Ulkomaille 6 kuukaudeksi lapsen kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jupida
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

jupida

Jäsen
03.07.2006
666
0
16
Onko täällä muita jotka olleet vaihto-opiskelemassa tai työkomennuksella / miehen mukana ulkomailla, niin että mukana on ollut myös pieniä lapsia? Kaipailisin muiden kokemuksia moisesta, kuinka vaativaa on, mitä kaikkea yllättävää sattui ja mitä kannattaa erityisesti huomioida?

Meillä ajankohtaista ulkomaille lähtö todennäköisesti kun tyttö on noin kolmevuotias. Mukana on lähdössä myös kaksi koiraa. Mies lähtee siis vaihtoon ja itse saan vakityöstä tuoksi ajaksi vapaata. :whistle:

itse kanssa olen käynyt muutaman kerran. Tuntuisi siitäkin syystä hyvältä että on jonkin verran jo ennestään tuttu ja heikkoa espanjaakin väännän. Lisäksi sieltä löytyy myös suomalaisia ja myös suomenkielinen päiväkoti jos osa-aikatöihin siellä päätyisin.. :)

Alkuperäinen kirjoittaja jupida:
itse kanssa olen käynyt muutaman kerran. Tuntuisi siitäkin syystä hyvältä että on jonkin verran jo ennestään tuttu ja heikkoa espanjaakin väännän. Lisäksi sieltä löytyy myös suomalaisia ja myös suomenkielinen päiväkoti jos osa-aikatöihin siellä päätyisin.. :)

Aurinkorannikolleko ?

^^ Helpoksi en ehkä sitä ensimmäisenä mieltäisi kun lapsen ja parin hurtan kanssa oltaisiin lähdössä :D
Itse olen ollut ennen lasta oman alan hommissa Irlannissa ja nyt jos miehellä mahdollisuus lähteä, niin kyllä se hyödyksi käytetään :)

Me ollaan oltu. Ekat lapset syntyivat Italissa ja Jenkkeihin lahtiessa tuplat olivat vuoden. Me ollaan lahdetty v -91. Talla eraa olen palannut Suomeen tana kesana lasten kanssa, miehen jatkaessa KOreaan. Sinne en ollut valmis viela lahtemaan, ehka ensi kesana

Merlionhan se levoton on ollut :D Itsellä vetää kanssa veri maailmalle mutta lapsen kanssa nyt ehkä riittää tää vaihtoaika. Ja koirille rankkaa jos koko ajan maisemaan vaihdettaisiin, niistä ei luovuta :D

Onko Espanjassa kuinka erilaista lasten kanssa Suomeen verrattuna? Niin kun ihan vaan noin yleensä, arkipäivän asioissa? Tässä onneksi vielä aikaa lähtöön ja suunnitelmatkin saattaa vielä muuttua, mutta hyvissä ajoin on valmistauduttava :D

Meillä mies oli jenkkilässä mutta en uskaltanut lähteä mukaan kun vauva oli silloin alta vuoden. Ja oli muutenkin helppo vielä hoitaa yksin.
Taaperon kanssa lähtisin mukaan.

Onko Espanjassa kuinka erilaista lasten kanssa Suomeen verrattuna? Niin kun ihan vaan noin yleensä, arkipäivän asioissa? Tässä onneksi vielä aikaa lähtöön ja suunnitelmatkin saattaa vielä muuttua, mutta hyvissä ajoin on valmistauduttava :D

Meillä lapset aloitti "leikkikoulun" 3-vuotiaana ja esikoinen eskarin 5-vuotiaana. Oppivelvollisuus tuolla alkaa 6-vuotiaana mutta käytännössä kaikki espanjalaiset lapset ovat aloittaneet "koulu-uransa" viim. 3-vuotiaana kun tukia kotona olemiseen ei ole niin kuin Suomessa.

Neuvolaa ei ole vaan samantapaiset tarkastukset mitä Suomen neuvoloissa tehdään ,tekee Espanjassa perhelääkäri. Hammaslääkärissä käynti tosi kallista.

Mitähän vielä osaisin kertoa kun itselle espanjalainen arki on ollut itsestäänselvyys.

Merlionhan se levoton on ollut :D Itsellä vetää kanssa veri maailmalle mutta lapsen kanssa nyt ehkä riittää tää vaihtoaika. Ja koirille rankkaa jos koko ajan maisemaan vaihdettaisiin, niistä ei luovuta :D

Siita kiitos miehelle ja hanen tyonantajalleen. Paivaakaan en ole kylla katunut. Nyt taalla Suomessa kylla pistaa miettimaan, etta miksikohan palasin. Ei ole helppoa tama paluumuuttokaan. Onneksi sen tietaa.

Meillä on onneksi kyseessä vain lyhyt puolen vuoden piipahdus ja tarpeen vaatiessa halppis Ryanairilla lentää vaikka Suomeen. :) Olen mittinyt että säästäisikö sitä nyt urakalla ja olisi kotona sitten tytön kanssa, onko liian rankkaa maisemanvaihdos ja päiväkotipaikan vaihto samalla kertaa? Vaikkakin on kyllä reipas tyttö aina ollut.

Merlion: saako tiedustella kuinka paluumuutto on vaikeaa? Itsellä kun se on päässä turvallisena juttuna, ihana palata kotiin :whistle: Tosin kun Irlannista olin lähdössä, lähtö oli vaikeaa ja ikävöin jonkin aikaa takaisin..

7 tai 9kk olin esikoisen kanssa Thaimaassa työharjoittelussa, kun hän oli 4kk... siis ei ollut koko ajan 4kk, vaan lähtiessä. Sen jälkeen olemme olleet lasten kanssa n. 4 kk kerrallaan ulkomailla. Jos lapsella on tutut aikuiset mukana ja muuten luottavainen ja turvallinen olo, kaikki sujuu.

Merlion: saako tiedustella kuinka paluumuutto on vaikeaa? Itsellä kun se on päässä turvallisena juttuna, ihana palata kotiin :whistle: Tosin kun Irlannista olin lähdössä, lähtö oli vaikeaa ja ikävöin jonkin aikaa takaisin..

Sita luulee palaavansa tuttuun ja turvalliseen. Ok , ehka 6 kk on eri asia kuin vuosia asua muualla. Suomi on muuttunut, sina olet muuttunut ehka eniten. Ketaan ei kiinnosta taalla Suomessa sinun asumisesi muualla. Olet kuin piilomaahan muuttaja. et osaa toimia suomalaisessa yhteiskunnassa sen toivomalla tavalla.

Lasten paluumuutosta ja sopeutumisesta suomalaiseen koulusysteemiin voisin kirjoittaa vaikka kirjan.

^ No juu, varmasti totta. Ja monta vuotta on toki eri asia kun muutama kuukausi. Lapsille varmaan onkin rankinta, kaikki niin erilaista kun mihin ovat tottuneet.. :snotty:

Toi vaihtoon lähtö on kuitenkin pieni juttu ja varmaan sujuukin hyvin, monet käytännön asiat vaan mietityttää asunnon sun muiden suhteen. Yliopiston kautta onnistuu kaikki kun opiskelija lähtee yksin, mutta kun tarvittaisiinkin neuvoja perheen kanssa lähtöön ja perillä perheasunto lapsen sänkyineen, onkin tilanne ihan vieras myös niille ihmisille.. :whistle:

Mutta kai se täytyy mennä nukkumaan, huomenna ajoissa töihin. Kiitos vastauksista kaikille! :)

^ No juu, varmasti totta. Ja monta vuotta on toki eri asia kun muutama kuukausi. Lapsille varmaan onkin rankinta, kaikki niin erilaista kun mihin ovat tottuneet.. :snotty:

Toi vaihtoon lähtö on kuitenkin pieni juttu ja varmaan sujuukin hyvin, monet käytännön asiat vaan mietityttää asunnon sun muiden suhteen. Yliopiston kautta onnistuu kaikki kun opiskelija lähtee yksin, mutta kun tarvittaisiinkin neuvoja perheen kanssa lähtöön ja perillä perheasunto lapsen sänkyineen, onkin tilanne ihan vieras myös niille ihmisille.. :whistle:

Mutta kai se täytyy mennä nukkumaan, huomenna ajoissa töihin. Kiitos vastauksista kaikille! :)

Avoimella asenteella matkaan ja kannattaa ottaa mahdollisimman paljon selvaa etukateen. Jos voisi jollekin sinne kirjoitattaa tai kysella? Voisiko tehda pienen tutustumismatkan sinne?

Kauniita unia :wave:

Ajattelin metsästää koulun kautta samassa paikassa vaihdossa olleita oppilaita. Myös tutoreita yliopistolla on myös madridissa joten täytyy olla etukäteen sinne yhteydessä, jos saataisiin avuksi joku hyvin mys englantia puhuva jolla olisi intoa esitellä paikkoja ja Madridin elämää myös itse koulun lisäksi. Noihin normaaleihin ryyppy-opiskelija rientoihin kun meillä ei asiaa pienen kanssa ole.. Eiköhän tämä tästä.

Kiitos ja hyvää yötä :)