Urheilu raskauden viimeisellä kolmanneksella

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tilulilu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tilulilu

Vieras
Mulla kuntoilu tuppasi hiukan unohtumaan raskauden alku ja keskivaiheessa ja nyt kun kolmas kolmannes on aluillaan haluaisin taasen alkaa urheilemaan. Syynä tuohon liikunnan puutteeseen on tosin ollut myös muut kiireet, mutta nyt aikaa pitäisi olla enemmän.

Ajattelin katsoa neuvolasta vinkkejä kaikenmaailman mammajumppiin ja joogiin + käydä uimassa (jos paikat pysyvät kiinni). Lisäksi mieli tekisi ottaa kuntosalijäsenyys, josta luvuin muiden kiireiden takia suunnilleen samoihin aikoihin kun tulin raskaaksi. Salilla ajattelin ennenkaikkea käyttää cross traineria ja juoksumattoa, mutta mitään muuta siellä voisi tehdä? Kokemuksia / suosituksia?

Mulle tulee kivuttomia suppareita kävellessä, eli vielä niidenkin suhteen pitää miettiä miten tuo urheilu sitten sopii...

Urheilua voi jatkaa hyvin koko raskausajan, jos sitä on tehnyt ennen raskautta ja koko sen ajan. Viimeinen kolmannes ei ole oikea aika aloittaa esimerkiksi sykkeennostoliikuntaa. Kävelyt, uinti ja jooga voivat sopia, mutta nimenomaan joogasta mammaversiot.
Juoksumatto ja crosstrainer kannattaa ihan suosiolla unohtaa.

Öh.. tarkoitus ollutkaan juosta siinä juoksumatolla (oiski näky =)) vaan siis kävellä, mahdollisesti lisätä vastusta kallistuskulmaa säätämällä.

Hiukan kyllä mietityttää, et onkohan sekään ihan fiksua kun noita suppareita kuitenkin tulee jo nyt. Toisaalta oon siitepölyallergikko ja sen vuoksi en voi keväällä urheilla ulkona.

No mun mielestä crosstraineri on parempi kuin kävely, koska siinä tulee vähemmän iskua kun kävellessä, jolloin astuu kantapäälle. Itsellä ainakin kävellessä on enemmän liitoskipuja kuin crossarilla. Samoin crossarilla on helpompi huolehtia siitä, että syke pysyy riittävän matalalla, alle 150.

Suppareista ei voi oikein sanoa muuta kuin että oman fiiliksen mukaan. Mulla niitä ei tule crossarilla, mutta on myös muistettava juoda tarpeeksi eli todella paljon. Esim uidessa tulee selvästi enemmän. En lähtisi supistuksia provosoimaan vaikka ovatkin kivuttomia. Sen kolme kuukautta voi tarvittaessa lykätä treenin aloittamista, kun vauva on syntynyt niin sitten varovasti aloitella.

Salilla olen lisäksi tehnyt varovasti lihaskuntoa. Etu- ja takareisiä, ojentajia ja hauiksia sekä yläselän liikkeitä. Painot on pienet, raskaana ei kannata lähteä liikaa rehkimään. Musta noi on tuntuneet vielä hyvältä. Mutta ennen laitteisiin menoa kannattaa ehdottomasti jututtaa henkilökuntaa ja pyytää raskaana olevalle sopiva saliohjelma. Ilman sitä en lähtisi tekemään mitään lihaskuntoa ellet ole todella kokenut salilla kävijä.

Mammajumpat lienee helpoin vaihtoehto jos olet epävarma omasta voinnista.

Yhteistyössä