Unikouluun 5kk?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja J
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

J

Vieras
Vauva nyt 5kk ja yöt alkavat vaan mennä levottomammiksi..koskaan ei ole 4 tuntia pidempään nukkunut, mutta nyt "herää" itkemään/kiljumaan 1-1 1/2 h välein. Ei edes aukaise silmiä, mutta huutaa niin kauan kunnes saa tissin suuhun, imee vähän, huutaa ja nukahtaa. Kohta sama rumba uudestaan.. Aamuyöstä ei sitten suostu nukkumaan edes tuntia ellei koko ajan läpytä takapuolesta.

Korvatulehdus hoidettiin, edelleen on nuhainen. Allergioita varmaan mietitään seuraavaksi jos ei löydy niin unikouluun. Onko kokemuksia sairaalassa pidettävästä unikoulusta alle puolivuotiaalle? Tiedättekö vauvoja joihin unikoulu ei olisi tepsinyt?

Olen jonkin verran yrittänyt kotona tassuhoitoa, mutta huuto sen kun yltyy..omat voimat eivät kyllä kohta enää riitä..

Meillä oli tossa iässä kans tommosta. Olin jo päättäny että heti kun 6kk tulee täyteen ni vauvalle unikoulu vaikka huudattamalla, meillä alko koko perhe olla ihan puhki sen valvomisen takia. Mutta kuinkas kävi? vauva alko nukkuu yönsä putkeen yks kaks yllättäin viikko ennen ku täytti 6kk :D ja sitä ennen 1-2 tunnin välein huutoo, tuttia, silityksiä etc...etc... liekkö ties mitä on luvassa tai pääs jonki vaiheen yli... nyt enää satunnaisia herätyksiä hampaantulon myötä.

Korjatkaa jos oon väärässä, mutta eikö sen unikoulun tai tassuttelun saa aloittaa vasta kun lapsi on 6kk ja syö normaalisti kiinteitä ruokia? Ihan vaan sen nälän takia? Itse jouduin siirtämään flunssan vuoksi yli kuukaudella unikoulua mutta loputla kun se tehtiin niin nukkuu suht hyvin. Kerran yössä saattaa herätä, mutta nukahtaa tissille miltei heti.

Meillä oli sama homma, tosin sinne 4-5kk asti vauva nukku suht hyvin, heräs vaan kerran max kaks yössä. Ei mennyt ohi itsestään, paheni vaan siinä 6kk paikkeilla. Unikoulu auttoi ja tepsi alle viikossa. Nyt vauva nukkuu läpi yön, joskus herää kerran mutta nukahtaa itse melkein heti. Nukkuu myös päiväunet paremmin nyt.

Mielestäni on kyllä jotenkin aika brutaalia viedä pieni vauva johonkin sairaalan unikouluun, siis jättää vauva sinne vieraiden ihmisten hoidettavaksi pariksi yöksi?! Siitähän tulee vauvallke varmasti turvaton ja onneton olo kun äiti ei ole paikalla! Miettikää mitä traumoja se laoselle aiheuttaa. Mielestäni tähän pitäisi turvautua vain ääritapauksissa!!!

Ainakin "meidän" sairaalassa myös isä ja äiti jäävät perhehuoneeseen yöksi. Sitten hoitajat/ohjaajat ovat siinä hoidossa tukena ja apuna. Ei tarvitse vauvan jäädä yksin outoon paikkaan. Tarvittaessa voi myös isompi sisarus olla siellä yötä jos muuta paikkaa ei ole.

Oon käsittänyt, että sairaalan unikouluun joutuu/pääsee vaan jos tilanne jotenkin äärimmäisen paha. Muussa tapauksessa unikoulua suositellaan pidettäväksi kotona, mutta ei siis alle 6kk. Sairaalassa vauva voi alkaa nukkua hyvin, mutta kotona ei sama enää onnistukaan. Siksi unikoulu kotona voi olla muutenkin parempi vaihtoehto. Myös Ensikodista saa neuvoja tarvittaessa.

Yhteistyössä