Urbaani legenda väkivallasta saa osakseen kritiikkiä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jaska-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Jaska-

Aktiivinen jäsen
28.09.2008
3 430
0
36
http://www.satakunnankansa.fi/cs/Satellite/Kotimaa/1194643535197/artikkeli/mieskin+voi+olla+perhevakivallan+uhri.html

- Vihreiden Miesliikkeen puheenjohtaja, kolumnisti Jukka Relander ja Vasemmistoliiton miespoliittisen työryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja Kari Uotila kommentoivat 'hätäkeskus skandaalin' ohella tasa-arvoa ja väkivaltaa koskevia kysymyksiä, oikaisten jopa joitakin väärinkäsityksiä jotka ovat esiintyneet eduskunnan istuntoja myöten eri naisten etujärjestöjen esittäminä.

" - On myös ajateltu, että naisten suojeleminen suojaa samalla myös lapsia. Näin ei kuitenkaan ole, vaan tekijöinä ovat usein myös naiset. " Kommentoi Relander asian tiimoilta

"-Uotila on huolissaan asennetutkimuksista, joiden mukaan nuorten naisten mielestä on aiempaa hyväksyttävämpää lyödä poikaystävää."

Näin Uotila kritisoi epäsuorasti yleistä kahtiajakoa jota esiintyy väkivaltakeskustelussa, missä miehet nähdään väkivallan harjoittajana ja naiset taasen uhrina.

"- Kansallisten uhritutkimusten mukaan naisiin kohdistuvista parisuhdeväkivaltatapauksista ilmoitetaan poliisille 10 prosenttia, mutta miehiin kohdistuvista vain 4 prosenttia."

Perheväkivallan kohdalla perinteinen näkemys miehen väkivaltaisuudesta taasen näyttää pitävän sentään paikkansa, tosin sitäkin on erinäisissä tutkimuksissa vuosien varrella kritisoitu.

Niinpä törkeä perheväkivalta kohdistuu miehiin naisia useammin ja vaikka naisia kuoleekin enemmän kuin miehiä, niin ainoastaan miehen parempi fysiikka estää useimmat kuolemat lisäksi mies pystyy puolustautumaan naisia paremmin hyökkäyksiltä. Lisäksi naiset pahoinpitelevät ja tappavat myös lapsiaan miehiä useammin lastensuojeluliiton mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Pate:
Niinpä törkeä perheväkivalta kohdistuu miehiin naisia useammin ja vaikka naisia kuoleekin enemmän kuin miehiä, niin ainoastaan miehen parempi fysiikka estää useimmat kuolemat lisäksi mies pystyy puolustautumaan naisia paremmin hyökkäyksiltä. Lisäksi naiset pahoinpitelevät ja tappavat myös lapsiaan miehiä useammin lastensuojeluliiton mukaan.

Näinhän se menee, mutta julkisuudessa puhutaan vain miesten suorittamasta väkivallasta naisia kohtaan.

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Rummuntekijä:
Otatsä pataan naiselta? :saint:

Ihme asenne, mielestäni siinä ei ole mitään huvitavaa jos nainen yrittää tappaa miehensä tai lapsensa. Ei siinä paljon voimaa tarvita kun lyödään puukko rintaan pystyyn tai kirveellä päähän nukkuessa.

Ihme asenne, mielestäni siinä ei ole mitään huvitavaa jos nainen yrittää tappaa miehensä tai lapsensa. Ei siinä paljon voimaa tarvita kun lyödään puukko rintaan pystyyn tai kirveellä päähän nukkuessa.

Et siis ole hätäkeskuksen kommentista kuullut? Näin oli joku heittänyt, kun mies soitti jouduttuaan vaimonsa päällekäynnin altavastaajaksi.

Ironia on laji, joka ei tunnu nyt onnistuvan. Sori.

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=2149749

Et siis ole hätäkeskuksen kommentista kuullut? Näin oli joku heittänyt, kun mies soitti jouduttuaan vaimonsa päällekäynnin altavastaajaksi.

Jaa, ihme asenne vaan joillakin silloin kun naista lyödään niin kaikki ovat kiljumassa kuin heikkopäiset, mutta miehiin kohdistuva väkivalta on vain hauskaa huumoria mille naureskellaan. Muutenkin mies saa kokea jatkuvaa väkivallan uhkaa elämässä ja nyt kun vielä naisetkin ovat tulleet tasa-arvon myötä hulluiksi niin heitäkin saa pelätä yhtä paljon kuin miehiäkin.

Lisäksi mies ei saisi enää edes puolustaa itseään näiltä sekopää naisilta.

Muistakaapa nyt se, että ei sen naisen tarvitse ottaa kuin kättä pidempää niin johan tasottuu kummasti voimasuhteet, lisäksi jos lyö vain sillä veitsellä aivan puun takaa yllättäen.

Jaa, ihme asenne vaan joillakin silloin kun naista lyödään niin kaikki ovat kiljumassa kuin heikkopäiset, mutta miehiin kohdistuva väkivalta on vain hauskaa huumoria mille naureskellaan. Muutenkin mies saa kokea jatkuvaa väkivallan uhkaa elämässä ja nyt kun vielä naisetkin ovat tulleet tasa-arvon myötä hulluiksi niin heitäkin saa pelätä yhtä paljon kuin miehiäkin.

Koko ajanhan yritetään enemmän nostaa esille miehiin kohdistuvaa väkivaltaa, tosin miehet itse sitä taitavat eniten vesittää kun eivät tuo julki tapahtumia, ilmeisesti häpeän pelossa?

Miten mies saa kokea jatkuvaa väkivallan uhkaa elämässään? Varmaan aika paljon ihmisestä itsestään kiinni jos saa jatkuvasti peräänsä jotain hulluja, normaali mies ei mun käsittääkseni ole sen enempää vaarassa kuin nainenkaan? Eikä kaikki naiset ole mitään väkivaltaisia hulluja, kuten ei kaikki miehetkään. Kummallista yleistystä.

Miten miehen pitäisi saada puolustautua? Tuntuu liian usein että ihmiset puolustautuvat jo etukäteen toisiltaan. Toinen huutaa ja raivoaa, toinen vastaa lyömällä ja perustelee sen sillä, että kyllä se toinen kuitenkin olisi kohta lyönyt. Näinkö?

No niin on. Siis ihme asenne. Suu auki luin hätäkeskuksen kommentteja ja tapaa hoitaa asia. Täydet pisteet sinne soittaneelle miehelle.

En lainkaan väheksy miesten(kään) kokemaa parisuhdeväkivaltaa, mutta linkittämäni kaltaiset kokemukset eivät ainakaan laske kynnystä ilmoittaa siitä. Miesten oma "äijäily"-mentaliteetti leimaa apua hakevan heikoksi. Tosin sama asenne on naisten keskuudessa: vahva ei apua kaipaa eikä myönnä sitä tarvitsevansa.

Se, joka uskaltaa kertoa kokemastaan väkivallasta ja ottaa apua vastaan, on rohkea ja vahva.

Alkuperäinen kirjoittaja Chala:

Koko ajanhan yritetään enemmän nostaa esille miehiin kohdistuvaa väkivaltaa, tosin miehet itse sitä taitavat eniten vesittää kun eivät tuo julki tapahtumia, ilmeisesti häpeän pelossa?

Miten mies saa kokea jatkuvaa väkivallan uhkaa elämässään? Varmaan aika paljon ihmisestä itsestään kiinni jos saa jatkuvasti peräänsä jotain hulluja, normaali mies ei mun käsittääkseni ole sen enempää vaarassa kuin nainenkaan? Eikä kaikki naiset ole mitään väkivaltaisia hulluja, kuten ei kaikki miehetkään. Kummallista yleistystä.

Miten miehen pitäisi saada puolustautua? Tuntuu liian usein että ihmiset puolustautuvat jo etukäteen toisiltaan. Toinen huutaa ja raivoaa, toinen vastaa lyömällä ja perustelee sen sillä, että kyllä se toinen kuitenkin olisi kohta lyönyt. Näinkö?

Leijonanosa kaikesta väkivallasta ja kuolemista täällä Suomessa kohdistuu miehiin, sinun on vain vaikea ymmärtää sitä koska et ole mies, itse olen lapsesta asti tapellut tähän aikuisuuteen asti, kuka tahansa kilipää voi milloin tahansa hyökätä tai lyödä sinua aivan yllättäen. Miehet oppivat jo vaistoamaan näitä tilanteita ja paikkoja missä tätä tapahtuu.

Muistakaapa nyt se, että ei sen naisen tarvitse ottaa kuin kättä pidempää niin johan tasottuu kummasti voimasuhteet, lisäksi jos lyö vain sillä veitsellä aivan puun takaa yllättäen.

Aika harvassa tapauksessa joissa nainen on miehensä tappanut, on isku tullut noin vain puun takaa yllättäen. Useimmiten taustalla on ollut väkivaltaa miehen(kin) taholta jo pitkään ja perheriita kulminoituu kuten esim. Ulvilan tapauksessa oletettavasti on käynyt. Miehet tarttuu aseeseen ja tappaa koko perheen, naiset tarttuu veitseen ja tappaa miehen. Kumpikaan millään tavalla hyväksyttävää? Ei mun mielestä.

Leijonanosa kaikesta väkivallasta ja kuolemista täällä Suomessa kohdistuu miehiin, sinun on vain vaikea ymmärtää sitä koska et ole mies, itse olen lapsesta asti tapellut tähän aikuisuuteen asti, kuka tahansa kilipää voi milloin tahansa hyökätä tai lyödä sinua aivan yllättäen. Miehet oppivat jo vaistoamaan näitä tilanteita ja paikkoja missä tätä tapahtuu.

Johtuisivatkohan rumat tilastot osiltaan siitä, että useampi mies jää tappelemaan, kuin pakenee paikalta pelkuriksi leimattuna?

Ja naiset saa oppia jo pienestä saakka siihen että mistä tahansa puskasta saattaa hypätä joku kilipää ja raiskata. Onko se nyt sitten sen parempi? Ainoat omista lukuisista miespuolisista kavereista jotka on turpaan saaneet, on siihen tilanteeseen joutuneet yöllisessä Helsingin keskustassa baari-illan päätteeksi kun ovat itse hyvinkin tuhdissa humalassa alkaneet haastaa riitaa. Samoin yksi naispuolinen tuttu on samoin saanut pataansa. Ehkä tämä on aluekohtainenkin juttu, enpä tiedä.

Aika harvassa tapauksessa joissa nainen on miehensä tappanut, on isku tullut noin vain puun takaa yllättäen. Useimmiten taustalla on ollut väkivaltaa miehen(kin) taholta jo pitkään ja perheriita kulminoituu kuten esim. Ulvilan tapauksessa oletettavasti on käynyt. Miehet tarttuu aseeseen ja tappaa koko perheen, naiset tarttuu veitseen ja tappaa miehen. Kumpikaan millään tavalla hyväksyttävää? Ei mun mielestä.

Tiesitkös muuten sitä, että nainen ilmoittaa poliisille melkeinpä ensimmäisestä lyönnistä, mutta miespä ei välttämättä ilmoita ollenkaan ja kestää vaikka minkälaista väkivaltaa sen naisen taholta.

Ja näinhän nämä väkivaltaiset naiset aina selittelevät omaa väkivaltaisuuttaan ja lisäksi heillä riittää näitä ymmärtäjiä loputtomiin asti, ei miesten väkivaltaa hyväksytä ja ymmärretä samaan tyyliin eikä ketään mies puolustele väkivaltaisia miehiä niinkuin te naiset puolustelette väkivaltaisia naisia.

Tässä laittamastani Iltiksen linkistä kopioituna:

Häke: Hätäkeskus

Mies: K tässä hei. Tilanne jatkuu täällä& (Naisääni toistaa taustalla puhelun alussa: "Tilanne ei jatku") Hän käy kokoajan mun kimppuun, enkä mä pysty tekemään tätä, voitko lähettää partiota?

Häke: Otat sä naiselta pataan niinkö?

Mies: Onks tää hätänumero?

Häke: On, voitko vastata mun ihan asialliseen kysymykseen?

Mies: No, ei kyllä ollut oikein asiallinen kysymys toi

Häke: Eikö? No saanko kysyä tämmösen ihan fysikaalisen: kuinka iso olet, kontra, kuinka iso tämä nainen on?

Mies: Toivon, että tää nauhoitus saadaan sitten jotenkin

Häke: Voitko vastata kysymykseen, jos haluat ett puhelu jatkuu?

Mies: Kysyt kuinka painava nainen on ja kuinka painava hän on

Häke: Juuri näin minä kysyin. Älä arvioi sitä, että mikä se tarkoitus on

Mies: Mä olen kuuskyt ja hän on kuuskyt

Häke: No niin, silloinhan se on tasapeli

Mies: Anteeks mitä?

Häke: Niin et, sehän on tasapeli sillon

Mies: Siis, mihin mä soitin?

Häke: Et sä tiedä edes mihin sä soitat?

Mies: Kyllä 112

Häke: Miks sä kysyt sitä koko ajan?

Mies: Mä kysyn, koska noi sun kommentit on aika uskomattomia. Mä olen tullut turvakodista hakemaan tänne lasteni vaatteita ja vaimo käy päälle koko ajan, mä en pysty tekemään sitä

Häke: Justiinsa. Onks sulla ketään kaveria ketä vois turvata?

Mies: Ei ole, mä olen selvittänyt sen jo aikaisemmin ja mä olen niinku yrittänyt soittaa teille vaikka kuinka monta kertaa. Hän mottaa mua ja lyö mua, saako simmoista tehdä, täh, vastaisitko asialliseen kysymykseen, saako vaimo lyödä?

Häke: Kyllähän sä varmaan sen kysymättäkin tiedät, että jos suomen lakia yhtään tuntee et ei saa.
-----

Tämäkö motivoisi miehiä?

Ja naiset saa oppia jo pienestä saakka siihen että mistä tahansa puskasta saattaa hypätä joku kilipää ja raiskata. Onko se nyt sitten sen parempi? Ainoat omista lukuisista miespuolisista kavereista jotka on turpaan saaneet, on siihen tilanteeseen joutuneet yöllisessä Helsingin keskustassa baari-illan päätteeksi kun ovat itse hyvinkin tuhdissa humalassa alkaneet haastaa riitaa. Samoin yksi naispuolinen tuttu on samoin saanut pataansa. Ehkä tämä on aluekohtainenkin juttu, enpä tiedä.
Ei tämä ole mikään uhriutumiskilpailu kyllä sitä voidaan puuttua molempiin ongelmiin nythän vain naisten ongelmat ovat yhteiskunnan ja kaikkien ongelmia, mutta miesten ongelmat ovat heidän omia ongelmia

Tiesitkös muuten sitä, että nainen ilmoittaa poliisille melkeinpä ensimmäisestä lyönnistä, mutta miespä ei välttämättä ilmoita ollenkaan ja kestää vaikka minkälaista väkivaltaa sen naisen taholta.

Ja näinhän nämä väkivaltaiset naiset aina selittelevät omaa väkivaltaisuuttaan ja lisäksi heillä riittää näitä ymmärtäjiä loputtomiin asti, ei miesten väkivaltaa hyväksytä ja ymmärretä samaan tyyliin eikä ketään mies puolustele väkivaltaisia miehiä niinkuin te naiset puolustelette väkivaltaisia naisia.

Kuka ihme täällä on väkivaltaisia naisia puolustellut? Sekä Jonsered että minä (ainoat jotka tässä ovat sun kanssa keskustelleet) ovat sanoneet moneen kertaan ettei väkivalta kumminkaan päin ole hyväksyttävää, tietenkään.

Oli hakattuna mies tai nainen, on ihan omaa tyhmyyttä ellei asiaa vie eteenpäin vaan kestää vaan tilanteen 'kuin mies'. Mihinkään ei muutosta tule ennenkuin tilanne on siinä pisteessä että joku tarttuu kättä pidempään tai vetää nyrkillä niin kovaa että tasaista tulee. Asioihin voitaisiin puuttua ehkä ajoissa, mutta vain jos niistä ilmoitettaisiin.

Kuka puolustelee ja ketä? Ja kuka hyväksyy ja mitä?

Käsittääkseni tässä liikutaan spekulaation tasolla ja pohditaan naisten ja miesten väkivaltaisuuden syitä ja ilmenemismuotoja, objektiivisesti.

Tasa-arvoa on tunnustaa, että nainen ja mies toimivat eri motiiveilla ja eri tavalla. Kummankaan väkivaltaisuutta ei pidä hyväksyä. Silti asian ymmärtäminen on tarpeen ennaltaehkäisevässä työssä.

Onko toi erittäin eriskummallinen hätäkeskuksen työntekijä muuten mies vai nainen? Missään en ole tähän tietoon törmännyt, jotenkin vaan kuvitellut että nainen.

Tässä laittamastani Iltiksen linkistä kopioituna:

Häke: Hätäkeskus

Mies: K tässä hei. Tilanne jatkuu täällä& (Naisääni toistaa taustalla puhelun alussa: "Tilanne ei jatku") Hän käy kokoajan mun kimppuun, enkä mä pysty tekemään tätä, voitko lähettää partiota?

Häke: Otat sä naiselta pataan niinkö?

Mies: Onks tää hätänumero?

Häke: On, voitko vastata mun ihan asialliseen kysymykseen?

Mies: No, ei kyllä ollut oikein asiallinen kysymys toi

Häke: Eikö? No saanko kysyä tämmösen ihan fysikaalisen: kuinka iso olet, kontra, kuinka iso tämä nainen on?

Mies: Toivon, että tää nauhoitus saadaan sitten jotenkin

Häke: Voitko vastata kysymykseen, jos haluat ett puhelu jatkuu?

Mies: Kysyt kuinka painava nainen on ja kuinka painava hän on

Häke: Juuri näin minä kysyin. Älä arvioi sitä, että mikä se tarkoitus on

Mies: Mä olen kuuskyt ja hän on kuuskyt

Häke: No niin, silloinhan se on tasapeli

Mies: Anteeks mitä?

Häke: Niin et, sehän on tasapeli sillon

Mies: Siis, mihin mä soitin?

Häke: Et sä tiedä edes mihin sä soitat?

Mies: Kyllä 112

Häke: Miks sä kysyt sitä koko ajan?

Mies: Mä kysyn, koska noi sun kommentit on aika uskomattomia. Mä olen tullut turvakodista hakemaan tänne lasteni vaatteita ja vaimo käy päälle koko ajan, mä en pysty tekemään sitä

Häke: Justiinsa. Onks sulla ketään kaveria ketä vois turvata?

Mies: Ei ole, mä olen selvittänyt sen jo aikaisemmin ja mä olen niinku yrittänyt soittaa teille vaikka kuinka monta kertaa. Hän mottaa mua ja lyö mua, saako simmoista tehdä, täh, vastaisitko asialliseen kysymykseen, saako vaimo lyödä?

Häke: Kyllähän sä varmaan sen kysymättäkin tiedät, että jos suomen lakia yhtään tuntee et ei saa.
-----

Tämäkö motivoisi miehiä?
Ihme meininkiä, no ei muuta kuin tämä kannustaa vetämään naisia takaisin turpaan jos ei sitä apua saada paikalle eli mitä tuossa voi muuta tehdä kuin vetää sitä naista pataan.

Onko toi erittäin eriskummallinen hätäkeskuksen työntekijä muuten mies vai nainen? Missään en ole tähän tietoon törmännyt, jotenkin vaan kuvitellut että nainen.
!

Oli siis mies

"Länsi-Uudenmaan hätäkeskuksen miespäivystäjä on saanut huomautuksen asiattomasta käytöksestä hätäpuhelun aikana."

Ihme meininkiä, no ei muuta kuin tämä kannustaa vetämään naisia takaisin turpaan jos ei sitä apua saada paikalle eli mitä tuossa voi muuta tehdä kuin vetää sitä naista pataan.

Niin kauan kuin väkivaltaan vastataan väkivallalla, ei mikään muutu. Ei liene kovin hyvä ratkaisu kenenkään kannalta sekään?

Yhteistyössä