urheilusta tietävät! hölkkäys kysymys :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja innostunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

innostunut

Vieras
Elikkä, harrastan liikuntaa lähinnä koirien kans reippaasti kävelemällä 1,5-2h päivässä mutta suunnittelin laajentavani hölkkäyksen puolelle. Kävin kokeilemassa lyhyehkön lämmittelyn saattelemana että minkä verran pystyn hölkkäämään ja melko rapakuntoista settiä oli, 1,06km n. 8 minuuttia eli 8km/h vauhilla. Tulikin mieleeni että vähän samalla periaatteella kun nuo ab yms challanget niin jos joka kerta hölkkäämään mennessä pyrkisin menemään pikkusen enemmän kun viime kerralla (olis se sitte 10 tai 100 metriä) niin piiiitkän ajan kuluttuahan jaksais jo pitemmänkin matkan? Toimisko tää näin? Vai onko tähellisempää keskittyä hölkkäämään aina ajallisesti pikkusen kauemmin kuin matkallisesti?

Ymmärsiköhän kukaan mitään.. :)

Voit aloittaa vielä hitaammalla vauhdilla. Minä suosisin tällaista: joku kerta juokset hitaasti sen mitä jaksat, kävelet lisäksi. Toisella kertaa juokset kovempaa lyhyitä pätkiä, alkuun vaikka 100m ja kävelet välillä.
Tsemppiä, siitä se lähtee. Itse aloitin kolme vuotta sitten rapakunnosta ja nyt on takana 5 puolimaratonia.

Hieno saavutus! Tuo oliskin varmasti järkevämpi tapa, tuossa mun ehdottamassa tavassahan nuo harjotukset jäis näin alussa varsin lyhyiksi jos vaan hölkkää ittensä ihan piippuun ja kävelee sitten kotiin. Osaatko sanoa että minkä pituisia nuo lenkit olis hyvä olla? Tai minkä mittaisista itse aloitit?

Kunto kohoaa selvästi jo parissa viikossa. Aloita kuitenkin rauhallisesti, koska muuten homma tyssää heti alkuunsa, kun saat jonkun rasitusvamman. Penikat kipeytyvät helposti, jos aloittaa liian nopealla tahdilla.

Minä aloitin reilu vuosi sitten rapakuntoisena 2,15 km lenkillä. Kävelin suurimman osan, kun en jaksanut hölkätä juuri lainkaan. Pikkuhiljaa jaksoin hölkätä koko kierroksen. Muutaman viikon päästä jaksoin hölkätä jo kaksi kierrosta eli 4,3 km.

Nykyään pidän peruskuntoani yllä enkä tavoittele enää tämän parempaa kuntoa ja hölkkään kolme kierrosta kerrallaan eli 6,45 km 5-6 päivänä viikossa. Lisäksi pyöräilyä, tanssia ja kotona tapahtuvaa lihaskuntotreeniä.

Hieno saavutus! Tuo oliskin varmasti järkevämpi tapa, tuossa mun ehdottamassa tavassahan nuo harjotukset jäis näin alussa varsin lyhyiksi jos vaan hölkkää ittensä ihan piippuun ja kävelee sitten kotiin. Osaatko sanoa että minkä pituisia nuo lenkit olis hyvä olla? Tai minkä mittaisista itse aloitit?

Minä aloitin niin, että hölkkäsin 2 km, kävelin yhden kmn ja taas hölkkäsin yhden.
Voi sitä ilon päivää, kun jaksoin juosta koko ympyrälenkin (4km). Ja se todellakin tapahtui parissa viikossa. Aloitin siis keväällä kun tiet olivat sulaneet ja syksyllä juoksin jo kymppiä useita kertoja viikossa.

Jos omistat älyluurin, niin niihin on saatavissa erilaisia juoksuohjelmia esim vaikka tavoitteena 5 km. Osa on jopa ilmaisia. Tuollaisella itse treenasin ennen raskautta ja tarkoitus on taas jatkaa lähiaikoina. Kätevästi tulee treenattua tavoitteellisesti eikä tarvi miettiä miten.

Yhteistyössä