Unettomuus raskausaikana ja sen jälkeen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Neena
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Neena

Vieras
Rv 35 + Olen heräillyt kohta kuukauden päivät öisin. Nukahdan hyvin noin klo 22 illalla, mutta ensimmäinen herääminen tapahtuu yleensä 2 jälkeen ja toinen aamuyöstä noin 4-5 aikoihin. Herään lopullisesti viimeistään klo 7-8 riippumatta siitä, että nyt äitiyslomalla saisin nukkua vaikka puolille päivin jos nukuttaisi. Hyvinä öinä saan unen päästä kiinni noin puolessa tunnissa, mutta olen usein valvonut 1 1/2 -3h ennen kuin uni on tullut uudestaan (yleensä tuossa 2-5 välillä ja sitten nukkunut vielä pari tuntia). Nyt tämä alkaa olla jo jokaöistä. Päivisin olen virkeä, mutta itku on herkässä, varmaankin jonkinasteisesta tiedostamattomasta väsymyksestä johtuen. Muutama päivä sitten sain lisäksi migreenin, pitkästä pitkästä aikaa.

Raskaus on edennyt muuten hyvin. Mihinkään ei koske, vauvan liikkeet eivät häiritse. Joskus harvoin säpsähdän suonenvetoon, mutta ei sekään varsinaisesti valvomista aiheuta. Ei vain yksinkertaisesti enää nukuta, kun herään ja kaiken maailman asiat alkavat pyöriä mielessä. Ei siis varsinaisesti edes huolet, mutta päivän tapahtumat, seuraavan päivän ohjelma tms. arkiset jutut.

Neuvolassa sanottiin, että joillekin vaan käy näin, että hormonit laittaa äidin valvomaan. Tavallaan harjoittelua yöheräilyä ja valvomista varten, mutta eipä tuo paljo lohduta. Kohta varmaan sekoan, jos ei ala unta löytyä.

Kohtalotovereita? Menikö ohi lapsen synnyttyä? Kun lapsi valvottaa väsyksiin, saako sitten nukuttua paremmin?

Nukuin viimeset viikot n. 5 tuntia yössä (norm. 9 h) Minua ei mikään vaivannut, voin aivan loistavasti. Ajatukset pyörivät öisin päässä, ihan vaan sen takia kun ei nukuttanut!

Synnyttyään vauva söi n. 3 h välein ja nukkui välit. Imetykset meni "horroksessa" ja sain tosi hyvin unen päästä kiinni. Välillä hätkähdin hereille, kun en muistanut olinko laittanut vauvan sänkyynsä vai onko käärö hukkunut jonnekin ;) Aamulla mies nousi ylös normaalisti ja otti heränneen vauvan mukaansa. Minä jäin vielä sänkyyn seuraavaan syöttöön asti.

Ensimmäiset kuukaudet nukuin siis hyvin, mutta sitten 4 kk iässä alkoi toinen meininki...

Mulla ei ollut unettomuutta raskausaikana, mutta kylläkin nyt vauvan synnyttyä. Se tulee kausittain, eli välillä nukun taas ihan hyvin (siis sen minkä vauva antaa...).

Menee just noin niin kuin kuvailit, että saan ihan hyvin unta illalla, mutta kun vauva syö esim klo 02 yöllä, en välttämättä saa enää unta vaan valvon just jotain 3 h. Huono puoli on se, että vauvamme herää sitten kuudelta, eli vaikka olisin viideltä nukahtanut uudestaan, joudun kohta taas heräämään.

Tätä voi jatkua monta yötä peräkkäin, vaikka olisin miten väsynyt. Semmoisina aamuina kun miehen ei tarvi mennä niin aikaisin töihin hän antaa minun nukkua pidempään.

Tätä on jatkunut nyt n. puoli vuotta, siis kausittain. Välillä olen ollut niin väsynyt että olen vain itkenyt. Kävin lääkärissäkin asiasta ja sain Opamox-nimisiä rauhoittavia/rentouttavia lääkkeitä, ei siis varsinaisia nukahtamislääkkeitä. Suuri pelkoni on silti, että jään niistä riippuvaiseksi, joten yritän ottaa vain jos on ihan pakko. Vaikka kaikki ovat vakuutelleet, että tämä on väliaikainen elämänvaihe, eli vuoden päästä nukun varmasti jo taas paremmin.

Olen itse miettinyt että ehkä jotain hormonaalista tässä on. Ehkä tilanne muuttuu kun lopetan imetyksen?

Joka tapauksessa tuttavapiirissäni on 4 muuta äitiä, jotka kärsivät samasta, sekä 1 äiti, joka kärsi tästä raskausaikana kuten sinä.

Täälla oli ja myös unettomuutta. saatoin öisin valvoa kolmeen saakka saamatta unta. ja kun lopulta uni tuli niin aamulla jo aikaisin taas hereillä.ja jos menin illalla sänkyyn koittaa tuleeko uni niin tunti kaupalla sai siellä "pyöriä". lapsen synnyttyä parani hiukan, tosin kun vauva oli ihan pikkanen niin hereillä oltiin melkein tunnin välein ja välillä myös täällä itkettiin päivisin väsymyksestä(minä itse).ja jostain mitättömästä kuten koiran nenän kuvasta ikkunassa ym(mutta se meni väsymyksen piikkiin) nyt kun vauva on isompi ja on alkanut nukkua yönsä heräämättä niin välillä sitä itse kuitenkin herää ja valvoo tunti kaupalla, en kyllä ymmärrä että miksi..

Niin se vaan ilmeisesti menee että raskausaikana elimistöä totutetaan heräilyy..jo yöllisen vessaravailunkin muodossa. Ja sit tietty kun lapsi syntyy sitä pitää myös öisin syöttää. Tosiaan joillakin vauvoilla yöt menee sitten muussa mielessä hulinaksi 4kk eteenpäin..ja taas äidin unet on koetuksella, ja kun joskus sitten lapsi alkaa nukkumaan, voi äidillä olla todellisia uniongelmia. Tästä ei jostain syystä niin usein puhuta. Mutta pakko todeta että hengissä on selvitty...yöheräilyt kyllä vielä ajoittain jatkuu...

Alkuperäinen kirjoittaja Neena:
Rv 35 + Olen heräillyt kohta kuukauden päivät öisin. Nukahdan hyvin noin klo 22 illalla, mutta ensimmäinen herääminen tapahtuu yleensä 2 jälkeen ja toinen aamuyöstä noin 4-5 aikoihin. Herään lopullisesti viimeistään klo 7-8 riippumatta siitä, että nyt äitiyslomalla saisin nukkua vaikka puolille päivin jos nukuttaisi. Hyvinä öinä saan unen päästä kiinni noin puolessa tunnissa, mutta olen usein valvonut 1 1/2 -3h ennen kuin uni on tullut uudestaan (yleensä tuossa 2-5 välillä ja sitten nukkunut vielä pari tuntia). Raskaus on edennyt muuten hyvin. Mihinkään ei koske, vauvan liikkeet eivät häiritse. Joskus harvoin säpsähdän suonenvetoon, mutta ei sekään varsinaisesti valvomista aiheuta. Ei vain yksinkertaisesti enää nukuta, kun herään ja kaiken maailman asiat alkavat pyöriä mielessä.

Aivan kuin omasta raskaudestani. Olen myös viikolla 35 ja juuri samanlaista meininkiä. Jäin kyllä juuri vasta äitiyslomalle joten tämä viimeisin pari viikkoa syynä varmaan ollut alitajunnassa piillyt stressi että saanko kaikki duunissa valmiiksi ennen pois jääntiä. Monesti nukahdan sohvalle kympin maissa ja sitten herään sieltä klo 1, siirryn sänkyyn, enkä saa unta ennen klo 3. Aina herään viimeistään 7-8 maissa (esikoinen tietty pitää siitä myös huolen). Suonenvetoa kanssa välillä....eli ihan samat kuviot ja pidän normaalina. Onhan sitä tietenkin lapsen synnyttyä väsynyt, mutta kun lepäilee (vaikkei nukkuisi) silloin kun vauva nukkuu, niin kyllä siitä selviää. Joku sanoi, että vauva totuttaa masussa ollessaan äitiä tulevaan rytmiin ja totta se niinkin on. Usein esikoinen söi juuri noihin aikoihin kun mä olen nyt valvonut...hormoneistahan kaikki todella johtuu. Mutta usko pois, selviät kyllä!!

Minä myös heräilin loppuraskaudesta ja olin välillä keskellä yötä unettomana sängyssä jonkin tovin. Heräilin ihan itsellään tai sitten pissalle, suonenvetoon, kääntymisen hankaluuteen tms.

Suosittelen niin raskaana kuin imettäessä, että yöllä Ei kannata katsella kelloa. Yhtään ei unta saa enempää, vaikka kelloa vahtaa. Kun aamulla ei tiedä, miten paljon tai vähän on nukkunut, niin ei tarvitse sitä sitten taivastella mielessään, että ei näin vähillä unilla voi pärjätä, vaan voi keskittyä elämään päivää niillä voimilla, mitä on kertynyt. Yleensä ne voimat kuitenkin jotenkin vaan riittää :).

Minulla meni unettomuus ohi pian vauvan synnyttyä. Heräilin vauvan herätessä, imetin vieressä ja nukahdin taas vauva kainalossa. Kannattaa mennä vauvan kanssa nukkumaan ainakin useampina iltoina viikossa alkukuukaudet, niin pääsee samaan unirytmiin ja on helpompi heräillä. Lisäksi saa sen alkuyön unen talteen, niin kestää paremmin sen tyypillisen aamuyön kevyemmän unen ja vauvan tiheämmän heräilyn.

Minulla nyt rv 38+2 menossa ja ihan kuin oman kirjoitukseni olisin lukenut noista nukahtamisista ja heräämisistä, rytmitkin menee ihan samoin. Minulla kuitenkin kotona 1v7kk tyttö jonka takia pitää sitten jaksaa päivätkin. Ehkä tämä menee ohi, viime raskaudessa en heräillyt näin.

Herranen aika! Onko teitä muitakin olemassa? Nukahdan illalla hyvin, mutta herään joskus kahden aikaan, yleensä neljän aikaan ja käyn vessassa, yleensä on tarvis käydä. Helposti tulee tunne ettei saa unta, mutta vielä olen onnistunut nukahtamaan melko pian. Joskus uni ei tule ja siihen auttaa TVn avaaminen sängyn jalkopäässä, siihen nukahtaa varsin pian. Aamulla en nuku juuri koskaan yli seitsemään, mutta olen ajatellut että se johtuu valoisista aamuista. Eipä taida johtua juu..

Ystäväni kehotti tallentamaan boksin täyteen ohjelmaa, yöt menee kuulemma imetellessä ja on kiva kun on seurana edes TV. Ukon pitää saada nukkua mahd. paljon kun käy töissä.

itselläni tällä hetkellä viikkoja 18+3 ja illalla kun menee sänkyyn menee 30min kun nukahdan mutta sitten herään 12 aikaaa vessaan menee hetki ennenkö saa unta sit taas 3-4 aikaan ja saatan pyöriä tunnista kahteen ja nukun koiran unta.. nousen aamulla jo 8-9 aikaaa esikoiseni kanssa.

itselläni tällä hetkellä viikkoja 18+3 ja illalla kun menee sänkyyn menee 30min kun nukahdan mutta sitten herään 12 aikaaa vessaan menee hetki ennenkö saa unta sit taas 3-4 aikaan ja saatan pyöriä tunnista kahteen ja nukun koiran unta.. nousen aamulla jo 8-9 aikaaa esikoiseni kanssa.

minulla normaalia jokaisessa raskaudessa tuo valvominen. nyt rv ollessa n. 36 taas alkaa. minä valvon ehkä 5 yöllä ja aamulla lapset herättävät yleensä jo 6.30-7 maissa. nukkumaan yritän mennä klo 22 maissa, kuten ennenkin.uni ei vain tule ja olokun zombiella.
kääntyilyä ym. koko alkuyö. rankkaa on...

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä