Ulos 1v:n kanssa tänään?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miettii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miettii

Vieras
Mietin, että mitenkähän on, tohtiiko sitä mennä ulos kävelevän 1-vuotiaan lapsen kanssa? Pakkasta on -10 astetta ja tuulee. Muutenhan ei mitään, vaatetta voi pukea lämpimästi, mutta KASVOT huolettaa, että pienellä paleltuu :(
Oletteko te menneet pienten kanssa ulos?

Alkuperäinen kirjoittaja miettii:
Mietin, että mitenkähän on, tohtiiko sitä mennä ulos kävelevän 1-vuotiaan lapsen kanssa? Pakkasta on -10 astetta ja tuulee. Muutenhan ei mitään, vaatetta voi pukea lämpimästi, mutta KASVOT huolettaa, että pienellä paleltuu :(
Oletteko te menneet pienten kanssa ulos?

Siis toivottavasti tämä oli provo.

No ei varmasti ole provo ja ihan tosissani mietin! Anteeksi kun kaikki eivät ole mitään superäitejä tai kaikkitietäväisiä. Aitoa huolta voi lapsestaan kokea, ei mitään ylihössötystö ole kyllä.
Tajuatte varmaan että jos pakkasta -10 ja tuulee, niin se on todellisuudessa helposti -20 astetta. Ja tollasta touhukasta 1vuotiastahan ei kovin heti saa ;)

Jep, no kivaa päivänjatkoa teille :)

Älä huoli kaikkea ei voi tietää. Itse tulin äidiksi 18v. eikä ollut juurikaan kokemusta lapsista. Hyvin olen pärjännyt, 3 tytärtä kasvattanut ja itse kasvanut mukana. Lapsenlapsia odottelen. Pue lapselle froteinen kypärämyssy ulkohaalarin hupun alle ja sitä vitalista tai muuta vastaavaa vedetöntä voidetta HYVISSÄ AJOIN ENNEN ULOS MENOA, että voide ehtii imeytyä eikä jämähdä kylmässä lapsen posken pinnalle palelluttavaksi kerrokseksi. Liikkuvainen lapsi saa punaposket.

10 on pakkasraja yleensä pikkulapsille!! kouluissakin ollaas 10-15 asteella välitunnit sisällä... muuutta menisin jos hyvin vaatetta, mutta jos tosi ikävä tuuli ni en menis..

Alkuperäinen kirjoittaja martta:
10 on pakkasraja yleensä pikkulapsille!! kouluissakin ollaas 10-15 asteella välitunnit sisällä... muuutta menisin jos hyvin vaatetta, mutta jos tosi ikävä tuuli ni en menis..

nuot on vissii etelän sääntöjä :o täällä pohjosessa pakkasraja on 20-25 astetta, tuulesta riippuen. ei hyvää päivää jos -10 asteessa ollaan sisällä :laugh: :laugh: ja tuo -10 astetta on muistaakseni ihan vauvoille... edelleen, täällä pohjoisessa ainakin.
kai me ollaan jotenkin karaistuneita :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja Piipa:

nuot on vissii etelän sääntöjä :o täällä pohjosessa pakkasraja on 20-25 astetta, tuulesta riippuen. ei hyvää päivää jos -10 asteessa ollaan sisällä :laugh: :laugh: ja tuo -10 astetta on muistaakseni ihan vauvoille... edelleen, täällä pohjoisessa ainakin.

Minäkin kyllä muistelisin, että 20 astetta oli mullakin koulussa raja. Tuskin se nyt mihinkään on muuttunut vuosien varrella. En mä sentään niin vanha ole.

Mutta toki tuulella kannattaa valita suojainen paikka - jäätyyhän siinä äitikin seisoessaan ....

Itse olen kolmen äiti ja kyllä tuollaista miettisin!
Ihmeellisiä vastauksia taas!
Jos on kova tuuli, se muuttaa tilannetta! Aurinkoisella ja tyynellä ilmalla vaikka olisi 15 astetta pakkasta on mukava ulkoilla, mutta kyllä yksivuotiasta pitää vielä varjella!
Itse ajattelisin että voisitte mennä ulos ja jos vaikka pääsisitte johonkin vähän tuulensuojaisaan paikkaan touhuilemaan ja ehkä ei kannata kovin kauan olla..

Ai vitsit että mulla aina nousee karvat pystyyn, kun "pohjosen ihmiset" kehuu kuinka karaistuneita ne on. Siitä on kuulkaa leikki kaukana, kun rannikolla on -10 ja tuulee. Ehkä joku tunturipaljakan tuulinen pakkassää on vastaava, mutta ei niitä lapsia tunturiin pakoteta pakkasilla pohjoisessakaan. Ja mun kouluaikana Pohjoisessa oli pakkasraja koulussa muistaakseni joku 18 astetta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ai vitsit että mulla aina nousee karvat pystyyn, kun "pohjosen ihmiset" kehuu kuinka karaistuneita ne on. Siitä on kuulkaa leikki kaukana, kun rannikolla on -10 ja tuulee. Ehkä joku tunturipaljakan tuulinen pakkassää on vastaava, mutta ei niitä lapsia tunturiin pakoteta pakkasilla pohjoisessakaan. Ja mun kouluaikana Pohjoisessa oli pakkasraja koulussa muistaakseni joku 18 astetta.

Rannikolla pakkasen purevuuteen vaikuttaa myös, tuulen ohella, korkeampi ilman kosteus kuin sisämaassa. Rannikolla -10 tuntuu siis paljon kylmemmältä kuin sisämaassa vastaava vaikka tuulikin olisi sama. Tätä ei monikaan sisämaassa asuva välttämättä ole sisäistänyt. Mutta hei ei -10 nyt ole paljon rannikollakaan tai siellä tunturin huipulla. Oikeanlaista vaatetusta vaan päälle ja ulos viihtymään. Komea ilma onkin ainakin täällä etelärannikolla. Kelpaisi kyllä minullekin lähteä ulos, mutta toimistossa pitää istua... :(

Alkuperäinen kirjoittaja NoName:
http://www.fmi.fi/tuotteet/kauppa_17.html

niin vaikka tuulisi 20m/2 niin olis hikisesti sen 20pakkasen purevuus..

kyllä me ulkoiltiin vauvankin kanssa 5v sitten kun vielä oli viikkotolkulla pakkasta -30. mutta toki voihan sitä tosiaan viettää koko talven sisällä, koska varman tulee pakkasta ja tuulta, ehkä jopa molempia.

http://www.fmi.fi/src/tuotteet/PakkasenPurevuus/index.php

Tuossa vielä vähän tarkemmin.
Itse pitäisin -15 pakkasrajana, se meillä oli ala-asteella ettei tarvinnut mennä välitunnilla pihalle.

Nyt tietysti paljon vaikuttaa myös ilmankosteus, jos on kostea ilma pikkupakkanenkin tuntuu purevan kylmältä eli sama -10 kuivalla säällä ja -10 kostealla säällä on aivan erinlaisia.
Tämä todettiin viimetalvena.

Yhteistyössä