Unikoulu ja vauvan raivo...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Pusse"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"Pusse"

Vieras
Tyttö on nyt 7kk. 3kk iässä alkoi nukkua kokonaisia öitä heräämättä, mutta tossa 5kk kieppeillä, kun alkoi puhjeta hampaita ja oppi ryömimään, heräilyt alkoi uudestaan. Ja usein herää juurikin siihen että itse liikahtaa eikä sitten nukahdakaan heti uudestaan.

Tyttö ei meinaa välillä millään rauhoittua yöllä muulla kun tissillä. Joskus saan hänet uneen uudestaan, kun asettelen peiton toisen pään kyljellään olevan vauvan jalkojen väliin ja toisen pään käsien väliin, jostain syystä rauhoittuu siihen, mutta se pitää tosiaan asetella oikein, neiti pikkutarkka hermostuu jos se ei heti mene hänen tahtomallaan tavalla.

Oon yrittänyt nyt näitä ohjeita:

Unikoulu kotona eli tassuhoito, Vanhempainnetti - MLL

Kun tyttö alkaa itkemään, siitä huomaa aika nopsaan että aikooko rauhoittua itsestään ja yleensä ei.
Sitten kun laitan käden hänen päälleen itku yltyy. Jos yritän tuota silittelyä itku yltyy entisestään. Kerran olen saanut ihmetyksekseni tuolla syliin nostamisella tytön rauhoittumaan, mutta viime yön kohtaus oli uskomaton, kun otin syliin ja silittelin niin tyttö karjui ihan eläimellisesti ja työnsi jaloilla mua vastaan minkä jaksoi, käsillä repi aivan raivon vallassa mun kaulaa ja naamaa. En pystynyt uskomaan että olisi siitä pelkällä silittelyllä ja sylittelyllä rauhoittunut takaisin nukkumaan, joten luovutin taas kerran ja aloin imettää... Kahdella imetyksellä meni viime yö. Joskus tarvitaan kolme.

Ihan oikeasti, toi nuori nainen on syntymästään asti ollut tosi kovaääninen itkijä, esikoinenkaan ei rääkynyt tolla äänellä, usein en edes herännyt esikoisen itkuun ennen kun mies sanoi että hei, toi lapsi on tainnut itkeä jo jonkin aikaa... Eli jotta muut kykenis nukkumaan tän unetuksen ajan niin niiden on laitettava varmaan kuulosuojaimet nukkumaanmennessä, se karjunta vaan on niin raivokasta.

Jo pienen pienestä pitäen olen nukuttanut tytön yöunille niin ettei nukahda rinnalle, vaan omaan sänkyyn, ja nukahtaakin melko helposti. Mutta nää yöheräämiset on aivan painajaisia siitäkin syystä, että kun olen alkanut imettää ja lopulta yleensä myös nukahdan, herään usein siihen että mies melkein makaa lapsen päällä, usein joudun yöllä tönimään miestä itsenikin päältä, kun se ei vaan havaitse unissaan liikkuessa että mitä sinne alle jää. Meillä ei tosiaan toi perhepeti toimis.

Syömisistä... Nyt syö puuron aamulla ja illalla sekä lounaan ja päivällisen, ei tosin jaksa paljoa kerralla, kun haluaa päivisinkin juoda aika paljon maitoa.
On aika iso tyttö, melkein 11,5 kg, joten tarvisko se sitten ihan oikeasti öisinkin ainakin sen yhden syötön. Mutta ihmettelen vaan että sen 3-5kk välin nukkui ihan tyytyväisenä pitkät unet syömättä eikä illallakaan mitenkään erityisemmin tankannut itseensä sitä maitoa. Ja oli iso tyttö jo silloin ikäisekseen.

Eli laitetaanko porukalle korvatulpat ja jatkan raivopään itkettämistä öisin, kunnes rauhoittuu, vai miten tekisitte?
Koska alkaa väsyttää, kun toi hienosti omassa sängyssään tähän asti yöt nukkunut 3,5v on alkanut myös heräilemään öisin, tulee pyytelemään mua mukaan vessaan ja ties mitä milloinkin, saa siinä pinniksen vieressä itkukohtauksen, joka herättää tytön ja sitten mulla onkin siinä kaks parkujaa lohdutettavana. Ja sänkyyn niitä ei voi ottaa molempia, kun isänsä on tosiaan vähän levoton nukkuja...
Ja toi yöimetys on pikkuhiljaa jossain vaiheessa kuitenkin saatava loppumaan kun lähden loppusyksystä töihin... Sitten neito on isänsä ilona täällä ja iskällä ei taida maitoa erittyä =)

Hui, tulipa paljon juttua...

Meillä vauva raivostui tassuttelusta. Tein niin, että nostin vauvan parempaan asentoon sänkyyn, peittelin ja taputin ja silitin päätä nopeasti pari kertaa, ja liukenin nopeasti paikalta. Vauvan itku hiljeni pieneksi yninäksi jota pitää ennen kuin nukahtaa, ja jos itku alkoi taas, kävin toistamassa saman jutun. Jos koitin jäädä sängyn viereen ja tassutella, vauva karjui raivoissaan.

Yhteistyössä