Unikoulu ja imetyksestä vieroittaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Irina69
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Irina69

Vieras
Tyttö on nyt reilut 6 kk ja olisi pakko unikouluttaa heti alkuvuodesta, ongelmana on ettei hän osaa nukahtaa itsekseen vaan tarvitsee aina avukseen joko äidin tissin, pyllystä heijausta tai liikkuvat vaunut. Tyttö heräilee lukemattomia kertoja yössä ja on aina nukutettava uudelleen.

Vastasyntyneestä lähtien on ollut muutenkin aika vähäuninen, nyt nukkuu päivässä kahdet päiväunet (yhteensä n. 2 h) vaunuillen. Vaunut voi kyllä viedä parvekkeelle, kun hän on nukahtanut, joten tässä ei ole niin suurta ongelmaa, vaan noissa pätkäyöunissa.. Varsinkin alkuillasta/-yöstä heräilee jatkuvasti.

Nukumme yhä perhepedissä ja sekin alkaa olemaan ongelmallista, koska molempien unet (sekä minun, että tytön) häiriintyvät toistemme länsäolosta (enempi tietenkin minun) ja putoamisen vaara on esteistä huolimatta aina läsnä. Tarkoitus olisi opettaa hänet nukahtamaan itsekseen myös yöllä herätessään ja nukkumaan omassa pinnasängyssään, joko samassa huoneessa tai tytön omassa huoneessa.

Myös imetyksestä vieroitus pitäisi tehdä kuukauden-parin sisällä ihosairauteeni (ruusufinni) tarvitsemani lääkekuurin vuoksi. Lääkekuuria en voi enää pitkään lykätä, kasvojen iho on todella pahassa kunnossa ja kipeä, mutta kuurin aikana ei voi myöskään imettää.

Kannattaisiko siis lopettaa imetys unikoulun yhteydessä, menisikö samoilla huudoilla, vai ennen unikoulua vai sen jälkeen? Kertokaa kokemuksianne ja vinkkejänne, miten tämän saisi onnistumaan kivuttomammin (olen yksinhuoltaja, joten voimat on aika vähissä muutenkin). Kertokaa myös mikä unikoulu teillä on toiminut parhaiten, kyseessä on erittäin vilkas ja temperamenttinen vauva, joten siinäkin on haasteensa. Huudatus-unikouluun en halua lähteä.

Kaikki vinkit ja kokemukset ovat tervetulleita, äiti alkaa oleen pikkasen väsynyt:)

minulla on samankaltainen tilanne..vauvani tosin on vasta 4kk mutta haluaisin jo alkaa vieroittaa siitä rinnalle nukahtamisesta, siis niin että se ei ole ainoa keino (vaunuttelun ja autokyydin lisäksi)..
meidän vauva on myös temperamenttinen..ja nukkuu tällä hetkellä perhepedissä..haluaisin kyllä hänet jo omaan sänkyyn. alkuyö on aina todella rikkonainen..en tiedä millä ne heräilyt ja havahtumiset saisi pois, vai katoaako ajan myötä?
minäkään en mielelläni lähtisi vauvaa huudattamaan, vaan haluaisin selvitä tilantesta muilla keinoin..
Syökö tyttö tuttipulloa, sehän auttaa vieroituksessa jonkun verran?
oletko tutustunut elizabeth pantleyn kirjaan pehmeä matka höyhensaarille? itse olen sen lukenut ja ihan hyviä juttuja oli. ei perustu huudattamiseen sen kirjan opit:)

olisi mukava vaihtaa ajatuksia ja kokemuksia kanssasi!?

joo täällä ilmoittautuu neidin 5 kk äispä. Meillä sama homma vauva heräilee tunnin välein koko yön ja illalla unille nukahtaminen on vaikeeta. Tutti ja pullo oon ehdottomat nou nou, ei siis huoli. Nukutaan kans perhepedissä ja oma jaksaminen alkaa olla aika rajoilla. Muutamaan otteeseen oon yrittänyt tassuttelua omaan sänkyyn huonolla menestyksellä. Kun on ite niin väsy valvomisesta niin ei juuri oo rahkeita unikouluun. Neuvoja otetaan vastaan..
Mies ei myöskään oo mitenkään innokas auttaja tässä hommas.

Elizabeth Pantleyn kirja: pehmeä matka höyhensaarille, on tuttu ja olen jopa suositellut sitä muille, mutta toistaiseksi meille siitä ei ole ollut hyötyä. Pitkälti sen takia, että omat voimat alkaa olla niin finaalissa, että ei pysty toteuttamaan mitään noin pitkäkestoista operaatiota. Meillä tyttö syö enemmän ja vähemmän kiinnostuneesti pullosta, nyt kokeilussa myös taikamukit ja -pullot, josko niillä saisi tuota korviketta uppoamaan paremmin. Välillä uppoaa ja välillä menee ihan ranttaliksi..

Jos joku on onnistunut unikoulussa ja vieroituksessa hyvin, niin pliis, jaa kokemuksesi meidän onnettomien kanssa, vaikka ihan joulun kunniaksi:)

Me ollaan vierotettu ja unikoulutettu omamme vasta vuoden iässä, joten siihen en oikein osaa auttaa. Mutta löytyisikö läheltäsi ketään sukulaista tai kaveria, joka tuli avuksi edes yhdeksi yöksi? Kahden vanhemman perheissäkin olen kuullut mummujen auttavan unikoulussa, koska molemmat vanhemmat ovat rättiväsyneitä. Sinulla väsymys on varmasti jo melko raastavaa =/ Pyydä rohkeasti apua. Voimia ja pitkää pinnaa lapsesi kanssa!

Yhteistyössä