Uskaltaako vauvojen äideiltä enää nykyään kysyä onko vauva tyttö vai poika?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Itse en ole koskaan kysynyt tuota keneltäkään. Yleensä keskustellessa asia käy ilmi.
Olen vältellyt kysymystä sen takia, että joskus sukupuoli on epäselvä eli vauva syntyy molemmilla vehkeillä.

Kysyn edelleen oikein iloisesti, koska täälläpäin on normaaleja ja järkeviä äitejä jotka ei mene jokaiseen uuteen typerään kotkotukseen mukaan.
Jossei sitten vanhemmat jo ehdi ilmoittamaan sukupuolen ensin.

Siis millaiset kromosomit ihmisellä on, joka taas vaikuttaa hyvin suureen määrään erilaisia fyysisiä ja psyykkisiä seikkoja ihmisessä.
Se, onko xx vai xy ei kyllä anna vielä perustetta vetää arjen kannalta olennaisia johtopäätöksiä yksilön ominaisuuksista lisääntymistä lukuun ottamatta. Jos haluaa tietää millainen tyyppi vauva on, voi vaikka kysyä millainen tyyppi vauva on.

Se, onko xx vai xy ei kyllä anna vielä perustetta vetää arjen kannalta olennaisia johtopäätöksiä yksilön ominaisuuksista lisääntymistä lukuun ottamatta. Jos haluaa tietää millainen tyyppi vauva on, voi vaikka kysyä millainen tyyppi vauva on.
Biologia on aika eri mieltä kanssa siitä, että xx tai xy eivät määrittäisi ihmisessä mitään muuta oleellista kuin sukupuolielinten ulkonäön.

Kerro minulle, mitä arjen kannalta olennaista saat tietää yksittäisen vauvan ominaisuuksista kuullessasi että hän on tyttö?
Mun mielestä kyse on useimmiten kohteliaisuudesta ja mielenkiinnon osoituksesta kuin siitä että olisi konkreettista merkitystä kumpi tuli. Niinkuin keskusteluissa yleensäkkin.
Esim. "-Ostimme uuden auton. -Sepäs kiva, minkä merkkisen?"
"-Meille syntyi vauva! -Sepäs kiva, kumpi tuli?"

Tyttöjä ja poikia kohdellaan varsin eri tavoin. Onhan se kiva tietää, mitä lapsella on elämässä odotettavissa :D
Eli sen sijaan että haluaisit tietää jotain lapsesta itsestään tai hänen ominaisuuksistaan, haluat kysyä millaisten stereotypisten roolien kautta ympäristö tulee hänet näkemään todennäköisesti jatkossa? Vai siis kysytkö itselle vinkkiä että alatko nyt puhua lapselle matalalla äänellä ja hyppyyttää vai korkealla äänellä ja heijata?

Miksi?

Yleensä kaikki kertoo sukupuolen kysymättäkin kun ilmoittaa vauvasta.

Meillä on poika jolla isot pyöreät silmät ja siskon entisissä vauvavermeissä näyttää joskus tytölle. No ei haittaa minua, tuskin poikaakaan, ikää alle 1v. Mutta ulkopuoliset ihmiset hauskasti hämmentyy kun puhuttelen nimellä.

Eli sen sijaan että haluaisit tietää jotain lapsesta itsestään tai hänen ominaisuuksistaan, haluat kysyä millaisten stereotypisten roolien kautta ympäristö tulee hänet näkemään todennäköisesti jatkossa? Vai siis kysytkö itselle vinkkiä että alatko nyt puhua lapselle matalalla äänellä ja hyppyyttää vai korkealla äänellä ja heijata?

Miksi?
Tytöt ja pojat nyt vaan ovat hyvin erilaisia ihan luonnostaan, ilman että kyseessä olisi stereotypia.

Yhteistyössä