Useita kysymyksiä vasta-alkajalta :-)

Heinämasukki

Jäsen
07.05.2007
61
0
6
Hei,

minulla olisi muutama kysymys, varmasti tyhmiäkin =) mutta minulle uusia asioita...Voisitteko hieman autella? :flower:

1. vauvalla usein hikka, mistä johtuu?
2. vauva on nyt 1vkon ikäinen, kakka on edelleen vihreätä, olen imettänyt osin, osin antanut korviketta (nan1)? Pitäiskös olla keltainen kakka?
3. Jos silmät rähmii, kuinka putsataan?
4. Jos antaa korvikemaitoa, onko jotain ohjemääriä vastasyntyneelle?
5. Vuveli nukkuu vaihtelevasti 1,5-3,5h pätkiä, jonka jälkeen vaihdetaan vaipat ja syödään, sitten taas nukahtaa? Onko normaalia? Ei ole lainkaan ''hereilläolo''- ja seurusteluaikaa?
6. Nukutatteko vauvaa missä asennossa, olen itse nukuttanut lyljellään, vaihtaen aina puolta...
7. Mikä on hyvä kuumemittari?
8. Kokeillaanko vauvan lämpö (onko kuuma vai kylmä) niskasta vai esim. käsistä ja varpaista?
9. Vauva usein nukahtaa tissille tai pullolle, mutta kun sitten nousee ylös niin hän herää ja alkaa kitistä...Olen sitten hyssytellyt sylissä ja nukuttanut sänkyyn..On varmaan normaalia kitinää, mutta mistä tiedän jos hänellä on ilmaa massussa pyörimässä, ei kuitenkaan oikein röyhtäisekään kunnolla...
10. Kuinka usein vaihdatte vauvalle vaatteet? Riittääkö aina aamupesun jälkeen (jollei siis likaannu välillä ;-))?
11. Saako vauvaa kylvettää ennen napatyngän irtoamista?

On varmasti monia hassuja kysymyksiä, mutta mulle kaikki on uutta ja outoa...Kiitos kaikille viisaammille vastauksista :flower:

Heinämasukki + tytsy 1vko

En ole mikään ammatilainen mutta näin meillä :)

1. Meillä oli sama ja neuvolassa meinasivat että sitä vain on joillakin... Saattaa auttaa jos röyhtäyttää hyvin, mutta meillä monesti se hikka alkoi röyhtäyksen jälkeen!

2. Kakka oli vihreää ja tosi vetelää koko ensimmäisen kuukauden - ja sitä tuli paljon! Poika oli niskaa myöten vihreässä liejussa :x

3. Kasta vanulappu keitetyllä vedellä ja pyyhkäise silmän ulkoreunasta sisäreunaan. Siten saa ainakin suurimman osan pois.

4. Tuohon en osaa vastata kun sai vain äidinmaitoa...

5. Alle kuukauden ikäinen vain syö ja nukkuu :) Senkin jälkeen vielä pari kuukautta sisältää aika vähän hereilläoloa kun kasvaminen vie kaiken energian.

6. Meillä nukkui kyljellään ja itse alkoi kääntymään selälleen joskus 4 kuukauden ikäisenä. Kyljellään oli mun mielestä hyvä kun poika puklas paljon ja pelkäsin että puklaa unissaankin. Muista laittaa ainakin aluksi aina eri kyljelle!

7. Mä oon mitannu sekä pepusta että korvakuumemittarilla. Korvakuumemittari ei vaan oikein passannu enää 6 kk jälkeen kun poju tuli niin uteliaaksi ja itsepäiseksi että ei pysyny pää liikkumatta millään :) Pepusta saa varmasti oikean lämmön ja ainakin minä oon saanu aika helposti...

8. Jos laitat vauvan esim ulos nukkumaan niin kokeile niskasta. Kädet ja varpaat viilenee niin helpolla että niistä ei osaa sanoa ollenkaan. Jos niska on hikinen niin vauvalla on kuuma ja jos viileä niin kylmä.

9. Hmm... Jos meidän pojalla oli ilmaa mahassa niin ei se ollu kitinää vaan ihan kunnon itkua ja huutoa. Neuvolan oppaassa tais lukea että vauvan unesta ensimmäiset 30 (vai 20?) minuuttia on tosi herkkää unta ja jos vauva nukahtaa syliin niin olis hyvä odottaa se parikymmentä minuuttia ennen kuin laskee sänkyyn ettei herätä. Kuitenkin vanhemman vauvan kanssa ei kannata antaa nukahtaa tissille/syliin kovin usein kun tuppaavat oppimaan siihen ja sitten eivät nukahda mitenkään muuten :whistle:

10. Meillä poika nukkuu yöt yöpuvulla ja päivällä on päivävaatteet. Saatoin alussa pitää samoja päivävaatteita parikin päivää putkeen jos eivät likaantuneet mutta se oli kyllä tosi harvinaista tuon puklailun takia.

11. Saa tietenkin! Kylvetetäänhän vauva jo sairaalassakin. Napatyngän ympäristö pitää vaan kuivata hyvin esim vanupuikolla ettei pääse hautumaan ja tulehtumaan ja sitten kun lähtee irtoamaan niin kuivaa myös sieltä alta eli navasta. Myös tyngän irtoamisen jälkeen on hyvä kuivata napa ainakin parin viikon ajan.

Toivottavasti olin avuksi :)

1. Kehittymättömästä palleanlihaksesta johtuu. Meilläkin hikataan melkoisesti.

2. vihreys voi johtua korvikkeesta. "korvikevauvoilla" kakka voi olla vihreääkin. Rintaruokituilla voi olla oire maitoallergiasta

3. Putsasin ihan pumpulilla ja vedellä. Rähmintä lakkasi n. 1 kk iässä itsestään.

4. Googleta "korvikemutsit" niin löydät sivuston, josta löytyy "suosituskorvikemäärät/vauvan ikä

5. Anna nukkua vaan, vastasyntyneen unentarve 16-20 tuntia. Meillä puolestaan oltiin koko ajan hereillä kun oli koliikkia.

6. Kyljellään kuuluu nukuttaa noin pientä.

7. Vieriosastolla sanottiin, että peräsuolesta kuuluu aina mitata, eli digitaalinen "normaali" kuumemittari, mutta siis vauvojen kokoa.

8. Niskasta. Kädet ja jalat voivat olla kylmät johtuen huonosta verenkierrosta, esim. meillä näin, nla:n mukaan normaalia

9. Tuohon voi olla monta syytä; jäänyt vielä nälkäiseksi kun nukahtanut kesken kaiken, tai tosiaan röyhtäsyn tarve. Meillä opittiin röyhtäisemään vasta 2.5 kk iässä. Masuvaivoissa kyllä yleensä tulee suora huuto niin kuin meillä.

10. Vaihdan tietty aina jos on paljon puklua, meillä oli ainakin alussa. Muuten yleensä päivän pidän samaa vaatetta ja joskus vaihdan yöksi lämpimänpää (pitkähihaisen bodyn ja pitkikset) ,jos esim. helteisenä päivän on ollut vain vähän vaatetta. En ole oikein oppinut koskaan käyttämään noita yöpukuja tai unipusseja, varmaan kyllä käteviäkin voivat olla nuo jälkimmäiset. Ehkä voisi meilläkin harkita, kun peitto ei ole pysynyt kunnolla päällä enää kuukauteen.

11. Saa kylvettää vieriosaston hoitajan ohjeiden mukaan.

Ihan kaikkeen en osaa vastata, mutta tässä jotakin :)

1. vauvalla usein hikka, mistä johtuu?
-meidän tyttö on kohta 5 kk ja edelleen päivittäin hikka, joten lienee normaalia. Äitini sanoi, että saattaa johtua kylmästä, mutta itse en ole huomannut yhteyttä...

2. vauva on nyt 1vkon ikäinen, kakka on edelleen vihreätä, olen imettänyt osin, osin antanut korviketta (nan1)? Pitäiskös olla keltainen kakka?
-tähän en osaa varmaksi sanoa, mutta kuulemma vihreä kakka voi johtua ilmavaivoista? Jos korviketta tarvitsee antaa, niin kannattaa ehkä koekilla eri merkkejä.

3. Jos silmät rähmii, kuinka putsataan?
-esim. kostutetulla vanulapulla ulkonurkasta sisänurkkaan, kummalekin silmälle oma lappu. (tai jos paljon tarvitsee pyyhkiä, niin kannattaa vaihtaa useammankin kerran, ettei pöpöt leviä)

4. Jos antaa korvikemaitoa, onko jotain ohjemääriä vastasyntyneelle?
-tähän en osaa sanoa, kun on vaan imetetty. me saimme aluksi neuvolasta vaa´an lainaan, punnittiin ennen ja jälkeen imetyksen, jotta nähtiin paljonko vauva syö kerralla. Söi silloin 40-60 g kerralla, varmaan ihan ok määrä vastasyntynelle.

5. Vuveli nukkuu vaihtelevasti 1,5-3,5h pätkiä, jonka jälkeen vaihdetaan vaipat ja syödään, sitten taas nukahtaa? Onko normaalia? Ei ole lainkaan ''hereilläolo''- ja seurusteluaikaa?
-ainakin meillä vauva nukkui ensimmäiset 2 viikkoa ihan kokoajan, piti herättää syömäänkin. Sen jälkeen alkoi vähän piristyä, joten eiköhän tämäkin ole ihan normaalia :)

6. Nukutatteko vauvaa missä asennossa, olen itse nukuttanut lyljellään, vaihtaen aina puolta...
-näin mekin aluksi, nykyään selällään, paitsi että nyt vauva osaa itse kääntyä, niin nukkuu miten haluaa. Mutta kyljellään puolia vaihdellen on aluksi hyvä nukuttaa.

7. Mikä on hyvä kuumemittari?
-meillä on ihan tavallinen digitaalinen, hyvin on toiminut. On mitattu sekä kainalosta että pepusta.

8. Kokeillaanko vauvan lämpö (onko kuuma vai kylmä niskasta vai esim. käsistä ja varpaista?
-niskasta tietää parhaiten. kädet ja jalat ovat usein viileät, mutta niska ihan lämmin...

9. Vauva usein nukahtaa tissille tai pullolle, mutta kun sitten nousee ylös niin hän herää ja alkaa kitistä...Olen sitten hyssytellyt sylissä ja nukuttanut sänkyyn..On varmaan normaalia kitinää, mutta mistä tiedän jos hänellä on ilmaa massussa pyörimässä, ei kuitenkaan oikein röyhtäisekään kunnolla...
-tämäkin varmaan selviää ajan kanssa. me alettiin röyhtäyttää varmaan vasta muutaman viikon ikäisenä. mahallaan voi saada paremmin rupsutettua ilmat pois...

10. Kuinka usein vaihdatte vauvalle vaatteet? Riittääkö aina aamupesun jälkeen (jollei siis likaannu välillä ;-))?
-me vaihdetaan aamulla päivävaatteet ja yöksi yöpuku (paitsi nyt nukkuu vaippasiltaan kun on niin kuuma), toki jos likaantuu niin useamminkin. ja jos nukahtaa päivävaatteisas yöunilel, niin en rupea sen takia herättämään :)

-kyllä kai? me kylvetettiin viikon ikäisenä ensimmäisen kerran, ja silloin napatynkä oli jo irronnut...

Toivottavasti näistä on apua, joku muukin voi vastata, koska kaikki tekevät kuitenkin eri tavalla asiat :)

1. Taitaa olla jokseekin normaalia, meillä hikataan vieläkin (8kk)

2. Meillä oli nannin aikana kokoajan vihreää kakkaa, neuvolassa sanoivat että johtuu nannin aineosista ja ilmavaivoista. Mutta jos siitä ei ole tullut muuta haittaa kuin että kakka on vihreää en näe syytä miksi vaihtaa korvikelaatua! Vihreä kakka voi myös johtua siitä että paksusuoli ei ole vielä kehittynyt kunnolla! (normaalia)

3. Pehmeällä vanulapulla joka on kastettu keitettyyn veteen. Kummallekin silmälle oma lappu.Siten että ulkoreunasta sisäreunaan.

4. Pieniä määriä ja lisää maito määriä pikkuhiljaa! Meillä on ollut 1,5kk iästä kokonaan korvikkeella ja sitä ennenkin sai korviketta aloitimme 15ml ja lisäsimme pikkuhiljaa määrää, anna pieniä määriä kyllä vauva ilmoittaa jos nälkä jää.

5. Vastasyntyneet nukkuvat enemmän ja valvovat vähemmän eli on normaalia! Vauva kasvaa kun hän nukkuu!

6. Meillä nukkui kyljellään. Mä vaihdoin aina syötön yhteydessä toiselle kyljelle. Laitoin myös vällyt niin ettei hän vahingossakaan kääntynyt mahalteen!

7. Ostin apteekista omronin kuumemittarin digitaalinen siis ihan tavallinen mutta käyttivät sairaalassa tuon merkkistä niin aattelin että se ainakin voisi olla hyvä (n. 7? maksoi)

8. Niskasta saat oikean lämpötilan, kädet ja jalat ovat epäluotettavia usein viileämpiä!

9. Oppimatta tunnistamaan vauvasi käyttäytymiset. Syitä on monia.

10. Mä vaihdan aina aamulla päivävaatteet aamupesun jälkeen ja välissäkin pitkin päivää jos tarpeen ja illalla iltapesun tai iltakylvyn jälkeen yöpuvun jos on kuuma saa nukkua pelkässä vaipassa ja pikkuhousuissa (perii vaippaa auki unissa)

11. Toki saa kunhan kuivaa napatyngän kunnolla kylvettämisen jälkeen.Sait varmaakin ohjeet kuinka tähä onnistuu! Jos ei niin voit soittaa neuvolaa ja kysyä asiaa. Muista myös pestä kaula kunnolla siellä on paljon likaa lähinnä maitoa ettei ala punoittamaan!

Toivottavasti pystyin auttamaan! :heart: :heart:

Ja muista tyhmiä kysymyksiä ei ole olemassakaan !!! :hug:

Tuosta kuumeen mittaamisesta... Meillä on aina mitattu ihan normaalisti kainalosta. Sairaalassa mittasivat heti syntymän jälkeen pepusta, mutta seuraavilla kerroilla mitattiin sielläkin kainalosta, joten en näe tarvetta kiusata toista pientä. En itseltänikään mittaa lämpöäni pyllystä, miksi siis vauvalta?

1. meillä ei usein hikkailla, mutta silloin jos esim. kiireen vuoksi joutuu vaihtamaan vaipan heti ruoan päälle eli joutuu heti ruokailun perään makuulle, aiheuttaa se hikan (ruoka nousee palleaan?)
2. mielestäni korviketta saavalla vauvallakaan ei kakan tarvitsisi olla vihreää, kannattaa kokeilla eri korvikemerkkiä, meillä nan taisi myös aiheuttaa vihreän kakan
3. kuten täällä aiemmin kirjoitettu, eli ulkoreunasta sisäreunaan ja lapun vaihto joka vedolla, keitetyllä vedellä alussa taidettiin pyyhkäistä
4. neuvolasta voi pyytää nuo suositusmäärät elleivät ole antaneet jo lappusta, mutta kyllä vauva tosiaan ilmoittaa jos nälkä jää
5. kyllä vielä viikon ikäiselle on normaalia nukkua suurimman osan ajasta
6. Näin meilläkin nukuttiin kunnes oppi itse kääntymään
7. Alussa meillä oli sellainen, muistaakseni jotain 3 ? maksanut mittari, jossa pää vauvalle tarkoitettu, eli hyvin peräsuoleen liukuva, nyt käytössä otsakuumemittari. Ei se viikon ikäinen vauva välitä vaikka pyllystä mitataan, useamman kuukauden ikäinen voi jo välittää.
8. Niskasta, mutta kyllä minä laitan sukat jalkaan sisällä jos kylmät jalat vaikka normaalin tuntuinen niska. Meillä on kylmät lattiat..
9. Kyllä sen kipuitkun, raastavan kuuloisen, erottaa uniäpinästä / vaativasta nälkäitkusta, luota vaistoihisi.
10. Riittää kerran päivässä jollei kova pulauttelemaan, meidän diivalle vaihdettiin jossain vaiheessa viisikin kertaa päivässä pulauttelun vuoksi.. :)
Aika alusta kannattaa ottaa iltarituaalit mukaan, eli yöasun vaihto ja äänien madaltaminen, huoneen pimeäksi laitto että erottaa yön ja päivän toisistaan.

Tässä taas yksi näkemys asioihin.
Nauti vauva-ajasta, se on niin lyhyt loppujen lopuksi.. =) :heart:

Hyviä vastauksia jo tullutkin, vastaan minäkin muutamaan lyhyesti.

3. Jos silmät rähmii, kuinka putsataan? hanavedellä kostutetulla vanulapulla silmän ulkosyrjästä sisäsyrjään päin kevyesti pyyhkien ja kuivalla vanulapulla kuivataan.

5. Vuveli nukkuu vaihtelevasti 1,5-3,5h pätkiä, jonka jälkeen vaihdetaan vaipat ja syödään, sitten taas nukahtaa? Onko normaalia? Ei ole lainkaan ''hereilläolo''- ja seurusteluaikaa? Vastasyntyneen unentarve on suuri. Joten ihan normaalia. Eihän ollut keltaisuus epäilyä sairaalassa? Silloin ei vauva jaksa imeä ja nukkuu vaan koko ajan.

6. Nukutatteko vauvaa missä asennossa, olen itse nukuttanut lyljellään, vaihtaen aina puolta... Ihan oikein olet tehnyt.

8. Kokeillaanko vauvan lämpö (onko kuuma vai kylmä) niskasta vai esim. käsistä ja varpaista? Niskasta

10. Kuinka usein vaihdatte vauvalle vaatteet? Riittääkö aina aamupesun jälkeen (jollei siis likaannu välillä ;-))? Aamupesun yhteydessä yleensä vaihdoin ja nyt isompana (2,5kk) on yöpuku erikseen ja päivävaatteet erikseen.

Saa! Kun kuivaa hyvin sitten navan. Taipeet on tärkeää pestä sekä sormenväleihin tulee nöyhtää, nekin pitää yksitellen pestä. Ja se pieni nyrkki joka on lähes aina kiinni. Sinnekkin kertyy likaa. Ja myös kuivata sitten kaikki taipeet huolella. Tämän kyllä varmaan jo tiesitkin.

Ja nauti vauva-ajasta, se on niiiiin lyhyt ja ihana
:heart:

Onnea sinulle ja pienokaiselle :flower:

Itse sanoisin sellaisen yleisohjeen, että kun ilmeisesti olet esikoisen äiti, niin nauti siitä, että sinulla on aikaa! Pidä vauvaa paljon sylissä ja lähellä, opitte tuntemaan toisianne pikkuhiljaa. Muista levätä ja ottaa välillä omaakin aikaa. Vauva tarvitsee loppupelissä eniten turvaa, läheisyyttä, ruokaa ja kuivat vaipat. Jokaisen kakan väriä tai hikkaa tai inahdusta ei kannata kamalasti tutkia ja pohtia, koska helposti siinä omassa hormonimylläkässään vaan turhaan panikoituu ja hermostuu. Sanon tämän kokemuksen syvällä rintaäänellä.

Kolmas lapseni oli ihan pieni vauva, kun mittasin hänen päätään mittanauhalla koska olin 100% varma, että hänen ohimonsa ovat eri korkeudella. Siinä vaiheessa mieheni antoi minulle tiukan määräyksen painua kirjastoon vaikka naistenlehtiä lukemaan ja kahvia juomaan. Kotiin kun tulin, oli vauvankin pää jo ihan normaali. =)

Nyt olen neljän lapsen äiti, ja edelleen opettelen sitä, etten niin turhaan stressaisi. :ashamed:

siitä vaan että meille tainotettiin juuri viime viikolla että silmiä putsatessa rähmästä on edelleen käytettävä keitettyä vettä ja poika on 8kk:tta! Kysyin miksi lääkäri sanoi (neuvolalääkäri ja 8kk:sti tarkastus) että raanavedestä voi tulla silmään epäpuhtauksia kun silmää perusteellisesti putsataan ja se voi altistaa silmätulehduksille. On eri asia pestä naama kuin pyyhkiä silmää lapulla!

Alkuperäinen kirjoittaja Heinämasukki:
:

1. Meillä oli alkuun kans usein hikka, ja vieläkin hikka tulee helposti. On ihan normaalia!

2. Meilläkin kakka oli alkuun vihreetä, väliin oli keltasempaa ja sit taas vihreempää.

3. Ulkonurkasta sisäänpäin. Mä putsasin ihan vesijohtovedellä alusta asti.

4. Mä annoin niin paljon, kun vaan söi.

5. Nukkuu siis ihan hyvin. Noin meilläkin nukuttiin.

6. Meillä ei alkuun suostunut nukkumaan kyljellään ollenkaan, nukku ekan kuukauden vallan selällään.

7. Meillä on apteekin perus mittari ja suojat käytössä.

8. Niskasta.

9. Jos kuitenkin rauhottuu sänkyyn, niin tuskin on mitään pahoja masuvaivoja. Jos huitoo itsensä hereille, niin kannattaa koittaa kapaloa!

10. Tarpeen mukaan, alkuun sai vaihtaa puklujen takia useemminkin.

11. Saa. Muista vaan kuivata tynkä kunnolla, ettei tule tulehdusta. Pumpulipuikko on tähän hommaan paras. Puikon pää reilusti tyngän alle ja kuivaat kunnolla.

Thmiä kysymyksiä ei ole, kaikkihan me samassa tilanteessa ollaan oltu!

:D

Alkuperäinen kirjoittaja pimmi84:
5. Alle kuukauden ikäinen vain syö ja nukkuu :) Senkin jälkeen vielä pari kuukautta sisältää aika vähän hereilläoloa kun kasvaminen vie kaiken energian.
Huhhuh, toivottavasti kukaan raskaanaoleva ei lue näitä ja tuudittaudu tällaiseen utopiaan :p Muuten, ennen laskettua aikaa syntyneet vauvat ovat monesti tosi uneliaita ja "horroksessa" viikonkin syntymän jälkeen, mutta reippaasti yliaikaiset ovat heti synnyttyään jo virkeitä ja tarkkailevaisia. Tämä siis keskimäärin.

Meillä ainakin ekat viikot/kuukaudet meni kitistessä, huutaessa ja valvoessa, jossakin välissä taidettiin nukkuakin (mutta harvoin yöaikaan..) ;) Mutta masuvaivat ja imetyksen/imemisen vaikeus ovat monesti hankaloittamassa ensi päiviä. Kiva jos joillakin on vaan nukuttu ja syöty (ja on ollut sitä "aikaa" mistä joku puhui), mutta ei se ole mikään vakio.

Anteeksi ketjun sotkeminen, pisti vaan silmään..

pimmi84:

Huhhuh, toivottavasti kukaan raskaanaoleva ei lue näitä ja tuudittaudu tällaiseen utopiaan :p Muuten, ennen laskettua aikaa syntyneet vauvat ovat monesti tosi uneliaita ja "horroksessa" viikonkin syntymän jälkeen, mutta reippaasti yliaikaiset ovat heti synnyttyään jo virkeitä ja tarkkailevaisia. Tämä siis keskimäärin.

Meillä ainakin ekat viikot/kuukaudet meni kitistessä, huutaessa ja valvoessa, jossakin välissä taidettiin nukkuakin (mutta harvoin yöaikaan..) ;) Mutta masuvaivat ja imetyksen/imemisen vaikeus ovat monesti hankaloittamassa ensi päiviä. Kiva jos joillakin on vaan nukuttu ja syöty (ja on ollut sitä "aikaa" mistä joku puhui), mutta ei se ole mikään vakio.

Anteeksi ketjun sotkeminen, pisti vaan silmään..
Sori, ehkä tuosta sai vähän liian yleisen kuvan :)
Oli tarkoitus sanoa että meillä poju nukkui sen ensimmäisen kuukauden, mutta eihän se tosiaan tarkoita sitä että kaikki vauvat tekis samoin! Halusin vain sanoa että on ihan normaalia jos vauva nukkuu paljon noin pienenä...

Voi olla myös silmätulehduskin tai sitten kyynelkanava vielä niin ahdas. Mutta jos silmätulehdus niin pitäisi hoitaa ettei jää muhimaan.

Ja ihan suoraan kraanavedellä jo sairaalasta asti kätilöt täällä vauvan silmät putsaa että kyllä tuo keitetty vesi- ohje on vuodelta yks ja kaks.

Yhteistyössä