Uneton äiti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kokemuksia kaivataan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kokemuksia kaivataan

Vieras
Lapsi on kohta 10kk. Nukkuu täysiä öitä pääasiassa. Nyt kuitenkin on mun unet heikenteny, niin että en tahdo jaksaa päiviä. Nukahdan illalla kymmenen aikaan tai vähän sen jälkeen aika heposti koska olen väsynyt. Yöllä kuitenkin heräilen 1,5 tunnin välein. Herään aina ihan outoihin uniin jotka on tosi levottomia ja joskus ihan painajaisia. Sitten meneekin tovi ennen kuin uni tulee uudestaan. Monesti joudun käymään vessassakin, koska unen odotteluun menee aikaa ja tuntuu että ei voi nukahtaa jos vähänkin hätä. Aamuyöllä herään miehen herätyskelloon ja en saa enään unta. Lapsi alkaa heräillä 6.30 ja pitää sen tunnin ajan unihöpinää jota kuuntelen ja samalla toivon että vielä voisin nukahtaa. Alkaa jo uni painaa päivälläkin kun lapsi on virkku ja hyvän tuulinen eikä itse jaksa millään olla touhuissas mukana. Päikkäreitä en osaa nukkua. Oon yrittäny, mutta en nukahda vaikka kaksikin tuntia makaan peiton alla. Yöllä saan unta ihan liian vähän. Netistä lueskelin, että muutamista huonoista öistä voi tulla kierre joka pitäs saada katkastua..mitenköhän se sit onnistuu? Unilääkkeet tuntuu vähän vieraalta.. Onko joku keksinyt ratkaisua samaan ongelmaan.. Tympeetä kun vauva nukkuis nyt niin sitten en ite nuku.. :(

unettomuuskaudethan on aika yleisiä monissa elämänvaiheissa, lukuisista syistä. tämmöisiä vinkkejä tuli mieleen:
-yritä mennä nukkumaan joka ilta samaan aikaan
-jätä pois tai vähennä minimiin päivän mittaan kaikki kofeiinipitoiset juomat (kahvi, tee, cokis..) nauti sen sijaan kamomillateetä.
-huolehdi riittävästä kalsiumin saannista (kuulemma voi vaikuttaa nukkumiseen)
-yritä rauhoittaa illan viimeiset tunnit ennen nukkumaanmenoa (lue mielummin kirjaa kuin katsot televisiota jne.)
-älä mene nukkumaan nälkäisenä
-harrasta liikuntaa

joku muu voi varmaan jatkaa listaa...
yritä jaksaa, ja toivottavasti normaali unirytmi pian palautuu.

Ensinnäkin, laita vauva nukkumaan eri huoneeseen kuin itse nukut. Ainakin se helpottaa vähän, ettei kaikki vauvan uniäänet kuulu. Mielestäni kannattaa pyytää vaikka nukahtamislääkettä lääkäriltä, jotta ainakin ensiavuksi saisit nukuttua. Niistä kun ei käsittääkseni voi tulla mitenkään riippuvaiseksi. Itselläkin on samaa ongelmaa silloin, kun jostain syystä lapsi herättää yöllä. Yleensä voi mennä parikin tuntia, että uni tulee uudestaan ja se on todella rasittavaa. Muita vinkkejä minulla ei tähän hätään ole.

Saman olen kokenut. Tässä mun kokemuksia... Mulla meni unet sekaisin, kun poitsu alkoi puolivuotiaana nukkua yötä läpi. Siihen asti oli tottunut heräilemään pari kertaa yössä ja samalla näki, että kaikki ok. No, sitten ei poitsu enää herätellyt ja aloin itse heräilemään tunninkin välein. Eihän siinä kunnolla lepoa saa. Kahden kuukauden kuluttua olin ihan loppu ja varma, että on masennus. Lopulta menin lääkäriin ja sain mietoa nukahtamislääkettä (pelkäsin jääväni koukkuun), joka auttoi ongelman yli. Söin niitä muistaakseni reilun kuukauden vaihtelevasti ja sain taas normaalista unesta kiinni. Ja pääsin niistä lääkkeistäkin eroon =)

Suosittelen lämpimästi menemään lääkärin juttusille ja pyytämään jotain mietoa nukahtamislääkettä. Elämään vaan mahtuu tällaisia jaksoja. Välillä vielä, kun sairastellaan ja yöt menee risaisiksi, jää helposti heräilemään öisin taas jatkossa. Olen onneksi päässyt niistä helpommin taas normaaliin yöuniin. Mutta kannattaa nyt hakea sitä apua ennen kuin alkaa olla liian väsynyt. Itse en myöskään jaksanut mitään ja aloin olla jo kiukkuinenkin. Muutaman paremmin nukutun yön jälkeen olin taas kuin eri ihminen =)

oli kuin olisin omasta tilantesta lukenut, niin samanlaista tekstisi oli. No, mulla lapsi nyt n. 14,5 kk ja tätä on jatkunut jo kauan. Hyvä kun päivistä selviää, lisäksi kiusana on jatkuva päänsärky unenpuutteesta. Mun oli pakko pyytää lääkärilta unilääkettä ja nyt meinaa ensi yöksi sen ottaa ekan kerran. Toivon todella että niistä olisi apua...

Sama vika, paitsi itse vain "kärsin", elin niin normaalisti kuin pystyin. Jos en saanut unta 5 jälkeen heräsin ja keitin aamukahvit jne. Jos nukutti jo ennen 22 illalla, nukuin jne. Meni aikanaan ohi, en tuota sen enempää alkanut analysoimaan. Tyydyin tilanteeseen, tyyliin joskus nukutaan joskus ei ;)

Ei häirinnyt hirveästi loppujen lopuksi vaikka toki monesti oli totaalisen väsynyt. Yksi kikka voisi olla rentoumiskasetin kuunteleminen, vaikka aina kun herää eikä saa unta, siihen helposti nukahtaa. Itse en kokeillut. Tai sitten sovit, että sinä nukut ja mies menee vauvan luo jos vauva herää ja itse kuuntelet rentoudut ja yrität nukkua. Väsisin ei uni tule. Mutta itseltä meni aikanaa ohi, kun en antanut häiritä, enkä mokomaa miettinyt. Tavallaan kielsin ongelman ja ajattelin todella että nyt näin, kohta taas nukutaan. Mutta jos alkaa todella häiritsemään elämää, niin toki hae apua. Itse selvisin suht ok, ilman "apuja".

Voi kuinka tutulta kirjoituksenne kuulostavatkaan... Itselläni on yhdeksän kuukauden ikäinen poika, joka nukkuu yöt pääsääntöisesti hyvin lukuunottamatta muutamaa heräämistä. Poika nukahtaa onneksi nopeasti yöllä herättyään, mutta alkaa kukkua sängyssä joskus viiden kuuden aikaan aamulla. Itse saan hyvin unen päästä kiinni illalla, mutta loppuyöstä uni on katkonaista. Aamuyöstä alkaa jo jännittyneenä kuunnella koska poika heräilee. Ikävää on se, että olen alkanut jännittää öitä ja huonosta nukkumisesta seuraavaa päivän väsymystä. Vauva ei nuku kuin ulkona päiväunia eikä meillä ole parveketta, joten se tietää minulle pitkiä kävelylenkkejä päivittäin (mikä toisaalta on tietenkin hyvä asia). Ahdistaa tietoisuus siitä, että päivisin ei ole hetkenkään hengähdystaukoa vaikka kuinka väsyttäisi. Olen ajatellut hakea itselleni apua lääkäriltä unettomuuteen. Unilääkkeistä voisi olla ainakin väliaikainen apu.

Olen itse ollut huono nukkuja teini-iästä lähtien. Olen nukkunut yöni sikeästi vain vauvan syntymästä siihen kun vauva oli 3kk (siis toki heräsin imettämään mutta muuten nukuin kun tukki). Sitten kun vauva oli n.3kk aloin taas heräilemään. saatan ihan normaalina yönä herätä 5-7kertaa välillä vaan käyn hereillä toisinaan saatan olla hereillä 2 tuntiakin. Tämmöstä tää on ollut nyt 15 vuotta. Siihen tottuu. Ja ompahan talossa ainakin yksi vahtikoira, minä. Ei tipu lehtikään puusta ilman että minä siihen heräisin :)

Yhteistyössä