unikouluhelvetistä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja neuvoja kaipaava
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En jaksanut lukea koko ketjua. Mielestäni kyse voisi olla määrätietoisuuden puutteesta, kahden tunnin huudon jälkeen annat tissiä, niin huutaa seuraavana yönäkin kunnes saa tissiä.

Tuohon edelliseen vastaan, että en olisi muuten alkanut antamaan sitä tissiä, mutta kun en jaksanut kuunnella niitä parin tunnin huutokonsertteja enää, kun heräsi silloin yöllä. Ja nyt voin vaikka vannoa, että se ohje, jonka sain turva- ja ensikodilta, että saa syöttää aamuyöllä, teki vain hallaa tälle meidän unikoululle. Tosiaan, mistä se vauva voi tietää, että onko aamuyö...

Eilen illalla, poika heräsi neljän aikaan ja nousi seisomaan ja varmasti olisi taas alkunut huutamaan, mutta annoin reilusti maitoa ja nukkui sitten kahdeksaan asti! Kaikki saimme nukuttua hyvin!

Mutta, jos tämä taas menee siihen, että heräämme tunnin parein välein, niin aloitamme uudelleen unikoulun. Näin päätimme eilen mieheni kanssa... hänkin hymyssä suin luki teidän neuvoja ;) Kiitos vain kaikille ja lisää neuvoja otetaan vastaan. En ole varmastikaan ainoa, joka näitä asioita pohtii!

Niin ja vielä lisäisin, että me olemme samalla ottaneet pojan pois meidän välistä yöllä, jossa on nukkunut aika usein... ja aina aamuisin heräsi meidän vierestä ja siis yötisuttelunkin jätin pois. MLL:n sivuilla kuitenkin luki, että näitä kahta ei saisi tehdä samaan aikaan... UPS

Joten nyt totutamme, että alkaisi nukkumaan omassa sängyssään, edes!

Muista nyt kuitenkin, että pojallasi on se pahin eroahdistuskausi menossa.
Saattaa olla helpompi siirtää hänet pois välistänne vasta parin kuukauden kuluttua. Tai nyt, mistäs sen tietää. Mutta kuulostele poikaasi.

Alkuperäinen kirjoittaja Alkuperäinen:
Niin ja vielä lisäisin, että me olemme samalla ottaneet pojan pois meidän välistä yöllä, jossa on nukkunut aika usein... ja aina aamuisin heräsi meidän vierestä ja siis yötisuttelunkin jätin pois. MLL:n sivuilla kuitenkin luki, että näitä kahta ei saisi tehdä samaan aikaan... UPS

Joten nyt totutamme, että alkaisi nukkumaan omassa sängyssään, edes!

"Mielestäni kyse voisi olla määrätietoisuuden puutteesta, kahden tunnin huudon jälkeen annat tissiä, niin huutaa seuraavana yönäkin kunnes saa tissiä. "

Olen ihan samaa miestä tuon yllä olevan lainauksen kanssa ja olihan siitä jo monet muutkin maininneet. Kyllä ne vauvat oppii jos itse on johdonmukainen. Tsemppiä, tiedän että nyt on se raskain vaihe, mutta muutos tapahtunee kuitenkin yllättävän nopeasti.

Etsipä netistä anna Wahlgrenin unikoulu-ohjeet ja A. Pantleyn unikoulu-ohjeet.
Itse tein näitä yhdidtelemällä oman unikouuohjelman ja nyt kolmen viikon jälkeen poika (1V.) on parhaimmillaan nukkunut 8 tuntia heräämättä!! Yhdistelin itse tassuttelua, unilauseita, lopetin yösyötöt ja aikaistin nukkumaanmeno kahdeksan ja yhdeksän välille.

Varaudu pitkäjänteiseen työskentelyyn alkuun muutamana yönä, opiskele asiat itse huolella ja sen jälkeen voin kertoa että asiat tulevat paranemaan!

T. erittäin monta kertaa yössä herännyt ja syöttänyt ihanan yksivuotiaan äiti :)

Voin kertoa yhden onnistuneenkin unikoulun, jotta ette vaivu aivan epätoivoon.

Meillä neiti oli koko pienen ikänsä vaikeasti nukutettava (paitsi päiväunille rattaisiin) ja heräili öisin usein 4-5kertaa yössä.

9kk iässä päätin, että nyt riittää tissillä roikkuminen yöt pitkät. Lopetin yöimetyksen kahdessa yössä. Eli imetin yöllä vain silloin kun rinnat olivat räjähtämäisillään. Muuten tarjosin neidille maitopulloa joka joko kelpasi tai ei. Yleensä otti pikku huikat ja jatkoi sitten kiltisiti uniaan! No kahden yön jälkeen oli siis ilta- ja yötissit saatu lopetettua.

Sitten opettelimme juomaan iltamaidon (2dl lämmitettynä) pullosta. Ennen sänkyyn menoa teimme iltatoimet (pesut, yöppä päälle halit isille ja äidille) ja pimensin makuuhuoneen. Laiton tytön pinnikseen annoin unilelun kainaloon ja maitopullon käteen. Aluksi pulloa piti pitää apuna (n.viikko), kun ei osannut itse pitää. Sitten kun oppi pitämään pulloa itse niin lähdin hiljaa ja varovasti pois huoneesta. Yleensä nukahti pullolle, jos ei niin kävin hakemassa pullon pois ja tassuttelin varovasti. Ja sain kun sainkin tytön nukkumaan.

Nykyisin (3kk myöhemmin) tyttö nukahtaa yleensä pullolle, jos ei niin nousee seisomaan ja juttelee yksikseen. Emme kuitenkaan mene huoneeseen jos ei itke. Monesti juttelee hetken ja menee sitten itse nukkumaan. Jos taas itkee niin käymme laittamassa yövalon päälle (tosi himmeä) ja peittelen uudelleen. Yleensä nukahtaa helposti ja hypistelee unileluaan. Enää ei tarvitse siis tassutella. Nykyisin selvästi yhdistää unilelun ja nukahtamisen ja osaa hienosti rauhoittua unilelua hypistelemällä.

Herää kerran yössä n. 1-2 yönä viikossa. Silloin annan 2dl maitoa jonka juo yksin ja jatkaa uniaan. Luulen, että nuo heräämiset johtuvat siitä että on oikeasti nälkä kun on syönyt päivällä huonosti.

Seuraavana ohjelmassa onkin opetella nukkumaan päiväunet sisällä. Ja sitten pikku hiljaa varmaan aletaan jättää tuo yömaito pois silloin kun sitä vaatii. Aioin jättää sen pois antamalla tilalle vettä. Mutta voi olla, että nuo yöheräämiset jäävät kokonaankin pois itsestäänkin kun ne ovat jo radikaalisti vähentyneet.

Iltamaidon jätän pois varmaan myös parin kuukauden sisällä. Nyt osaa jo rauhoittua heinosti kun laitan nukkumaan, mutta maidolla on vielä ravitsemuksellinen funktio. Neiti on kuitenkin pieni ja kasvaa miinus käyrillä niin annan maitoa vielä.

Tämä kaikki on siis kestänyt 3kk, mutta on nyt kyllä oikeasti helppoa. Tyttö sänkyyn pullon kanssa ja aamulla pirteinä ylös! Ja jos herää yöllä niin kävelen jääkaapille laitan maidon pulloon ja pullo sänkyyn ja itse takaisin lämpöisen peiton alle nukkumaan (olen siis max. 2min hereillä).

Meillä auttoi kun jätettiin kaikenlainen imeminen pois. Ei tuttia, tissiä tai pulloa. (Tuttivieroitus tehtiin jo 8kk, kun meni niin älyttömäksi koko touhu) Nokkamuki käytössä. Siitä juodaan syöttötuolissa puuron jälkeen iltamaito, luetaan hetki kirjoja ja sitten sänkyyn. Hetken silitän selästä ja sinne jää nukkumaan itse, omaan huoneeseen. Nukkuu putkeen 10-11h. Ihanaa!!!! Reilu kuukausi sitten meillä herättiin vielä joka yö syömään ja sen lisäksii kitistiin muuten pari kertaa ja piti mennä silittämään ja yleensä kitinät loppuivat vasta sitten kun oli saanut pullollisen maitoa ja aamupalaa ei heräämisen jälkeen uponnut ollenkaan.
Pullon poisjättämisen jälkeen meni n. pari viikkoa, kun rupesi juomaan kunnolla maitoa nokkiksesta ja nukkumaan yöt läpeensä. Aluksi Kitisi silloin tällöin, sitten kun alkoi nukkumaan aamuun asti heräsi viikon verran 05-06 ja ei käynyt uudestaan nukkumaan, kun ei saanut pullosta maitoa. Aamupalan annoin tuolloin n. 1h päästä heräämisestä.Sitten alkoi pikkuhiljaa vaan herätä myöhemmin ja myöhemmin. nykyään nukkuu 21-08 ja aamupala syödään heti herättyä ja puuroa menee vaikka kuinka paljon. Pullon ja tissin lopettamisen myötä asiat alkoivat kuin itsekseen loksahdella paikoilleen.
Seuraavan kohdalla sama tehdään jo ennen vuoden ikää..

Alkuperäinen kirjoittaja neuvoja kaipaava:
Hei!
Meillä 9 kuukautisen unikoulu tassuttelemalla on jo kestänyt n. kuukauden. Alussa menikin hyvin ja yhden viikon nukkui todella hyvin, heräsi yöllä huutamaan vain vähäksi aikaa ja rauhoittui nopeasti uudelleen. Mutta nyt:
-Nukkumaann.klo 21-22 menee kyllä ihan hyvin 15 min huudon jälkeen, mutta herää n. tunnin päästä huutamaan tissiä, rauhoittuu melko nopeasti
-Toisella heräämiskerralla huutaa n.2 h ja mikään muu ei auta kuin tissi!
Poika vain nousee ylös sängyssä ja kinuaa syliin ja jos laitan makuulleen uudelleen ja uudelleen jne. huuto vain yltyy eikä siitä tule loppua.
-kolmannella kerralla annan jo maitoa heti, kun on aamuyö
-heräämme n.7-9aikoihin kumpikin väsyneinä
-päivällä ei enää nukahda muuten kuin saatuaan ensin maitoa, vaikka olisi vasta syönyt

Eli siis en enää jaksa tätä 2 tunnin huutoja, kun mikään ei auta... ja unet jää itellä tosi lyhyeksi, kuin myös vaavilla...
Mikä neuvoksi? Antaisinko vain heti maitoa, kun huuto alkaa 2-4 aikaan yöllä? Vai jatkaako sinnikkäästi?

Minä antaisin tuon ikäiselle maitoa, mutta vain yhdesti yössä. Alla vuoden ikäisenä loppujen lopuksi aika harvat vauvat ovat 12 h syömättä, kun on harvat aikuisetkin. Meillä erittäin pieni kokoinen tyttö (9kk 6900g, 1v 8100g) ei pärjännyt aamuun asti ilman maitoa kun vasta 1v 2kk ikäisenä. Silloin yöpullosta vieroittaminen sujui erittäin helposti.. Tuttipulloa/tissiä en suosittele, muuten kuin yökäytössä yli 1 vuotiaalle. Tutista kehoittaisin luopumaan 9-10kk ja sitä ennen antamaan vain nukkumaanmentäessä. Ei kannata niin tissiä, kuin tuttiakaan antaa lohdukkeena tai ihan vaan huvikseen..
Meillä oli muuten juuri tuon ikäisenä eroahdistus, jolloin tyttö suostui nukkumaan kunnolla vain vieressä, vaikka oli koko elämänsä nukkunut omassa huoneessa. Soitin neuvolaan ja itkin levottomia öitä ja käskivät ottaa viereen nukkumaan pariksi viikoksi. Pari viikkoa riittikin ja sitten nukkui taas omassa sängyssä, mutta yöllä syötiin edelleen 1-2krt. Kyllä sitä jaksaa yöllä lapsen kerran syöttää jos ei muuten tarvitse koko ajan olla pystyssä ja lapsi nukahtaa nopeasti saatuaan maitoa..
En aijo enää kuunnella kenenkään neuvoja siitä, miten lapsen täytyy 6kk eteenpäin nukkua yöt läpeensä syömättä tms, sillä lapset ovat yksilöitä. Jonkun lapsi 9kk syö kaksi isoa purkkia ruokaa joka aterialla ja toisen taasen 1/3 prk. Pieni määrä ruokaa sulaa paljon nopeammin kuin suuri, jolloin nälkä myös tulee helpommin. Meillä on lapsi aina syönyt tosi vähän kerralla, joten ruokaa on pitänyt antaa useammin. Sen kyllä huomasin, että kun yösyöminen jätettiin pois, niin ruokamäärä päivällä kasvoi, mutta sellaisen yleistyksen itse olen tehnyt, että tosi harvoin alle 8kg lapset nukkuvat öitä läpeensä.

Meillä tehtiin tassuttelu vuoden ikäiselle väh. 3 kertaa yössä heräävälle pojallemme niin, että "tassuttellu-öiden" ajan äiti nukkui eri huoneessa maidontuoksuisine tisseineen. Isä hoiti tassuttelun. Meni ihan hyvin ja neljäntenä poika nukkui jo koko yön ja nukkumisjärjestelyt normalisoituivat. Ajattelin, että onko hyvä, että itse menet maidontuoksuisena kyllä vierelle, muttet anna maitoa, voisiko isä mennä ja tehdä tassuttelun??

Nyt toinen lapsemme 9 kk herää joka yö ja valvoo 2 tuntia putkeen: juttelee, touhuu, kitisee, huutaa.. eikä tämä johdu mitenkään nälästä (on nukkunut aiemmin koko öitä).
Neuvoja tähän??

meillä auttoi tämä: Iltapuuro klo. 19.00, sitten vaipanvaihto ja yöpuku päälle, hetken pötkötellään hämärässä sänngyllä, kikatellaan ja peuhataan noin 10-15 min, sitten valot pois ja tissiä. tyttö nukkuu viimeistään 20.30. Olin yrittänyt pitkittää yöunille menoa, mentiin nukkuun vasta 21-22 jolloin yöt oli yhtä huutoa ja mellestystä (kuvittelin et jos mennään myöhään nukkuun niin nukutaan aamulla myöhempään).Nyt jos tyttö on väsynyt nopeutetaan iltatoimet ja ollaan nukkumassa joskus jo klo. 19.00 ja tyttö on ruvennut nyt 7,5 kk vanhana nukkumaan väh. 12 h (joskus jopa14 h)unia, aamulla ollaan iloisina ja levänneitä vaikka tissitelläänkin vielä 1 tai 2 krt yössä. Aamulla heti herättyä vaipanvaihto ja päivävaatteet, aamupuuro, 2-3 h hereillä, ja sitten ekat päikkärit noin 2h, syödään päiväruoka, leikitään 2-3 tuntia ja sitten taas kahden tunnin unet, missään nimessä ei nukuta enää klo 17 jälkeen päiväunia. Kannattaa myös lukea tämä kirja http://www.myllylahti.fi/kirjat/2020508.htm
elizabeth pantley, pehmeä matka höyhensaarille. Mä vannon rutiinien ja nykyään myös unipehmonalle joka on tullut korvamaan sen että äidin täytyisi oll apitämässä kättä rinnan päällä ensimmäiset 3 tuntia kun hänen ylhäisyytensä menee nukkumaan :) Toivottavasti saat pikaista helpotusta hulluihin öihin! tsemppi halit !!

ja meillä ainakin neuvolassa sanoivat että todella harva alle yksivuotias nukkuu koko yön, ts. syömättä kertaakaan, heillä on kasvuvauhti ja energiantarve on valtava ja varsinkin jos on taas jokin uudenoppimisen vaihe menossa niin ei aina muista päivällä syödäkään niin usein kuin pitäisi.

Yhteistyössä