Unikouluapuja kaipaillaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sintti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sintti

Vieras
Tiedän nämä unikoulun yleiset periaatteet, mutta en oikein tiedä, miten niitä meidän perheessä soveltaisi. Eli vinkkejä kaipailen...

Meillä on 8kk poika, joka on ollut monessa asiassa aika varhainen liikkuja ja aktiivinen tyyppi. Jo monta kuukautta (ainakin siitä asti, kun alkoi ryömiä kunnolla reilun 5kk iässä) on nukkuminen ollut aika levotonta, eli todella harvinaisia on ne yöt, jolloin herätään vain syömään. Olin myös epäillyt, että poika ei pärjää yötä ilman ruokaa, kun niin näkäisenä maitoa yöllä hotki, mutta viime viikolla nähtiin sekin ihme, että kaksi yötä selvittiin ilman yösyöttöä, sekin siis onnistuu.

Yöt on erittäin vaihtelevia: toinen (harvinainen) ääripää on, että nukkuu koko yön, pari kertaa ehkä inisee puoliunessa, kun on vääntäytynyt niin pahaan asentoon, ettei meinaa päästä siitä pois, mutta siis muutamalla asennon ja tutin korjauksella selvitään. Toinen ääripää taas on tunti hereillä kukkumista yöllä plus 5-10 pienempää herätystä. Imetän yleensä kerran yössä.

Tarkoitus oli aloittaa unikoulu, mutta sitten alkoi taas pukata hammasta, ja se siirtyi. Nyt hammas alkaa kai kohta olla kivuton, ainakaan päivisin ei kiukkua. Mitään päätöstä unikoulusta ei ole tehty, mutta tassuttelua mahdollisimman paljon on harrastettu. Silti luovutan ja annan maitoa jossain vaiheessa, kun huuto käy hysteeriseksi. Viime yönä sitkuteltiin suht pitkään, mutta kun puoli tuntia hysteeristä kirkumista oli takana, annoin maitoa (alunperin ajattelin, että en anna, koska oli vasta puoliyö, ja tiesin, ettei voi nälkä olla). Rauhoittui, ja loppuyöstä ei tarvinut kuin pari kertaa nostaa poika paikoilleen (seisoi sängyssä tai oli vääntynyt huonoon asentoon).

Ajattelin kokeilla seuraavaa, kommentoikaa, onko mitään järkeä: kokeillaan nyt viikonloppuun saakka (eli 4 yötä) periaatteessa tassuttelua, mutta jos huuto menee kirkumisen puolelle, niin maitoa (jostain syystä kun poika on kerran yössä maitoa saanut, loput heräämiset menee helpolla ilman huutoa). Tämä siksi, että miehen on jaksettava käydä töissä, ja yhden yön olen itsekseni, enkä ehkä jaksaisi yksin taistella. Sitten jos vielä on sellainen olo, että homma ei toimi, niin viikonloppuna aloittaisi vähän oikeampaa unikoulua.

Vähän toivon, että homma voisi näin toimiakin, koska pari viikkoa sitten unirytmi muuttui tällä systeemillä jo tosi hyväksi. Sitten tuli pieni lomareissu ja hammas, ja nyt on taas hankalaa. Mutta onko se iso ongelma, että poika saa huutamalla maitoa? Oppiiko huutamaan entistä enemmän?

Viesti on ylipitkä ja sekava, tiedän. On vaan jotenkin niin monipolvinen juttu, ettei tiedä, mistä alkaisi sitä selittää. Olisi mukava, jos joku ehtisi kommentoida.

Miksi et voi imettää yöllä jos poitsu sillä rauhottuu?
Meillä jätettiin yösyönti pois vasta vuoden iässä, silloin ei huudettu yhtään yötä. Ja kuukautta aikasemmin kun yritin, niin huutoa riitti. Meillä siis oli "sopiva vaihe" tuossa vuoden korvilla.
Oletko yrittänyt antaa maidon tilalla esim vettä? Meillä menee vieläkin vettä nokkamukista öisin (välillä).
Iltapalan kundi varmaan syö reippaasti?

Tuossa iässä aivot kehittyvät niin nopeasti, että se sotkee yöt. Mieti vain itseäsi kun esim käyt uudessa kaupungissa ja tapaat paljon uusia ihmisiä. Samana päivänä opit vielä uuden taidon josta olet oikein innoissasi. Varmasti yöllä on levotonta. Vauva vain ei osaa itse rauhoittua yöllä vaan tarvitsee apua. Se, koska itserauhottuminen onnistuu on varmasti henkilökohtainen juttu.
Älä stressaa itseäsi. Anna tissiä ja nukkukaa kaikki jos se siis tissin annolla onnistuu. Yritä yövieroitusta vaikka kuukauden kuluttua uudestaan! Älä kuuntele neuvolaa, anoppia, äitiäsi tms. Imetys on sinun ja vauvasi välinen asia!!

Äläkä anna huudon äityä hysteeriseksi, rauhoita tilanne, anna tissiä helposti ja lepää. Odota se kuukausi ja kokeile uudestaan.

Hyvä pointti Pahvilla. Kun viimeksi harkitsin unikoulua pari viikkoa sitten, ajattelin pitäväni tuon yhden yösyötön, mutta pyrkiväni eroon kaikesta muusta heräilystä. No, kun poitsu sitten itsekseen nukkui pari yötä ilman maitoa, ajattelin, että siitä voisi yrittää vieroittaa samalla. Mutta ei se tosiaan välttämätöntä ole. Ainoa vaan, että olen ajatellut, että se voisi rauhoittaa yötä muutenkin, jos saisi tuon syötön pois, ei ikään kuin olisi mitään syytä herätä yöllä. Eli saako muut herätykset kitkettyä pois, jos kerran yössä saa luvallisesti herätä ja syödä. Eli kärsiikö johdonmukaisuus? En tiedä, kyselen vaan. Ongelma mulle ei ole yksi yösyöttö, vaan se, että heräillään jatkuvasti. Ei varmaan tullut oikein selville tuosta edellisestä sekavasta viestistä.

Iltapuuroa menee reippaasti ja päälle vielä maitoa molemmista rinnoista. Aamupuuro sen sijaan ei oikein kauppaansa tee, johtunee yöimetyksestä.

Yleensä en päästä huutoa hysteeriseksi, vaan luovutan nopeammin, nyt ajattelin kokeilla. Ja poika ei siis huutanut yksin sängyssä vaan vuorotellen minun ja isänsä sylissä.

Ihanaa kun Pahvi antoi tuollaista rohkaisua! Mulla on täällä kans sama tilanne ja olen kuumeisesti miettinyt sitä unikoulusysteemiä. Mutta itsekin ajateltuani asiaa tulin siihen tulokseen, että en ala vauvaa huudattamaan. Katsotaan sitten jos en itse enää kestää heräilyä tai kun alkaa tissittely mennä epänormaalin pitkälle. Eli siis, että poika niin vanhaksi jo :).
Mutta tuo oli kiva kuulla, että Pahvilla onnistunut ilman mitään huutoa tuo vieroitus. Kun tuntuu, että täällä palstalla kaikki vaan puhuu sitä, että kuinka monta yötä on heillä huudatettu yms. Mulla ainakin aina sydäntä raastaa kun poikaa pitäis muka huudattaa vaikka niin helposti hän rauhottuu rinnalle.

Ja unohtui sanoa, että vettä kokeilin viime yönä, kun tuntui, että vaikkei nälkä olisi, niin kyllähän huutaessa kurkkua kuivaa. Ei auttanut.

Unista vielä, poika nukkuu yöllä n. 11h miinus valvomiset ja päivällä 2-3 päikkärit, yhteensä päivällä 1-2h. Eli Joskus nukkuu vuorokaudessa alle 12h. Tosi vähän, en tiedä miksi.

Yhteistyössä