oikea mies kohdalle, mutta tuolla 26 ikävuoden tienoilla tuli sitten vastaan mies jonka kanssa olen nyt ollut viisi vuotta. Hieman arastelin tuotakin suhdetta alussa, mutta silti olo oli jotenkin erilainen ja uskaltauduin suhteeseen.

En nyt tiedä onko tästä mitään apua, mutta itselläni toimi parhaiten se että en lähtenyt mukaan mihinkään mikä ei tuntunut oikealta. Kuten sanottu aiheutti ikäviä tilanteita silloin, mutta ei sitä voi tehdä aina kaikille muille mieliksi jos itse ei halua. Jotkut voivat seurustella vaikka kenen kanssa vaikkei edes kolahtaisi ollenkaan, itselleni sopi paremmin torjua sellaiset joita kohtaan ei ollut tunteita heti alkuun, ja alkaa suhteeseen vasta kun se tuntui oikealta.

Yhteistyössä