Ultraääni tutkimus ja siihen liittyvät valmistelut. (Sappi tutkitaan)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sappi vaivainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sappi vaivainen

Vieras
Muistaako kukaan mitä pitää ottaa huomioon ennen tutkimusta? 4-6 tuntia piti olla syömättä ja juomatta, mut oliko muuta? Menossa siis olen tutkimukseen, jossa sappi tutkitaan ja en nyt muista mitä muuta siihen piti ottaa huomioon.

Meillä ylävatsan ultraäänitutkimukseen valmistaudutaan olemalla 6 tuntia syömättä ja 2 tuntia juomatta. Ohjeet vaihtelevat tutkimuksen suorittavan yksikön mukaan, mutta muita vaatimuksia tuskin on. Älä pistä parasta päälle, sellaista, mitä et soisi tahriutuvan geeliin.

Miulla on kuukauden päästä ylävatsan ultraääni. Ohjeeksi sain: syömättä, juomatta, tupakoimatta sekä purukumia pureksimatta klo 24 alkaen. Lääkkeitä ei saa ottaa.

Alkuperäinen kirjoittaja nöppäri:
Ja minä menin kylmiltään, ihan ilman mitään paastoja, lekuri passitti suoraan yläkertaan, hyvin näkyi siltikin mitä siellä oli :whistle:

Joo mä aloin miettimään kans että oliko mulla jotain, mutta ei kyllä ollu. Yksityiselle sain ultra-ajan heti joten enpä kyllä ollu syömättä tai mitään. Ja hyvin näkyi kaikki.

Päivystystutkimuksissa ei esivalmisteluista piitata. Alaselkää kuvattaessa tutkimus suoritetaan mieluiten heti aamusta paaston jäljiltä eli potilas ei syö edellisillan jälkeen mitään. Sillä pyritään välttämään suolikaasun muodostumista. Mutta jos potilas on hiljattain telonut selkänsä ja menee takaisin lääkärille heti kuvauksen jälkeen, ei mitään esivalmisteluita ole. Näkyy sitten mitä näkyy.

Yhteistyössä