URAÄIDIT: Kysy lastentarhanopelta mitä ikinä mieleesi tulee päiväkodin todellisesta arjesta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ellis"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja äääp;28079405:
"Kiva koittaa saada ne mukaan" onko päiväkoti lto:lle suojatyöpaikka hoitajan viihdyttämiseksi?

anteeks? :D päiväkodissa niin kuin kouluissakin on erilaista
yhteistä toimintaa, ja luonnollisesti vuoteen mahtuu esim. joulu, pääsiäinen.
Niitä juhlitaan ilman muuta ja vanhemmat pääsee katsomaan kun oma lapsi
esiintyy muiden lasten kanssa. Lähinnä tarkotin että pienethän
ei tajua sitä tilannetta joten me henkilökunta koitetaan saada ne tekee sitä
mitä on suunniteltu kullekin ryhmälle mikä voi olla huvittavan näköistä:P

Els on kyllä kaikkea muuta kuin mikään lto! Hän on elämäänsä tyytymätön kotiäiti joka kadehtii uravanhempia. Itse ei ole saanut mitään aikaiseksi elämässään ja yrittää liidellä edes jollain. Voi voi miksi te uskotte näin typerää aloitusta, varsinkin kun kukaan lto ei ihan oikeasti jaksaisi jankuttaa näin raivokkaasti useita päiviä. :D

Kotiäiti tuo vaan on ja omiin saavutuksiin (niiden puuttumisen) pettynyt katkera naisparka.

Joka kerta kun avaan tämän ketjun katsoakseni pyöriikö sama pyörä, nauran ääneen läpinäkyvälle provolle. :D

Hehe ois pitäny arvata et joku kääntää tän näin :DD Oon aika monesti sanonut
et en todellakaan oo kotiäiti.. en oo sellaista tyyppiä enkä ees pidä sitä parhaana
lapselle! Koska päiväkodissa on paaljon hyvää ja paljon mistä lapset saa hyviä
kokemuksia ja muistoja. Ainoastaan niin kuin esimerkiksi koulukin alkaa ihan syystä 7 vuotiaana eikä 4 vuotiaana, niin sama juttu tässä
Mutta mulle on yks lysti mitä te äidit siellä ruudun toisella puolella valitsette jälkikasvullenne, mielenkiinnosta ja toisaalta kun en ennen ole täällä vieraillut
niin halusin avata keskustelun näinkin tulikuumasta aiheesta ;) Ja selvästi se
sai aikaan monenlaisia reaktioita, mitä on ollu outoa ja hauskaa seurata.

Hehe ois pitäny arvata et joku kääntää tän näin :DD Oon aika monesti sanonut
et en todellakaan oo kotiäiti.. en oo sellaista tyyppiä enkä ees pidä sitä parhaana
lapselle! Koska päiväkodissa on paaljon hyvää ja paljon mistä lapset saa hyviä
kokemuksia ja muistoja. Ainoastaan niin kuin esimerkiksi koulukin alkaa ihan syystä 7 vuotiaana eikä 4 vuotiaana, niin sama juttu tässä
Mutta mulle on yks lysti mitä te äidit siellä ruudun toisella puolella valitsette jälkikasvullenne, mielenkiinnosta ja toisaalta kun en ennen ole täällä vieraillut
niin halusin avata keskustelun näinkin tulikuumasta aiheesta ;) Ja selvästi se
sai aikaan monenlaisia reaktioita, mitä on ollu outoa ja hauskaa seurata.

Kattokaa nyt, ei se osaa lopettaa ja jatkaa vaan tuota valetta sarkastisella sävyllään. Älkää turhaan vastailko tälle tyypille enää. :)

Lähinnä tarkotin että pienethän

Luepa tekstisi uudestaan samalla pohtien, minkälaisen vaikutelman se antaa sinusta a) ihmisenä ja b) ammatillisesti. Ymmärrän että sinulla ihmisenä (ehkä jo äitinäkin?) on näistä asioista mielipide, mutta esiintyessäsi ammattikuntasi edustajana pitäisi kuitenkin kyetä asettelemaan ne sanansa niin ettei ihan noloksi mene.

Kattokaa nyt, ei se osaa lopettaa ja jatkaa vaan tuota valetta sarkastisella sävyllään. Älkää turhaan vastailko tälle tyypille enää. :)

voi ei.. : D ite oot tällä palstalla varmaan kolme vuotta ollut
keskustelemassa ties miten "tärkeistä" asioista. Sitten kun joku avaa oikeesti tärkeen
aiheen esille niin aijai "mitä se nyt yrittää??" juttua tulee.. :D Hyvää jatkoa sulle!

anteeks? :D päiväkodissa niin kuin kouluissakin on erilaista
yhteistä toimintaa, ja luonnollisesti vuoteen mahtuu esim. joulu, pääsiäinen.
Niitä juhlitaan ilman muuta ja vanhemmat pääsee katsomaan kun oma lapsi
esiintyy muiden lasten kanssa. Lähinnä tarkotin että pienethän

Kokoajanhan sinä kerrot ketjussa että lapsen parhaita hoitajia ovat vahemmat tai ehkä phh. Lto:kaan ei uskalla sanoa asioita vanhemmille suoraan (ehkä sitten puhumattakaan muista esim. lastenhoitajista). Ketjusta tulee aika kummallinen olo lastentarhanopettajan ammattitaidosta tai tarpeellisuudesta. Sh:n kokisin oman ammattitaitoni puutteelliseksi jos kertoisin asiakkaiden asioista julkisesti samalla tavalla, puutumatta niihin kuitenkaan työssäni oikeasti.

Alkuperäinen kirjoittaja äääp;28079547:
Kokoajanhan sinä kerrot ketjussa että lapsen parhaita hoitajia ovat vahemmat tai ehkä phh. Lto:kaan ei uskalla sanoa asioita vanhemmille suoraan (ehkä sitten puhumattakaan muista esim. lastenhoitajista). Ketjusta tulee aika kummallinen olo lastentarhanopettajan ammattitaidosta tai tarpeellisuudesta. Sh:n kokisin oman ammattitaitoni puutteelliseksi jos kertoisin asiakkaiden asioista julkisesti samalla tavalla, puutumatta niihin kuitenkaan työssäni oikeasti.

No tuota, kerrotko sinä sairaanhoitajana jos olet vaikka vanhustentalossa töissä
niin vanhuksen omaisille, että sinusta parempi olisi hänen olla kotona
ja hankkia siivooja/kotisairaanhoitaja sinne? Eiköhän sinun työnantaja ja oma ammatillisuutesi
edellytä, että koska meillä on vaihtoehtoja ja on mahdollista valita yhteiskunnan palveluista
mitä haluaa niin sinun tehtävä ei ole karkottaa heitä pois omasta firmastasi?
Vaan hoitaa se vanhus mahdollisimman hyvin - ja sinun ammattietiikallasi varmaan
vähentää kärsimystä. En minäkään työssäni sano todellakaan vanhemmille, että
hei tiiätkö me ei hirveesti arvosteta teitä kun tuotte tuon vauvasi tänne?
Se ei tarkoita että me työtekijät ollaan sitä mieltä että se on hyväksi lapselle - todellakaan.

[QUOTE="vieras";28079575]Ap:lle on yritetty kertoa tätä jo sivulta yksi lähtien, mutta ei ole 17. sivullakaan ymmärtänyt. Pistää epäilemään, onko ikinä astunut yliopiston ovista sisäänkään.[/QUOTE]

Onko sillä mitään väliä, onko aihe uusi vai vanha? Keskustelua on kuitenkin syntynyt, joten jotain sanottavaa ihmisillä on ollut. Jos sinä et mitään uutta tästä saa, ei ehkä kannata avata koko ketjua. En myöskään usko, että täällä pyörii aina vaan samat vanhat ihmiset ja joillekin tämä voi hyvinkin ensimmäinen kerta, kun tästä aiheesta täällä lukee. Aika moni kuitenkin piipahtaa täällä vain silloin tällöin, uskoisin.

Sinänsä mulle on ihan sama, onko aloittaja provo vai ei. Munkaan mielestäni alle 3-vuotiaalle paras paikka ei ole päiväkoti ja asia on niin, oli aloittaja oikeasti lto tai ei.

Ne, jotka "sotivat" Elsiä vastaan, ovat selvästi tyyppiä, joihin kalikka kolahti. Paraskaan lto ei voi hoitaa lapsia täydessä ryhmässä niin kuin hyvän hoitokäytännön mukaan kuuluisi. Varsinkin henkilöstön vajaustilanteissa päivä on pelkkää hengissä selviytymistä. Jos te vielä uskallatte kaiken tämän jälkeen väittää Elsiä taitamattomaksi, olette täysin pihalla lapsen kehityspsykologiasta ja epäempaattisia. Päikyn pienten ryhmä on harvoin pienelle paras paikka. Siitähän tämä tarina alkoi ja on sitkeästi jatkunut. Hyvä, että on ihmisiä, jotka eivät vain hymise ja sano, että kaikki on hyvin. Totuuden avaaminen voi satuttaa. Tieto tuo tuskaa.

Erityisesti joskus säälin niitä vanhempia, joiden on vietävä ilman vaihtoehtoja vuosikas päikkyyn ja päikky on täynnä 2-vuotiaita virikehoidossa äidin ollessa vauvan kanssa kotona ja hoitopaikaa ei lähimmästä päikystä saa. Jos nämä uhmistaaperot olisivat kotona tai kerhoissa, hoitopaikan voisi saada lähipäpiväkodista kunnalle veroja maksava "uraäiti" ja ryhmissä ei olisi taaperoa niin, että päät yhteen kolisee. Mielestäni tämä on yhteiskunnan loisimista, että on halua lisääntyä miten sattuu, mutta vastuu on yhteiskunnalla.

En jaksanut lukea kuin kolme ensimmäistä sivua. Mutta mulla pisti niissä silmään ap:n lievän kiihkomielinen asenne, epäselvä kirjallinen ilmaisu ja huono kieli - en yhtään usko, että oot yliopistolla opiskellut lto. ;)

Kiitos "kannattaja", luulen myös, että taitaa olla arka paikka ja siksi herättää niin paljon tunteita
ja vastarintaa. He ketkä tuntee piston sydämmessään tai muuten vain eivät ole ajatelleet
tätä aidosti lapsen näkökulmasta niin heiltä tulee kaikkein naurettavimpia kommentteja. ;)
Mutta tosiaan oon melkein satavarma, ettei täällä kuin pieni vähemmistö oikeasti ole toista mieltä
meidän kanssa.

Joo tunnetaan hirveitä pistoja sydämmessä, koira kolahtaa ja älätää lässynlää.
Ihan kauheeta kun ihan uus näkökulma johon en koskaa olekaan törmännyt. :D Ei mulla ihan noin huono itsetunto sentään ole, että kierisin jossain itseinhossa jonkun provon takia. :laugh:

Mutta joo totuus sattu ja kierin kivuissani täällä. :(

Jokin taitaa sielläkin päässä tällä logiikalla kolahtaa ja pahasti. ;)

Joo tunnetaan hirveitä pistoja sydämmessä, koira kolahtaa ja älätää lässynlää.
Ihan kauheeta kun ihan uus näkökulma johon en koskaa olekaan törmännyt. :D Ei mulla ihan noin huono itsetunto sentään ole, että kierisin jossain itseinhossa jonkun provon takia. :laugh:

Mutta joo totuus sattu ja kierin kivuissani täällä. :(

Jokin taitaa sielläkin päässä tällä logiikalla kolahtaa ja pahasti. ;)

Kannattaisi vakavoitua ja ajatella lasten parasta.

Mun mielestä on todella typerää ja vastuutonta esiintyä jonkun alan ammattilaisena neuvoja jaellen jos ei oikeasti ole lähellekään sitä mitä esittää. Joku huonompi-itsetuntoinen tai herkässä mielentilassa oleva voi jopa uskoa ne neuvot. No, tämä aloitus ei ehkä suurempaa vahinkoa voi aiheuttaa kuin sen että joku syyllistyy ja kokee itsensä huonoksi äidiksi mutta pahempaakin voi valehtelu aiheittaa.
Joten mun mielestä kaikenlainen ammattilaisena esiintyminen, jos sitä ei oikeasti ole, on tuomittavaa. Ei se voi olla hyväksyttyä siksi, että tämä on 'vain' netti tai 'vain' keskustelupalsta.

Mun mielestä on todella typerää ja vastuutonta esiintyä jonkun alan ammattilaisena neuvoja jaellen jos ei oikeasti ole lähellekään sitä mitä esittää. Joku huonompi-itsetuntoinen tai herkässä mielentilassa oleva voi jopa uskoa ne neuvot. No, tämä aloitus ei ehkä suurempaa vahinkoa voi aiheuttaa kuin sen että joku syyllistyy ja kokee itsensä huonoksi äidiksi mutta pahempaakin voi valehtelu aiheittaa.
Joten mun mielestä kaikenlainen ammattilaisena esiintyminen, jos sitä ei oikeasti ole, on tuomittavaa. Ei se voi olla hyväksyttyä siksi, että tämä on 'vain' netti tai 'vain' keskustelupalsta.

Näin.

No, nämä neuvot allekirjoittaa aika moni ammattilainen, eikä se ole salaisuus, joten ei tässä tosiaan suurta hallaa ap voisi aikaan saada. Kärkkäydellään voi toki joitain loukata, mutta neuvona pienen lapsen hoidon järjestäminen kotona tai perhepäivähoidossa ei ole ollenkaan huono.

No tuota...

kerrotko sinä sairaanhoitajana jos olet vaikka vanhustentalossa töissä
niin vanhuksen omaisille, että sinusta parempi olisi hänen olla kotona
ja hankkia siivooja/kotisairaanhoitaja sinne?
Kerron miksi en kertoisi jos ja kun se on totta. Ymmärrän toki senkin että kaikilla ei ole mahdollisuus vanhusta kotona hoitaa, silloin on etsittävä toimivampi ratkaisu tai tehtävä parhaansa niissä puitteissa mitkä on olemassa.

Eiköhän sinun työnantaja ja oma ammatillisuutesi
edellytä, että koska meillä on vaihtoehtoja ja on mahdollista valita yhteiskunnan palveluista mitä haluaa niin sinun tehtävä ei ole karkottaa heitä pois omasta firmastasi?
Työnantaja toki voi ajatella rahaa (varsinnkin jos vanhuksella on hyväeläke), mutta muuten se ei ole kenenkään etu pidemmänpäälle elää valheessa, jossain vaiheessa asiat paljastuu kuitenkin.

En minäkään työssäni sano todellakaan vanhemmille, että
hei tiiätkö me ei hirveesti arvosteta teitä kun tuotte tuon vauvasi tänne?
Se ei tarkoita että me työtekijät ollaan sitä mieltä että se on hyväksi lapselle - todellakaan. Tähän minä sen vastauksen haluaisinkin että miksi sitä ei voi työssä kertoa.

Mitähän tähän nyt sanoisi? Mistä sinä päättelet etten ole lto ja näe jatkuvasti
tätä ongelmaa ihan omakohtaisesti? Ja toiseks, nämä asiat on tosiaan tutkittuja
sekä monien alan asiantuntijoiden kuten Jari Sinkkosen, Liisa Keltikangas-Järvenpään
todistamia haittapuolia pk hoidosta. Ymmärrätkö, että tämä
on tunnettu ongelma josta muutkin ovat täysin samaa mieltä? :D
Oon tosi monessa kohtaa korostanut, että jos kiinnostaa tämä aihe tai oot
vahvasti eri mieltä niin mikset lue noiden lääkäreiden ja psykologien mielipidettä?
Vai alkaako ahdistaa vielä enemmän - no sekin on inhimillinen reaktio.
Jos äidit tuntee huono omatuntoa niin se kertoo vain heidän terveestä
moraalista ja arvomailmasta - ehkäpä toimivat jatkossa toisin!

Pieni korjaus; tarkoitit varmaan viitata Liisa Keltikangas-Järviseen (ei Järvenpää!).

Mutta itse asiaan, en lukenut tästä ketjusta kuin tämän viimeisen sivun, mutta ilmeisesti tässä.taas kinataan siitä, onko pk haitallista pienelle lapselle. Itse en koskaan veisi alle 2-vuotiasta, puhumatonta ja ehkä vielä kävelytaidotontakin lasta päiväkotiin. Uskon "maalaisjärjellä", että se ei voi olla hyväksi lapsen turvallisuuden tunteelle. Meluisa ryhmä, vaihtuvat hoitajat, jäykkään rytmiin pakottaminen jne. ovat varmasti suuri stressitekijä pienelle lapselle. Kun omat lapseni olivat 4- ja 2-vuotiaat, he aloittivat päiväkodissa. Olin heidän mukanaan ensimmäiset 2 viikkoa"harjoittelemassa" ja kyllä sydämestä riipaisi se touhu pienten ryhmässä, jossa oli 12 lasta ja 3 työntekijää. Varmasti parhaansa yrittivät, mutta varsinkin aamupäivät olivat kaoottisia, kun itkureaktio tarttui pienestä toiseen, eikä hoitajien aika yksinkertaisesti riittänyt jatkuvaan sylittelyyn ja rauhoitteluun. Karmeinta oli, kun ryhmässä oli 3 n. 11kk ikäistä lasta, mietin siellä, että tekisin mitä vain, etten koskaan joutuisi vauvaa altistamaan tällaiselle stressille, ei voi olla kuin haitaksi.

Siihen en osaa kommentoida, onko viestin aloittaja oikeasti koulutettu lastentarhanope. Asia on kuitenkin tärkeä, mutta helposti tarkoitus vesittyy, jos ei osaa asettaa sanojaan oikein.

Yhteistyössä