ulosotto, apua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmittaaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

harmittaaa

Vieras
jos velat menee ulosottoon...
otetaanko huomioon vain sen hek.koht tulot jonka velat sinne meni vai perheen yhteiset?
mitä suojaosuus tarkoittaa?
eli siis jos minun nimissä menisi ulosottoon asti velkaa, niin lasketaanko suojaosuuteen minä+3lasta? miten miehen tulot vaikuttaa asiaan?
en todellakaan haluaisi näin käyvän mutta alituinen taisto velkojen kanssa joita on syystä jos toisesta tullut ja on perinnässä, ahdistaa. tuntuu että kohta ainut vaihtoehto on antaa velkojen, osan niistä, mennä ulosottoon. en ole voinut kertoa miehelle asiasta.
hävettää

Käsittääkseni vain sinun tulot lasketaan siihen. ( Saa korjata jos joku tietää paremmin! ) Suojaosuus on se mikä jää sinulle ja lapsille, en muista paljonko se on, googlella varmaan löytyy.

Sun ei tosiaan ole pakko antaa niiden mennä ulosottoon. Siinä tulee muutenkin sitten ihan hirveät kulut, joudut maksamaan paljon enemmän kuin se alkuperäinen velka on! Yritä sopia velkojien kanssa, yleensä he haluavat sopia asiat.

Muuten, jos annat niiden mennä ulosottoon niin ole tarkkana. Miehelläni oli ulosotossa jonkin verran ja avasimme yhteisen tilin, pian tuli uo-mieheltä kirje että mun palkka ulosmitataan sieltä! Tietystikään he eivät saa tehdä niin ja homma selvisi yhdellä soitolla mutta olisi kyllä harmittanut jos olisivat ehtineet ne rahat viedä (olisi se saanut tottakai takaisin mutta siinä olisi kestänyt).

Niin...kysyin neuvoja velkaneuvonnasta ja melkeinpä täti siellä sanoi että päästä ulosottoon ennemmin kuin jatkat epätoivoista maksamista 100e sinne, toinen tänne, kolmas tuonne jne.
Erittäin ahdistavaa.
Olen jo sopinut pieniä eriä perintäfirmojen kanssa ja yritän pysytyä maksamaan ne. Tietenkin tässä nyt olisi noin 6kk erittäin kova rutistus ja velat olisi maksettu, nuo pienimmät. Sitten jää enää kulutusluotto ja masteri lasku kummittelemaan. Tällähetkellä tilannetta pahentaa nuo typerät pikavipit perinnässä :((
Sitä tosiaan mietin, että jos ne menee minun nimissä tietty ulosoottoon niin lasketaanko miehenkin tulot eli koko perheen tulot vai vain minun ja siis minulle se suoja osuus kolmesta lapsesta, eli käytännössä miehellä ja sen tuloilla ei olisi mitään tekemistä asian kanssa?

Niin minä olen ymmärtänyt että puolison tulot ei vaikuta siihen mitenkään. Varmaankin googlella löytyy tuohonkin vastaus aika nopeasti. Hyvä että olet sinne velkaneuvontaan ollut yhteydessä. Ulosotossa on vaan just se että se summa nousee kauheesti koko ajan. Ei teillä olisi mahdollisuutta ottaa pankkilainaa jolla maksaa nuo kaikki pois ja sitten maksella vain pankille takaisin?

vain minun ja siis minulle se suoja osuus kolmesta lapsesta, eli käytännössä miehellä ja sen tuloilla ei olisi mitään tekemistä asian kanssa?

Näin se menee....

Ei kun näin se meneekin oikeuslaitoksen sivujen mukaan

'Velallisen ja hänen perheensä toimeentuloa varten ulosmittaamatta jätetään aina suojaosuus. Suojaosuutta laskettaessa otetaan huomioon velallisen elatuksen varassa oleva avio- ja avopuoliso ja samassa taloudessa asuvat omat ja puolison alaikäiset lapset ja ottolapset. Puolisona otetaan huomioon aviopuoliso, toista sukupuolta oleva avopuoliso ja rekisteröidyn parisuhteen osapuolet. Jos puolisolla tai lapsilla on omia tuloja, jotka ylittävät suojaosuuden 627,00 euroa/kk, heitä ei oteta huomioon suojaosuutta määrättäessä.'

ja semmoinen juttu vielä että jos nyt päästän sinne esim 2500e kulutusluoton ja myöhemmin toisen 2000e, mitähän näille tulee suunnilleen kuluja lisää?
jos ekasta summasta lasketaan takaisinmaksettava summa jotakin, niin pysyykö se summa suht samana toisen velan mentyä myös ulosoottoon ja takaisinmaksu aika vain pitenee?
anteeksi tyhmyyteni. olen googlettanut asiaa mutta aivan päästä pyörällä kun "tietoa" ja tietoa jos jonkunlaista on olemassa.
voiko ulosoton kanssa tehdä maksusuunnitelman? niin ettei menisi suoraan palkasta?

[QUOTE="diu";24023290]Ei kun näin se meneekin oikeuslaitoksen sivujen mukaan

'Velallisen ja hänen perheensä toimeentuloa varten ulosmittaamatta jätetään aina suojaosuus. Suojaosuutta laskettaessa otetaan huomioon velallisen elatuksen varassa oleva avio- ja avopuoliso ja samassa taloudessa asuvat omat ja puolison alaikäiset lapset ja ottolapset. Puolisona otetaan huomioon aviopuoliso, toista sukupuolta oleva avopuoliso ja rekisteröidyn parisuhteen osapuolet. Jos puolisolla tai lapsilla on omia tuloja, jotka ylittävät suojaosuuden 627,00 euroa/kk, heitä ei oteta huomioon suojaosuutta määrättäessä.'[/QUOTE]

en tajua yhtään ? voiko joku fiksu suomentaa käytännössä

Tuo siis tarkoittaa että jos sun tilanteessa miehesi olisi työtön ja sinä töissä niin miehesi laskettaisi myös sinun elätettäväksesi = myös hänet laskettaisiin suojaosaan mukaan. Jos taas miehesi olisi töissä ja hänen oma palkkansa (tai no mikä vaan muukin kuukausittainen tulo) olisi yli 627 euroa kuussa niin häntä ei laskettaisi suojaosaan = uo saisi ottaa sinulta enemmän rahaa.

ja semmoinen juttu vielä että jos nyt päästän sinne esim 2500e kulutusluoton ja myöhemmin toisen 2000e, mitähän näille tulee suunnilleen kuluja lisää?
jos ekasta summasta lasketaan takaisinmaksettava summa jotakin, niin pysyykö se summa suht samana toisen velan mentyä myös ulosoottoon ja takaisinmaksu aika vain pitenee?
anteeksi tyhmyyteni. olen googlettanut asiaa mutta aivan päästä pyörällä kun "tietoa" ja tietoa jos jonkunlaista on olemassa.
voiko ulosoton kanssa tehdä maksusuunnitelman? niin ettei menisi suoraan palkasta?

Ja tähän. Tuota en tiedä paljonko siinä on korot mutta isot ne on kun siihen tulee vielä velan lisäksi ns. juokseva korko ja ulosottomiehen kulut. Voi tehdä maksusuunnitelman, tässä yksi hyvä sivu mistä tietoa

Oikeuslaitos - Maksusuunnitelma

Yhteistyössä