unikoulu ei toimi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pikkumamma07
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tuossa jutussasi mättää yksi homma. Jos vuorokaudessa 12h on riittävästi ja vähintää kolme tuntia pitäisi tulla päikkärillä, niin yölle ei jää kun 9 tuntia. Se on mielestäni vähän![/quote]

Aivan, mietin itse ihan samaa kun unikoulussa näin neuvottiin. Itsellä oli alun perin sellainen käsitys, että pieni lapsi tarvitsee pelkkää yöunta melkein sen 12h. Meillä oli nyt neljäs kokeilupäivä yksillä päikkäreillä, ja sujui yllättävän hyvin. 10 min neiti riehui sängyssä ja sitten simahti ku tukki. Yöllä heräs kaks kertaa protestoimaan, luulen että hampaita. Aamulla sitten 7.30 nousi, kun 22 mentiin unille. Silloin kun meillä vedeltiin kaksia päikkäreitä, niin riehuttiin sen nukkumisen kanssa aina tunnista kolmeen tuntiin iltaisin, ja kuitenkin herättiin seitsemältä. Eli meille tämä tuntuis sopivan hyvin, lyhkäsenpuoleisista yöunista huolimatta. Suunnitelmissa olisi hivuttaa neidin nukkumaanmenoaikaa pikkuhiljaa sinne 20-21- tienoille, mutta jos se tarkoittaa aamulla viideltä heräämistä, niin mielummin keikutaan sitten kymmeneen... :)
[/quote]

Juuri näin meillekin unikouluttaja neuvoi! Lyhkäsenpuoleiset yöunet ei haittaa mitään - unen määrä vuorokaudessa ratkaisee. Meillä mennään nyt 10h yöunilla (joskus jää 9 tuntiin) ja nin 3,5h päikkäreitä kaksilla unilla. Minusta on sitäpaitsi oikein kiva, että vauva nukkuu yöunta silloin kuin minäkin ja päivälläkin kohtalaisin pitkiä unia (2h ja 1,5h). Jää äidille kivasti omaa aikaa :)

Minua kiinnostaa miksi lasta pitää unikouluttaa? Parivuotiaina nukkuvat joka tapauksessa ihan hyvin, vanhempana ei tahdo saada edes hereille :) Meillä lapset ovat pikkuisina nukkuneet kainalossani, siitä on ollut helppo imettää kun ovat halunneet eikä se ole minun untani pahemmin häirinnyt. Tottakai välillä kaikki vanhemmat ovat väsyneitä, mutta se ajanjakso on niin lyhyt, vain muutamia vuosia. Sen kai jaksaa vaikka päällään seisten?

Jos lapsi saa kauheasti traumoja kun häntä huudatetaan pitkiä aikoja öisin, niin eiköhän se vain heikennä tulevaisuudessa hoitoja. Pitäkää vauvat tyynenä, tyytyväisinä ja turvassa, niin kaikki menee hyvin :)

Alkuperäinen kirjoittaja 4:n äiti:
Minua kiinnostaa miksi lasta pitää unikouluttaa? Parivuotiaina nukkuvat joka tapauksessa ihan hyvin, vanhempana ei tahdo saada edes hereille :) Meillä lapset ovat pikkuisina nukkuneet kainalossani, siitä on ollut helppo imettää kun ovat halunneet eikä se ole minun untani pahemmin häirinnyt. Tottakai välillä kaikki vanhemmat ovat väsyneitä, mutta se ajanjakso on niin lyhyt, vain muutamia vuosia. Sen kai jaksaa vaikka päällään seisten?

Jos lapsi saa kauheasti traumoja kun häntä huudatetaan pitkiä aikoja öisin, niin eiköhän se vain heikennä tulevaisuudessa hoitoja. Pitäkää vauvat tyynenä, tyytyväisinä ja turvassa, niin kaikki menee hyvin :)

Jaa. Ei meidän 2,5v vieläkään nuku hyvin, vaikka ei ole koskaan unikoulutettu. Tässä loistaa taas lävitse oman kokemuksen tuoma varmuus, jolloin ei nähdä asiaa muiden näkökulmasta. Niin minäkin ajattelin, että ihminen jaksaa vaikka päällään seisten. Siinä vaiheessa kun nuorempi lapsi oli valvottanut tissillä roikkumiselle (15min.-1h välein) syntymästään saakka, alkoi mieli olla unenpuutteesta niin masentunut ettei ollut muuta vaihtoehtoa kuin kouluttaa irti yötissistä. Tissittely vaikutti myös todella rajusti kiinteiden syömiseen. Elämä lähti koko perheellä tytöstä lähtien parempaan suuntaan, kun hän oppi 10kk iässä nukkumaan yönsä hyvin. Entinen kitisijä muuttui auringonpaisteeksi. Vieläkin heräilee yöllä, mutta rauhoittuu syliin ottamalla tai taputtelemalla. Unikoulutus tehtiin isän hoidossa tassuttelemalla, mutta silti tyttö huusi kuin syötävä. Tempperamentilla on osaa asiassa. Meillä ei ollut enää voimia yrittää mitään lempeämpiä viikkojen kestoisia keinoja, vaan muutos oli saatava tapahtumaan kerralla. Näin meillä saatiin vauva tyyneksi, tyytyväiseksi ja tuntemaan olonsa turvalliseksi.

Olkaa niin ystävällisiä ja yrittäkää välttää turhia ja tarpeettomia yleistyksiä.

Siinä sinulle vastaus, miksi pitää unikouluttaa. Jos et sitä ymmärrä, niin se ei ole minulta pois.

Alkuperäinen kirjoittaja 4:n äiti:
Tottakai välillä kaikki vanhemmat ovat väsyneitä, mutta se ajanjakso on niin lyhyt, vain muutamia vuosia.seisten?
quote]

Sinä et ole kyllä kärsinyt "oikesta" unenpuutteesta, jos väität, että jaksaa vaikka päällä seisten. Kun olin nukkunut puolivuotta max. 30minuutin unijaksoja, minä ainakin aloin olla niin väsynyt, että ilman unikoulua olisin varmasti haudassa. Harkitsin vakavasti parvekkeelta alas heittäytymistä. Revi siitä.
Ja nämä ihmettelyt eivät kuulu tähän keskusteluun muutenkaan. Etsi haulla unikouluaiheisia keskusteluja ja lue sieltä miksi pitää unikouluttaa ole hyvä. Ei jaksa selittää aina uudestaan ja uudestaan samaa yksinkertaista asiaa kaiken maailman idiooteille.

Mulla oli ongelmia kahden ensimmäisen vauvan kanssa, kun yritin varmaan liikaa hyssytellä ja juoksin joka itkuun sängyn viereen. Ei auttanut unikoulutuksetkaan, kun olin niin hermostunut itse siitä yöheräilystä. Sitten tulla tupsasti vielä kaksoset ja ajattelin jo kauhulla sitä yövalvomista, vaikka lapsia rakastankin. No tapasin erään toisen kaksosäidin, jolla oli jo kokemusta kaksosista. Hän neuvoi heti aluksi laittamaan kaksoset omaan huoneeseen nukkumaan ja lopettamaan yösyötöt vähintään puolivuotiaana. No minä onneksi tein työtä käskettyä ja ylläri ylläri meidän kaksoset on nukkuneet aina yönsä hyvin. 2-3 kuukautta söivät yöllä kerran pari ja sen jälkeen jäi vähitellen yösyötöt pois. Nukkua saimme hyvin koko perhe, kun jokaisella oli oma rauha ja minäkään en enää hermoillut niin paljon. Eli suosittelen lasten nukuttamista omissa huoneissaan, niin silloin ei joka inahdukseen herää (itku kuuluu kuitenkin). Yösyötöt olisi myös hyvä jättää ajoissa pois sillä puolivuotias ei enää tarvitse ruokaa yöllä. JA EIKÖ KAIKKIEN KANNALTA OLE PARASTA SE, ETTÄ SAA NUKKUA RAUHASSA YÖNSÄ, SILLOIN JAKSAA OLLA PIRTEÄNÄ JA TOUHUTA LASTEN KANSSA.

Mitä ne teidän lapsenne oikein huusivat, eivätkö rinnalla rauhoittuneet? Meillä myös varsinkin tämä nuorimmainen on ollut oikea rinnalla roikkuja, 30 - 45 min / imetys, ja minun yöni on max klo 01- 07 mihin herätyksiä tämän neidin kanssa maihtui 2-3. Mutta minä pystyin nukkumaan vaikka lapsi oli rinnalla, tai oikeammin torkkumaan. Ehkä koska olin tarpeeksi väsynyt? Mutta minua ei imetys haitannut kun nukuin samalla, siksi varmaan lapsi roikkuikin siinä niin kauan. Olin enemmän tutti kuin ravinnon lähde.

Ap:n ongelma on minusta aika olematon. Lapsi nukahtaa ok, kitisee hieman klo 2 ja herää rinnalle klo 5-6. Vauvahan nukkuu niinkuin normivauvat yleensä. Tai meillä toi olisi ollut tosi kiva yö. Minusta 8-kuukautinen, jolla on noin hyvä rytmi, ei tarvitsisi unikoulua, vanhemmat tarvitsevat ehkä päiväunia, ne voisivat auttaa yöunien vähäisyydessä.

Tottakai jokaisella on hieman eri unentarve, ja minulla ilmeisesti pieni. On minulla ystäviäkin, jotka eivät pysty toimimaan normaalisti ilman kahdeksan tunnin yöunia. Ehkä hoidettavaksi ei pitäisi laittaa vauvaa vaan parantaa vanhempien valvomiskykyä? Mutta jokainen tyylillään...

En lukenut kaikkia viestejä, mutta itse ainakin lykkäisin vain tissin suuhun ja kaikki jatkaisivat uniaan. Kouluja ehtii elämässä käydä, unikoulu ei useimmille liene pakollinen, vai?? Aika menee liiankin nopeasti, vain hetken ovat vauvoja.

Ja se vielä unohtui: Kun minusta ainakin meidän vauvojen unirytmi muuttui parin viikon välein, niin kauanko niitä vauvoja joutuu sitten unikouluttamaan? Pari viikkoa kuukauden välein puolivuotiaasta kolmevuotiaaksiko?

Vauvat valvottavat, niin se vain menee. Niitä ei parane sekoittaa aikuisiin tai ajastettaviin koneisiin ;)

Ei vauvoja tarvitse unikouluttaa kuin sen kerran. Sehän tarkoittaa yösyönnistä vieroittamista, ei sitä etteivätkä lapset heräilisi yöllä tämänkin jälkeen.

Siinä olen 4 äidin kanssa samaa mieltä, että on älytöntä odottaa että vauvat nukkuisivat pihahtamatta yöt läpi jo pienestä pitäen. Sinä toista mieltä, että yli 8 kk ikäinen tarvitsisi ruokaa yöllä.

Meitä on moneen lähtöön :)

Ei vauvoja tarvitse unikouluttaa kuin sen kerran. Sehän tarkoittaa yösyönnistä vieroittamista, ei sitä etteivätkä lapset heräilisi yöllä tämänkin jälkeen.

Siinä olen 4 äidin kanssa samaa mieltä, että on älytöntä odottaa että vauvat nukkuisivat pihahtamatta yöt läpi jo pienestä pitäen. Sinä toista mieltä, että yli 8 kk ikäinen tarvitsisi ruokaa yöllä.

Meitä on moneen lähtöön :)

Juu pari viikkoa meillä on nyt unikoulun neuvojen mukaan elelty, ja aivan kertakaikkisen loistavasti sujuu!
Yhdet pitkät päikkärit on meille ollu kuin taikaisku, nykyään neiti simahtaa alle vartissa iltaisin 20-21 aikaan, ja nukkuu sitten reippaasti aamu seitsemään!
Vielä vähän kitisyttää aamupäivällä ja alku illasta, mutta siihen on meillä ratkaisuna reipas ulkoilu.
Oma aikani on lisäänytnyt huimasti, kun illalla ehtii tosiaan tehdäkin jotain. Muutenki illalla on paljon mukavempi tunnelma, kun ei tarvitse neidin riehua tuntitolkulla meitä molempia tainnoksiin! Jihaa!

Alkuperäinen kirjoittaja Äippä82;8975673:
Juu pari viikkoa meillä on nyt unikoulun neuvojen mukaan elelty, ja aivan kertakaikkisen loistavasti sujuu!
Yhdet pitkät päikkärit on meille ollu kuin taikaisku, nykyään neiti simahtaa alle vartissa iltaisin 20-21 aikaan, ja nukkuu sitten reippaasti aamu seitsemään!
Vielä vähän kitisyttää aamupäivällä ja alku illasta, mutta siihen on meillä ratkaisuna reipas ulkoilu.
Oma aikani on lisäänytnyt huimasti, kun illalla ehtii tosiaan tehdäkin jotain. Muutenki illalla on paljon mukavempi tunnelma, kun ei tarvitse neidin riehua tuntitolkulla meitä molempia tainnoksiin! Jihaa!

Kiva kuulla, koska meillä lienee unikoulu vielä nuoremmalle edessä. Vanhemman lapsen kanssa vähän luistettiin kaikin puolin uni-asioissa, mutta nyt kun lapsia on kaksi astuu toimiva systeemi uuteen arvoon Unikoulu

Yhteistyössä