Ulkomaalainen mies?

Footballers Wife

Aktiivinen jäsen
26.06.2005
2 238
0
36
Kenellä muilla on? Asutteko suomessa, miehen maassa vai jossain kolmannessa maassa?

Mulla siis brittimies, joka kylläkin jo ihan suomettunut. Oltiin eilen mustikassa/sienessä ja siinä kun välillä istahdettiin ja hörpittiin kahvia jängän reunalla, mies huokaisi: "Voi katso kuinka mahtavaa täällä on... Olisi se vain hirveää asua jossain lontoossa. Miten erilaista elämä olisikaan..."

Mitä teidän miehet ajattelee suomessa asumisesta? Onko heillä ikävä kotimaahan vai sykkiikö heidän sydämensä jo suomelle? =)

Onko muilla jotain tähän liittyvää kerrottavaa, tuttavan/sukulaisen mies jne tai ulkomaalainen vaimo?

Mulla on espanjalainen mies ja asutaan täällä espanjassa. Mies tykkää yli kaiken Suomesta, vaikka käynti kerrat ovat hänelle tosi harvinaisia, yleensä jouluna pääsee mukaan. Ja tuo lumilautailu on silloin ihan must. Kumpa vain saisin hänet joskus kesälläkin mukaan, että näkisi ettei siellä ole aina pimeätä ja kylmää.
Kerran juteltiin, että minne muutettais jos lähettäis espanjasta pois niin hän sanoi suoraan, että Suomeen vois mennä. :)

Mulla on Nigerialainen mies, on asunu suomessa yli 5 vuotta. Ei hänellä montaa hyvää sanaa ole sanottavana tästä maasta. Kotiin on ikävä, ei ole päässyt tänne muuton jälkeen vielä käymään. Kovasti toivoo että voitaisiin joku päivä muuttaa sinne. Itse olisin valmis lähtemään muutamaksi vuodeksi mutta en tiedä pysyvästi.
Varmaan on helpompi sopeutua suomeen jos tulee eurooppalaisesta kulttuurista itsekin, Nigeriassa kun on periaatteessa kaikki toisin kuin täällä.

Ihanaa että sun, siis ap:n, mies viihtyy noin hyvin, miten tosiaan muilla?

Mun ukko on katsos asunut täällä jo 20v, varmaan on kipuillut sekin silloin alussa =) VAikka tosiaan totta on varmasti se, että länsimaalaisen kulttuurin sisällä muuttaminen käy paljon helpommin. Jonkun aikaa se silloin aikoinaan katteli tätä suomalaista elämänmenoa ja osti sitten supisuomalaisen yrityksen työntekijöineen. Siinä tuli kielikin opittua oikein kantapään kautta.

Tänään se lähti yksin sienimetsälle, kun lapsia ei enää saanut mukaan. Täytyi soitella perään, kun ei alkanut kuulua takaisin. Loppuillan se sit perkkasi, keitti/paistoi ja pussitti niitä sieniä ja nyt tuolla olis ihanaa sienisalaattia maisteltavana :p

Amerikkalainen mies,asumme floridassa. Tykkaa kovasti kun kaymme pari kertaa suomessa ja ruotsissa. Oli yllattynyt suomalaisten hyvasta englanninkielentaidosta. Onhan niita kulttuurieroja,mutta saunaan menee kun kaveriksi pyytaa :)

Minulla on sveitsilainen mies ja asumme talla hetkella Sveitsissa. Mieheni kay mielellaan KESAlomilla Suomessa, muttei haluaisi sinne asumaan ( enka minakaan...). Han ei pida Suomen ilmastosta, eristyneisyydesta eika korkeasta verotuksesta ym. ym. ( listaa voisi jatkaa pitkastikin, mutten viitsi, kun joku vetaa kuitenkin heti herneen nenaansa... )

Vainkeinta on varmaan ettei saa muuta kun siivoustyötä kun ei puhu suomea
on vielä todellinen kielinero jos vaan viitsisi opetella. Mun äidinkieli on ruotsi joten sitähän minä puhun pojan kanssa. No ruotsi mies sitten puhuu kohta enemmän kin suomea mut ei se paljoa auta.
Toinen on tää byrokratia kaikkeen on olemassa miljoona sääntöä, me ei varmaan niitä edes huomata kun suomesta ollaan mutta kun tulee tollasesta kulttuurista missä periattessa rahalla saa mitä vaan niin ei aina jaksa ymmärtää.
Kolmas on sitten tämä verojen maksaminen vaikka kuinka selitän että sillä pyöritetään tätä hyvinvointivaltiota ja ilmaisia kouluja ym niin hän on silti sitä mieltä että heidän tapa on parempi eli rikkaat elää ja köyhät...
Jos sitä yrittäs kiteyttää jotenkin niin olisi varmaan näin että kaipaa oman maan vapautta tehdä mitä haluaa jos vaan on tarpeeksi tahtoa.

Yks tutuntuttu p-afrikasta kotoisin oleva mies teki vuodet siivoustyötä ja sai siitä täysin tarpeekseen, joutuivat muuttamaan pois. Palasivat sittemmin ja mies oli päättänyt, ettei siivoamaan enää ryhdy. Nykyään sillä on oma yritys ja ilmeisesti hyvin menee.

Minulla on nigerialainen mies. Ollaan kumpikin asuttu taalla Lontoossa yli 10 vuotta. Talla hetkella elama maistuu ihan hyvalta taalla. Pari vuotta sitten katselin taloesitteita ja myynnissa olevia asuntoja Suomessa ja hinku kotimaahan oli kova. Mies myos oli innostunut ajatuksesta; pitaa Suomea erittain hyvana maana (paljon parempana paikkana asua kuin Lontoota), vaikka talvella ei tykkaa pakkasista ja kesalla itikat kiusaa. Mieheni ei osaa kuin muutaman hassun sanan suomea, joten tyonsaanti ei varmasti olisi kauhean helppoa, vaikka voisi varmaan toimia opettajana englannin kielellakin. Toisaalta mieheni haaveilee omasta ravintolasta ja/tai kaupasta (afrikkalaisia ruokatuotteita), jos muutettais Suomeen. Tarvittais vaan hieman paaomaa siihen...

Aikaisemmin mieheni kavi Suomessa noin kerran vuodessa, mutta nyt ei ole paassyt kaymaan kolmeen vuoteen, kun ei ole saanut lomia minun kanssa samaan aikaan.

Rasismia han ei ole lomillaan Suomessa kohdannut. Kaikki pikemminkin tulevat hanen juttusille uteliaana ja ystavallisella mielella, kun monesti luulevat hanta joksikin urheilijaksi.

Fantaihanalle: Mina kavin Nigeriassa vuonna -98 kaksi viikkoa ja kokemus oli melkoinen. Olin siella kuin prinsessa tai jokin julkkis, kun valkoihoisia ei tosiaankaan nakynyt katukuvassa. Valilla oli vahan turvaton olo, kun esim. auton pysahtyessa kaikki lapset ja vahan isommatkin ryntasivat tuijottamaan minua ja huutamaan 'valkonaama'.

Ihmiset olivat kylla valtavan ystavallisia ja vieraanvaraisia ja antoivat kauheasti lahjoja, vaikka he itse olivat aika koyhia. Vierailimme myos varakkaiden ihmisten hienoissa isoissa taloissa; niissa oli kaikki lansimaalaiset mukavuudet, mutta ymparilla piti sitten olla korkea muuri ja aseistetut vartijat koirineen portilla. Pienemmat tiet olivat kauhean huonossa kunnossa, isommilla teilla maantierosvot partioivat. Esim. kun ajoimme kaupungista toiseen, niin piilotimme rahat autoon, koska poliisitkin etsivat rahoja matkustajilta, kun pysayttavat autoja isoilla teilla ja pyytavat avaamaan takakontin ja tutkivat matkatavaroita. Meilla oli paljon vetta takakontissa, joten osa niista piti antaa poliiseille, niin paastiin jatkamaan matkaa ja 'sailyttiin hengissa'.

Täytyy kyllä myöntää, että ymmärrän miltä Fantaihanan miehestä tuntuu vaikkakin asun täällä euroopassa. Itse kanssa en puhunut alkuun sanaakaan, mutta en myöskään antanut periksi vaan opettelin kielen ja nyt se sujuu jo todella hyvin, kun on jo 9 vuotta maassa asunut.
Ja nuo paperihommat, vaikka luulisi kun euroopan unionin maasta toiseen muuttaa, niin paperihommat sujuisivat hiukkasen paremmin, kuin ei eurooppalaisen, mutta täällä me seisotaan aivan samoissa jonoissa samojen vaikeuksien kanssa. Enkä usko, että henkilöllä joka muuttaa olisi yhtään sen helpompaa muissakaan maissa saada paperinsa kuntoon. Meille se vaan on helpompaa, kun olemme suomalaisia eikä ole paljoa kokemusta minkälaiseen hullunmyllyyn sitä voi joutua.
Olisinhan minäkin saannut nuo paperit sun muut helpommalla jos olisi maksanut jonkun toisen tekemään ne puolestani, mutta ei sitä silloin alussa ajatellut. Ja On muuten kamalan monta kirosanaa päässyt ja kirottu koko maa alimpaan h:tiin,kun on tullut takapakkia.