Uskaltaako raskaana ollessa syödä työpaikkaruokalan salaatteja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja untuvikko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

untuvikko

Vieras
siis että millainen se on keittiöhygienia suurkeittiöissä, pestäänkö salaatit kunnolla? Voiko niistä saada esim. salmonellaa tai listeriaa tai toksoplasmoosia? Kannattaisiko välttää joitain tiettyjä tuotteita? esim salaatinkastikkeita?

Anteeksi jos on tyhmä kysymys, esikoista odotan ja mietityttää ihan kaikki...:)

Alkuperäinen kirjoittaja untuvikko:
siis että millainen se on keittiöhygienia suurkeittiöissä, pestäänkö salaatit kunnolla? Voiko niistä saada esim. salmonellaa tai listeriaa tai toksoplasmoosia? Kannattaisiko välttää joitain tiettyjä tuotteita? esim salaatinkastikkeita?

Anteeksi jos on tyhmä kysymys, esikoista odotan ja mietityttää ihan kaikki...:)

Riskihän on aina, ja missä vaan, mutta kyllä suurkeittiöillä huolehditaan hygieniasta, ja ainakin niissä, missä olen ollu töissä, niin huolehdittiin nimenomaan salaattiosasto erittäin hyvin.

Mä varmaan jättäisin ainakin syömättä ne salaatit, joissa on esim maissi-herne-paprikat mukana. Siis jos ei ole varmaa tietoa siitä onko ne vihannessekoitukset keitetty ensin. Niistä on joskus löydetty listeriaa ja siksi ne suositellaan kuumennettavan ennen syömistä.

Tosin tunnustan sen, että 14 vuotta sitten kun esikoistani odotin ja en todellakaan tiennyt mistään mitään - söin täysin huolia vailla kaiken sorttisia salaatteja työpaikan ruokalassa. Siinä meni fetajuustoista lähtien. Silti terve, potra tyttö syntyi =) Nykyisin kyllä varon ja olen tarkka siitä mitä raskaana suuhuni laitan.

Alkuperäinen kirjoittaja :
Älä syö,lapsesta tulee alien. Voi tsiisus....

Nämä on juuri näitä ilmapiirin pilaajia! Älä ketjun aloittaja välitä tällaisista. Näillä vastaajilla on varmaan oikein elämän tehtävänä pahoittaa toisten mieliä. Parempi se on ottaa asioista selvää.

Mulla neuvolantäti sanoi että suomessa löytyy noin yksi listeria tapaus vuodessa, että ei se ole ihan niin yleistä kuin mitä kaikista varoituksista voisi kuvitella.

Mun työpaikassa ei keretty kyllä pestä salaatteja kovinkaan hyvin, vain se tyviosa huljutettiin kraanan alla, eikä herne-maissi-juttuja kuumennettu,
eli riippuu paikasta.
Aika paljonhan isoissa ruokaloissa käytetään teollisesti pakattua salaattia (valmiiksi silputtua) mutta niissäkin on riskinsä lähinnä kylmäkuljetuksen ja liian pitkän käyttöajan suhteen.

Alkuperäinen kirjoittaja kaima:
Mulla neuvolantäti sanoi että suomessa löytyy noin yksi listeria tapaus vuodessa, että ei se ole ihan niin yleistä kuin mitä kaikista varoituksista voisi kuvitella.

Siinäpä se! Kuitenkin raskaana oleville annetaan vinopino kaiken maailman "vältä näitä"-lappusia ja täällä netissä törmää niin useasti surullisiin kokemuksiin. Monta kertaa saa miettiä, että jösses mitä kaikkea mä olenkin ennen raskaana syönyt... Mä en ihmettele yhtään sitä, että raskaana oleva on epävarma siitä mitä uskaltaa syödä ja mitä ei. Kyllä minutkin on niin hyvin peloteltu, että mieluummin varon raskaana kuin olen uhkarohkea.

maalaisjärkeä toki käytänkin, mutta pakosta tässä joutuu miettimään tuollaisiakin asioita, kun lykätään neuvolassa metrin paksuinen nivaska täynnä kirkuvia varoitustekstejä siitä sun tästä.

Kiitos kaikille asiallisista vastauksista! taidan uskaltaa jatkossakin syödä salaatteja töissä :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
kiitos asiallisesta vastauksesta, viiden muksun mamma! Juu, hemapasta en tykkääkään, joten ne jää muutenkin syömättä. :)

Sori ap, mä en tarkoittanu tuolla vastauksellani vittuilla sulle, ihan asiallinen ja hyvä kysymys. Totesin varmaan vaan vähän yks kantaan, et voi syödä... :ashamed: SORI!

Alkuperäinen kirjoittaja jaa-a:
Maalaisjärkeä saisi kyllä käyttää vaikka raskaana onkin. Raskaus ei kuitenkaan ole mikään sairaus.

Mulla ainakin maalaisjärki on raskauden aikana hyvin useasti kadoksissa. Hormoonit hyrrää ja mieli on herkkänä. Äkkiä epävarmuudesta tulee pelko.

Vielä kerran: Mitä pahaa siinä on jos kysyy asiasta, mikä huolestuttaa tai mistä ei mielestään tiedä tarpeeksi?

Syöttekö te muualla kuin kotona?Voi mennä aika vaikeeksi jos käy kyläilemässä ja siellä on ruokaa tarjolla,kun pitää kysellä emännältä että onko ruoka nyt varmasti puhdasta.
Tai no jos sinne menis sitten tarkkaileen sitä ruuan tekoa.

Alkuperäinen kirjoittaja luottamuspula:
Syöttekö te muualla kuin kotona?Voi mennä aika vaikeeksi jos käy kyläilemässä ja siellä on ruokaa tarjolla,kun pitää kysellä emännältä että onko ruoka nyt varmasti puhdasta.
Tai no jos sinne menis sitten tarkkaileen sitä ruuan tekoa.

Tuliko hyvä mieli, kun sait tämän kirjoittaa?

Odotan esikoistani ja voin kertoa että vaikka muuten koen olevani ihan fiksu ihminen niin tämä raskaus ja kaikki´suositukset on saanut mut hieman vainoharhaiseksi. En yhtään ihmettele ap:n kysymystä, oon itekin miettinyt samaa..