Sinällään työasioissa jonkun verran E-Eurooppaan yhteistyötä tekevänä (Espanja, Portugali, Italia ainakin) pakko sanoa, että yritystasolla hommat toimii aika hyvin tuohon suuntaan. Täysin eri asia kuin Venäjälle - siis silloin kun vielä sinne kauppaa yritettiin tehdä.
Korruptiota siellä varmasti on, onhan sitä Suomessakin. Mutta kuitenkin yritysten toimintaedellytyksillä aivan eri tasolla kuin ehkä kuvittelet.
Korruptiohan usein yrityksissä näkyy sen tekemissä ostoissa. Tietyt jutut ostetaan tutulta taholta jne. Nykyään tätä hommaa tarkkaillaan todella paljon. Olisi erittäin vaikeaa ujuttaa ostoja sellaisille toimittajille, jotka pyytävät ylihintaa. Ei mahdotonta ja varmasti sitä tapahtuu, mutta peli on kuitenkin jokseenkin reilua.
Ja itseasiassa näen tässä suuren muutoksen 20 vuoden aikana kun olen tämäntapaisia hommia tehnyt.
Julkisella puolella on tuolla kyllä runsaasti ilmaa, mutta on sekin homma parantunut. Venäjällä en ole nähnyt mitään kehitystä, Kaikki kauppa sinne on ollut itkua ja hammasten kiristystä. Nappikauppaa suurilla ponnistuksilla ja lopulta käteen jäi pelkkä Musta Pekka. Noh, onneksi oli ihan marginaalijuttu mun firmalle. Toki turhaa työtä teetti monelle.
Mentaliteettikin on toinen näissä kulttuureissa, kyllä se heijastelee yritysmaailmassakin, mutta
huomasit varmasti, että vertaukseni oli Etelä-Euroopan maat ja Ukraina EU:in jäsenenä vs. EU ilman Etelä-Euroopan maita - Ukrainasta puhumattakaan.
Pysyn vahvasti kannassani. Meidän ei tule kurjistaa Suomea enempää EU:n katteettomilla (laittomilla) tulonsiirroilla.
Ei Ukrainaa EU:iin! Mitä enemmän meillä on näitä julkeita maita jotka surutta käyttävät systeemiä hyväkseen niin sitä kehnommassa tilassa Suomi on.
Olen myös huolissani Suomen perustuslain tilasta, sillä Suomen perustuslain pitäisi puolustaa kansallista budjettisuvereniteettia: Suomi päättää itse, mihin veronmaksajilta kerätyt rahat käytetään. Uusi rahasto rikkoo tätä periaatetta, ja Suomi saatetaan tilanteeseen, jossa se ei ole enää perinteisessä mielessä täysivaltainen.
Suomi on karkeasti sanottuna lypsylehmä EU:ssa.
How ever….jos haluat puhua ulkomaisesta yritysmaailmasta yleisesti, etkä katso sitä vain oman yksittäisen kokemuksen kautta (mikä on melko naivia) niin voimme varmasti tulla yhteiseen lopputulemaan esim. siitä, että Italialla on valtava harmaa talous, veronkannon ongelmat, mafia ja muu korruptio rehottaa, ja maalla on lisäksi suuri intressi hakea unionilta helpotusta.
Venäjän ja muidenkin venkuloiden kanssa voi tehdä kauppaa hän joka tuntee kulttuuria ja byrokratiaa. He jotka eivät osaa, on varmasti yhteistyö aluksi hankalaa. Samoin on muidenkin maiden kanssa, jotka omaavat meidän kulttuurista poikkeavan kulttuurin. Jos sinä et Venäjän kaupassa onnistunut niin en pitäisi sen vuoksi Venäjää huonona kauppakumppanina. Kysy vinkkejä vaikka Kuutsan Jussilta. Hänellä on idänkaupasta 30 vuoden kokemus. Kuutsa varmasti kertoo sinulle, että Venäjä on reilu kauppakumppani.