Ulkovaatetuksesta, välikaudesta ym. asiaa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihan pihalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihan pihalla

Vieras
Auttakaas nyt tyhmempää;

Mikä on välikausihaalari tai asu? Mikä siis on "välikausi"?

Siirrytäänkö välikaudesta toppa-eli talvivaatteisiin? Ja sitten keväällä taas päinvastoin?

Voi kuulostaa tyhmiltä kysymyksiltä, mutta kun itse olen pukenut tuota 2-vuotiasta ihan vaan tarpeen mukaan sadevaatteisiin tai tuulipukuun tai pakkasilla toppapukuun, niin ihmettelen mikä tuo välikausipuku oikein on... Yhdistyykö siinä jotenkin paremmin nuo sade- ja tuulipuvut, vai pitääkö ne hommata vielä kuitenkin erikseen...

Ja miksi näistä syys-talvivaatteista aletaan hössöttämään jo näin kesällä? Onko nyt "pakko" nämä hommata, eikö myöhemmin saa?

"Välikausipuku/-asu" on vettä ja tuulta pitävä,mutta ohut ns kuoripuku,jonka alle voi lisätä vaatetta sen mukaan miten kylmä on.

Vaatteista höösätään heti (tai ennen) kun uudet mallistot tulee myyntiin. Vaatefanaatikot haluaa olla ekoja jotka ostaa ns parhaat päältä.

Itse oon tuolle syksyllä 3v täyttävälle ostanu vaatteet aina "kesken kauden" eli esim toppavaatteet sitten kun kuori+villapuku+sisävaatteet ei enää riitä.

Kevät ja syksy ovat ns.välikausia ja välikausi-asuna myydään yleensä noihin aikoihin parhaiten sopivia ulkoiluvaatteita. Yleensä ne ovat sateen-ja tuulenpitäviäkin.
Välikaudesta ja vaatteista etukäteen hössääminen on markkinointia ja joidenkin kohdalla toimii hyvinkin. Esim. Espoossa Sellon Polarn O.Pyretillä mammat varaavat haluavansa värin ja koon esim.puhelimitse - niinpä ne halutuimmat loppuvat ennen kuin muut ovat vielä ko.asuista tietoisiakaan.
Minä olen todennut, että saan 2,5-vuotiaalle pojalleni hyviä, käytettyjä vaatteita (myös haluttuja merkkejä) Huuto.netistä tai kirpparilta. Fakta on, ettei noin pieni saa vielä laadukkaita kankaita rikki, hädin tuskin kulumaankaan ja näinollen on turhaa maksaa valtavia summia uusista. Käytetyissä vaatteissa on paljon laajempi valikoima eikä lapsella ole ihan samaa kuin muilla :)

Välikausia ovat tosiaan kevät ja syksy :) Kaikki välikausivaatteet eivät ole vedenpitäviä, niitä tehdään moneen makuun ja hintaluokkaan. Monet kun mieluummin käyttävät sadevaatteita kuin kosteussuojattuja pukuja. Talvella lumessa sen kosteussuojan paremmin ymmärtääkin.

[QUOTE="vieras";26901145]Välikausia ovat tosiaan kevät ja syksy :) Kaikki välikausivaatteet eivät ole vedenpitäviä, niitä tehdään moneen makuun ja hintaluokkaan. Monet kun mieluummin käyttävät sadevaatteita kuin kosteussuojattuja pukuja. Talvella lumessa sen kosteussuojan paremmin ymmärtääkin.[/QUOTE]
Minusta kyllä kävelylle ja ulos on paljon kivempi lähteä ilman että tarvitsee raahata toiset ulkovaatteet mukana :D Nehän vaativat hirvittävän ison repun kuljetukseen. Mulle riittää ihan eväiden kantaminen.

[QUOTE="vieras";26900761]"Välikausipuku/-asu" on vettä ja tuulta pitävä,mutta ohut ns kuoripuku,jonka alle voi lisätä vaatetta sen mukaan miten kylmä on.
[/QUOTE]

Välikausipukuja myydään kyllä ilman kosteussuojaakin :)

Mä miellän välikausivaatteiksi kaikki ulkovaatteet, joita pidetään keväällä ja syksyllä. Eli ne ohuet haalarit (kosteussuojalla tai ilman), sadevaatteet, kurarukkaset, kumpparit, tuulipuvut, ohuet lakit ja käsineet jne. Välikausivaatteina niistä puhuttiin mun lapsuudessakin 80-luvun lopulla ja 90-luvun alussa :)

Auttakaas toista tyhmää!
Mulla on laadukas vettä- ja tuultapitävä housu-takki-yhdistelmä ekaluokkalaiselle pojalle! Koulun piha on todella tuulinen paikka,joten katson tarkkaan mitä alle laitan.
Tuon puvun lisäksi on muutama sadetakki mutta niitä en haluaisi edes käyttää,ovat varmaan aika hikisiä ja tukalia pitää?
Talveksi ostan vain muutaman toppapuvun ja talvikengät.
Pärjätäänkö näin?
Ihan oikeasti mulla on rahat ihan finito,kun ostin molemmille lapsille laadukkaat välikausipuvut...Ehkä mieluummin olisi pitänyt ostaa kahdet molemmille ja vaikka halvempaa mallia..

[QUOTE="mei";26902700]Auttakaas toista tyhmää!
Mulla on laadukas vettä- ja tuultapitävä housu-takki-yhdistelmä ekaluokkalaiselle pojalle! Koulun piha on todella tuulinen paikka,joten katson tarkkaan mitä alle laitan.
Tuon puvun lisäksi on muutama sadetakki mutta niitä en haluaisi edes käyttää,ovat varmaan aika hikisiä ja tukalia pitää?
Pärjätäänkö näin?
Ihan oikeasti mulla on rahat ihan finito,kun ostin molemmille lapsille laadukkaat välikausipuvut...Ehkä mieluummin olisi pitänyt ostaa kahdet molemmille ja vaikka halvempaa mallia..[/QUOTE]

No jos sulla on jo koululainen, niin luulis sun tietävän millä pärjää. Millä ootte tähän asti pärjänneet?
Ja ainahan saa kaupasta lisää, jos huomaa että ei oo tarpeeksi monta pukua.

[QUOTE="mei";26902700]Auttakaas toista tyhmää!
Pärjätäänkö näin?
Ihan oikeasti mulla on rahat ihan finito,kun ostin molemmille lapsille laadukkaat välikausipuvut...Ehkä mieluummin olisi pitänyt ostaa kahdet molemmille ja vaikka halvempaa mallia..[/QUOTE]

Eikös sillä mennä, mitä on? Varmaan toiset ulkohousut olisivat järkevät vai onko farkut jalassa kauniina päivänä ja märemmällä kelillä tuo ulkoilupuku? Sadetakkia voi pitää varavaatteena jos kotona tulee takkitarve ja tuo toinen on pesussa.

No jos sulla on jo koululainen, niin luulis sun tietävän millä pärjää. Millä ootte tähän asti pärjänneet?
Ja ainahan saa kaupasta lisää, jos huomaa että ei oo tarpeeksi monta pukua.

Siis kotona pärjätään tottakai,kun päästään vaihtamaan vaatteet heti jos keli muuttuu / vaatteet kastuvat yms!!!! Eikä ole sillä ulkonäöllä niin väliä,on mm. 2 hyvät kumpparit ja 2 erittäin karut kumpparit joissa mm.maalitahroja :D Kotona voi pitää mitä tahansa.

Kouluun kuitenkin hankalampi valita vaatetusta,kun iltapäivällä keli voi olla ihan erilainen.

Yhteistyössä