Unikoulu 8kk vanhalle kotona? MITEN?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "yksin"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

"yksin"

Vieras
Nyt kaipisin selkeitä neuvoja miten toteuttaa unikoulu lapselle, jotta saisi itsekin nukkua yön putkeen.

Lapsi on nyt 8kk, eikä ole maitoa saanut yöllä muutamaan kuukauteen (lopetti itse yösyönnit). Lapsi heräilee kahdesta kymmeneenkin kertaan yöllä, mitään selkeää syytä heräämiselle ei ole (päivärytmi lähes aina sama, eivätkä satunnaiset muutokset ole vaikuttaneet nukkumiseen) tai ainakaan sellaista en ole löytänyt. En usko että on hampaista, sillä alahampaiden puhkeamisen aikaan ei ollut yhtään itkuisempi tms.

Lapsi nukahtaa illalla syliin iltamaitoa juodessaan (hämärässä makuuhuoneessa) josta siirrän omaan sänkyyn nukkumaan (klo n. 20.30-21). Yleensä ensimmäinen herääminen tulee klo 00 jolloin lapsi joko alkaa "kirkumaan" tai vain etsii tuttiaan. Jos "kirkuu" (ilmeisesti hyvin lähellä kauhukohtauksen tyylistä itkua siis) niin on pakko nostaa syliin koska jos laskee istumasta/seisomasta makaamaan alkaa pyörimään ja yrittää kääntyä mahalleen, josta taas istumaan ja huuto vain pahenee hysteeriseksi itkuksi. Ei myöskään välttämättä rauhoitu sylissä kuin vasta muutaman minuutin rimpuilun ja huudon jälkeen. Jos herää vain ähisemään, tutin antaminen ja makuulleen laittaminen riittävät. Heräämiskertojen määrällä ei ole vaikutusta siihen kummin herää ensimmäisellä kerralla.

Nukkuu kahdet päikkärit päivisin. Ensimmäiset aamupäivästä 09-11 välillä n. 30-45 min. Ei suostu nukkumaan pidempään. Ja toiset 14-17 välillä 1h-1,5h (joskus pidemmät joskus lyhyemmät). Ulkona ei ole vielä mahdollista nukuttaa (helmikuusta eteenpäin on :) ) mutta nukkuu ulkona kyllä paremmin ja pidempään.

Olen yrittänyt "tassuttelua" mutta lapsi tosiaan pyörii ja vääntelehtii ja huutaa niin että lopulta annan periksi ja nostan syliin (lapsi on muutaman kerran huudon jatkuttua minuutin tai kaksi oksentanut sänkyyn, joten siksikin nostan syliin). Joskus meinaa nukahtaa mutta heti kun varovasti nostaa käden pois pyörähtää mahalleen ja huuto alkaa uudestaan. Vääntelehtii/työntää kättä pois/potkii myös niin, että silittäminen yms on lähes mahdotonta.

Nyt siis hyviä neuvoja peliin. Vai pitääkö tässä alkaa miettimään jonkun unikoulunpitäjän tilaamista kotiin? Olen tosiaan yksin pojan kanssa, joten olisi kiva saada jotain neuvoja :)

Aika on se ainoa oikea vaihtoehto. Unikoulua ei kannata edes harkita tuon ikäiselle. Olethan jo yrittänyt kaikki keinot, joita siinä voi kokeilla. Yksin et saa jättää missään tapauksessa heräävää pientä

En tietenkään jätä lasta yksin. Nukun itse samassa huoneessa, joten olen koko ajan lähettyvillä. Hyssyttelen lapsen takaisin uneen (tähän menee mitä tahansa 30sek-30min) ja menen itse takaisin nukkumaan. Joskus herää kun lasken takaisin sänkyyn joskus taas nukkuu niin sikeästi että ei edes huomaa siirtoa.

Niitä neuvoja tässä juurikin toivon, kun olen vain tuota tassuttelua kokeillut, muttei selkeästikään toimi meillä. Pitää varmaan sitten vaan uskoa, että lapsi nukkuu kokonaisen yön kun on siihen valmis :)

[QUOTE="yksin";22909294] Pitää varmaan sitten vaan uskoa, että lapsi nukkuu kokonaisen yön kun on siihen valmis :)[/QUOTE]

Noinhan se on. Voimia rankimpaan vaiheeseen. Ja sehän on positiivista, jos lapsi kuitenkin nukahtaa suht helposti aina uudelleen vaikka heräileekin :) Tuo heräily voi olla hermoston kehittymättömyyttä, johon se aika tosiaan auttaa. Ja tietenkin se, että yöllä ei liikoja "hössötetä" lapsen kanssa. Sitkeästi ja rauhallisesti rauhoitellaan

[QUOTE="yksin";22909294]En tietenkään jätä lasta yksin. Nukun itse samassa huoneessa, joten olen koko ajan lähettyvillä. Hyssyttelen lapsen takaisin uneen (tähän menee mitä tahansa 30sek-30min) ja menen itse takaisin nukkumaan. Joskus herää kun lasken takaisin sänkyyn joskus taas nukkuu niin sikeästi että ei edes huomaa siirtoa.

Niitä neuvoja tässä juurikin toivon, kun olen vain tuota tassuttelua kokeillut, muttei selkeästikään toimi meillä. Pitää varmaan sitten vaan uskoa, että lapsi nukkuu kokonaisen yön kun on siihen valmis :)[/QUOTE]

Saisitko suoraan nukahtamaan omaan sänkyyn esim. tassuttelemalla? Jotkut lapset ovat herkkiä sille, jos heräävät eri paikassa kuin missä ovat nukahtaneet.

[QUOTE="yksin";22909364]Yritin nukuttaa omaan sänkyyn tassuttelemalla, tuloksena huutoa, pyörimistä, vääntelyä ja lopulta oksentaminen. :([/QUOTE]

Tarkoitin sitä ensimmäistä nukutusta, kun menette iltaunille yhdeksältä. Silloinkinko huutaa?

[QUOTE="myö";22909381 begin_of_the_skype_highlighting**************22909381******end_of_the_skype_highlighting]Tarkoitin sitä ensimmäistä nukutusta, kun menette iltaunille yhdeksältä. Silloinkinko huutaa?[/QUOTE]

Huutaa silloinkin siis. Yrittää nousta seisomaan tai istumaan ja pyörii jahyörii ja lopulta oksentaa.

Meillä pidettiin jo alle vuoden ikäiselle parit unikoulut, ja joka kerralla tehosi hyvin, joskun aina tuli joku uus juttu vastaan (yösyönnistä vieroitus 6 kk, pahoja unia 9 kk jne). yhdessä yössä siis tuloksia ainakin meillä.

Itse luin silloin aikoinaan "uniassosiaatiosta", kannattaa googlata, koska netistä löytyy paljon aineistoa tästä aiheesta. Kiinnitin huomiota tuohon, että teillä nukahdetaan maidon juomiseen ja syliin. Kannattaisikohan siis yrittää syöttää ennen nukkupuuhia ja opettaa lapsi nukahtamaan omaan sänkyyn? Se voi vaatia hieman töitä, itse käytettiin hyräilyä ja tassuttelua sekä mikrossa lämmitettävää pussukkaa pinniksen lämmittämiseen.

Lyhyesti sanottuna uniassosiaatiossa kyse on siitä, että vauva joka tapauksessa havahtuu yön aikana hereille tai lähes hereille kuten aikuinenkin monesti. Vauva hakee silloin luonnostaan samaa tuntumaa, johon on edellisellä kerralla nukahtanut, eli jos hänet nukutetaan reppuun, niin yölläkin saa sitten reputella. Meillä meni juuri näin, ja repusta kun opeteltiin pois niin yöt rauhoittuivat.

Unikoulu ei muuten tarkoita lapsen jättämistä yksin! Ymmärrän, jos kaikki eivät jaksa roikkua keskellä yötä pinniksen yllä, mutta meillä ei ollut muutakaan mahdollisuutta, ja unikoulu meni joka kerralla hyvin. Vaikka episodeja on ollut monta, niin taapero 2 v 4 kk on nukkunut suurimman osan öistään ilman herätyksiä.

Ota se lapsi kainaloon yöksi, niin pääset helpoimmalla ja lapsi nukkuu parhaiten. Meillä 1v4kk herää yhä about 20krt/yö, joten omassa sängyssä nukuttaminen olisi aika tuskallista itselle.

Jos tosiaan oksu tulee herkästi, niin sitä suuremmalla syyllä ajoittaisin maidon väh puoli tuntia ennen nukkumaan menoa. Lapsella voi olla refluksiongelmaakin, ja jos makuuasento ei millään suju, niin sitten voi tietysti olla hankalaa nukuttaa omaan sänkyyn. Ehkä päädyn korottaminen auttaisi?

Uniassosiaatio olen tosiaan yrittänyt opettaa lasta nukahtamaan itse sänkyyn, mutta menee siihen että alkaa pyörimään ja huutamaan, sekä lopulta oksentaa. Ei auta hyräilyt tai laulut kun huutaa kurkku suorana. Ja uskon tosiaan itsekin osan ongelmista johtuvan tuosta syliin nukahtamisesta.

Iltarutiinit ovat siis seuraavat:

19.30 iltapuuro
n. 20 iltapesu (suihku)
Puuron ja pesun paikkaa on vaihdeltu, ei vaikutusta nukkumiseen
20.30 iltamaito ja nukahtaa yleensä tässä vaiheessa

Olen yrittänyt "havahduttaa" sen verran että tajuaa siirtyvänsä sänkyyn mutta on usein niin unessa, ettei edes havahdu. Jos laitan sänkyyn kun on vielä hereillä, kääntyy mahalleen ja joko nousee seisomaan ja alkaa huutamaan tai alkaa vääntelehtimään ja huutamaan. Jos yrittää tassuttelua tässä vaiheessa huuto menee yleensä vain pahemmaksi ja pyöriminen yltyy.

Lapsi ei siis oksenna muuten sänkyyn kuin alkaessaan huutamaan. Yleensä siinä vaiheessa kun itku on yltynyt "karjumiseksi" ja on sellaista "korinaa". Jos joku nyt saa selvää mitä yritän selittää. Itku on siis sellaista särkevää. Ilmeisesti vetää limaa nenästä kurkkuun ja alkaa yskimään ja oksentaa sen seurauksena siis.

Mä kyllä pitäisin vieressä nukkumassa noin pientä jos lapsi siinä nukkuu paremmin. Tai vaikkei nukkuis paremmin niin ainaki itselle se hyssyttely on paljon helpompaa kuin nousta koko ajan sängystä ylös tekemään se.

Unikoulu ei muuten tarkoita lapsen jättämistä yksin! Ymmärrän, jos kaikki eivät jaksa roikkua keskellä yötä pinniksen yllä, mutta meillä ei ollut muutakaan mahdollisuutta, ja unikoulu meni joka kerralla hyvin. Vaikka episodeja on ollut monta, niin taapero 2 v 4 kk on nukkunut suurimman osan öistään ilman herätyksiä.

Alkuperäisessä muodossaan unikoulu on ollut oikeastaan lapsen yksin jättämistä.

Unikoululla tarkoitetaan keinoja, joilla lasta opetetaan nukahtamaan tai nukkumaan yönsä ilman aikuisten apua. Tavoitteena voi olla yösyöttöjen lopettaminen, itsekseen yöllä rauhoittuminen tai omaan sänkyyn nukkumaan siirtyminen.

Unikoulu kotona | olotila | yle.fi

Nythän lievennystä on havaittavista, kun huomattiin, että unikoulun rankimmista variaatioista seurasi riski kehitykselle.

Lapsi ei nuku sen paremmin vieressäkään. Ja lisäksi lapsi on sen verran vilkas, että havahduttuaan lähtee pyörimään/konttaamaan ja voi tipahtaa sängystä. Lapsi siis konttaa ja kävelee jo tukea vasten, joten pakko pitää siksikin omassa sängyssään "turvassa".

Lapsen uniassosiaatio taitaa olla maidon juominen tuttipullosta? Nukahtaako päiväunillekin maidolle? Voitko siirtää lapsen sängyn kiinni omaasi, että voit pinnojenvälistä tarjota käden yöllä eikä sinun tarvitsisi itse nousta? Voisitko juottaa iltamaidon keittiössä ja sitten hampaittenpesujen kautta tutin kanssa nukkumaan omaan sänkyyn. Sama päiväunille mennessä...keittiössä maito ja sitten tutin kanssa nukkumaan. Saisi kuitenkin imeä, mutta ei olisi se juominen siinä enää se assosiaatio.

Mulla on samanikäinen ipana, ja meillä myös tuo tassuttelu saa aikaan järkyttävän raivokohtauksen, ei siis puhettakaan että sen avulla rauhoittuisi saati nukahtaisi.
Yleensä jos ei nukahda uudelleen tutinlaitolla, nostan hetkeksi syliin poski poskea vasten ja hyräilen hiljaa, ja kun on rauhoittunut lasken takaisin sänkyyn. Lisäksi olen koittanut olla reagoimatta jokaiseen pikkuitkuun. Koska yleensä aika pian rauhoittuu uudelleen itse nukkumaan. Myös unipussista on meillä ollut apua. Se ainakin estää pystyyn nousemisen, mahalleen tosin pääsee kääntymään pussissakin hyvin ketterästi.

Tsemppiä sulle Ap

[QUOTE="mimmu";22909560 begin_of_the_skype_highlighting**************22909560******end_of_the_skype_highlighting begin_of_the_skype_highlighting**************22909560******end_of_the_skype_highlighting]Lapsen uniassosiaatio taitaa olla maidon juominen tuttipullosta? Nukahtaako päiväunillekin maidolle? Voitko siirtää lapsen sängyn kiinni omaasi, että voit pinnojenvälistä tarjota käden yöllä eikä sinun tarvitsisi itse nousta? Voisitko juottaa iltamaidon keittiössä ja sitten hampaittenpesujen kautta tutin kanssa nukkumaan omaan sänkyyn. Sama päiväunille mennessä...keittiössä maito ja sitten tutin kanssa nukkumaan. Saisi kuitenkin imeä, mutta ei olisi se juominen siinä enää se assosiaatio.[/QUOTE]

Kyllä! Lapsi nukahtaa tosiaan päikkäreille maidon saadessaan/heti sen jälkeen. Olen myös "pimentänyt" asunnon ennen iltamaitoa... eli ilmeisesti juuri väärin.

Eli miten nyt saisin lapsen oppimaan ettei maidolle nukahdeta? annanko maidon heti puuron jälkeen josta sitten iltapesulle ja nukkumaan vai miten?

No entä jos laittais sängyt niin että pinnasänky teiän sängyn viereen ja laita välistä pois. sillon vauva ei pääse kuin sun yli sängystä pois joten olis turvassa mutta kuitenki sun vieressä ja ennenkaikkea sulla ois helpompaa yöllä kun ei tulis sängystä ylös nousuja? Meillä 6kk nukkuu tolla systeemillä ja sillä mennään hamaan tulevaisuuteen.

Tässä on varmaan pitkä tie vielä, mutta voisit alkaa vähentämään sitä maidon määrää esimerkiksi. Eli saisi sen maidon, mutta ei ehtisi nukahtaa sen juomiseen vaan se jäisi "kesken" ja joutuisi opettelemaan muun rauhoittumiskeinon.

Iltaisin antaisit sen maidon heti puuron jälkeen ja sen jälkeen "teet" uudet iltarutiinit teille eli pesuthan kannattaa ottaa tähän väliin, kun hampaitakin on jo ja sitten puhtaaseen suuhun se tutti ja unille...se, millä tyttö sitten rauhottuu, kun on tottunut juomaan niin onkin haastava juttu. Unipussi voi olla hyvä, jota joku jo ehdotti ja sitten rauhallinen oleilu, kenties jo jonkun kuvakirjan katsominen, laulu ja sitten sänkyyn. Tiedät ja tunnet jo lapsesi kuitenkin, että koska on väsynyt, koska tiedät, koska antaa sen maidon johon hän nukahtaa - nyt vain ajoitat muut touhut siihen kohtaan. Voi olla että kannattaa olla maidonjuonnin jälkeen vaikka vain pikainen suun huuhtelu ja pian petiin eli ei vielä mitään sen pitempiä iltarutiineja - tämä löytyy vain kokeilemalla ja kokeilemalla. Ja ilman huutoahan tästä ei selvitä. Unilelu jo on niin sehän kannattaa ottaa syliin ja mukaan jo iltamaidolle ja pesulle, jotta yhdistää senkin nukkumaanlaittamiseen. Sylittelya ja sitten tassuttelua, kun väsyy tarpeeksi. Ja sama ehdottomasti päiväunille mennessä - muuten se vain sekoittaa pientä. Ja jos tuntuu ettei voimat riitä tähän niin sitten ei varmaan auta muu kuin jatkaa vielä ennallaan ja sitten kokeilla myöhemmin. Ja joka tapauksessa - vaikka uniassosiaatiokin saataisiin vaihdettua niin VOI olla, että lapsi herää siitä huolimatta vielä useasti yössä - toiset herää noin kaksivuotiaaksi asti usean kerran ja aina siihen ei voida vaikuttaa ulkoisilla seikoilla vaan on kyse kypsymisestä.

Tsemppiä joka tapauksessa - tuo on raskasta elämänvaihetta kyllä.

En tunne unikoulusta kuin pehmeän version, enkä tunne ketään joka antaisi lapsensa huutaa yksin edes hyvän tarkoituksen vuoksi. Kannattaa varmaan kokeilla, ennen kuin heittää toivonsa ehjistä öistä. Ap:lle neuvoisin kaikesta huolimatta iltarutiinien aikaistamista, jos vauveli tahtoo aina vain nukkua syödessään.

Meidän perheessä heräily oli huomattavasti rankempaa kuin unikoulu, eikä lapsi nukkunut vieressä samoin kuin ei ap:n vauvakaan! Huomasin silti, että vaikkapa 9 kk ikäisen lapsen nukuttaminen kävi jo työstä. Ei se siis ihan ilman huutoa mennyt, mutta ei se toisaalta ollut mitään silmitöntä huutoakaan. Jotkut vanhemmat ottavat nukutusavuksi vaikka mummun ja lähtevät jopa itse pois yökylään, ja vauvan voikin silloin olla helpompi ymmärtää, että nyt kuuluu nukahtaa vaikka olosuhteet ovatkin erilaiset. Ei varmaankaan paha vaihtoehto, jos ko. henkilö on lapselle tuttu ja turvallinen muuten.

Eilen illalla annoin lapselle puuron ja maidon ennen kuin menimme suihkuun. Tämän jälkeen luimme itlasadun ja tassuteltiin niin että lapsi nukahti lopulta omaan sänkyynsä n. tunnin tassuttelun jälkeen. Pyöri ja hyöri kyllä, mutta ei oksentanut tai itkenyt pahemmin. Heräsi kuitenkin joskus 24 aikaan pari kertaa puolen tunnin sisällä joten otin lopulta viereen nukkumaan, jossa nukkuikin pienen pyörimisen kera puoli kahdeksaan aamulla.

Nyt mielessä on että pitäisikö ensi yönä kokeilla ihan kokonaan omassa sängyssä nukkumista, jos siirtäisin sängyn ihan kiinni omaan sänkyyni. Laitaa saa laskettua jonkin verran, mutta sitä ei saa kokonaan irti. Miten sitten yöllä kun lapsi heräilee. Tassutellaanko taas vai nostanko syliin? Lapsi ei siis alkanut pahemmin itkemään yöllä, nousi kyllä istumaan mutta kun laskin makuulle nukahti hetkeksi kunnes nousi taas istumaan ja alkoi itkemään hieman (tämän jälkeen otin viereen nukkumaan). Muuten tosiaan varmaan antaisin nukkua vieressä, mutta pelkään että tipahtaa sängystä kun on tosiaan nopea liikkeissään.

Yhteistyössä