J
"jojo"
Vieras
2v täyttävä poika on iltarinnasta vieroittauduttuaan eli viimeisen vuoden mennyt hitonmoisella itkulla ja väännöllä nukkumaan. Joka ilta ja viihdykkeistä riippumatta. Nukutus päättyy hyvässä lykyssä puolessa tunnissa, huonossa kahdessa tunnissa. Mietin toimisiko kuukauden kuuri: Päikkärit pois tai max. 30 min pätkäksi. Illalla ensin hyvä tovi rauhoittumista päivän toimista, sylittelyä yms. Nukutus syliin vaikka lastenmusiikin kera, näin hän on joskus sammunut ihan sattumalta, jos päikkärit ovat jääneet välistä. Sitten nukkuvana sänkyyn ekat 2vko, jos saataisiin kierre katki. Sen jälkeen kokeiltaisiin viedä puoliunisena ja jos se sujuisi, samaa toinen 2vko kuuri. Jos ei suju, paluu takaisin syliinnukutukseen, kunnes tämä koko ruljanssi unohtuu. Kun iltaunille meno ei ole enää vaikeaa, päikkärien mitta takaisin normaaliksi, ettei tule univajetta.
Kuulostaako pahalta? Mitä muuttaisit? Minusta huonoin mahdollinen seuraus olisi se, että päikkäreitä rajoitettaisiin turhaan kuukausi vailla tulosta. Onko se liian paha vaihtoehto? Jos lapsi nukkuu päikkärit, illalla ei väsytä tarpeeksi, että lapsi nukkuisi syliin. Mua ei haittaisi valvominenkaan ja odottaminen, että lapsi väsähtää, mutta koska minä hoidan vauvan, työssäkäyvä isä joutuu nukuttamaan esikoisen. Siinä ei voi mennä kahteen yöllä, kun on kuudelta herätys.
Kuulostaako pahalta? Mitä muuttaisit? Minusta huonoin mahdollinen seuraus olisi se, että päikkäreitä rajoitettaisiin turhaan kuukausi vailla tulosta. Onko se liian paha vaihtoehto? Jos lapsi nukkuu päikkärit, illalla ei väsytä tarpeeksi, että lapsi nukkuisi syliin. Mua ei haittaisi valvominenkaan ja odottaminen, että lapsi väsähtää, mutta koska minä hoidan vauvan, työssäkäyvä isä joutuu nukuttamaan esikoisen. Siinä ei voi mennä kahteen yöllä, kun on kuudelta herätys.