Urpo kiinteiden kanssa! Vinkkejä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pakastaminen ym?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pakastaminen ym?

Vieras
Hei,

kiinteiden aloitus olisi ihan kohta ajankohtaista. Neuvolasta saan varmaankin ohjeet et millä aloittaa, miten useasti jne. Tässä nyt ei niinkään ole ongelmaa.

Haluaisin sitä vastoin tietää:

*Kun keitätte esim perunaa, porkkanaa, bataattia jne niin muussaatteko sen heti ja sit laitatte jääpalamuotteihin ja pakkaseen? Vai miten? Minkä kokoisia jääpalamuotteja käytätte? Eikös toi peruna oo kuitenkin melko rakeista muussattunakin (kun kerta nestettä ei lisätä), miten sen saa pakastettua jääpalamuotissa? Vai keitättekö sen ihan ihan pehmeäksi?

*Miten otatte sit noita sulamaan, missä vaiheessa, ja miten ne sulatatte? Mikrossa? Vesihauteessa? Huoneenlämmössä? Jääkaapissa? Otatteko jo aamulla koko päivän tarpeen vai aina just ennen syöntiä?

*Mitä noista voi ylipäänsä pakastaa? Kelpaako kaikki eli esim. bataattikin? Pitääkö jotain ottaa tässä pakastamisessa erityisesti huomioon?

*Mites puurojen ja vellien syöminen? Näitä ei ilmeisesti voi pakastaa? Keitättekö joka aamu uuden puuron/vellin? Vai annatteko kaupan valmista?

Itseäni huolestuttaa hieman et miten tän kaiken ehtii tehdä... Meillä on vaativa 4kk vauva, joka on tottunut siihen et pullon lämmitys vie puoli minuuttia ja ruoka on siinä... Viihtyy vain vähän itsekseen. Eli esim puuron keittäminen ennen aamupalaa ei onnistu?!
Vai annatteko eka vähän maitoa, et jaksaa odotella noita kiinteitä? Vai ennakoitteko koska vauva syö mitäkin?

Miten selvitä siis tästä hyvin...? Tää pelkän pullon käyttäminen kun on ollut niin helppoa... Ja nyt tuntuu et tuo kaikki on hyvin monimutkaista... Meillä kun ei olla tätä ennen syöty ku ainoastaan minuuttipuuroa sillon tällön, ja sitä ei saa vauvalle antaa.

Ei nyt tuu ees varmaan kaikki kysymykset mieleen.... Et jatketaanpa tästä!

OON TOSI KIITOLLINEN TEILLE JOTKA JAKSATTE VASTATA NÄINKIN URPOIHIN KYSYMYKSIIN!!! ARVOSTAN SITÄ TODELLA! USKON KUITENKIN ET AINA TULEE JOTAIN UUSIA ELÄMÄÄ HELPOTTAVIA VINKKEJÄ TEILTÄ KOKENEEMMILTA!! :o) KIITOS SIIS VASTAUKSESTA!

Koitan nyt joihinki vastata
Mä olen tehnyt soseen ihan valmiiksi ja pakastanut sen silikoniseen jääpalamuottiin. Sitten kun on jäätynyt niin siirtänyt minigrippiin. Jäisen pala sitten vaan lautaselle ja mukaan vettä/maitoa/velliä tai öljyä ja mikroon.

Bataatti ei ole ainakaan mulla mennyt miksikään. Sillä meillä aloitettiin, kun pelkäsin pojan mahan puolesta. perunassa on niin paljon enemmän tärkkelystä.

Meillä käytetän vauvan ensipuuroja, jotka on jauheena. Tosi nopeita valmistaa. Lautaselle vettä, mikroon 15sek, jauhetta sinne, sekottaa ja eikun syömään.

Vellejä/puuroja ei tarvi pakastaa.

Toivottavasti oli jotain apuja. Hyviä ruokailu hetkiä=)

Ai, en oo kuullukaan tollasista ensi puuroista... En ole kyl viel kaupois tohon osastoon tutustunukaan. Noissa puolivalmiissa/pikajutuissa mietityttää et kuinka paljon sisältävät lisä- ja säilöntäaineita? Vaarallisiahan ne ei ole, se tiedetään, mut noi määrät mietityttää. Toihan ois nopeempaa kuin meidän syömä minuuttipuuro ;o)

Minkä kokoisia jääpala muotteja,noita silikonisia kannattais ostaa? Kuinka paljon vauva syö noita kiinteitä lähikuukausina, 5kk ylöspäin? Koska alkaa mennä yks sellanen kaupan purkki? Teettekö esim matkoilla niin et syötätte yhdestä ja samasta purkista koko päivän? Mites lämmitättekö aina noi kaupan purkkiruuat? Me on korviketta annettu huoneenlämpösenä... Miten siis pärjätä näiden pikkumäärien kanssa matkoilla... Automatkalla kun esim sitä kaupan purkkia ei saa kylmään... Miten säilyy? Vai aina uus purkki vaik vauva syökin vaan vaik yhden lusikallisen...? Loma/matkustelu lähestyy just sopivasti tässä nyt ihan samaan aikaa, joten tää kiinteiden maistelu alkaa sit matkoilla... Toki voidaan tehdä siel välillä itsekin noita ruokia, et ei oo vaan purkin varassa.

Mites noi kaupan vellit, joita myydään niis pahvitötsissä, pitääkö ne aina lämmittää?

Ostetaanko me nyt 4kk vauvalle jo isommalla reiillä olevat tuttipullojen vesitutit? + ns. vellitutit? Tuttiosat kun pitäisi "tässä kuussa" uusia muutenkin.

Tartteeko tuttipulloja koskaan ostaa uusia? Ohjeissa kun ei niistä sanota mitään, vaan ainoastaa et tutiosat pitäis uusia kerran kuussa tai parissa.

Me aloitettiin kiinteät 6 kk iässä ja jo siinä kolmen viikon maistelun jälkeen alkoi mennä 1/4 pientä purkkia. Mä en oo koskaan tehnyt ruokaa jääpalakuutioon, mikä sinänsä on kyllä kätevää. Tein peruna-porkkanaa joka päivä pienen annoksen vauvalle samalla kun muille valmistin ruokaa. Ostin myös jonkin verran kaupan soseita ja ne säilyy jääkaapissa sellaiset pari päivää. Lämmitä ruokaa vain sen verran kun ajattelet, että vauva syö. Loput roskiin, jos ei mee kaikkea. Kaupan soseita voi myös pakastaa, siis ainakin niitä vihannesjuttuja.

Meilläkin syödään noita ensipuuroja. Ne on todella käteviä ja nopeita. Niitä on 4 kk lähtien.. olikohan ainakin maissipuuroa ja olikohan 5 kk lähtien peruskaurapuuroa. Siihen voi sitten joukkoon sekoittaa vaikka hedelmäsosetta. Myöhemmin tulee sitten makupuuroja (6kk lähtien).

Meidän tyttö ei aluksi suostunut syömään kuin lämmitettyä ruokaa, mutta senkin voi hyvin hoitaa huoltsikalla. Vauvat on erilaisia, kokeile miten teille maistuu parhaiten.

Avattu purkki tai omatekoinen sose täytyy aina säilyttää jääkaapissa. Sen vuoksi suosittelisin, että unohdat matkan aikana jääpalakuutiot, koska ne sulaa niin nopeasti. Osta purkkiruokaa tai tee vaikka omaa sosetta pilttipurkin verran pakkaseen. Sen sulaminen kestää hetken, vielä jos laitat sen kylmälaukkuun. Määränpäässä sitten kokkailet lisää tai ostat valmista kaupasta.

Vellituteista tulee mielestäni aika paljon enemmän nestettä verrattuna vesitutteihin. Siksi suosittelisin, että ostat vielä niitä vesitutteja. Mutta tokikaan velli ei tahdo mennä niistä kunnolla läpi tai vauva saa tehdä kovemman työn, että saa sieltä velliä suuhunsa. Voithan sitten isontaa vesituttien reikiä vaikka nuppineulaa apuna käyttäen.

Mä en oo ostanu uusia pulloja. Kiehautan ne vedessä silloin tällöin. Pesen ne myös heti käytön jälkeen, ettei neste siellä pääse pinttymään.

Piti vähän korjata kirjoittamaani tekstiä.. Siis, että noi kaupan soseet säilyy avattuna sellaiset pari päivää. Purkin kyljessä kyllä aina lukee kuinka kauan sitä saa säilyttää.

Vellien lämmitys varmaan sama ohje ku korvikkeella, ovat vastaavia tuotteita. Toki on varmaan parempaa ku lämmittää. Vellit ei tule pienireikäisitä tuteista läpi, vaan on oltava vellitutit.

Minä pakastin soseet leikkuulaudan päällä nyyteiksi. Siinä laudan päällä pakastuspussi, niin lähtee hyvin irti ja saa aina sopivan kokoisia nyyttejä isommalllekin vauvalle. Koin jääpalalokerikon hankalaksi ja liian pieneksi, enkä viitsinyt sitä varten uusia ostaa. Perunan ja muut soseet pakastin sellaisenaan ja maidon lisäsin sitten lämmitysvaiheessa. Mikrossa on nopea sulattaa/lämmittää, mutta jos lisää äidinmaitoa, niin lisäys vasta lämmityksen jälkeen eikä liian kuuman soseen sekaan. Itse lämmitin aina ennen joka ateriaa, en etukäteen sulatellut.

Meillä ei vauva kelpuuttanut jauhepuuroja, joihin lisättiin vain kuuma vesi. Maistui minustakin hirveelle. Keitin alusta asti itse puurot ja tein aina isomman satsin, vauva söi samaa puuroa pari vuorokautta aamulla ja illalla, ei tarvi joka kerta keittää.

Avattu purkki ei kauaa säily huoneen lämmössä, joten on heitettävä pois jos on matkoilla eikä saa kylmään ja osa jää syömättä. Muuten meillä aina ruokasoseet on lämmitetty mikrossa, reissussa vaikka kahvilassa tai kuumavesihauteessa (hidasta). En itsekään söisi kylmää ruokaa.

Meidänkin vauveli on aika vaativa, mutta hiljalleen kiinteätkin on alkaneet sujua, poika on nyt 6,5kk. Aloitettiin kolmisen kuukautta sitten, ja nyt menee jo viisi kertaa soseita tai puuroa päivässä.

Mä oon tehnyt erilaisia kasvis-comboja, soseuttanut ne tehosekoittimella ja pakastanut. Meillä ei oikein pelkkä pottu ole mennyt alas kuin ihan alussa pari kertaa (hei camoon, suolatonta perunaa, ei maistuisi mullekaan...). Eli keittelen pehmeäksi esim perunaa ja porkkanaa tai perunaa ja bataattia ja soseutan. Sit kun on vähän muutakin kuin perunaa, niin ei mene ihan niin liimaiseksikaan. Sitten lappaan sitä mössöä pieniin minigrip-pusseihin ja pakastan. Mä sulatan yleensä hiukan mikrossa, että saan lohkaistua siitä sopivan palasen, jonka kippaan lautaselle ja jätän lopun jääkaappiin sulamaan sitten seuraavaa syöntikertaa varten. Tai no, riippuu tietty siitä, kuinka isoja köntsiä on pakastanut ja kuinka nälkä lapsella on. En ole lisäillyt maitoa kun ihan alussa (en jaksanut lypsää...), menee ihan hyvin ilmankin.

Puuroja mä olen tehnyt pikahiutaleista mikrossa, niissä pusseissa on ohjeet. Tulee tosi paljon edullisemmaksi kuin ne lasten omat puurojauheet saati ne valmiit puurot, ja meidän poitsu tykkää hiutalekaurapuurosta ihan villinä. Ollaan me matkoilla ja muutenkin välillä vaihtelun vuoksi syötetty niitä kuumaan veteen sekoitettavia puurojakin. Pikahiutaleissa menee mikrossa noin 2 minuuttia, toki täytyy sen jälkeen vielä jäähdytellä lapselle sopivaksi (mut jos on vaikka joku avattu hedelmä tmv sose jääkaapissa, niin sen lisääminen viilentää puuron nopeasti). Mä kyllä esim aamulla ennakoin, milloin vauvalle tulee nälkä ja laitan sen puuron siinä samassa kun itselle aamupalan.

Tsemppiä, kyllä se siitä lutviutuu!

Yhteistyössä