Uniongelma

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vierailija

Vieras
Hei. Osaako kukaan sanoa mistä voi johtua tällainen uniongelma. Eli olen juuri nukahtanut mutta herään samantien. En säpsähdä mitenkään eikä johdu mistään metelistä. Kaikki on tosi hyvin nukkumista varten mutta niin vain herään jostain syystä. Aivot ikään kuin surahtaa sekunnissa totaalisesti hereille. Viikon ollut tällaista niin että muutaman kerran nukahdettuani olen herännyt mutra nyt pari yötä mennyt niin että nukahdan kokoajan mutta herään joka kerta. Neljä tuntia kesti ennenkuin nukahdin niin etten herännyt. Ihan totaalinen paniikki iski jo viime yönä että mikä mun aivoissa vikana kun en pysy unessa. Olen ollut todella stressaantunut viime vuodet ja välillä ahdistunut kaikesta elämän kiemuroista ja viimeiset pari kk mennyt totaali burnoutissa että voiko tämä olla joku pahan stressin aikaansaannos vai onko tämä joku neurologinen juttu. Olisi ihana kuulla että onko jollain muullakin ollut tällaista pahassa stressissä ja onko helpottanut

Oli joskus. Auttoi, kun illalla nukkumaan mennessä ajatteli, et kun taas herään, hörppään suullisen vettä ja käyn veskissä, tms. Väsyneeseen oloon päivällä tottuu muutamassa viikossa ja ajattelin, et ihan varmasti tipahdan jossain vaiheessa, jos en, niin meen lääkärille. Ja mietin, haenko niitä nukahtamistabletteja apteekista. muutama päivä, kun nämä ajatukset iskostui, aloin taas nukkuun paremmin. Joo, yks aamu melkein harmitti, etten ollu heränny, kun olin varannu tuoremehua jääkaappiin ja oli tähtirikas yö.
Algoman ehdottama seksi toki auttaa kanssa, tehokas tapa lievittää stressiä ja olla hyväntuulinen.

Ensisijaisesti pitäisi karsia niitä tekijöitä, jotka stressiä aiheuttaa. Tietokoneen ja kännykän sinisen valon tuijottaminen loppuu klo 20. Ei kahvia, alkoholia tai energiajuomia klo 15 jälkeen. Rauhallinen kävelylenkki iltasella ja kevyt iltapala, valoisuuden vähentäminen, kierrosten lasku esim kuuntelemalla tai lukemalla (ei tietokoneelta) jotain vaikka kirjaa.

Eikö sinulle ole määrätty mitään unilääkettä tai nukahtamislääkettä? Univaje lisää entisestään stressiä.
On määrätty ja kahtena yönä olen ottanut 25mg ketipinoria
Oli joskus. Auttoi, kun illalla nukkumaan mennessä ajatteli, et kun taas herään, hörppään suullisen vettä ja käyn veskissä, tms. Väsyneeseen oloon päivällä tottuu muutamassa viikossa ja ajattelin, et ihan varmasti tipahdan jossain vaiheessa, jos en, niin meen lääkärille. Ja mietin, haenko niitä nukahtamistabletteja apteekista. muutama päivä, kun nämä ajatukset iskostui, aloin taas nukkuun paremmin. Joo, yks aamu melkein harmitti, etten ollu heränny, kun olin varannu tuoremehua jääkaappiin ja oli tähtirikas yö.
Algoman ehdottama seksi toki auttaa kanssa, tehokas tapa lievittää stressiä ja olla hyväntuulinen.

Oliko sinun heräilyongelma sellainen että kun olit juuri nukahtanut niin samantien heräsit? Vai saitko nukuttua pidemmän pätkän ja sitten heräsit?

voisi olla uniapneaa,mutta veikkaan myös stressiä.Onko ollut muistamattomuutta kova stressi saattaa aiheuttaa sitä myös.
uniapnea tulee guarista. Stressi lisätystä fosfaatista.

Stressiltä kuulostaa.
Onko refluksia? Vaihdevuosien ensioireita?
Niin voisikohan liittyä johonkin vaihdevuosi oireeseen? Eikös niitä oireita oo vaikka mitä? Ikää on nyt 38. Psyk.Lääkäri sanoi että stressi voi tehä heräilyä. Oon koko iän ollut joka välissä vaikka kuinka burnoutissa mutta ei tämmöistä silti ole ollut. Ikäänkuin korvissa jotenkin kohahtaa ja olen sekunnissa täysin hereillä. Ja tätä tapahtuu kokoajan kun yritän alkaa nukkumaan. Jotenkin aikani näitä heräilyjä koettuani olen kuitenkin vaipunut pysyvään uneen. Viime yönä sitten eka kerran kävi niin että tuli kesken pitemmän unen tällainen "kohahdusherääminen". Jotenkin se unesta herääminen on niin voimakas että siitä tulee ikään kuin päähän kohahtava tunne. Että voiko tosiaan stressi tehdä tällaista TOSI outoa heräämistä? olis niin kiva kuulla onko jollain ollut ihan tän tyylistä. Ku pelottaa et onko tää joku pahempi neurologinen vika esim. epilepsia. Viime vuosina olen ollut hirveän väsynyt ja tehty unipolykrafia jossa todettu sentraalinen uniapnea. Mutta tämä heräily nyt ihan uutta.

Yhteistyössä