ultra yksityisellä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pipsa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pipsa

Vieras
Oletteko käyneet yksityisellä ultrassa?

Koska sinne voi aikaistaan mennä ja kannattaako sinne mennä. Siis onko siitä mitään hyötyä vielä esim vk 7:lla, jos haluaa tietää rakennevikoja tms?
Itse vaan haluisin varmsituksen nopeasti, kun kunnan ultra on vasta viikolla 12.

JOstain luin että on käyty yksityisellä äitiysneuvolassa tms. Soitin Mehiläiseen ja sanoivat että se on vain lääkärin käynti, ei mikään neuvola käynti. Olisin halunnut saman lääkärin synnytykseen mukaan, mutta ei tuolla onnistunut.

Kerokaahan kokeneemmat, kiitos.

Minun ystäväni kävi juuri yksityisellä alkuraskauden ultrassa. Hän on viikolla 7+3. Ei siellä mitään rakenteita kuule vielä näy, voidaan vaan todeta, että siellä se pikkuinen on tosiaankin olemassa =) Vähän niinkuin varmistusta positiiviselle raskaustestille ja lasketaanhan niistä sikiön mitoista tarkempi laskettu aika.

Rakenneultra on sitten vasta... hmm, joskus rv20 tuntumassa muistaakseni. Tuo rv 12 ultra lienee np-ultra, jossa siis mittaillaan sitä niskapoimua.

Olin varhaisultrassa viikolla 8+5 ja pikkuinen näytti silloin vielä kasassa olevalta chinchillalta vai miten se nyt kirjoitetaankaan. oravan näköinen kuitenkin oli=) Ei uskoisi että siitä on tulossa ihminen=)

Itselläni taustalla 2 keskenmenoa ja halusin varmistaa että syke löytyi, ettei ole tuulimuna tai keskeytynyt keskenmeno.. vaikka keskenhän se voi silti mennä, mutta ainakin sain varmuuden, että tuohon asti kaikki oli ok.

Ite kävin yksityiellä ultrassa vkol 10+1 just siks tosiaan et sai itelle sen varman tiedon et siellä tosiaan oli ihan oikea vauveli kasvamassa suloistahan se oli nähdä 2,3cm pikkuinen kädet ja jalat heilumassa siellä ja suuren suuri pää:)niin kun asiaan kuuluukin!!
Np-ultra joskus tos 12-13 vkolla.
Rakenneultra oli joskus tos 23 vkol mulla ja siellä tutkittiin tarkasti kaikki rakennejutut aivot sisäelimet jne...silloin ne ovat kehittyneet siihen sopiviksi ja näkyvät siin ultrassa siis.

tyttö82 rv 32+6

Missä vaiheessa näkyy ne niskanystyrät yms poikkeavuudet, että lapsi ei ole terve? Eikös ne pitäisi nähdä melko aikaisin jos pitää keskeyttää raskaus?

(luitteko viime su hesarin jutun seulonnasta. Laittoi hieman pelottamaan...)

Mitä olette maksaneet yksityisistä käynneistä ja oletteko käyneet usemmankin kerran?

T. Espoosta

Me käytiin yksityisellä ultrassa rv. 7+5. Maksoi Diacorilla..olikohan niin, et omavastuu osuus oli jotakuinkin 80 egee. Siellä todettiin, että sydän lyö ja kaveri on kasvamassa. Aikaisemmassa raskaudessa käytiin myös samoihin aikoihin ja sit muistaakseni rv 26 tai 27 4d ultrassa. Se taisi olla hieman kalliimpi. Siinä näkee suht selvästi jo kasvojen piirteet ja on muutenkin kehittyneempi. Mutta meidän neiti oli koko ajan vain selin, eikä suostunut herättelyistä huolimatta näyttämään kavojaan meille. Sieltä sai DVD:n kuvatusta matskusta mukaan.

Katsopa www.tekay.fi, sieltä löytyy vankasti asiaa seulonnoista.

Niskapoimu-ultra tehdään viikoilla 10 - 14, siinä otetaan kantaa riskiin saada Down-lapsi, rakenneultra on sitten myöhemmin, mä taisin käydä viikolla 19, siellä taas sitten tarkastellaan rakenteita; aivot, sydän, munuaiset jne jne

Ei kannata lähteä tuolla ajatuksella liikenteeseen, että miettii liikaa mahdollisia poikkeavuuksia, mikään ei ole noissa sataprosenttista: voit saada väärät terveen paperit tai väärät poikkeavan paperit.

Itse kävin 2 kertaa yksityisellä: varhaisraskauden ultrassa (7+0) ja sitten rakenneultrassa. Eka ultra maksoi Kela-korvauksen jälkeen 50€ ja toinen Kela-korvauksen jälkeen muistakseeni n.80€

Viikolla 12 on se niskapoimu-ultra jossa mitataan se niskapoimu ja jos se ylittää tietyn mitan niin sitten pääsee lisätutkintaan ja siellä selviää sit kenties jos jotain ns""vialla"".

Helsingissä ultra yksityisellä maksoi n.60e Kalevankadun Femedassa siis alkuraskauden ultra.
4d ultra maksaa siellä n.135-140e.
Ite kävin tosiaan kerran ja sit oliki normaali ultrat kättärillä 2 kpl.
Suomessa kaipi se abortin teko raja on n.12 vkolla en ole ihan sata varma,mutta kuulin myös että tässä oli tehty abortti viikolla 18....

Käsittääkseni abortti voidaan tehdä ilman erityistä syytä rv12 asti, ja senkin jälkeen painavasta syystä ainakin vielä rv20. Painava syy voi olla esim. sikiön ruumillinen vika tai vakava sairaus. Äidin terveyden ollessa uhattuna raskauden keskeytys voidaan tehdä missä tahansa vaiheessa raskautta.

Eihän muuten olisi mitään järkeä käydä niskapoimu-ultrassa tai rakenneultrassa, jos ei olisi enää mahdollisuutta halutessaan valita raskaudenkeskeytystä.

Onpas täällä kirjavaa tietoa! Raskauden keskeytys voidaan tehdä vielä jopa 24. raskausviikolla erityisen painavista syistä ja tähän tosiaan tarvitaan t-huollon oikeusturvakeskuksen lupa. Tämä luki myös viime sunnuntain Hesarin artikkelissa.

Itse kävin yksityisellä viikoilla 7+4 (Espoossa Diacorissa) ja itse maksettavaksi jäi vajaa 80,-. Minäkin halusin varmistuksen ettei ole tuulimuna tms. Seuraavaksi menin Kätilöopistolle niskapoimu-ultraan ja silloin oli viikkoja 13+1 (täytyy tehdä rv 14 viimeistään, mutta milloin aikaisintaan voi tehdä, sitä en tiedä). Sitten menin rakenneultraan samaan paikkaan ja se tehtiin minulle rv 19+5. Nämä Kätilöopiston ultrat maksoivat pkl-maksun verran eli 22 euroa/kerta. Kävin myös veriseulassa rv 15+1 ja siitä selviää iästä riippuen onko riskiä Down- ym. kehityshäiriöihin. Jos veriseulan tulos on positiivinen, tarjotaan lisätutkimuksia kuten esim. lapsivesipunktiota ja ne ovat vapaaehtoisia!

Seuraavaksi aiomme mennä 4D-ultraan, jolloin olen rv 23+5 ja se tehdään Femedassa Kalevankadulla ja maksettavaksi jää melko tarkalleen 141 euroa. Siinä tosiaan selviää aika tarkasti rakennepoikkeavuudet, käsittääkseni paremmin kuin esim. Kättärin rakenneultrassa.

Vaikka näin paljon seulotaan ja tutkitaan niin tiedän ettei mikään ole satavarmaa, mutta ymmärrän myös alkuperäisen ""paniikin"". Tehtyäni positiivisen testin, pelkäsin itsekin hullun lailla ainakin rv 13 asti, jolloin kävin np-ultrassa. Sellaista se äidiksi tuleminen vaan on ja se on kestettävä jos lapsen haluaa!

Tsemppiä vauvanodotukseen! :)

Tarkennusta vielä tuohon Down-veriseulaan! Tarkoitin, että ikä määrää kuinka hyvin seula paljastaa poikkeavuudet. Esim. 40-vuotiaan äidin kohdalla tulos on 95% varmuudella oikea, mutta nuoremmalla ei tarkkuus ole enää tuota luokkaa. Näin olen ainakin itse käsittänyt asian HYKS:in Naistenklinikan sikiöntutkimusyksikön ohjelomakkeesta! Korjatkaa jos olen väärässä.

Mindi, Käyt aika monessa ultrassa.
Eihän siitä ole mitään vaaraa?

Onko kätilöopisto jotenkin parempi, kun täällä Espoossa ainakin minulle kuuluu rv 12 aikaan JOrvissa ultra?

Sitten mietin että miksi käyt eri paikassa sen rakenneultran, -Oliko se Diacorin lääkäri hyvä tai pätevä?

Kiitos vastauksista, hieman ehkä selvensi. Hauska varmaan se dvd-jännäri ;)

Pipsa, Mindi käy ihan normaalin määrän ultria (pl. 4d-ultran), niistä ei ole mitään vaaraa. Ja eikös hän käynyt rakenneultran ihan samaisessa paikassa, eli Kättärillä? Toisekseen, sikiön pitää saada kasvaa, jotta mahdollisia rakennevikoja voisi nähdä. Itse kävin varhaisultrassa rv 8 jotain, ja siinä vaiheessa sikiöllä on kokoa n. 12 mm. Mitä rakennevikoja reilusta sentistä voisi erottaa...? Hieman siis omaa ajattelua mukaan myös. Kannattaa ihan rauhassa nyt odotella, vaikka tiedän, että se on piinaa.

Kiitos Eva selvennyksestä. Tosiaan kävin varhaisultran Diacorissa ja kaksi seuraavaa Kätilöopistolla (tarjotaan kaikille äideille, jotka asuvat Helsingissä ja Vantaalla, espoolaisillekin käsittääkseni). Tämä neljäs on sitten Femedassa, joka on ainoita 4D-ultrapaikkoja ainakin pääkaupunkiseudulla.

Olen myös lukenut, että ultrista ei ole vaaraa sikiölle. Luxemburgissa ultrataan joka kuukausi! Näin kertoi jossakin Vauva- ym. lehden artikkelissa siellä asuva suomalaisäiti. Lisäksi jotkut äidit, jotka ovat erityistarkkailussa, joutuvat ainakin kerran kuussa ultrattaviksi. Kaksi ekaa ultraa tehtiin sisäkautta ja rakenneultra tehdään vatsan päältä. 4D:stä en tiedä tehdäänkö se sisäkautta.

Varmasti olen hysteerinen jonkun mielestä kun ravaan näin useassa ultrassa, mutta lähentelen neljääkymmentä ja kait sitä vaan haluaa jonkinlaista mielenrauhaa vaikkei 100% varmuutta pysty saamaankaan. Oli se vaan esikoisen kanssa tavallaan helpompaa kun ei ollut kaikkea tätä tietoa tarjolla! Toisaalta on hienoa, että tietoa on enemmän niin voidaan myös auttaa.

Palasin tänne kotimaahan synnyttämään(vauva syntyy heinäkuun alussa).Asuin ennen Italiassa,ja siellä käytännössä
tehdään ultraääni vähintään kerran kuukaudessa.
Ihmettelen miksi täällä Suomessa vierastetaan niin ultraa,ja pelätään että se on vahingoittaisi vauvaa.
Loppu raskauteni käyn neuvolassa,mutta yksityisellä ultrassa käymisestä en luovu täälläkään.

Ultraamisesta ei ole minkäänlaista haittaa sikiölle, aivan turha pelko. Suomessa ei ultrata siksi niin harvoin että siitä voisi olla haittaa, vaan siksi että ei ole varaa.