Uskallanko hakea apua syömishäiriöön?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras18746
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras18746

Vieras
Olen totaalisen lukossa syömisteni kanssa ja tiedän itsekin että tarvitsisin kipeästi lääkärin apua. Ahmimiskierre ei näy läheisille, sillä paino sahaa 54-58 kg välillä. Ahmin usein, oksennan välillä, laihdutan aina, aloitan joka aamu uudestaan, käyn salilla viidesti viikossa ja juoksen. Siinä kaikki minkä ympärillä elämä on pyörinyt vuoden - vaikka mulla on jumalauta lapsi!!! Tunnen ihan kamalaa syyllisyyttä, mutta en voi sille mitään että ajattelen ruokaa koko ajan. Lainaan usein rahaa, sillä ruokaan uppoaa tämän sekoilun takia pieni omaisuus.

Varaan ajan huomenna, sillä en pääse tästä suosta yksin ylös. Olen puhunut miehelleni (myös lapsen isä) jonka kanssa tosin asumme eri osoitteissa, mutta luulen ettei hän ymmärrä kuinka ahdistunut olen. Satuttaa enemmän, kun hän nauraa minulle ja haukkuu ahmatiksi. Samoin teki siskoni enkä halua puhua asiasta enää kenellekään, paitsi tietysti sille lääkärille. Haluaisin tietää, voiko lastensuojelu puuttua tilanteeseen? En todellakaan kiellä etteikö tämä vaikuttaisi tyttöön, mutta ehkä jotkut yksityiskohdat kannattaa jättää mainitsematta. Haluan vain apua. Alan olla tosi väsynyt ja huomaan itsekin olevani jatkuvasti äkäinen ja huonolla tuulella. :/

Hei ei lastensuojelu voi lasta ainakaan viedä sulta tolla perusteella!!! Sitä en osaa sanoa varmaksi että 'joudutko' heidän kanssaan tekemisiin jos haet apua mutta entä sitten jos joudutkin, et sä ole mikään huono äiti kun apuakin haet!
Monesti sellaset jotka ei oo kokeneet syömishäiriötä, varsinkin miehet, eivät ymmärrä mitä se edes tarkoittaa. Sieltä tulee just hyviä neuvoja 'no laitat vaan sen pullan suuhus' ja 'ei voi syöminen olla noin vaikeeta' tai vitsaillaan että sä ootkin lihonut jne... Joten hyvä että kerroit läheisillesikin tilanteesta mutta ei ehkä kannata odottaa asialle täyttä ymmärrystä sieltä.

Hae sitä apua, ei mitään kamalaa tapahdu sen takia. Hyvä että tajuat tilanteesi!

Kiitos vastauksista ja tsempeistä kaikki! :) Joo ravitsemusterapeutille ei kaiketi saa aikaa täällä Espoossakaan, ainakaan kunnan puolesta. Ajattelin aloittaa ihan vaan soittamalla terveysasemalle.

Ap

Yhteistyössä