uskallanko aloittaa clomifenin ominpäin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "milja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"milja"

Vieras
ollaan yritetty jo vuosia lasta, tai pikemminkin oltu ilman ehkäisyä 6 vuotta. mulla pcos. yksi tuulimuna takana joka päätyi tietenkin keskenmenoon 8 vuotta sitten ( spontaani suunnittelematon raskaus ).
n. 1,5 vuotta sitten hakeuduttiin lääkärille ja sieltä lähete lapsettomuuspolille. mieheltä tutkittiin sperma eikä siinä ollut mitään vikaa. mulle yritettin tehdä aukiolotutkimus mutta se oli niin kivuliasta ( elämäni kivuliain kokemus, tuntui että koko maha räjähtää ) että joutuivat lopettamaan tutkimuksen kesken kun eivät saaneet sitä katetria pysymään sisällä.. särkylääkkeeistä ei olut mitään apua ja luulin kuolevani siihen pöydälle. lääkäri määräsi clomifen 50mg tabletit ja sanoi että ensin pitäisi tehdä aukiolotukimus onnistuneesti että nähdään kannattaako clmit aloittaa.. ja siihen vissiin kuuluisi seurantaultraa yms.
olen siirtänyt uuteen aukiolotutkimukseen menoa jo kauan ja myönnän etten pysty tai uskalla siihen mennä.. nyt clomit kuitenkin tuolla kaapissa ja tänään olisi kp 3 jolloin voisin ne aloittaa ekan kerran mutta kysymys kuuluu uskallanko? voinko aiheutaa itselleni jotain haittaa jos niitä alan nyt syömään yhden tbl:n päivässä kp 3-7 kuten määrätty? ja tikuttaisin josko ovulaatiota näkyisi..
ongelmanani on ollut todella epäsäännöllinen kierto, nytkin viimeksi menkat maaliskuussa ja nyt tosiaan 3 päivä menossa näissä menkoissa..
todennäköisesti en ovuloi muuten ollenkaan.. terolutit oli käytössä viime vuoden puolella mutta nyt olen pitänyt taukoa..
tekisi mieli aloittaa clomit mutta pelkään utlisiko jotain haittavaikutusta, kipuja yms? luin että saattavat nuo tabut aiheuttaa jotain kystiakin?
auttakee =)

siinä vaiheessa jos munatorvet on tukossa ei clomeista ole mitään hyötyä kun munasolu ei pääse tukoksen lävitte kohtuun... pahimmassa tapauksessa voi tulla kohdun ulkoinen raskaus ja jos liian myöhään huomataan niin voi olla jo liian myöhäistä ja paikkoja revetä niin ettei lapsensaanti ainakaan helpommaksi enää muutu... eli reippaasti vaan uudestaan yrittämään siihen aukkariin :)
ja joskus on tosiaan mahdollista että ne voivat kasvattaa kystiakin, mutta jos sinulla on pcos niin niitähän voi tulla muutenkin.
Reippaasti varailemaan aikaa ja pyydät vaikka uuden terokuurin jos tuntuu siltä että kierrot venyy turhan pitkiksi, että pääset clomit alottamaan tutkimuksen jälkeen.

Nim.merk. itselläkin pcos, clomeilla 1 lapsi :)

En suosittele käyttämään clomeja ilman seurantaultraa, sillä munasoluja voi kehittyä vaikka kuinka paljon! Haluatko kolmoset tai neloset eli riskiraskauden? Outoa että aukiolotutkmus sattuu noin paljon, mä en tuntenut mitään. Otin buranaa ensin ja yritin pysyä rentona tutkimuksen ajan.

Älä ota ominpäin, turvallisempaa niin :) mulla kans ensin kun kokeiltiin aukiolotutkimusta niin kipu oli ihan sietämätön eikä tutkimus sitten onnistunu. Seuraavaks oli tarkotus tehä tutkimus jollain toisella uudella menetelmällä, jossa myös suonensisäinen kipulääkitys ja jos ei sekään auta niin mahdollista myös nukutuksessa tehä. Päätyivät kuitenkin sitten että suoraan ivf:ään, kun yksi onnistunut raskaus ja sen jälkeen kaksi keskenmenoo takana niin eivät uskonu että olis munanjohtimet tukossa.

ihan julksella olen käynyt keskussairaalassa.. mullakin yksi km siis takana joten voiskohan ees olla tukossa nuo johtimet :/ se tutkimus pelottaa enemmän kuin mikään enkä tosiaan yhtään liioittele että oli elämäni karmein kipu.. suurempi kipu potenssiin kymmenen jos vertaa keskenmenoon.. mulle ei kerrottumistään muusta vaihtoehdoista miten tuon voisi tehdä. se tuntui kun maha olisi räjähtämispisteessä ja kamala repiminen.. se katetri ei pysynyt sisässä vaan pullahti aina pois, paikat ei mun käsittääksejni antanu periks tai olla kunnolla auki yms.. silmät punasina kävelin sieltä pois ja nyt on tuosta kiinni etten uskalla mennä sinne..

Kannattaisi soittaa omaan sairaalaan ja kysyä voisiko sen tehdä laparoskopiana. 2006 ainakin Kys:issä laparoskopia oli ensimmäinen vaihtoehto ja vasta sitten kun minulle ei sitä voitu tehdä niin ehdottivat että voidaanhan me tehdä aukiolotutkimuskin.

Meillä kokeiltiin clomeja yhteen inseminaatiokiertoon jonka jälkeen piti siirtyä IVf:ään kun oli niin huonot tulokset kaikinpuolin, ei kuulemma olisi ollut järkeä kokeilla uudestaan. Koska jono oli puolivuotta taas halusin kokeilla clomeja huvikseni ominpäin odotellessa. Söin clomrja, kävin yksityisellä tarkistuttamadda montako munasolua kasvaa ja yhdynnällä mentiin. Neljännestä clomikierrosta tärppäsi ja nyt meillä on 4 kk ikäinen tyttö, jota toivottiin 4 pitkää vuotta :)

Voithan sinäkin kysyä jos voisit tehdä samanlailla. Mutta kannattaa tosiaan kysyä ettei ole mitään isoja riskejä. Kun minä kysyin tuota clomien syömistä (niitä kun jäi kotiin) niin sanoivat, että voihan niitä syödä mutta tuskin on mitään hyötyä. Mutta niiden avulla kiertoni piteni "normaaliksi" eli minulla oli päinvastainen ongelma, menkat alkoivat 6-9 päivää ovulaatiosta.

mulle tehtiin aukiolotukimus nukutuksessa ja samalla leikkasivat kiinnikkeitä sieltä,jotka avasivat munatorvia.Pahimmassa tapauksessa voit saada kohdunulkoisen raskauden jos munasolu ja siittiö kohtaavat,mutta jäävät johonkin kiinnikkeeseen kiinni jumiin.Silloin on hengenlähtö lähellä.Mulla tuollainen on ollut juuri noiden kiinnikkeiden takia(en syönyt silloin vielä clomeja).

Uusimmat

Yhteistyössä