Ulkomaalainen rikollinen saa vankilassa ylläpidon ja työstä avovankilassa väh. 650 €/kk

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tällaista
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tällaista

Vieras
Ulkomaalainen rikollinen saa vankilassa täyden ylläpidon ja työstä avovankilassa minimissään 650 €/kk.

Peruskysymys: mitä mieltä olette?

Eli esim. romanialainen lähtee Suomeen tekemään rikoksia, jää kiini ja saa vankilatuomion. Romanialainen nauttii palvelusta veronmaksajien rahoilla ja tienaa siinä sivussa mukavat tulot. Romaniassa keskipalkka on 380 €/kk ja kuten todettu Suomessa avovankilassa minipalkka on 650 €/kk.

”No kyllä mä joitten kanssa oon jutellut ja olen ihan vangin suusta kuullut, että täähän on viiden tähden hotelli, vaikka ei tääkään nyt oo meidän mittapuun mukaan viiden tähden hotelli mutta heidän mittapuun mukaan on.”

"Myös Vanajan avovankilassa on kokemuksia siitä, kuinka paluu takaisin laitokseen saattaa tuntua ulkomaisesta vangista paremmalta, kuin elämä kotimaassa."

”Joo.. Kyllä sillä lailla on käynyt, että ainakin yksi tapaus on, joka oli kirjoitellut tonne Vanajalle että hän mieluummin tulee takaisin kuin on siellä Tallinnassa töissä.. paremmin tienasi jopa.”

"”Pääsin tekemään töitä, tienaamaan rahaa, lähettämään vähän rahaa perheelle kotiin, maksamaan tuolla laskuja ja pankin velkoja."

Veljeskansojen vankirumba: käsikirjoitus | MOT | yle.fi

Jakso poistettiin Yle Areenasta, mutta kai se tulee takaisin katseltavaksi kohta.

[QUOTE="vieras";29098131]Ei voi muuta sanoa, kun että suomalaiset päättäjät on ehkä maailman typerimpiä ihmisiä.[/QUOTE]

Totta.

Mielesäni vankien pitäisi tehtä töitä ylöspitoaan vastaan. Ei rahaa suinkaan pitäisi heidän omiin taskuihinsa antaa. Eihän tuossa ole kyse mistään rangaistuslaitoksesta, vaan täysihoitolasta.

Kivaa luettavaa näin työttömänä. Saan saman miinus verot. Ja jos jostain saa parin päivän tai viikon pätkän töitä niin mulle jää edelleen sama käteen. Ja tuosta pitäs maksaa asuminen ja muu eläminen.

[QUOTE="vieras";29098207]Kivaa luettavaa näin työttömänä. Saan saman miinus verot. Ja jos jostain saa parin päivän tai viikon pätkän töitä niin mulle jää edelleen sama käteen. Ja tuosta pitäs maksaa asuminen ja muu eläminen.[/QUOTE]

Niin ja vangit saavat sen summan lisäksi täyden ylläpidon, lääkärit ja hammaslääkärit maksetaan. Ei tarvitse edes jonotella kuukausia pitkissä kunnallisissa jonoissa.

Törkeää sanon minä.

[QUOTE="vieras";29098207]Kivaa luettavaa näin työttömänä. Saan saman miinus verot. Ja jos jostain saa parin päivän tai viikon pätkän töitä niin mulle jää edelleen sama käteen. Ja tuosta pitäs maksaa asuminen ja muu eläminen.[/QUOTE]

Samaa olin tulossa sanomaan. Aiheellinen keskustelunavaus MOT:ltä. Mihin ne vangit sitä palkkaa tarvitsee? Ei todellakaan pitäisi saada mitään.

Tietysti kotimaisilla vangeilla osalla on asunto, josta on maksettava ja se vasta kalliiksi tulisi, jos kellään ei olisi paikkaa mihin palata vankeuden jälkeen. Siihen vaan voisi olla joku eri systeemi eikä mikään takuupalkka, mitä muutkaan eivät saa.

Suomalaisten keskipalkka on nyt yli 3000 €/kk. Olisipa suomalaisillekin olemassa maa, jossa vankilassa maksettaisiin työstä minimissään 5100 €/kk ja terveydestä jne huolehdittaisiin paremmin kuin Suomessa.

[QUOTE="vieras";29098268]Suomalaisten keskipalkka on nyt yli 3000 €/kk. Olisipa suomalaisillekin olemassa maa, jossa vankilassa maksettaisiin työstä minimissään 5100 €/kk ja terveydestä jne huolehdittaisiin paremmin kuin Suomessa.[/QUOTE]

Älä muuta sano. Kyllä tulisi mullakin kiire lähteä sinne rötöstelemään.

Kaikilla vangeilla on työvelvoite (tämä ei koske vain ulkomaalaisia, vaan kaikkia vankeja), eivätkä he saa päättää mitä työtä vankilassa tehdään, työaika on 35h/vko. Hankkiutukaa itse vankilaan jos teidän mielestänne se on niin luksusta. Vangin rahat menevät vankitilille, suljetussa laitoksessa vangilla ei saa olla rahaa hallussaan. Avovankilassa palkasta otetaan ylläpitokorvaus vankilalle (ei siis ole täysi ylöspito maksutta), ja kaikki maksavat palkastaan veron.

Työtä tekevä ja koulutukseen tai kuntoutukseen osallistuva vanki saa verotonta toimintarahaa. Toimintaraha on 0,70 tai 0,90 euroa tunnilta. Avolaitoksissa ja hyvän suoriutumisen perusteella myös suljetuissa laitoksissa toimintaraha voi olla 1,20 euroa tunnilta.

Avolaitoksissa on mahdollista tehdä myös työtä, josta saa veronalaista palkkaa. Palkka on 3,70, 4,10 tai 4,50 euroa tunnilta. Jos työtä tehdään muun kuin Vankeinhoitolaitoksen lukuun (esim. entisissä työsiirtoloissa), palkka on 6,00, 6,70 tai 7,30 euroa tunnilta. Palkasta maksetaan vero ja korvaus laitokselle ruoka- ja ylläpitokustannuksista sekä mahdollinen velkojen ulosmittaus ja pidätys vahvistetun elatusmaksun maksamiseen.

Kuulostaa houkuttelevalta?

• Tykkää
Reactions: Moraalinvartija

Yhteistyössä