unihäiriöitä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pike
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pike

Vieras
Olen 48 v. ja kärsinyt jo reilun vuoden unihäiriöistä/unettomuudesta. vuosi sitten sain masennuslääkkeitä ja rauhoittavia, mutta ei niistä paljoo ollu apua, nukuin niilläkin parhaimmillaan vain 5 - 6 tuntia!
Sitten masennuslääke vaihdettiin Opitipar merkkiseen ja rauhoittavat lopetettiin, meni hieman paremmin, mutta aika ajoin uni oli erittäin katkonaista. Jouluviikolla lopetin kaikki lääkkeet ja nyt olen vain valvonut aamuyöt. Nukun noin 5 tuntii yössä. Nyt olen lukenut että pms-oireet voivat mennä ennen vaihtareita tällaisiksi ja olen vain sinnitellyt, vaikka kyllä ottaa pattiin. Vaihtarit ei ole ilmeisesti alkaneet, kun ei ole ainoatakaan kuumaa aaltoa vielä kuulunut!!!

Onko jollain toisellakin tällaista vai olenko ""outo"" tapaus.

Kyse on kohdallasi ilmeisesti premenopaussi vaiheesta, jos kuukautiset vielä tulee. Sitä voi kestää viisikin vuotta ennen varsinaista vv alkamista. oireisiin kuuluu nimenomaan unettomuus ja aamuyöntuntien valvomiset, sanotaan että nainen silloin miettii kaikki rahahuolet perhehuolet yms.., lisäksi tulee tykytyksiä, masennusta/ahdistusta, omituista oloa, hikoiluakin saattaa esiintyä. ym kummallisia oireita. Kaikki johtuu hormoonien epätasapainosta, keltarauhashormoonin ja estrogeenin, jonka pitoisuus laskee. Hoidoksi on hormoonikorvaushoito tai luontaistuotteet ja lisäksi rohdosvalmiste menofem, jota saa vain apteekista. Koitetaan kestää nämä ""töttöröö"" vuodet.

Olen 56 v 3 v kesti yövalvominen.Mitään lääkettä en ole syönyt nyt helpottaa.Kannattaa olla ajattelematta koko juttuu.Ei tämä ole mikään sairaus.Liikunta auttaa iltaisin. minä pääsin helpolla.Olen jostain lukenut jos tekee lapset nuorena vaidevuodet on helpommat. Itse en ole ollut vieraassa työssä koskaan jousi yöt valvomaan. Ei tämä tapa.

ei kai se tapa, mutta näivettää ja pelottaa että sekoaa, välillä kun on niin sekavat olot. Hikoilut kestää tiettyyn pisteeseen, mutta tätä omituista oloa ei tahdo kestää....

edelliseen, liikun todella paljon aerobiccaan ja käyn kuntosalilla, uin ja hiihdän. niin ja olen tehnyt lapset 19v, 21v, 29v, ja 36vuotiaana, että en tiedä helppoudesta.

Juuri tuo jaksaminen pelottaa etukäteen! Entä jos en nuku ensi, seuraavana jne yönä. Tänään vielä jaksaa mutta sitä pelkää jo etukäteen mitä tästä seuraa ja se käy psyykkeen päälle. Kun on nukkunut vähän on sellainen outo olo, tekee kaikki työt mutta toimii kuin kone, tunteet katoavat.

Vaikka kuukautiset vielä ovat säännölliset(kuten minulla 50V) liittyvät univaikeudet selvästi vaihdevuosiin.Sain itse Novofem pillereitä,jotka auttoivat aikansa.Nyt taas valvottaa,joten ilmeisesti tarvitsen tehokkaampaa ainetta.Kun yöllä valvoo,on päivällä pää tokkurainen ja olo huono.Otan aina joskus kunnon unipillerin,että saan nukuttua edes joskus kunnolla.

Kaikilla ei ole mahdollisuutta nukkua päivällä, kun pitää töitä tehdä. Pakko saada nukkua edes 5-tuntia yössä, muuten olo on todella sekainen. Minulle on auttanut pahimpina aikoina melatoniini, ja vitamiinit mm:ssa glutamiini ja magnesium. Lääkäri suositteli murehtimiskoulua, jolloin päivällä annetaan itselle aikaa murehtia kaikki huolet, jotta ne ei tulisi aamuyöntunteina mieleen, kuten yleensä kuulemma vaihdevuosi-ikäisille naisille tulee. Aivot voi kuulemma opettaa murehtimaan päivällä, tiedä häntä....

Tuntuu tutulle nuo huonot yöunet, minulla kesti sitä useamman vuoden ja päivät olivat todella yhtä sumua. Nukahtamislääkkeistä oli apua vain nukahtamiseen, joka ei suinkaan ollut ongelma. Hämmästyttää, että joku kehtaa antaa ohjeeksi, että kestä ja nuku päivällä. Useammanhan meistä on käytävä töissä ja on muutakin elämäää mm. pehe, tarvitsee olla virkeä niin työssään kuin kaikessa muussa elämässä. Nuku siinä sitten päivällä, ihan tökkäsi moinen ohje.
No nyt helpottaa, aloitin Livialin ja nyt yöunet on korjaantuneet täysin ja unen laatu on ""ravitsevaa"", helpottaa kaikissa muissakin asioissa. Pieni rintasyövän pelko on, mutta ei niitä sumuisia päiviä enää kestänyt millään. Kokeile vaan korvaushoitoa.

Kylläpä kuulostaa tutulta nuo valvomiset. Olen 49 v. ja kuukautiset epäsäännölliset johon saan Primolutia puolen vuoden kuurina. Viime yönäkään en nukkunut montaa tuntia ja pää on aivan pehmeä. En tiedä mitä pitäisi lisäksi syödä. Muutama yö välillä hieman parempi, mutta yöunet korkeintaan 5 tuntia. En tiedä onko tarpeeksi. Hullujen huoneelle todennäköisesti joutuu ennen pitkää ellei saa nukuttua.

Ottakaa kaikki lääkkeet vastaan mitä on keksitty ja mitä annetaan, on tässä elämässä kestämistä muutenkin, hulluahan se on suosiolla hullujen huoneelle lähtee!

Olen käyttänyt nyt liki 2 vuotta Livialia ja se mielestäni auttaa, mutta lisää myös painoa. Sain sen ansiosta 2-3 kg lisää ja olen pitänyt välillä 1-1,5 kk taukoja ja tuntuisi kuin nesteet lähtisi kropasta. Kun käytät Livialia - tarkkaile painoasi ja syömisiäsi ja liiku paljon.

Minulla saattaa stressaava juttu aiheuttaa sen että herään 4 aamulla mutta nykyään kun syön hormoneja, nukahdan uudestaan. Ennen hormonihoitoa heräsin 3-4 maissa eikä siis väsyttänyt yhtään. Tuijottelin chattia ja nukahdin vähän ennen kuutta kun piti nousta töihin.

Minulla on osa-aika työ ja jos vaan saan unen päästä kiinni yritän nukkua päivällä. Kun olen nukkunut päivällä valvon myöhempään ja nukun myös aamuun saakka. Yöuni tällä hetkellä jopa 8 tuntia.

Olisko teillä muilla mahdollisuus ottaa pikku unet töistä tultua vaikka ruuan päälle? Korvatulpat (vaahtokumi) korviin ja nukkumaan. Elimistön voi opettaa päiväunille. Eihän se sitten haittais vaikka valvois myöhempään, eipähän heräisi vielä neljältä haahuilemaan. Hyvä keino on saada unen päästä kiinni kun laskee sadasta taaksepäin. Silloin täytyy ajatella seuraavaa numeroa eikä voi ajatella päivän tapahtumia. Itse käytän korvatulppia joka yö niin en herää mihinkään häiritsevään ääneen esim. kissan touhuiluihin.

Ei piä Paikkaansa!
Olen ollut tilanteessa, että saatoin olla fyysisesti hyvin väsynyt, silti ei ollut alkuunkaan sellaista tuntemusta että nukuttaisi.

Kertakaikkiaan toivotonta kun on väsynyt mutta ei uninen, se on järkyttävä olotila.

Ei suruja ei murheita ei tressiä ei avio-eikä raha ongelmia, eikä mikään tuntunut masentavan, kaikkihan oli hyvin, silti viisas neurologi ehdotti lieviä masennuslääkkeitä, juuri sellaiseen masennukseen jota ei vielä itse eikä kukaan muukaan ole huomannut.

Nyt taas nukun huvin ja nautin siitä.

Klotriptyl mite, on merkki. Toiset kyllä väittää että siihen tulee riippuvuus koska siinä on hyvin pieni määrä jotain bentsodiatsepiinia, mutta kokemuksesta eri mieltä. Ei näillä annoksilla, aloitin 1 tabletilla nyt saman asian ajaa kolmeneljäsosaa, ja uskon että kun vaihtarit ohi pääsen kyllä siitä ilman ongelmia.

kaikki kuulostaa liian tutulle...
Ei huolia millään rintamalla ja unet loppuvat joka yö 02.00. Alkaa olla aika loppuun vedetty vieteri....
Ja ikää on kohta vasta 40v.

Iltasella ei kannata mitään kovaa fyysistä hiki lenkkiä
tehdä, ei edes hiihdellen.

Ainoastaan tuollainen n.15min. kevyt lenkki , rauhallisesti
kävellen. Siitä on ollut apua minulle , käyn pienen ja
rauhallisen kävelylenkin ennen kahdeksaa ilalla,
uni on tullut paremmin. Suosittelen.

se kun vaan piti silmät sitkeesti kiinni ja keskittyi rentouttamaan hartioita, selkää... Nykyään kun herää 1.30 ja 2.30 välillä ihmettelee klo 6 vielä että tuskin se uni enää tulee. Rupeenpa nyt lukeen lehteä. Pipariks menny tämäkin yö. 40 v on ikä. Kai tää tähän ikään vaan kuuluu.

Yhteistyössä