Uskallanko vielä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nuppis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nuppis

Vieras
Tulin yllättäen raskaaksi, olin jo asennoitunut lapsettomuteen, en ole käyttänyt ehkäisyä kymmeneen vuoteen. Valitettavasti kaikki meni alusta asti pieleen.
Olin jo koko kevään voinut huonosti, mutta raskaaksi tultuani tilanne paheni, minulla oli päivittäinen (ja jokaöinen) päänsärky,hengenahdistusta ,verenpaineeni nousi ja olin tolkuttoman väsynyt,en tehnyt muuta kun makasin. Valitin tilannettani jatkuvasti neuvolassa, mutta kommentit olivat:"Ensimmäinen raskaus on jännää." ja "Alkuraskaudessa on kaikenlaista vaivaa."
Lopulta päädyin melkein 40 asteen kuumeessa sairaalaan, minulla oli harvinaisen bakteerin aiheuttama verenmyrkytys. Seilasin sairaalasta toiseen ja olin kuolla. Infektion syytä ei saatu selvile,raskauden vuoksi kuvia ei uskallettu ottaa enkä saanut kipulääkkeitä. Yöhoitajan komentti oli:"kun on raskaana, pitää kärsiä"
Sikiö kuoli, muttei abortoitunut,päädyin kaavintaan.
Selvisin hengissä ja yritän nyt toipua, jäljelle jäivät öiset nivelkivut ja muistihäiriö,joka suoraan sanoen käy hermoille.
Sekä minä että mieheni toivoimme ja toivomme edelleen pikkuista.En enää lainkaan luota neuvolahenkiökuntaan,koin heidän asenteensa täysin piittaamattomaksi.Luottamus säilyi lääkäreihin,jotka pelastivat henkeni.Uskallanko yrittää toista raskautta?Koen lapseni kuolleen ja itseni riitämättömäksi.Mielipiteitä,kokemuksia?

Kyllä, mutta hakeudu yksityisen erikoislääkärin hoitoon. Kyllä sinä itse tiedät, mikä on normaali, mikä ei. Korkeaa verenpainetta voidaan hoitaa lääkkeillä myös raskauden aikana. Päänsärky sen sijaan saattaa olla hormonitoiminnan muuttumisen aiheuttamaa -toisaalta verenpaine sen aiheuttaa myös. Jos niin käy taas, muista, että raskauden 3 ensimmäistä kuukautta ovat vaikeimmat, keskikolmanneksella kukoistaa ja voi hyvin (yleensä) ja lopuksi vain valmistautuu pääsemään mahastaan eroon.

Myös sellaisia kipulääkkeitä löytyy, joita voi käyttää raskauden aikana varoen ja kohtuudella.

Todennäköisesti sinulla vain kävi huono säkä ja sait infektion samaan aikaan, ei se varmaankaan raskaudesta riippunut.

Onnea vauvanhankintaan!

Ongelma on juuri se,etten tiedä mikä on normaali raskaus, sensijaan tiedän kyllä mikä on poikkeavaa.Minulla on poikkeuksellisen vaikea migreeni,joka on pahimmillaan johtanut kouristuksiin ja tällainen tilanne ei ole toivottava raskauden aikana. "Varovainen lääkkeidenkäyttö" ei auta minua lainkaan vaan oksennan ja kouristan.

Toki minulla on ollut huono tuuri,mutta infernaalinen päänsärkyni,verenpaineen nousuni,kuumeiluni ja niveloireeni johtuivat septisestä infektiosta (verenmyrkytyksestä). Verenpainelääkkeet eivät olisi auttaneet,suonensisäisiä antibiootteja tarvittiin. En ole koskaan ollut niin lähellä kuolemaa, valkosoluni laskivat merkkinä vaikeasta infektiosta, Myöhemmin sain tietää,että minulla oli myös toisen bakteerin aiheuttama paise kohdussa.

Infektio liittyi raskauteen ja sikiö menehtyi siihen. Infektiolääkäri totesi tilanteen erittäin harvinaiseksi ja varoitti uusiutumisen mahdollisuudesta,koska alkuperäistä lähtökohtaa ei löytynyt.

Ikävää on,että mieheni ei tue asiassa lainkaan. Toisaalta olen keskustellut asiasta ystävättäreni ja äitini kanssa.Koen muuttuneeni ihmisenä täysin.

Ongelma on juuri se,etten tiedä mikä on normaali raskaus, sensijaan tiedän kyllä mikä on poikkeavaa.Minulla on poikkeuksellisen vaikea migreeni,joka on pahimmillaan johtanut kouristuksiin ja tällainen tilanne ei ole toivottava raskauden aikana. "Varovainen lääkkeidenkäyttö" ei auta minua lainkaan vaan oksennan ja kouristan.

Toki minulla on ollut huono tuuri,mutta infernaalinen päänsärkyni,verenpaineen nousuni,kuumeiluni ja niveloireeni johtuivat septisestä infektiosta (verenmyrkytyksestä). Verenpainelääkkeet eivät olisi auttaneet,suonensisäisiä antibiootteja tarvittiin. En ole koskaan ollut niin lähellä kuolemaa, valkosoluni laskivat merkkinä vaikeasta infektiosta, Myöhemmin sain tietää,että minulla oli myös toisen bakteerin aiheuttama paise kohdussa.

Infektio liittyi raskauteen ja sikiö menehtyi siihen. Infektiolääkäri totesi tilanteen erittäin harvinaiseksi ja varoitti uusiutumisen mahdollisuudesta,koska alkuperäistä lähtökohtaa ei löytynyt.

Ikävää on,että mieheni ei tue asiassa lainkaan. Toisaalta olen keskustellut asiasta ystävättäreni ja äitini kanssa.Koen muuttuneeni ihmisenä täysin.

Sinä olet ollut raskaana ja menettänyt syntymättömän lapsen. Sinulla on lupa suraa sitä. Itke. Hemmottele itseäsi.

Myös miehesi on menettänyt syntymättömän lapsen. Ehkä hän ei koe sitä yhtä voimakkaasti, koska hän ei ole rintansa alla uutta elämää kantanut, mutta pohjimmiltaan suru on teille yhteinen.

Hyvä, että sinulla on tukijoita.

Onko sinulla rohkeutta uuteen raskauteen. Vastaus nousee sinusta itsestäsi. Anna sille aikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja nuppa2:

Tämän valossa sinun tietysti tulee keskustella tarkkaan alan asiantuntjan kanssa, voiko syynä todellakin olla raskaus, joka laukaisee sitten myös infektion. Ja millä tavoin se voidaan ottaa huomioon jo heti alkuvaiheesta lähtien -ja tarpeen vaatiessa keskeyttää raskaus, jos tilanne on niin vakava.

Adoptio on yksi mahdollisuus, jos kovasti lasta kaipaat.

Varaa aika lääkärillä, kerro hänelle kaikki. Ota mies mukaan jos haluat/hän haluaa niin ei sinun tarvitse kokea sitä yksin. Kerro mitä toivotte ja mitä pelkäätte ja kysy kaiken mitä haluat tietää. En usko, että raskaus pahentaisi oloasi, mutta sinun kannattaa ensin parantua niin, että jaksat huolehtia toisestakin. Ja jos jostain syystä käy ilmi, että ette voi hankkia omaa lasta, voitte aina adoptoida. Sitä joskus jopa sanotaan, että adoptoitu lapsi on vähintään yhtä haluttu kuin oma.

Enhän minä mitään tiedä, mutta sinuna menisin lääkäriin selvittämään asian kunnolla. Sitten kun on jotain tietoa, eikä vain pelkoja ja epäilyksiä niin voit tehdä päätöksiä jatkon suhteen.

Mitä mieheesi tulee, hänkin on varmasti säikähtänyt ja järkyttynyt. Hänkin menetti lapsen ja oli vähällä menettää myös sinut. Yrittäkää puhua.

Meillä on yksityiselläkin puolella vain 15 min potilasta kohden aikaa. Jos jokainen alkaa kertoa noin pitkän tarinan, emme saa koskaan potilaita hoidetuksi. Älä kerro kaikkea, ymmärrämme, että sinulla oli huonoa onnea. Aloita alusta.Kaikenlaista sattuu. Onnea yritykselle.

Yhteistyössä