unikouluhelvetistä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja neuvoja kaipaava
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

neuvoja kaipaava

Vieras
Hei!
Meillä 9 kuukautisen unikoulu tassuttelemalla on jo kestänyt n. kuukauden. Alussa menikin hyvin ja yhden viikon nukkui todella hyvin, heräsi yöllä huutamaan vain vähäksi aikaa ja rauhoittui nopeasti uudelleen. Mutta nyt:
-Nukkumaann.klo 21-22 menee kyllä ihan hyvin 15 min huudon jälkeen, mutta herää n. tunnin päästä huutamaan tissiä, rauhoittuu melko nopeasti
-Toisella heräämiskerralla huutaa n.2 h ja mikään muu ei auta kuin tissi!
Poika vain nousee ylös sängyssä ja kinuaa syliin ja jos laitan makuulleen uudelleen ja uudelleen jne. huuto vain yltyy eikä siitä tule loppua.
-kolmannella kerralla annan jo maitoa heti, kun on aamuyö
-heräämme n.7-9aikoihin kumpikin väsyneinä
-päivällä ei enää nukahda muuten kuin saatuaan ensin maitoa, vaikka olisi vasta syönyt

Eli siis en enää jaksa tätä 2 tunnin huutoja, kun mikään ei auta... ja unet jää itellä tosi lyhyeksi, kuin myös vaavilla...
Mikä neuvoksi? Antaisinko vain heti maitoa, kun huuto alkaa 2-4 aikaan yöllä? Vai jatkaako sinnikkäästi?

Mulla ei tod ole kokemusta enkä siis oikeesti osaa neuvoa, mutta kuulostaa niin rankalta, että ihan osaaottavana kysyisin, ootko tissin/maidon sijasta kokeillu antaa vettä? Oon joskus jostain kuullut, että se saattais auttaa, kun se vesi ei ois yhtä hyvä "palkinto" siitä huutelusta..

tein itse niin, että annoin heti maitoa kun heräs, en odotellut kahta tuntia, koska silloin oppii että pitää huutaa pitkään ennen kun tahdon saa läpi. tai sitten pitää vain päättää olla antamatta. Älä anna tissiä anna maito pullosta ja vaihda sitten myöhemmin tuo maito veteen. Hiljaa hyvä tulee, kaikki ei opi kerta heitolla. Sun pitää itse päättää että annatko vai et jos päätät antaa heti niin anna. jos päätät että et anna niin et saa antaa sitä vaikka huutais koko yön. Jos annat heti ei ehkä herää enää kolmatta kertaa !

rauhallisia öitä :)

Ehkä yövieroitus / unikoulu ei ole juuri nyt teille oikea juttu. Anna periksi, lopeta huudatus ja anna sitä tissiä. Ota aikalisä!
Mä annoin esikoiselle yöllä aina tissiä kun halusi. Kun neidillä oli ikää vuosi, niin kokeilin kerran vettä. Se riitti. Ikinä ei tuttipulloja otettu mukaan. En missään nimessä suosittelisi 9kk ikäiselle enää mitään tuttipullosotkuja öisin!!!

Tossa iässä on vierastus ja eroahdistuskausi pahimmillaan. Ehkä se unikoulu onnistuu kuukauden tai kahden kuluttua huomattavasti helpommin.

Mullakin on tuo nuorempi reilu 8kk ja vaatii yöllä mölöä. Kaikki muut kommervenkit (sylitys, paijaus, tutti yms) aiheuttaa huudon, mutta tissille rauhottuu ja syö reilusti.

Ei ole synti lopettaa jotain unikoulua kesken ja palata vanhaan helppoon ja kerätä voimia nukkumalla itsekin öisin paremmin. Testaa sitten joku kerta myöhemmin. Ei pidä lopettaa yöimetystä jonkun neuvolan tädin takia. Se neuvolan täti ei kuitenkaan tule öisin kuuntelemaan sitä huutoa. Tee niin kun parhaaksi itse koet!!

Ja voimia!!

Ehkä yövieroitus / unikoulu ei ole juuri nyt teille oikea juttu. Anna periksi, lopeta huudatus ja anna sitä tissiä. Ota aikalisä!
Mä annoin esikoiselle yöllä aina tissiä kun halusi. Kun neidillä oli ikää vuosi, niin kokeilin kerran vettä. Se riitti. Ikinä ei tuttipulloja otettu mukaan. En missään nimessä suosittelisi 9kk ikäiselle enää mitään tuttipullosotkuja öisin!!!

Tossa iässä on vierastus ja eroahdistuskausi pahimmillaan. Ehkä se unikoulu onnistuu kuukauden tai kahden kuluttua huomattavasti helpommin.

Mullakin on tuo nuorempi reilu 8kk ja vaatii yöllä mölöä. Kaikki muut kommervenkit (sylitys, paijaus, tutti yms) aiheuttaa huudon, mutta tissille rauhottuu ja syö reilusti.

Ei ole synti lopettaa jotain unikoulua kesken ja palata vanhaan helppoon ja kerätä voimia nukkumalla itsekin öisin paremmin. Testaa sitten joku kerta myöhemmin. Ei pidä lopettaa yöimetystä jonkun neuvolan tädin takia. Se neuvolan täti ei kuitenkaan tule öisin kuuntelemaan sitä huutoa. Tee niin kun parhaaksi itse koet!!

Ja voimia!!

meillä ei syödä, mutta herätään tasaisesti 2h välein koko yön. kääntäessään kylkeä nouseekin ylös ja herää. meillä kannellaan hetki sylissä johon usein nukahtaa ja kipataa takaisin sänkyyn. tämä on myös tod. rasittavaa, mutta 1h välein heräily oli helvettiä. silloin siirrettiin lastenhuoneeseen nukkumaan ja univäli piteni. en kans tiedä millä neidin saisi nukkumaan putkeen! illalla nukahtaa/rauhottuu pullolle ja nukahtaa sänkyy tod. helposti. myös päivät nukutaa 1-2h pätkissä.

voimia, apu vinkkejä ei paljon oo :(

Minäkin aloitin kaksi viikkoa sitten Elisabeth Pantelyn Lempeän unikoulun meidän 7 kk pojalle. Pientä edistystä on jo huomattavissa! Siis meillä heräiltiin ennen yössä 5-10 kertaa (yksi syöttö pullosta, muuten vaan tuttia suuhun tai viereen). Nyt viimeisen viikon aikana on heräilty 3-5 kertaa yössä (edelleen yksi syöttö).
Ensimmäinen mitä tein, oli kämpän täydellinen pimennys yöajaksi. Meillä kajastaa katuvalot sen verran ikkunoista sisään, että näkee liikkua ilman valoja. Tämä vähensi heräilyjä heti.
Seuraavaksi piti pinnasängystä tehdä mukava paikka. Eli päivittäin käytiin pari kertaa leikkimässä ja pitämässä hauskaa pinniksessä ja muutenkin tutkittiin pojan huonetta.
Sitten aloin totuttamaan poikaa nukahtamaan omaan sänkyynsä. Eli heijasin sylissä melkein uneen ja sitten laskin sänkyyn. Ekana iltana jouduin nostamaan 4 kertaa uudestaan syliin, mutta viimein poika nukahti silittelyyn. Tämä auttoi alkuyön heräilyihin, eli poika osasi nukahtaa uudestaan tutussa ympäristössä.
Tällä hetkellä yritän vierottaa yötutista. Eli annan imeä tuttia kunnes imemistahti hidastuu ja vauva melkein nukahtaa. Sitten v-a-r-o-v-a-s-t-i irroitan tutin. Jos alkaa hamuamaan, annan nopeasti tutin takaisin ettei ehdi avata silmiään. Sama toistetaan kunnes vauva nukahtaa. Tätä olen tehnyt vasta yhden yön, joten tuloksista ei voida vielä puhua. Ja päivisin annan vielä imeä tuttia. Sitten kun yöt rauhoittuu, niin alan vieroittaa myös päivätutista.
Yösyöttöä en vielä aio jättää pois (yksi pullo maitoa klo 02-03 aikaan). Pojalla on tuossa vaiheessa jo kiljuva nälkä, maha kurnii.
Minulla tavoitteena onkin päästä 2-3 heräämiseen per yö.

Mutta muistakaa edetä pikkupikku askelilla ja vauvan tahtiin. Ei liikaa muutoksia kerralla! Jos joku ohje ei tunnut omalta, niin sitä voi soveltaa tai kokeilla jotain muuta. Itse olen löytänyt Pantleyn kirjasta monta hyödyllistä ohjetta.

Älkää nyt hyvät äidit ymmärtäkö tätä väärin; mutta mikä on unikoulu? Mihin sitä tarvitaan?

Meillä on monta lasta, ja jokainen on nukkunut yönsä niinkuin pitää. 1kk-4kk herännyt kahdesti syömään, 5kk-8kk yhdesti ja sitä vahemmat ovat nukkuneet koko yön. Nukkumaan on menty 22.00 ja herätty 7.00.
Ovatko lapseni olleet "poikkeuksellisia" vai ovatko sellaisia ne, jotka tarvitsevat unikoulua?
Eikä tarkoitukseni ole loukata tai provoilla kenellekään, kysyn kun en ymmärää koko unikoulu tai sen tarkoitusta.

Juu, mulla on yksi lapsista nukkunut aina hyvin ja yöt läpeen, yksi heräsi vähän väliä 2-vuotiaaksi ja tää kuopus on siltä väliltä. Kuopus on pian 1v ja syö pulloa 2 x yössä. En ala unikouluttaa, koska on maailman jästipäisin tyyppi muutenkin tämä poika. Varmaan hän "ennen armeijaa" lopettaa nuo yösyömiset. Meille on tärkeämpää saada edes jonkinlaiset yöunet kuin että huudattaa ja valvoa koko sakki.

Onnittelut sinulle monen lapsen äiti! Varmastikaan sinulla ei olisi montaa lasta, jos olisivat olleet samanlaisia nukkujia kuin meillä muilla! :) Täällä myös erittäin väsynyt 9 kk äiti... Unikoulua pidelty reilun viikon verran ja yöt vaihtelevia. Yksittäisiä ns. hyviä öitä on ollut, mutta suurimmaksi osaksi lapsonen herää 2-5 kertaa yön aikana, hmm, kuulostaa muuten paljon paremmalta kuin 1-2 tunnin välein, vaikka niinhän se on! Ekat pari yötä eri huoneessa meni tuolla parilla käymisellä luona, mutta nyt taas heittää härän pyllyä enemmän ja viime yön nukuin lapsen kanssa samassa huoneessa, koska en jaksa jatkuvasti juosta toiseen huoneeseen. Väärin tein varmasti, mutta ei vaan jaksa! Mutta voimia kaikille uniongelmien kanssa painiville ja eiköhän mekin vielä joskus saada sitä unta palloon kunnolla!

no kyllä mä sanoisin että ota tosiaan aikalisä niinkuin joku ehdottikin. Omilla lapsilla tuossa iässä olleet just pahimmat yöhulinat, muistankin miettineeni että hullua kun siinä kohtaa9-10kk monet joutuu vielä palaamaan töihin äitiysloman jälkeen. Mut siis mä kyllä oon meidän tissilapsille antanu öisin surutta tissiä tuossa iässä vielä, oon todennu et ite pääsee kaikkein nopeimmin jatkamaan unia. Vierotuksen tein sit lopulta 11kk ja ilman itkuja, ilman pulloa, ilman vettä, yksinkertasesti yöpalvelu loppui sitten. Mut kun tohon asti on vauvan kans jaksanu yöt niin jaksaa varmasti vielä hetken kun pahin eroahdistus taimikälie menee ohi.

Alkuperäinen kirjoittaja unikoululaisen äiti:
Onnittelut sinulle monen lapsen äiti! Varmastikaan sinulla ei olisi montaa lasta, jos olisivat olleet samanlaisia nukkujia kuin meillä muilla! :) Täällä myös erittäin väsynyt 9 kk äiti... Unikoulua pidelty reilun viikon verran ja yöt vaihtelevia. Yksittäisiä ns. hyviä öitä on ollut, mutta suurimmaksi osaksi lapsonen herää 2-5 kertaa yön aikana, hmm, kuulostaa muuten paljon paremmalta kuin 1-2 tunnin välein, vaikka niinhän se on! Ekat pari yötä eri huoneessa meni tuolla parilla käymisellä luona, mutta nyt taas heittää härän pyllyä enemmän ja viime yön nukuin lapsen kanssa samassa huoneessa, koska en jaksa jatkuvasti juosta toiseen huoneeseen. Väärin tein varmasti, mutta ei vaan jaksa! Mutta voimia kaikille uniongelmien kanssa painiville ja eiköhän mekin vielä joskus saada sitä unta palloon kunnolla!

Voi, kuulostaa kyllä rankalta, voimia sinne!
Meillä on lapset nukkuneet samassa huoneessa meidän vanhempien kanssa lähemmäs yhteen ikävuoteen saakka. Tämän jälkeen siirretty nukkumaan ns.lastenhuoneeseen, mikä oli siis lasten nukkumahuone. Leikkihuone oli erikseen.
Vaikka lastenhuoneessakin saattoi pienimmäinen herätä yöllä, ei itkua tai muita ääniä kuulunut, vaan asettui takaisin nukkumaan, kun sisarukset tuhisivat viereisissä sängyissä. Minusta se on ollut turvallinen tunne, ettei herää yksin yöllä.
Nyt ovat jo sen verran isoja, että vanhimmat nukkuu omissa huoneissaan, ja vain kaksi nuorinta nukkuu vielä samassa huoneessa. Vuoden päästä hekin luultavasti siirtyvät omiin huoneisiinsa nukkumaan.

"Toisella heräämiskerralla huutaa n.2 h ja mikään muu ei auta kuin tissi! " Ymmärrän tämän niin että päädyt imettämään yöllä kuitenkin kun vauva tarpeeksi jaksaa itekä. Siksihän se itkee kun välillä saa maitoa ja välillä ei, ei vauva varmaan edes tiedä että matioa ei tule yöllä (kun kuitenkin tulee), luulee vaan että mitähän ne kiusaa kun pitää näin kauan huutaa.

Pitkäjänteisyyttä eli jos imetät, imetä heti, jos et niin et anna periksi. Silloin se vauva oppii.

t. 2 vauvaa tassuttelulla unikouluttanut

Kirjoitin turhan kiireessä, sori kirjoitusvirheet :)

Ja rtäsmennän että mulla 2 erittäin huonoti nukuuvaa vauvaa (ja vieläkin heräilevät yöllä ja ovat 2 ja 3 v), joten tiedän kyllä mitä vaatii. Mutta jos annat periksi vauvallesi niin älä sitten turhaan itketä, mitä hyötyä siitä on?

Sori kärkäs puheenvuoroni, mutta itselleni tilanteenne on aika selvä (siis mun mielestä :) ja mielestäni siinä mielessä älytön että unikoulutat (eli "huudatat" lasta) mutta kuitenkin päädyt imettämään. Eihän siinä oikeasti ole mitään järkeä? Vauva itkee ja on hämmentynyt ja muu perhee valvoo itkusta ja stressaa. Ja minkä takia?!

Nyt on siis päätöksen paikka, joko jatkat yöimetystä tai pidät tiukan linjan (ja tätä suosittelen). Itse olin ihan varma etteivat osaa nukkua ilman maitoa kun olivat syöneet väh. 2 h välein. Kummallakin kuitenkin mieni kutakuinkin näin

1. yö 2,5 h itkua
2. yö vajaa 1 h itkua
3. yö parikymmentä min.itkua
ja tästä lähtien itku rauhottui lähes heti kun annoin tutin, silitin tai rauhotin puheella.

Itselläni oli periaate, että syliin otin vain aiva hysteerisimmässä itkussa. Muutoin rauhoittelin silityksella (toista puheella un suorastraan raivostui kosketuksesta).

Lähes jokainen vauva oppii nukkumaan ilman maitoa 5 päivässä. Usko siihen, että teidänkin vauva kuuluu siihen ryhmään!

Mulla lapsia 5 ja 3 noista nukkuneet tosi huonosti yönsä.Tutitusta ja maitoa,tissiä ja pulloa on annettu.Kaikki oppineet siinä 1-1,5 vuotiaina nukkumaan yönsä ja tämä toteutunut vesipulloa antamalla.Mutta aika on ollut heille kypsä ja ovat olleet valmiita luopumaan pullosta.

KAto hus.fi sivuilta sinne hakuun unikoulu.Vauva voi hakea turvaa ja läheisyyttä ja vahvistaa tunnepuoltaan.
Väärään aikaan huudatusunikoulu voi olla lapselle traumaattista.Kyllä pienikin oppii olemaan huutamatta kun tajuaa ettei siihen vastata.
Musta se on vaan raakaa.En ole pystynyt siihen.
Itku on lapsen keino hakea turvaa ja läheisyyttä.

En käsitä miksi lapsia tehdään kun heidän pitäis osata olla kovin pieninä jo itsenäisiä,nukahtaa itse ja osata nukuttaa itsensä uneen ihan vauvoina.

Tiiän miten raskasta on heräillä öisin,mun ohje olis myös että anna pullosta maitoa,jos se vähentäisi yösyömistä.Ja tovin päästä älä lämmitä maitoa,anna huoneenlämpöistä.Lapsi oppii pehmeesti että yöllä palvelu ei ole ensiluokkaista.Sitten vaihdat vielä veteen tuon huoneenlämpimän maidon..

Pyydä että miehes hoitaa muutaman yön taikka yhen yön per viikko.Tuokin voi tehdä osansa,vauvalle isä ei ehkä niin läheinen että oppisi nukkumaan hänen kanssa.
Yksi vaavi mulla oppi isänsä kanssa yöt nukkumaan.

VOimia kovasti, jaksamista.

Mutta tuohon yhdyn ehdottomasti että lapsi menee sekaisin jos huudatat ja silti annat tissiä.
Joko tai...=)

Kiitos neuvoista!

Pari päivää menikin ihan alussa niin, etten antanut ollenkaan tisutella ja sitten turva- ja ensikodista sanottiin, että jo aamuyöllä n. klo 5:stä eteenpäin voi antaa tissiä. Tein työtä käskettyä ja meni ihan hyvin, kunnes alkoi sitten heräämään paljon aikaisemmin, jolloin ei saanutkaan antaa maitoa. Siitä alkoi huutokonsertit ja yhä jatkuvat... Olen parina yönä kokeillut vettäkin, mutta se ei auta ollenkaan, kun vauva virkostuu liikaa. Siis nyt olen antanut väsyneenä tissiä vain pari viime yötä ja tiedän, että ei ehkä olisi pitänyt :(

Onko ketään, jolla olisi epäonnistunut alussa unikoulu, mutta sitten lopulta onnistunut...?

Niin ja ennen unikoulua vauva heräili tunnin parein välein tissille, ja en tiedä kohta kumpi on pahempaa...

"Pari päivää menikin ihan alussa niin, etten antanut ollenkaan tisutella ja sitten turva- ja ensikodista sanottiin, että jo aamuyöllä n. klo 5:stä eteenpäin voi antaa tissiä."

Vastasinkin sulle jo tuossa aiemmin. Täytyy sanoa, etten yhtään ymmärrä tuota hjetta jonka olet saanut. Mikä logiikka tuossa on? Ikäänkuin vauva tajuaisi että ahaa nyt kello 5 jälkeen saa tissiä kello 2 ei. Ei mitään tolkkua, tottakai se sitten huutaa sitä maito yöllä kun joskus saa.

Kuullosta sille että unikoulunne lähti hyvin menemään ja olisi varmaan onnistunut siinä max viikossa niinkuin yleensä. Mutta kun saikin sitten maitoa, niin hämmentyi siitä.

Mulla on paljon tuttavia/ystäviä ja vaikka kaikki ovat aina epäilleet että ei kyllä opi nukkumaan ilman maitoa niin onhan ne oppineet. No, yksi ei oppinut, mutta heilläkin oli joku monivaiheinen unikoulu eli imettivät aamuyöstä sitten.

Meillä oli toisella vauvalla käytössä vesipullo yöllä unikoulun ajan ja se toimi. Eikä jäänyt siihen koukkuun, kun oppi nukkumaan niin sitten ei kaivannut pulloakaan. Itse nimittäin epäilin tuota neuvoa, mutta kyllä se vaan toimii.

Mun vinkki on äitinä toiselle (ja joka mustaa kuinka uupounut oli siinä vaiheessa kun unikoulu alkoi vauvan ollessa 8,5 kk), että tee se nyt!!!

Mielestäni päätöksessä pitää pysyä, niin kyllä se siitä

Meillä pullosta tuli "uninalle ja turva". Jossain kohtaa annoin vesipullon tutiksi sänkyyn,(tuttia ei huolinut) kun alkoi heräilemään n. 20 kertaa yössä pahimmilaan. Tyttö oppi itse ottamaan pullo/tutin ja rauhoittui siitä itse. Oliko väärin tai oikein n. 1v. 8kk iässä vieroitin pullo/tutista sanomalla, että pullo meni rikki, siitä tuli "muki" ja tästä voi juoda jos on jano. Ei kauheasti pullotuttia sitten edes kaivannut, parina iltana kysyi, onko pullo vielä rikki. Vastasin että on se vieläkin, nyt on vain muki ja tyttö nukahti ihan tyytyväisenä.

Tyttö nukkuu paljon meidän kanssa edelleen, jos on heräillyt yöllä olen ottanut meidän väliin ja kaikki ovat saaneet jotenkin nukuttua, nyt 3 vuotiaana voi satunnaisesti heräillä painajaiseen tms. mutta muuten nukuu hyvin.

Tuli hieman karu kirjoitus tuosta edellisestä. Mutta siis meillä ei kokeiltu varsinaista unikoulua, ja toinen että meillä juotiin maito pullosta. Joten oli helpompi siirtyä maitopullosta/vesipulloon. Itse olimme niin väyneitä, että emme jaksaneet mitään unikouluja, tyttö rauhoitti herätessään meidän välissä ja/tai silityksellä tai pullon ottamalla itse tai antamalla pullon. Näin kaikki saivat nukkua suht hyvin.

Kasvaessa oppivat varmasti nukkumaan paremmin ja vanhemmiten tutista/pullosta vieroitus on mielestäni paljon helpompaa. Meitä ei häirinnyt tuo että tyttö nukkui välisämme, rauhoittui helpommin, emmekä oikeastaan edes heränneet, kun tyttö heräsi, kun vieressä vain lähes unessa silitti ja antoi pullotutin lohduksi. Mutta meillä ei siis kuin yksi lapsi.

Alkuperäinen kirjoittaja ettäsillee:
Meille on tärkeämpää saada edes jonkinlaiset yöunet kuin että huudattaa ja valvoa koko sakki.

Näin juuri. Vielä fiksumpi valinta, jos on naapureitakin jotka saavat/joutuvat "nauttimaan" yökonserteista.
Nykyään tuntuu että tietoa on liikaakin, tai tieto sinänsä on hyvä, mutta kun se annetaan usein "Tämä varmasti toimii sinulla, kun toimi muillakin!" -paketissa, niin äidit hukkaavat vaistonsa ja menevät ohjeviidakossa sekaisin.
Jos vauva huutaa ja huutaa ja rauhoittuu vasta tissillä, niin siirrä ihmeessä sitä unikoulua vähän myöhemmäksi ja suo perheelle enemmän unta. Kyllä se aikanaan oppii yönsä nukkumaan, joillakin se vaan kestää vähän pidempään.

Nimenomaan!!Jokainen äiti tietää parhaiten oman lapsensa ja paras toteuttaa omaa vaistoaan.
Ap:lle,harva alle 1 vuotias nukkuu ihan ongelmitta ja itse olet paras asiantuntija lapsesi suhteen.

Älä kuuntele muiden ohjeita liikaa,suodata niitä ja ota talteen ne jotka sopii teille.

eli, onko nämä lapset ollut alusta asti huonoja nukkumaan vai onko tämä vaihe tullut myöhemmin? Ajattelin vaan, kun minun 3,5kk:tta ikäinen vauva on nukkunut alusta asti yöt. Viimeisen kuukauden ajan rytmi on ollut säännöllinen, eli unta 22-06, jolloin syöttö ja siitä jatkaa 9 asti. Nukkuu päivisinkin mielellään tosi pitkiä pätkiä ja on rauhallinen ja aurinkoinen kaveri. Ajattelin vaan, että voiko rytmi jotenkin seota johonkin ikäkauteen liittyen ja tulla näitä 5 kertaa yössä heräämisiä tai alkavatko vauvat protestoimaan itsekseen nukahtamista vastaan tietyn ikäisenä? Milloin? En ole ikinä "nukuttanut" vauvaa, vaan olen vienyt pinnasänkyyn, kun on hieronut uneliaana silmiään ja on nukahtanut itsekseen sinne.

Jokainen vauva on yksilö. Joillakin uudet taidot haittaavat unia, toisilla ei.
Lapsen tempperamentti vaikuttaa todella paljon tähän.
Esikoinen nukkui suht hyvin alle 6kk iässä ja sitten valvoi vuoden ajan joka yö. Uusien asioiden oppiminen vei unet (öisin taputettiin tai vilkutettiin tai istuttiin tai jotain).
Nuorempi taas ei ole ekaan 8 kuukauteen nukkunut yli 4 tunnin pätkää vaikka mitä olisi tehnyt. Ei auta ulkoilut tai syömiset tai tassutukset. Mutta eiköhän se vielä joskus...

Alkuperäinen kirjoittaja kysymys huonosti nukkuvien äideille:
eli, onko nämä lapset ollut alusta asti huonoja nukkumaan vai onko tämä vaihe tullut myöhemmin? Ajattelin vaan, kun minun 3,5kk:tta ikäinen vauva on nukkunut alusta asti yöt. Viimeisen kuukauden ajan rytmi on ollut säännöllinen, eli unta 22-06, jolloin syöttö ja siitä jatkaa 9 asti. Nukkuu päivisinkin mielellään tosi pitkiä pätkiä ja on rauhallinen ja aurinkoinen kaveri. Ajattelin vaan, että voiko rytmi jotenkin seota johonkin ikäkauteen liittyen ja tulla näitä 5 kertaa yössä heräämisiä tai alkavatko vauvat protestoimaan itsekseen nukahtamista vastaan tietyn ikäisenä? Milloin? En ole ikinä "nukuttanut" vauvaa, vaan olen vienyt pinnasänkyyn, kun on hieronut uneliaana silmiään ja on nukahtanut itsekseen sinne.

Kyllä mun huonouniset on ollaat sitä aina, mutta jotkut ikäkaudet vielä sekoitta hommaa pahemmaksi.

Itse haluan että vauvalla on turvallinen olla enkä usko että siellä yksin pimeässä huutaessaan sitä on, vaikka tassua kävisi välillä joku antamassa.Eihän vauva ymmrrä miksi ei äiti yhtäkkiä otakaan syliin niinkuin ennen.

Meillä myös unikoulu lopulta epäonnistui. Tyttö nukkui omassa sängyssä, mutta herätessään meni aina väh. 15min, ennen kuin taputtelulla rauhoittui omaan sänkyynsä. Ihanat muutamat 3-4h unipätkät saatiin. Siinä vaiheessa, kun heräämiset alkoivat taas olla 1-2h välein aloin antaa tissiä useammin, koska yksinkertaisesti en enää jakasanut taputella koko yötä ja tissille aina nukahti. Nyt sitten ollaan taas tissittelyssä. Kierre alkoi uudestaan. Meidän vauva 7kk. Onneksi ei kuitenkaan ole vielä pahemin vaikuttanut päiväsyömiseen, minkä vuoksi unikoulun aloitinkin. Ei syönyt kuin pari lusikallista päivisin, kun tankkasi niin paljon yöllä. Nyt tuntuu, että osaisi olla omassa sängyssä ja ehkä nukahtaa uudelleenkin, mutta kun oppi ryömimään ja ensimmäiset hampaat ovat tulossa niin meni kaikki taas pyllylleen. En ainakaan heti pysty aloittamaan unikoulua uudestaan. Kyllä se niin lujille omasta sydämestä otti.

Yhteistyössä