Ulkomaalainen etunimi, suomalainen sukunimi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Yainaba
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Yainaba

Aktiivinen jäsen
11.05.2005
2 743
0
36
Ihan tässä vaan pohdin...
Aika usein täällä ja muuallakin kuulee juttua siitä että lapselle ei pitäisi antaa etunimeä mikä ei sovi suomalaiseen sukunimeen.
Kuinka moni tulee sitten ajatelleeksi että miten hyvin se suomalainen etunimi sopii ulkomaalaiseen sukunimeen tässä koko ajan kansainvälistyvämmässä maailmassa?
Aika moni nainen ottaa edelleen miehensä sukunimen avioiduttuaan.
Ja entäpä miltä kuulostaa niiden nimiyhdistelmät kun joku suomalaismies hakee itselleen vaimon esim. Thaimaastaa. Tyyliin "Sirikit Virtanen" tai "Chet Ala-Jokela" Tai jos oma tyttö menee naimisiin vaikka naapuri-venäläisen "Morozov"in kanssa.

Mietiskelin vaan...

Mitä järkeä on antaa suomalaiselle lapselle joku outo ulkomaalainen etunimi? Jos suomalainen tyttö menee naimisiin vaikka ton Morozov"in kanssa niin nimi kertoo että ollaan on mennyt naimisiin venäläisen kanssa. Se on ihan ymmärrettävää. Ja jos lapsella on ulkomaalainen isä tai äiti niin on ihan ymmärrettävää nimetä lapsi jollain ulkomaalaisella nimellä. Mut mitä järkee on jos matti ja maija meikäläiselle syntyy lapsi ja antaa sille nimeksi Chet Meikäläinen?

Minusta monikulttuurinen avioliitto ja se, että supisuomalainen pari nimeää lapsensa Beyonce Faye Stephanie Mähöseksi, ovat kaksi eri asiaa.

Mun suomalainen etunimi sopii mainiosti yhteen ulkkissukunimeni kanssa :) ja naisenhan ei ole pakko miehensä sukunimeä ottaa.

Mun mielestä on tavallista antaa ulkomaalainen etunimi jos jommalla kummalla on oikeasti ulkomaalainen tausta. Se on musta vähän hassua, kun Jore Korhonen ja Mirkku Virtanen haluaa antaa lapsensa nimeksi Zinaida Jekaterina Irmeli. :)

Mut mitä järkee on jos matti ja maija meikäläiselle syntyy lapsi ja antaa sille nimeksi Chet Meikäläinen?

Tätä mä just haen... mitä järkeä toisaalta on olla antamatta sitä nimeä, jos siitä nimestä tykkää ja lapsi on "nimensä näköinen". Tai jos esim. nää Matti ja Maija Meikäläinen asuu jossain toisessa maassa kuin Suomessa, tai ovat muuten paljon tekemisissä ihmisten kanssa jotka eivät ole supisuomalaista porukkaa.

[QUOTE="nunu";22010275]Mun mielestä on tavallista antaa ulkomaalainen etunimi jos jommalla kummalla on oikeasti ulkomaalainen tausta. Se on musta vähän hassua, kun Jore Korhonen ja Mirkku Virtanen haluaa antaa lapsensa nimeksi Zinaida Jekaterina Irmeli. :)[/QUOTE]

Ja myös tät hain, eli jos näillä Jere Korhosella ja Mirkku Virtasella on vaikka jommalla kummalla äitinä Fatima Mohammad , mutta kummallakin on silti suomalaisperäinen sukunimi.

Meillä tosin tytöllä on kolme nimeä, yksi kansainvälinen,toinen supisuomalainen ja kolmas arabialainen.. mielestäni kyllä kaunis ja näin muutkin on sanoneet. Mieheni kun on puoliksi arabi.

Tulee mieleeni yksi tuntemani pariskunta, erittäin kansainvälinen ja kielitaitoinen pari. Toinen suomalainen ja toinen ulkomaalainen. Halusivat antaa tyttärilleen todella kansainväliset nimet, joilla nämä pärjäisivät missä vain. Näistä tuli Anna ja Maria. Hyvät nimet.

Tätä mä just haen... mitä järkeä toisaalta on olla antamatta sitä nimeä, jos siitä nimestä tykkää ja lapsi on "nimensä näköinen". Tai jos esim. nää Matti ja Maija Meikäläinen asuu jossain toisessa maassa kuin Suomessa, tai ovat muuten paljon tekemisissä ihmisten kanssa jotka eivät ole supisuomalaista porukkaa.

Mitä järkeä on antaa muille lapsesta kuva että sillä on monikansallinen perhe jos sillä ei ole? Mitä järkeä on nimetä lapsi joksikin mitä se ei ole?

Tulee mieleeni yksi tuntemani pariskunta, erittäin kansainvälinen ja kielitaitoinen pari. Toinen suomalainen ja toinen ulkomaalainen. Halusivat antaa tyttärilleen todella kansainväliset nimet, joilla nämä pärjäisivät missä vain. Näistä tuli Anna ja Maria. Hyvät nimet.

Tää on kyllä ihan totta, Euroopassa ainakin tulee monta kaimaa vastaan.

Mitä järkeä on antaa muille lapsesta kuva että sillä on monikansallinen perhe jos sillä ei ole? Mitä järkeä on nimetä lapsi joksikin mitä se ei ole?

Eihän nimen antaminen tarkoita sitä että piäisi olla monikansallinen perhe.

Entäpä jos perheessä on ollut vaikka ulkomaalainen isä ja tullut ero tai kuolemantapaus. Uusi avioliitto olisi suomalaisen kanssa. Osa lapsista saisi olla monikansallisella nimellä ja loput sitten tän ajatuksen mukaan pitäisi olla suomalaisella nimellä.

Tai jos vaikka isovanhempina on joku ulkomaalainen tai muuten etniseltä taustalta eri "rotuinen"??

Hyviä kysymyksiä. Kannattaa muistaa myös sellainenkin puoli, että Suomi ei ole mikään maailman avarakatseisin maa ulkomaalaisten tai ulkomaalaisilta vaikuttavien ihmisten suhteen.

Yksi tuttavani peri isältään ulkomaalaisen sukunimen, ja vanhemmat halusivat antaa hänelle vielä samaan kulttuuripiiriin kuuluvan etunimenkin. (ikävä kyllä tuohon kulttuuripiiriin ei täällä Suomessa kohdisteta kaikkein lämpimimpiä tunteita)

Aikuisena hän huomasi, että vaikka hän on Suomessa syntynyt ja täysin suomalainen, häntä pidetään kaikkialla maahanmuuttajana, ja epäillään osaako hän esim. suomen kieltä ollenkaan. Asia on haitannut häntä mm. työnhaussa, kunnes hän lopulta otti sukunimekseen äitinsä tyttönimen. Oli kuulemma ällistyttävää, kuinka suhtautuminen muuttui.

Eihän nimen antaminen tarkoita sitä että piäisi olla monikansallinen perhe.

Entäpä jos perheessä on ollut vaikka ulkomaalainen isä ja tullut ero tai kuolemantapaus. Uusi avioliitto olisi suomalaisen kanssa. Osa lapsista saisi olla monikansallisella nimellä ja loput sitten tän ajatuksen mukaan pitäisi olla suomalaisella nimellä.

Tai jos vaikka isovanhempina on joku ulkomaalainen tai muuten etniseltä taustalta eri "rotuinen"??

Niin mutta tossa tapauksessahan perhe on monikansallinen. Jos isä tai isovanhemmat on olleet venäläisiä niin venäläinen nimi on ihan ymmärrettävää. Mut jos joku haluaa vaan hienostella ja antaa jonku erikoisen nimen lapselle niin se on musta tyhmää.

Hyviä kysymyksiä. Kannattaa muistaa myös sellainenkin puoli, että Suomi ei ole mikään maailman avarakatseisin maa ulkomaalaisten tai ulkomaalaisilta vaikuttavien ihmisten suhteen.

Yksi tuttavani peri isältään ulkomaalaisen sukunimen, ja vanhemmat halusivat antaa hänelle vielä samaan kulttuuripiiriin kuuluvan etunimenkin. (ikävä kyllä tuohon kulttuuripiiriin ei täällä Suomessa kohdisteta kaikkein lämpimimpiä tunteita)

Aikuisena hän huomasi, että vaikka hän on Suomessa syntynyt ja täysin suomalainen, häntä pidetään kaikkialla maahanmuuttajana, ja epäillään osaako hän esim. suomen kieltä ollenkaan. Asia on haitannut häntä mm. työnhaussa, kunnes hän lopulta otti sukunimekseen äitinsä tyttönimen. Oli kuulemma ällistyttävää, kuinka suhtautuminen muuttui.

Aika ikävää kieltämättä. Suomi on kyllä viimesen päälle takapajula.
Toisaalata on täällä niitäkin Matti Virtasia jotka näyttää ulkomaalaiselta vaikka olisivat ihan suomalaisia.

Niin mutta tossa tapauksessahan perhe on monikansallinen. Jos isä tai isovanhemmat on olleet venäläisiä niin venäläinen nimi on ihan ymmärrettävää. Mut jos joku haluaa vaan hienostella ja antaa jonku erikoisen nimen lapselle niin se on musta tyhmää.

Ollaanko me monikansallinen perhe siksi että mieheni mummo on ollut Venäläinen? Mä en koe meidän perhettä siltä kannalta monikansalliseksi. Minulla on lapsi miehen kanssa joka oli ( on kuollut) Afrikasta. Koen että siinä mielessä minulla on monikansallinen perhe, että pojan sukujuuret menee Afrikkaan toisen vanhemman osalta. Mutta tekeekö se minun seuraavista lapsista monikansallisia että heillä on monikansallinen velipuoli.
Tälleen ajateltuna mä voisin meidän tavalliseen suomalaiseen sukunimeen yhdistellä Afrikkalaisia ja Venäläisiä nimiä =)

Ollaanko me monikansallinen perhe siksi että mieheni mummo on ollut Venäläinen? Mä en koe meidän perhettä siltä kannalta monikansalliseksi. Minulla on lapsi miehen kanssa joka oli ( on kuollut) Afrikasta. Koen että siinä mielessä minulla on monikansallinen perhe, että pojan sukujuuret menee Afrikkaan toisen vanhemman osalta. Mutta tekeekö se minun seuraavista lapsista monikansallisia että heillä on monikansallinen velipuoli.
Tälleen ajateltuna mä voisin meidän tavalliseen suomalaiseen sukunimeen yhdistellä Afrikkalaisia ja Venäläisiä nimiä =)

No onhan sulla sukujuuret venäjällä. Muta on ihan perusteltua nimetä lapset sen mukaan. Mulle on ihan sama koetko olevasi miten monikansallisesta perheestä mutta kuitenkin. Kyllä munkin lapset on nimetty suvussa kiertävillä nimillä.

TAi jos jos kaksi umpi suomalaista ottaa kiinalaisen adoptiolapsen niin kyllä silläkin voi olla nimenä Xin Ping Virtanen.
Mä en ymmärrä vanhempien tarvetta antaa lapselle nimeä joka antaa siitä väärän kuvan. En mäkään anna mun kultakalalle nimeksi Pörröä. Sillä kun ei ole yhtään karvaista isoäitiä.

Mä toivoisin, että ihmiset ymmärtäis olla antamatta liikaa painoarvoa joidenkin idioottien mielipiteille ja uskaltais antaa just sellasen nimen kun tuntuu heistä omimmalta ja hyvältä.

Nimen takana saattaa myös olla tarina ja mun mielestä olis hölmöä siivuuttaa nimi tarinoineen vaan siksi, että jotkut urpot on sitä mieltä että suomalaiselle lapselle sopii nimeks vaan Liisa, Tarja tai Pekka.

En tiedä minkälainen on sukunimi, mutta vaunujen rekkarikilpeen törmäsin, jossa tytön nimi oli Barbie. Ja nimipalvelusta vielä katsoin niin 2009 on tuo annettu nimeksi.
Toivottavasti ei kuitenkaan mikään ihan perisuomalainen sukunimi perheellä ole.

No onhan sulla sukujuuret venäjällä.
Ei mulla, vaan miehellä.
En mäkään anna mun kultakalalle nimeksi Pörröä. Sillä kun ei ole yhtään karvaista isoäitiä.
:laugh:
Ai hitsi, tää oli ihana. Mä voisin kyllä kultakalan nimetäkin pörröks, jos sillä olis esimerkiks sellanen tapa että se uis aina jossain karvakasan näkösessä puskassa.
Tai joskus vastakohtaisuudet voi olla ihan kivoja. Niinkun se jossain pohjosessa elelvä saamea puhuva tummaihoinen "paavo"

No onhan sulla sukujuuret venäjällä. Muta on ihan perusteltua nimetä lapset sen mukaan. Mulle on ihan sama koetko olevasi miten monikansallisesta perheestä mutta kuitenkin. Kyllä munkin lapset on nimetty suvussa kiertävillä nimillä.

TAi jos jos kaksi umpi suomalaista ottaa kiinalaisen adoptiolapsen niin kyllä silläkin voi olla nimenä Xin Ping Virtanen.
Mä en ymmärrä vanhempien tarvetta antaa lapselle nimeä joka antaa siitä väärän kuvan. En mäkään anna mun kultakalalle nimeksi Pörröä. Sillä kun ei ole yhtään karvaista isoäitiä.

Vähänkö kiva idis, mä voisin antaa mun kultakalalle nimeks Pörrö, jos mulla olis kultakala. Mun kaverinkin gerbiilin nimi oli Peruna, vaikka se ei ollut sukua perunalle.

Mä toivoisin, että ihmiset ymmärtäis olla antamatta liikaa painoarvoa joidenkin idioottien mielipiteille ja uskaltais antaa just sellasen nimen kun tuntuu heistä omimmalta ja hyvältä.

Nimen takana saattaa myös olla tarina ja mun mielestä olis hölmöä siivuuttaa nimi tarinoineen vaan siksi, että jotkut urpot on sitä mieltä että suomalaiselle lapselle sopii nimeks vaan Liisa, Tarja tai Pekka.

Joku muukin on mun kanssa samaa mieltä. :heart:
Kyllähän lapsen nimeåä valitessa joutuu kuitenkin miettimään nomta asiaa, mutta mille antaa eniten painoa valinnassa, onkin sitten eri asia. Mä en antais lapselleni nimeksi Barbi, mutta jos tapaisin Barbi-nimisen ihmisen, ei se olisi mulle sen kummempi asia kuin se, etten antaisi lapselleni nimeksi myöskään Anna, ja voisin tavata senkin nimisen ihmisen.

Ei mulla, vaan miehellä.

:laugh:
Ai hitsi, tää oli ihana. Mä voisin kyllä kultakalan nimetäkin pörröks, jos sillä olis esimerkiks sellanen tapa että se uis aina jossain karvakasan näkösessä puskassa.
Tai joskus vastakohtaisuudet voi olla ihan kivoja. Niinkun se jossain pohjosessa elelvä saamea puhuva tummaihoinen "paavo"

No mä voisin antaa lemmikkirotalle nimeksi vaikkapa Che Quevara, vaikka se ei selkeästi oliskaan syntynyt johtamaan lemmikkirottien vapaustaistelua...

Oikeesti, mä en jaksa näitä nimi-ihmettelyjä.

Ja hei. Nyt mä olen ollut pk:ssa sijaisena niin ihan selkeesti mieleen ovat jääneet ne lapset joilla on pikkasen erilaisempi nimi...mä en valitettavasti erota Emmoja, Emmejä, Emilia-tyttöjä tai Jennoja, Jeminoita, Janikoita jne. toisistaan...

Yhteistyössä