V
vierailija
Vieras
Tilanteeni on tällainen ( tiedän, että olen ollut idiootti ja siitä kärsinyt ja kärsin vielä pitkään, joten moraalisaarnat saa jäädä sikseen). Eli minulla on velkaa ulosotossa, (kaikki mahdolliset pikavipit aikoinani ottanut peliriippuvuuden vuoksi), sen jälkeen sain ihanan lapsen ja koulutus on hyvä ( töitä löytyisi/riittäisi), nyt mietin työelämään siirtymistä. Tällähetkellä olen opiskelija, haluaisin kovasti jo välillä palata töihin mutta minua askaruttaa miten sitten pärjäämme.. jos kela ei katso ulosoton menoja tuloista, niin en saisi asumistuksea ja toimeentulotukea eli jos käteen jää alle puolet palkasta, ( suojaosuus mielestäni n. 850-900e/kk niin jos vuokra on jo 600-700e/kk niin miten pystymme elämään jos rahaa jäisi jokakuukausi vain parisataa euroa millä pitäisi vielä maksaa kaikki laskut ja ruokaa ostaa..Ja lisäksi mietin, kun velat jotka ovat ulosotossa, osa niistä välillä siirtyy ns. pois takaisin velkojalle, joten vaikka olen kysynyt ulosotosta määrän paljonko sielä on, en silti tiedä mikä on velkojen todellinen tilanne, tuntuu että en ikinä selviä niistä jos korot vaan paukkuu ja aina tulisi lisää ulosottoon kun jonkun saisi maksettua.. Miten muut ihmiset, joilla on ulosotossa pärjäävät/elävät?lapsiperheet? haluaisin kovasti saada asiaan selkeyttä, olen jo kerran velkaneuvojalla käynyt aikoinani, mutta sielä vastaus oli vaan että "annat vaan kaiken mennä ulosottoon" voit hakea velkasaneeraukseen parinvuoden päästä, mutta tuskin sinne pääset kun katsovat että olet velat lapsenmielisesti aiheuttanut. Ja joo kyllähän ne peliriippuvuuden vuoksi tulivat ja en kyllä itsekkään usko että koskaan pääsisin ainakaan velkasaneeraukseen ( vai millä kyseistä asiaa kutsutaan).. Mitäs sitten jos on työttömänä ja kieltäytyy töistä ja tulee karenssia niin saako silloin toimeentulotukea ( mielenkiinnolla tuota kyselen, en kyllä haluaisi olla kotona työttömänä) vaan mennä töihin, mutta välillä tuntuu onko siinä mitään järkeä jos en koskaan selviä veloistani...